Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,970   -0,026   (-0,52%) Dagrange 4,930 - 5,060 150.483   Gem. (3M) 200,2K

Wo. 3 april

131 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 7 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 3 april 2013 14:26
    quote:

    benerweer schreef op 3 april 2013 14:04:

    Tipical voor Tom2...aandeel stijgt alleen op geruchten en niet wanneer mooie deals worden aangekondigd.
    Misschien komt nog iets concreets voorbeurs US..een melding Nabeurs Korea was er in ieder geval niet.
    Maar mocht het gerucht van heden waar blijken te zijn...en het nieuwe management gaat een overname regiseren..proviciat aandeelhouders.

    Jan Bennink lijkt mij ongeschikt voor een technologie-bedrijf. Zou je wellicht beter de voormalig CEO van Navteq moeten hebben; de man die de kaarten aan Nokia verkocht. Ik meen me te herinneren voor een slordige €6 miljard in 2008. Dat zou de TomTom kaarten, services & patenten waarderen op €27 per aandeel. Tel daar de waarde van Consumer, Automotive en Business Solutions bij en er komt een redelijke overnameprijs uit de bus.

    Sinds 2008 zijn kaarten eerder meer waard geworden dan minder. Dit met name door de nieuwe massamarkt van miljarden smartphones die nu aan het ontstaan is en de komende jaren explosief gaat groeien.
    TomTom is overigens de enige onafhankelijke wereldspeler (Google en Nokia-Navteq de 2 concurrenten).
  2. @iPlof 3 april 2013 14:28
    quote:

    paulta schreef op 3 april 2013 13:45:

    AKO-kiosk met zijn 7 miljoen short-aandelen kan met een mooi PB gewoon uitgerookt worden en gedwongen worden om diezelfde 7 miljoen stukjes op de markt weer terug te kopen...doorzetten nu, beter voor de TT-medwerker EN aandeelhouder.

    HG als Commissaris en tevreden grootaandeelhouder, gerespecteerd door alles en iedereen.

    TT schreeuwt om verandering....en het gaat er komen, de druk is simpelweg TE groot!
    Ik begin te denken dat men gisteren nog even dat mercedes persbericht wereld in heeft gestuurd om boel te drukken maar er is geen houden meer aan. TomTom Go!
  3. [verwijderd] 3 april 2013 14:41
    quote:

    teriaki schreef op 3 april 2013 14:30:

    Nou zal ik eens ff negatief zijn voorlopig is het stilte periode dus waarschijnlijk komende dagen weer down T2 kennende
    en laat mij dan eens ff positief zijn; voorlopig is het stilte periode dus kan er geen onzin vanuit TT worden gecommuniceerd en kan de speculatie doorgaan; komende dagen verder up
  4. VanillaSky 3 april 2013 15:09
    quote:

    KOS schreef op 3 april 2013 13:27:

    Trouwens als de koers stijgt door zo'n gerucht dan zit er iets goed dwars.

    Is men niet tevreden over Harold ??????
    Eens, men is kennelijk niet tevreden en m.i. tot op zekere hoogte terecht. Aandeelhouderswaarde is er tot op heden niet gecreeerd of dat ook daadwerkelijk aan de capaciteiten van HG ligt laat ik dan in het midden.
  5. [verwijderd] 3 april 2013 15:18
    quote:

    bloemanjer schreef op 3 april 2013 14:25:

    nabeurs meer nieuws vanuit tOMtOM
    Zou kunnen, Bloem.Maar wat is het nu?.Aziatische overname of wisseling van de wacht in de top?.

    Of gok je voor de zekerheid maar op beiden?

    14 ct. omhoog ,het zal Goddijn tegenvallen.

    Zal er nog wijziging plaats vinden m.b.t. het aandelenbelang van de fam. Goddijn?.
    Als het gerucht waar zou zijn.....dat wel natuurlijk.
  6. [verwijderd] 3 april 2013 15:25
    Kijk eens naar automotive divisie. Een aantal jaren geleden opgericht middels een overname van deze divisie van Siemens.

    Inmiddels een omzet van 200 miljoen met als voornaamste klanten Renault, Fiat en Mazda, met wat kleinere klantjes er omheen zoals Opel, BMW, Chrysler, Lexus, etc. Medio 2013 HD traffic bij Mercedes erbij eerst voor de S en E klasse en verderop in de tijd andere modellen. En vanaf 2014 HD traffic erbij voor Toyota. Vanaf 2015 pas het echte grote nieuwe contract met PSA (Peugeot/Citroen)

    Automotive heeft een marge die ligt rond het groepsgemiddelde van 50% volgens Goddijn. Tegelijkertijd maakt deze divisie bijna nul winst, want de divisie is nog in de opbouwfase. Van de 200 miljoen blijft dus 100 miljoen brutomarge over (100 mln x 50%) en die 100 miljoen staat ongeveer gelijk aan de kosten die aan de automotive divisie toebedeeld kunnen worden. Die kosten waren vorig jaar onder andere de ontwikkeling van R-Link voor Renault.

