Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 179,9K

Woensdag 12-2 "de dag na"

421 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 22 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 12 februari 2014 22:33
    quote:

    inspirator schreef op 12 februari 2014 22:28:

    [...]
    Je doet jezelf tekort.
    TomTom is het gelukt om in 6 jaar tijd 2,9 miljard euro aftelossen.
    Niet helemaal juist en opnieuw overdreven.
    Er is eerst een onderhandse emissie geweest van bijna 600 miljoen direct na overname TA, daarna een claim_emissie van 430 miljoen miljoen dat is samen al meer dan 1 miljard euro.
    Verder heeft TomTom eerder aandelen TA gekocht (nog voor de overname) van de winsten en niet uitgekeerd aan de aandeelhouders want TomTom was zogenaamd een groeiaandeel.

    Dat groeiaandeel is er later nooit van gekomen een misrekening van Harold.
  2. [verwijderd] 12 februari 2014 22:49
    Wel opmerkelijk dat jullie de outlook al als voldongen feit nemen. Er is beperkt zicht op hoe de PND markt zich ontwikkelt, maar ze 'denken' single digit krimp. Met een eencijferige krimp in PND en groei in fitness, een 'muted' omzet in automotive en groei in business solutions moet ik nog maar zien of de omzet op 900 miljoen komt. Wel moet het marktaandeel in de VS omhoog met de introductie van de nieuwe Go PND. Daar willen ze nog niet op vooruitlopen. In Europa is dit wel gebeurd bij de introductie.
  3. [verwijderd] 12 februari 2014 22:52
    quote:

    KOS schreef op 12 februari 2014 22:33:

    [...]

    Niet helemaal juist en opnieuw overdreven.
    Er is eerst een onderhandse emissie geweest van bijna 600 miljoen direct na overname TA, daarna een claim_emissie van 430 miljoen miljoen dat is samen al meer dan 1 miljard euro.
    Verder heeft TomTom eerder aandelen TA gekocht (nog voor de overname) van de winsten en niet uitgekeerd aan de aandeelhouders want TomTom was zogenaamd een groeiaandeel.

    Dat groeiaandeel is er later nooit van gekomen een misrekening van Harold.
    Neem dan ook even de huidige netto cash positie van 83 miljoen euro en de toenmalige schuldenlast mee.
    Dan kom je op een aflossing van 390 miljoen euro op een omzet van rond 1 miljoen.
    Harold Goddijn; heeft geen pensioengat, maar is aan het zorgen voor een rijkelijke oude dag.
  4. [verwijderd] 12 februari 2014 22:59
    quote:

    VeniVidiMerui schreef op 12 februari 2014 22:58:

    Hij heeft gewoon gelijk. Koerspatroon dit jaar zal zelfde gaan als vorig jaar. Alleen beginnen we nu op hoger punt (zeker euro hoger). Dus oktober staan we 7,50.
    Die MM is wanhopig op zoek naar aandacht, dat blijkt op meerdere fora
  5. [verwijderd] 12 februari 2014 23:05
    quote:

    moneymaker schreef op 12 februari 2014 22:57:

    [...]

    jij hebt echt een bord voor je ...
    blijf je nou mensen proberen te overtuigen dat het goed gaat met TomTom?
    wordt eens wakker man
    Ik spreek je in de loop van dit jaar wel.

    Jullie laten je juist van de wijs brengen door een outlook waarvan iedereen vooraf al wist dat ie conservatief zou worden. Plus het automotive verhaal is gewoon helder. Ik ben 101% verzekerd, dus heb geen belang.
  6. [verwijderd] 12 februari 2014 23:21
    quote:

    *Justin* schreef op 12 februari 2014 23:05:

    [...]
    Ik ben 101% verzekerd, dus heb geen belang.
    Dat heb je goed gedaan ongetwijfeld echter:

    Je weet dat je volgers hebt omdat je veel interesse in het bedrijf hebt en dat ook wil delen.

    Dan is het ook handig om van te voren de afdekking van de stukken en voor de cijfers te berichten omdat ook jij niet zeker bent van de afloop.
    Dan geef je de lemmingen de kans om ook hun maatregelen op tijd te doen nemen en is gezeur achteraf niet van toepassing.
    Je bent dat niet verplicht maar geeft meer vertrouwen naar de ongeschreven achterban.
  7. [verwijderd] 12 februari 2014 23:48
    quote:

    KOS schreef op 12 februari 2014 23:21:

    [...]

    Dat heb je goed gedaan ongetwijfeld echter:

    Je weet dat je volgers hebt omdat je veel interesse in het bedrijf hebt en dat ook wil delen.

    Dan is het ook handig om van te voren de afdekking van de stukken en voor de cijfers te berichten omdat ook jij niet zeker bent van de afloop.
    Dan geef je de lemmingen de kans om ook hun maatregelen op tijd te doen nemen en is gezeur achteraf niet van toepassing.
    Je bent dat niet verplicht maar geeft meer vertrouwen naar de ongeschreven achterban.
    Ik heb aangegeven dat het risico op een matige outlook aanwezig was. Dat gebeurt al jaren. Wat overigens bij de kwartaalcijfers weer gunstig is.

