Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 179,9K

Woensdag 4 september 2013

154 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 september 2013 00:09
    quote:

    bart1805 schreef op 5 september 2013 00:01:

    [...]
    Dat betekent niet dat dat ook voor de toekomst geldt, maar ik waag toch echt aan de enorme omzetexplosies die hier voorspeld worden te twijfelen.

    Die voorspellingen komen namelijk al jaren en jaren voorbij. Iedere deal is goud waard. Het spijt me zeer, maar dat blijkt toch echt onzin te zijn.
    Oke, dat is nog eens een duidelijk antwoord! Geen woord teveel of te weinig. Dank je daarvoor! Ben het eens met bovenstaande en wat betreft een "betaalde basher" is denk ik voor de meesten (met vol verstand) wel duidelijk, dat het onzin is bedoel ik dan.

    Ja echt een dik compliment voor deze post van je!! Je waait, zo te lezen, dus kennelijk toch meer long dan short de laatste tijd.

    ps: Ik ben toch hopelijk niet die 1 na laatste? ;-) En in hoeverre verwacht je de impact op de beurzen, met name TT, op korte termijn ivm de aanval in het MO?
  2. bart1805 5 september 2013 00:39
    quote:

    martinmartin schreef op 4 september 2013 13:20:

    [...]

    BART je hebt volledig gelijk in het minst belangrijke onderdeel.
    De omzet bestond naast de externe sales ad 164 ook nog uit interne doorbelastingen ad 52 mio wat het totaal op 216 mio bracht.

    Maar nu komt het: het VERLIES voor interest en belastingen bedroeg in het 1q 97 mio en zelfs non-ifrs werd er een verlies geschreven van 5 mio in dit kwartaal.
    De 75% brutomarge is niet opzienbarend en nagenoeg gelijk aan dat wat tom2 realiseert in C&S. Maar hoe kan jij blijven ontkennen, dat met een dalende bijdrage via interne sales Here geen aanmerkelijk verlies lijdt.
    Microsoft betaald in een aparte fee in vier jaar een bedrag dat lager is dan de huidige interne doorbelasting maar wel een substantieel gedeelte hiervan laten we zeggen 80% hiervan dan resulteert dit in een omzetdaling op kwartaalbasis van 20% van 52 mio is 10 mio.

    Indien ze er in slagen om met deze lagere omzet hetzelfde brutowinstpercentage te handhaven is dat al heel knap.
    De brutomarge komt dan uit op 155 mio op kwartaalbasis.

    De operationele kosten waren in het eerste kwartaal incl non-ifrs 260 mio.
    Kwartaalinvloeden en sturing in non-ifrs kunnen iets betekenen maar om van een geextrapoleert gigaverlies ad 105 mio(68%) tot een nivo te geraken dat niet aanmerkelijk is( 2 a 3%?) lijkt mij onuitvoerbaar dat zou impliceren dat de kosten teruggebracht moeten worden met 100 mio op kwartaalbasis. Misschien ben ik wederom verkeerd geinformeerd maar ik heb geen grote orgenisatie aangekondigd gehoord bij het nieuws van de deeal tussen Microsoft en Nokia.

    Het lijkt wel een gegeven dat je nooit in wil gaan op de strekking van de boodschap die afgegeven wordt.
    Zonder enig inhoudelijk commentaar op de gegeven boodschap ga je weer aan de haal met een detail dat ik slechts de externe omzet aangaf als omzet.

    Jij weet als geen ander dat de overige cijfers niets afdoen aan deze fout van mijn kant want als ik het heb over de geleden verliezen in het kwartaal zijn dat gewoon de gepubliceerde feiten.

    Je wordt almaar minder geloofwaardig, goede resultaten van tom2 doe je af als absoluut onvoldoende. Je kwalificeert liquide middelen als oorlogskas. je geeft als heilige overtuiging af dat de omzet van tom2 zal dalen tot 850 mio de komende jaren waarna bij succes in de transitie een maximale omzet van 1 miljard het hoogst bereikbare zal zijn 2016.

    Met de opmerking dat Here geen aanmerkelijk verlies zal leiden in toekomstige kwartalen diskwalificeer je je nog meer.
    Of je moet van mening zijn dat het normaal is te getuigen van beroerde resultaten met geen kans om daaraan te ontsnappen als tom2 80 mio op jaarbasis winst maakt terwijl een operationeel verlies van here ad 300 mio op jaarbasis afgedaan kan worden als niet aanmerkelijk.

    Blabla bla.
    Laat ik er nog even 2 minuten aan spenderen om jou en de mensen die je zien als iemand met een realistische blik op TomTom en Here te laten zien wat een complete onzin je hier produceert.
    Laten we eens kijken naar de q2 cijfers.

    Internal Sales (die in Q2 2012 nog 103 miljoen bedroegen) dalen met 27% tov q1 2013 naar 38 miljoen. 27%, toe maar dat is een hele hoop. En gezien je boekhoudkundige kennis en onderstaande quote:

    Microsoft betaald in een aparte fee in vier jaar een bedrag dat lager is dan de huidige interne doorbelasting maar wel een substantieel gedeelte hiervan laten we zeggen 80% hiervan dan resulteert dit in een omzetdaling op kwartaalbasis van 20% van 52 mio is 10 mio.

    Indien ze er in slagen om met deze lagere omzet hetzelfde brutowinstpercentage te handhaven is dat al heel knap.
    De brutomarge komt dan uit op 155 mio op kwartaalbasis.


    Moet dat dus wel betekenen dat de bruto marge fors is gedaald en dat Here in Q2 verliesgevender is geworden tov q1. Jammer Martin. Totale nonsens. Bruto Marge is licht gestegen. IFRS verlies is gedaald en Non IFRS is positief.

    Maar dat kan toch niet? De grote boekhouder beweerde net dat een daling van de interne omzet moest leiden tot een daling van de bruto marge en een nog groter verlies. Of heb je er toch minder verstand van dan je ons wil laten geloven? Ach gut, je vergeet dat de externe sales wel eens harder kunnen groeien dan de interne sales dalen? Tsja.
  3. bart1805 5 september 2013 00:43
    quote:

    vinno777 schreef op 5 september 2013 00:09:

    [...]

    Oke, dat is nog eens een duidelijk antwoord! Geen woord teveel of te weinig. Dank je daarvoor! Ben het eens met bovenstaande en wat betreft een "betaalde basher" is denk ik voor de meesten (met vol verstand) wel duidelijk, dat het onzin is bedoel ik dan.

    Ja echt een dik compliment voor deze post van je!! Je waait, zo te lezen, dus kennelijk toch meer long dan short de laatste tijd.

    ps: Ik ben toch hopelijk niet die 1 na laatste? ;-) En in hoeverre verwacht je de impact op de beurzen, met name TT, op korte termijn ivm de aanval in het MO?
    Ik kan niet beoordelen wat het effect is van een aanval. Schrikreactie op korte termijn, opluchting vlak daarna omdat de aanval meeviel en Iran niet meteen iets uitspookt. Maar daarna? Het wordt er allemaal niet stabieler op.

    De laatste is uiteraard Dirk, je weet wel, die van Frank.
  4. [verwijderd] 5 september 2013 00:49
    quote:

    bart1805 schreef op 5 september 2013 00:43:

    [...]
    Ik kan niet beoordelen wat het effect is van een aanval. Schrikreactie op korte termijn, opluchting vlak daarna omdat de aanval meeviel en Iran niet meteen iets uitspookt. Maar daarna? Het wordt er allemaal niet stabieler op.