    Ik heb mijn verzekering plas vlak voor slot gekocht. En een deel vlak na opening. Waarom zo laat zou je zeggen? Op een of andere manier zat de koersstijging vlak voor de cijfers me niet lekker. Ik was vrij druk met werk, maar zag wel tomtom plussen met 3-4% en laag volume.

    Op een of andere manier kwam vanuit onderbewuste een alarmbel. Tomtom heeft - vraag me niet waarom - de neiging om te dalen voorafgaand aan de cijfers - iedereen bang en veel reuring op het forum, en vervolgens worden de cijfers gewoon goed ontvangen. Nu was er angst voorafgaand aan de outlook (tomtom kennende) en toch steeg de koers. Toen ben ik toch maar voor zekerheid gegaan.

    Door de stijging op de dag voor de cijfers had ik bovendien het geluk dat shorts heel goedkoop waren. Er was er eentje vlakbij de stoploss met een hefboom van 26. Waardoor ik er maar weinig in hoefde te investeren. Het was wel een alles of niets verzekering. Als we ook maar een beetje groen zouden openen dan was het een total loss geweest voor de verzekering. Maar groen openen zou ook betekenen een acceptabele outlook, dus ik wilde dat wel riskeren, want dan zou de long positie in tact blijven.

    Gezien het feit dat ik het pas vlak voor sluit had gedaan had het geen zin meer om te posten. Bovendien vind ik het altijd een beetje onzin om over de eigen posities te posten; wat gaat iemand het aan. Ik zei het alleen om aan te geven dat ik geen belang heb bij welke koers ook (vandaag is mijn porto ook bijna volledig neutraal gebleven) en dat ik nog steeds potentie zie in tomtom.

    Laat ik het anders zeggen: als tomtom daadwerkelijk binnen automotive een monopolie creeert op realtime mapping in de auto en daarmee goede hoge marge deals binnenhaalt. Dan wordt Goddijn op het schild gehezen en briljant genoemd door dezelfde mensen die hem nu affakkelen. Zo opportunistisch is het gewoon.

    De gesprekken die tomtom heeft over ontwikkelen van componenten en realtime maps is Continental. Leverancier aan de hele Volkswagen groep. Als tomtom dankzij de huidige investeringen die deal wint, dan is het echt kassa. Ik vind het goed dat ze daar voor gaan en niet voor een duppie meer of minder winst per aandeel. Ze willen de klanten van Harman hebben. Potentiele contracten liggen op (meer dan) honderd miljoen euro services omzet. Kijk maar naar interview van de Harman CEO en wat ie zegt over services. Met een zo'n deal is het lek in automotive boven. Goddijn geeft nu al aan dat ze verwachten marktaandeel te winnen (ten koste van Nokia) en klonk niet onzeker.

  8. [verwijderd] 13 februari 2014 00:09
    quote:

    Smeagols mind schreef op 12 februari 2014 23:54:

    [quote alias=*Justin* id=7451039 date= In Europa is dit wel gebeurd bij de introductie.
    [/quote]

    Kwam dat niet omdat Navigon was weggekocht dat grotere marktaandeel in Europa? (Gewoon een serieuze vraag hoor, geen afkraak vraag ofzo)
    Daar heb je wel een punt. In het tweede kwartaal steeg tomtom's marktaandeel in Europa, door goede resultaten in Duitsland waar het merk Navigon weg viel. Maar het marktaandeel in Europa is alle kwartalen gestegen, ook het afgelopen kwartaal van 50 naar 53%. Dat is verdienste van de nieuwe Go.

    In Amerika ging het marktaandeel echter naar dieptepunt van 20% naar een schamele 15%. Dat heeft echter ook te maken met oude producten, die tomtom wellicht niet eens meer produceert en in ieder geval niet meer promoot. (De promotie uitgaven waren aan fitness, niet aan pnd, en fitness heeft het goed gedaan).

    Met de nieuwe Go's moet het marktaandeel in de VS weer naar 'normale waarden' gaan van rond de 22%. Of eigenlijk hoger, richting de 25. Maar TomTom kan daar in haar outlook natuurlijk nog geen rekening mee houden. Wellicht rekenen ze zelfs met die schamele 15% als uitgangspunt. Eerst moet maar bewezen worden dat het product aanslaat. Dat heeft het in Europa gedaan. Gaat tomtom terug naar 20% of hoger nog voordat het vierde kwartaal in de VS komt (feestdagen) dan wordt de outlook echt wel overtroffen. We zullen het zien...
  9. [verwijderd] 13 februari 2014 00:15
    quote:

    *Justin* schreef op 13 februari 2014 00:09:

    [...]

    Daar heb je wel een punt. In het tweede kwartaal steeg tomtom's marktaandeel in Europa, door goede resultaten in Duitsland waar het merk Navigon weg viel. Maar het marktaandeel in Europa is alle kwartalen gestegen, ook het afgelopen kwartaal van 50 naar 53%. Dat is verdienste van de nieuwe Go.