    De laatste is uiteraard Dirk, je weet wel, die van Frank.
    Nee daar ben ik ook "bang" voor. Ik snap er niet zoveel meer van, Rusland denkt bewijs te hebben dat de rebellen achter de gifgasaanvallen zitten. Duitsland heeft bewijs dat de regering erachter zit. Hoe dan ook zullen er landen zijn die het 1 of het ander denken. Als het maar niet gaat escaleren, want daar kan je gewoon niet tegen handelen.

    Ik zit ook te denken om na de euforie van dit moment, morgen dus, short te gaan in de S&P om de porto af te dekken. Dit ipv long/short posities in betreffende fondsen. De bedrijven waarin ik zit doen het niet zo slecht, maar als dit ertussen komt, kan het de koers wel gaan drukken of remmen.

    Sterker nog ik ga het ook gewoon doen, die aanval komt er toch sowieso, vraag is alleen of het escalleerd, of dat het idd met een sisser afloopt. De geplande aanval zou gaan om tientallen miljoenen, dat is in geld natuurlijk peanuts, maar wat is de reactie op de aanval??
  5. aandeeltje! 5 september 2013 00:59
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 4 september 2013 16:15:

    [...]

    Dat (op drukke wegen) aangeven van de kop en staart van een file kon TT al eerder.
    Dat er -samen met enkele andere verbeteringen- nu publiciteit aan gegeven wordt, komt omdat ze nu kunnen verwijzen naar een onderzoek over 'sudden jam accidents'.

    Zie het persbericht van eergisteren:
    corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

    Daar schieten ze echt niets mee op. Marketing en TT zijn ook 2 verschillende werelden!
  6. aandeeltje! 5 september 2013 01:03
    quote:

    vinno777 schreef op 4 september 2013 23:36:

    [...]

    Ja overnames drukken de winst enorm. Daarom doen bedrijven ook overnames, om er slechter van te worden, niet?

    Ja TT heeft nogal de neiging om veel te betalen dus dat klopt. TA kostte 10! jaar winst. En nu?? Is er nu echt sprake van een knaller???
  7. [verwijderd] 5 september 2013 01:05
    quote:

    aandeeltje! schreef op 5 september 2013 01:03:

    [...]

    Ja TT heeft nogal de neiging om veel te betalen dus dat klopt. TA kostte 10! jaar winst. En nu?? Is er nu echt sprake van een knaller???
    Wat was TT nu zonder TA dan volgens jou? Ik weet het wel, niks nada noppes. En nee nu is er geen sprake van een knaller, die moet nog komen.

    ps: lees je eigen post even terug. Kosten: 10! jaar winst. En terugbetaald in 6 jaar tijd. Vat je hem nu eindelijk?
  8. [verwijderd] 5 september 2013 01:14
    quote:

    aandeeltje! schreef op 5 september 2013 01:03:

    [...]

    Ja TT heeft nogal de neiging om veel te betalen dus dat klopt. TA kostte 10! jaar winst. En nu?? Is er nu echt sprake van een knaller???
    Na teleatlas heeft tomtom meerdere overnames gedaan waar je blij mee kan zijn en niet voor grote bedragen.

    Business solutions komt voort uit een overname in Duitsland en is nu in heel europa en de VS actief en snel groeiend. De automotive divisie is ontstaan uit een overname van de inbouw-divisie van Siemens. Tomtom places is een uitbouw van iLocal. HD traffic is ontstaan uit een overname en daarna uitgebouwd. En voor de huidige fitnesslijn en fitness ambities is ook een (ons onbekende) overname gedaan van fitness technologie. De recentste overname van de Spaanse marktleider in fleetmanagement brengt direct geld in het laatje. En de recent gekochte zuid-Afrikaanse mapping activiteiten leveren ook direct baten op.

    Dus ik vind dat TomTom helemaal geen ongelukkige hand heeft gehad in overnames. TeleAtlas was wel erg duur voor tomtom, maar wel een nuttige overname als het je strategie is om een content en dienstenboer te worden.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 september 2013 01:39
    quote:

    vinno777 schreef op 5 september 2013 00:09:

    [...]

    Oke, dat is nog eens een duidelijk antwoord! Geen woord teveel of te weinig. Dank je daarvoor! Ben het eens met bovenstaande en wat betreft een "betaalde basher" is denk ik voor de meesten (met vol verstand) wel duidelijk, dat het onzin is bedoel ik dan.

    Ja echt een dik compliment voor deze post van je!! Je waait, zo te lezen, dus kennelijk toch meer long dan short de laatste tijd.

    ps: Ik ben toch hopelijk niet die 1 na laatste? ;-) En in hoeverre verwacht je de impact op de beurzen, met name TT, op korte termijn ivm de aanval in het MO?
    Now we are talking!
    Bart is meestal een sarcastisch schrijver met een felle pen, en hij hapt m.i. te vaak op niet-inhoudelijke kritiek, maar hij is deskundig en reëel als je zakelijk argumenteert. Verder niks, ik ben niet zijn advocaat. Kritiek heb ik ook: hij laat je te vaak naar relevante links of cijfers zoeken, i.p.v. ze direct te citeren.

    Meer i.h.a.: velen (ook ik) worden hier al gauw voor shorter of basher uitgemaakt als ze ook maar even iets minder optimistisch zijn dan een exit of een inspirator.
    Het zal me verder worst zijn, maar mijn belangrijkste bezwaar is dat het irrelevant is. Dit forum dient om informatie, meningen en argumenten uit te wisselen. Wat men daar in z'n eigen porto al of niet mee doet vind ik totaal oninteressant. Daarom vind ik grote delen van de dagdraden vaak weinig boeiend.

    Heb dit al vaker geschreven, maar nu nog maar een keer.

    @ exit: niet persoonlijk bedoeld. Je overdrijft in je optimisme vaak, maar onze cijfermatige discussies neem ik serieus. Over Fleetmatics vs BusSol zijn we het meer eens dan je denkt.
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 september 2013 01:52
    quote:

    *Justin* schreef op 5 september 2013 01:14:

    [...]

    ... HD traffic is ontstaan uit een overname en daarna uitgebouwd.

    Dus ik vind dat TomTom helemaal geen ongelukkige hand heeft gehad in overnames. TeleAtlas was wel erg duur voor tomtom, maar wel een nuttige overname als het je strategie is om een content en dienstenboer te worden.
    Traffic is zeer sterk uitgebouwd! Op dit gebied is TT echt de beste ter wereld. Ze weten in vele landen meer van congestie dan de wegbeheerders daar.

    Over de TA overname: ik betwijfel of het in 2008 TT's strategie was om alleen 'content en dienstenboer' te worden...
  11. [verwijderd] 5 september 2013 02:38
    quote:

    bart1805 schreef op 5 september 2013 00:39:

    [...]
    Blabla bla.
    Laat ik er nog even 2 minuten aan spenderen om jou en de mensen die je zien als iemand met een realistische blik op TomTom en Here te laten zien wat een complete onzin je hier produceert.
    Laten we eens kijken naar de q2 cijfers.

    Internal Sales (die in Q2 2012 nog 103 miljoen bedroegen) dalen met 27% tov q1 2013 naar 38 miljoen. 27%, toe maar dat is een hele hoop. En gezien je boekhoudkundige kennis en onderstaande quote:

    Microsoft betaald in een aparte fee in vier jaar een bedrag dat lager is dan de huidige interne doorbelasting maar wel een substantieel gedeelte hiervan laten we zeggen 80% hiervan dan resulteert dit in een omzetdaling op kwartaalbasis van 20% van 52 mio is 10 mio.

    Indien ze er in slagen om met deze lagere omzet hetzelfde brutowinstpercentage te handhaven is dat al heel knap.
    De brutomarge komt dan uit op 155 mio op kwartaalbasis.