    Fijn dat je vindt dat ik nu een punt hebt, ik vind jou ook wel eens een punt hebben. ;)

    Maar het is toch dan elk kwartaal dat je marktaandeel wint als er een merk wegvalt.
    Dat herhaalt zich kwartaal na kwartaal.
    Je kan niet zeggen dat het maar voor 1 kwartaal geldt lijkt mij.
    Anders zou het het eerste kwartaal ook moeten zijn gestegen toen Navigon er nog wel was.
  10. [verwijderd] 13 februari 2014 00:29
    quote:

    *Justin* schreef op 13 februari 2014 00:09:

    [...]

    Daar heb je wel een punt. In het tweede kwartaal steeg tomtom's marktaandeel in Europa, door goede resultaten in Duitsland waar het merk Navigon weg viel. Maar het marktaandeel in Europa is alle kwartalen gestegen, ook het afgelopen kwartaal van 50 naar 53%. Dat is verdienste van de nieuwe Go.

    In Amerika ging het marktaandeel echter naar dieptepunt van 20% naar een schamele 15%. Dat heeft echter ook te maken met oude producten, die tomtom wellicht niet eens meer produceert en in ieder geval niet meer promoot. (De promotie uitgaven waren aan fitness, niet aan pnd, en fitness heeft het goed gedaan).

    Met de nieuwe Go's moet het marktaandeel in de VS weer naar 'normale waarden' gaan van rond de 22%. Of eigenlijk hoger, richting de 25. Maar TomTom kan daar in haar outlook natuurlijk nog geen rekening mee houden. Wellicht rekenen ze zelfs met die schamele 15% als uitgangspunt. Eerst moet maar bewezen worden dat het product aanslaat. Dat heeft het in Europa gedaan. Gaat tomtom terug naar 20% of hoger nog voordat het vierde kwartaal in de VS komt (feestdagen) dan wordt de outlook echt wel overtroffen. We zullen het zien...
    MW vertelde tijdens de conference call, dat TomTom verwacht het marktaandeel in Europa te kunnen behouden. Verder uitbreiden wordt niet verwacht. Retain our market share.
  11. [verwijderd] 13 februari 2014 02:19
    herwaardering van assets en heroverweging van de gevolgde strategie zijn basisonderwerpen in de meetings tussen RVB en RVC.

    indien je de mogelijkheid ziet om een impairment uit te voeren zou je gek zijn als je deze niet neemt, zeker in het zwaar gefinancierde tom2 was gratis cash van de fiscus meer dan welkom.
    met een grootaandelhouder als Botman zijn de opties van IPO, opknippen en verkopen allang de revu gepasseerd.

    het is duidelijk dat de dga,s nog steeds vertrouwen hebben in een profijtelijk zelfstandig tom2.
    dat er wederom sprake is van een overgangsjaar in 2014 is jammer en teleurstellend.
    om echte winsten te realiseren zijn omzetten van minimaal 1.2 miljard noodzakelijk.
    de dga,s geloven klaarblijkelijk in dat scenario en de RVC ondersteund dat.
    indien Botman niet heeft afgebouwd heeft ook deze zich laten overtuigen dat de afronding van de tramsitie meer oplevert dan verkoop.

    complimenten voor de inhoudelijke posts van mauricee,xynix,justin,kos en bart.
    jammer dat bart in zijn laatste post weer op de man moet spelen, zijn inhoudelijke bijdragen blijf ik waarderen.

  12. [verwijderd] 13 februari 2014 07:58
    quote:

    Smeagols mind schreef op 13 februari 2014 00:15:

    [...]

    Fijn dat je vindt dat ik nu een punt hebt, ik vind jou ook wel eens een punt hebben. ;)

    Maar het is toch dan elk kwartaal dat je marktaandeel wint als er een merk wegvalt.
    Dat herhaalt zich kwartaal na kwartaal.
    Je kan niet zeggen dat het maar voor 1 kwartaal geldt lijkt mij.
    Anders zou het het eerste kwartaal ook moeten zijn gestegen toen Navigon er nog wel was.
    Het steeg niet alleen jaar op jaar, maar ook in de kwartaal op kwartaal vergelijking... Bovendien is ook gezegd door tomtom dat de nieuwe go goed ontvangen is. In maart komt ie in de VS. Ze hebben daar veel te repareren, in de VS. Maar nogmaals jarenlang was een marktaandeel van 22% normaal. Daar hebben ze zelf 7% van laten lopen. Nu moeten ze terugknokken en ze hebben in ieder geval straks een goed product liggen met lifetime maps en traffic. Wat de Amerikaanse consument belangrijk vindt.

    Ook zullen ze veel energie moeten steken in het overtuigen van (online) retailers dat de go een succes kan worden. Goede reviews worden heel belangrijk. Consumenten, zeker online, kopen op basis van reviews van anderen. TomTom zal ook moeten bewaken dat er in het begin geen fake negatieve reviews komen, concurrentie is sons vals en veel middelen lijken geoorloofd.
421 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 22 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.