    Moet dat dus wel betekenen dat de bruto marge fors is gedaald en dat Here in Q2 verliesgevender is geworden tov q1. Jammer Martin. Totale nonsens. Bruto Marge is licht gestegen. IFRS verlies is gedaald en Non IFRS is positief.

    Maar dat kan toch niet? De grote boekhouder beweerde net dat een daling van de interne omzet moest leiden tot een daling van de bruto marge en een nog groter verlies. Of heb je er toch minder verstand van dan je ons wil laten geloven? Ach gut, je vergeet dat de externe sales wel eens harder kunnen groeien dan de interne sales dalen? Tsja.
    Bedankt dat je nog twee minuten hebt willen besteden om voor iedereen duidelijk te maken dat een te verwachten aanmerkelijk verlies voor Here in de toekomst complete onzin is.

    Ik heb in mijn beredenering al aangegeven dat kwartaalinvloeden zeker een rol spelen maar dat de deal met microsoft er voor zal zorgen dat de omzet verder daalt(microsoft betaalt slechts een substantieel deel van de huidige interne doorbelasting).

    Ik stelde dat de hoogte van de omzet van invloed is op de hoogte van de te realiseren marge.

    Met een hogere omzet in Q2-13 ad 233 mio werd 76% gerealiseert tov 75% in 1q-13 bij een omzet van 216 mio.
    Datzelfde beeld zie je terug indien je y-o-y vergelijkt.
    De daling van de omzet met 18% tov 2q-12(283 mio) heeft ook geleid tot een lagere brutomarge tw nu 76,1 % tegen 77,4% in dat tweede kwartaal.

    Ik zie derhalve nog steeds geen aanleiding waarom jij mij zou mogen betichten van het verspreiden van complete onzin, daar het verband tussen hoogte van de omzet en te realiseren marge alleen maar wordt bevestigd.

    Anders ligt het met de door jou gedane uitspraak dat Here absoluut geen aanmerkelijk verlies zou gaan leiden in de toekomst.
    Op deze centrale vraag ga je zoals gebruikelijk niet in. Wederom tracht je andere meningen te ontkrachten door op details in te gaan en daarbij de suggestie te wekken dat door anderen gedane uitspraken die niet in je straatje passen complete flauwekul zijn.

    Je hebt het 2q overzicht van nokia waarschijnlijk voor je neus liggen.
    Dan had je indien je recht in de leer zou zijn de lezers van dit forum kunnen informeren over het feit, dat hoewel nokia ook in het tweede kwartaal een enorm operationeel verlies heeft geleden van 89 mio( operationele verliesmarge opgelopen van 33% in 2q-12 naar 38% in 2q-13) ze zich absoluut geen zorgen hoeven te maken want jij weet aan te geven hoe ze 35% van hun OPEX kunnen bezuinigen of een vergelijkbaar bedrag dmv nieuwe deals kunnen binnenhalen.

    Voor de goede orde op basis van het eerste en tweede kwartaal hebben we het of over een kostenreductie op kwartaalnivo van 90 mio(op een totaal van 260 mio waarvan alleen al de afschrijvingen die voor langere tijd vast liggen ca 90 mio bedragen zonder de noodzakelijke nieuwe investeringen die ze nodig hebben om het kwaliteitsnivo van hun kaarten op peil te houden na een aantal jaren pas op de plaats te hebben gemaakt.
    Of anderszins een brotomarge verhoging met eenzelfde 90 mio op kwartaalbasis. Hoewel Here bijzonder sterk gepositioneerd staat binnen het automotive segment lijkt mij een omzetverhoging met 120 mio per kwartaal(marge 75%) een beetje veel.

    Uiteraard verneem ik graag van je hoe je deze combinatie van kostenbesparing en omzettoename voor ogen hebt om tot een niet aanzienlijk VERLIESSCENARIO van zeg 3% te komen.

    Om in jouw woorden te blijven: ik denk dat indien Nokia er in slaagt om in 2016 een omzet te realisern van 1.400 mio door sterke groei in automotive(20% y-o-y) en door sterk kostenmanagement in staat is ruimte te creeren om de voor die toekomst noodzakelijke investeringen te doe in R%D waardoor de kosten met slechts 10% y-o-y stijgen tot 1.400 mio het management van Navteq een uitmuntende prestatie leveren.
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 september 2013 04:00
    quote:

    martinmartin schreef op 5 september 2013 02:38:

    [...]

    ...
    Ik heb in mijn beredenering al aangegeven dat kwartaalinvloeden zeker een rol spelen maar dat de deal met microsoft er voor zal zorgen dat de omzet verder daalt(microsoft betaalt slechts een substantieel deel van de huidige interne doorbelasting).

    ...

    Met deze martin/bart discussie bemoei ik me niet, omdat ik me niet verdiept heb in Nokia/Navteq cijfers.

    Maar ik vraag me af of bovenstaande opmerking van martinmartin ook niet van toepassing is op Apple-TomTom. Wat Apple betaalt voor hun license is nog steeds een groot raadsel. Nu doen ook MS en Nokia weer geheimzinnig over hun fees voor het gebruik van maps, terwijl we voor de rest van alles mogen weten. Wat is dat toch??

    Optimisten zeggen: wacht maar af, in de komende kwartaalcijfers zal het te zien zijn. Ben benieuwd, totnutoe zie ik niks...

    Het wordt echt opvallend: grote mastodonten weigeren om kaartenmakers echt over te nemen. Zelfs AND loopt langs elke steeg te tippelen, maar heeft geen kans (grapje).
    Uitzondering: de lucky hoer Waze, die zich maar al te graag (over) liet nemen door Google.

    Zou het andersom kunnen zijn? Dat kaartenmakers niet goedkoop gaan tippelen, maar in hun toekomst geloven en hun huid duur verkopen? Ondanks nog lage en nauwelijks zichtbare license fees? Zou het kunnen dat HG vele informele aanbiedingen kreeg maar weigerde?

    Of is het pure armoei? De mastodonten dulden simpele kaartenboeren tijdelijk nog tot ze via crowdsourcing alles zelf kunnen?
    Het voor TT positieve in het recente nieuws is dat MS nu openlijk lijkt te erkennen dat ze voor mapping services afhankelijk zijn van een kaartenboer. Hoewel Nokia's HERE nu misschien een grotere concurrent voor TT gaat worden, is dat voor TT een hoopvol teken.

    Blijft de vraag: hoe kunnen mapmakers (incl. 'traffic') gaan verdienen aan gebruik door smartphones? Ik zie veel theorieën, maar weinig substantie.
    Ik bedoel: over Pnd's, Automotive en BusSol kunnen we meerekenen. Maar de licensing van kaarten blijft een zwart gat als het om de toekomst gaat. Zelfs als het over de komende kwartalen gaat.

    Nokia heeft nu de zekerheid dat het overgrote deel van hun maps - license-inkomsten voor 4 jaar vast staat. Dat kan TT niet zeggen voor zo ver ik weet.

    Sorry, hoe positief ik ook ben over TT's kennis en mogelijkheden, die zg. 'Apple-deal' blijft voor mij een pain-in-the-ass.
  13. [verwijderd] 5 september 2013 08:26
    quote:

    bart1805 schreef op 5 september 2013 00:43:

    [...]
    Ik kan niet beoordelen wat het effect is van een aanval. Schrikreactie op korte termijn, opluchting vlak daarna omdat de aanval meeviel en Iran niet meteen iets uitspookt. Maar daarna? Het wordt er allemaal niet stabieler op.

    De laatste is uiteraard Dirk, je weet wel, die van Frank.
    Ja. Uiteindelijk toch die erkenning van de Grootte Meester.
154 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 8 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.