    Vooruit kijkend is de grootste walvis die in het water ligt PSA. Vanaf 2015 met ongeveer 2 miljoen auto's en als ik analisten rapporten zie een omzetschatting van 50 euro per auto. Dus 100 miljoen omzet. Dat zou de omzet binnen automotive dus met 50% kunnen laten groeien. Wat op zich niet vreemd is, want binnen Automotive is er 1 grote klant (Renault) en daar komt nog 1 grote klant bij (PSA) en de andere klanten zoals Toyota en Mercedes die in resp. 2014 en 2H 2013 binnenkomen zijn allemaal wat kleiner.

    Belangrijker echter is dat PSA HD traffic en software gaat afnemen, dus bestaande producten waar geen extra R&D inspanningen voor nodig zijn, in tegenstelling tot Renault waarvoor veel ontwikkelkosten zijn gemaakt. Er zullen vast wat kosten zijn om kaarten, route info en HD traffic bij citroen en peugeot in te bouwen. Maar in feite is het een standaard product met een klein beetje maatwerk in het begeleiden van de klant bij de implementatie. De marge van dit soort content en services deals wordt dan ook op 80% geschat.

    Wetende dat de EBIT binnen automotive nu nog rond of iets boven de nul ligt, kan die EBIT dus richting de 80 miljoen, puur op basis van de deal met PSA. Los van een omzet toename van 50% is dat dus een EBIT toename van die divisie van misschien wel 800%. Daar is overigens niets aan verzonnen, er zijn meerdere analisten die dit in hun rekenmodel hebben zitten. Alleen omdat het in 2015 speelt, prijst de aandelenmarkt het nu nog niet in. De markten kijken (zegt men) 6 tot 9 maanden vooruit in de tijd.

    Die 80 miljoen moet dan nog een beetje belasting van af, maar kan zo maar goed zijn voor een winst per aandeel van 25 cent. Wat op dit moment de totale winst per aandeel van TomTom is, van alle divisies bij elkaar.

    Als TomTom de lekkage binnen Consumer weet te stoppen, door PND verkopen die minder worden te reduceren en marges te beschermen en deels op te vangen met nieuwe fitness producten (17 april meer informatie) en ze weten de groei binnen business solutions voort te zetten en ook lichte groei binnen Licensing door o.a. de samenwerking met Apple en BlackBerry, dan ziet de langetermijn toekomst van TomTom er toch echt anders uit.

    Tel daarbij op dat TomTom netto schuldenvrij is maar eerst een cash positie van 100 miljoen wil (buffer) voordat ze aandeelhoudersvriendelijke maatregelen willen nemen zoals dividend of aandelen inkoop. Dat gaat denk ik al spelen in 2014. Tenzij TomTom kleine overnames wil doen, dan komt er geen dividend, maar ga je wel een toename in de omzet zien, vanwege de bijdrage van de acquisities. Ik verwacht namelijk dat als er al kleine acquisities komen, dat die vooral omzet of winst bijdrage moeten leveren en dat het geen pure technologie overnames zullen zijn, waarbij alleen waardevolle assets worden overgenomen, zonder noemenswaardige omzet bijdrage.
  7. [verwijderd] 3 april 2013 15:44
    quote:

    *Justin* schreef op 3 april 2013 15:25:

    Kijk eens naar automotive divisie. Een aantal jaren geleden opgericht middels een overname van deze divisie van Siemens.

    Inmiddels een omzet van 200 miljoen met als voornaamste klanten Renault, Fiat en Mazda, met wat kleinere klantjes er omheen zoals Opel, BMW, Chrysler, Lexus, etc. Medio 2013 HD traffic bij Mercedes erbij eerst voor de S en E klasse en verderop in de tijd andere modellen. En vanaf 2014 HD traffic erbij voor Toyota. Vanaf 2015 pas het echte grote nieuwe contract met PSA (Peugeot/Citroen)

    Automotive heeft een marge die ligt rond het groepsgemiddelde van 50% volgens Goddijn. Tegelijkertijd maakt deze divisie bijna nul winst, want de divisie is nog in de opbouwfase. Van de 200 miljoen blijft dus 100 miljoen brutomarge over (100 mln x 50%) en die 100 miljoen staat ongeveer gelijk aan de kosten die aan de automotive divisie toebedeeld kunnen worden. Dat waren vorig jaar onder andere de ontwikkeling van R-Link voor Renault.

    Vooruit kijkend is de grootste walvis die in het water ligt PSA. Vanaf 2015 met ongeveer 2 miljoen auto's en als ik analisten rapporten zie een omzetschatting van 50 euro per auto. Dus 100 miljoen omzet. Dat zou de omzet binnen automotive dus met 50% kunnen laten groeien. Wat op zich niet vreemd is, want binnen Automotive is er 1 grote klant (Renault) en daar komt nog 1 grote klant bij (PSA) en de andere klanten zoals Toyota en Mercedes die in resp. 2014 en 2H 2013 binnenkomen zijn allemaal wat kleiner.

    Belangrijker echter is dat PSA HD traffic en software gaat afnemen, dus bestaande producten waar geen extra R&D inspanningen voor nodig zijn, in tegenstelling tot Renault waarvoor veel ontwikkelkosten zijn gemaakt. Er zullen vast wat kosten zijn om kaarten, route info en HD traffic bij PSA (citroen en peugeot) in te bouwen. Maar in feite is het een standaard product met een klein beetje maatwerk in het begeleiden van de klant bij de implementatie. De marge van dit soort content en services deals wordt dan ook op 80% geschat.

    Wetende dat de EBIT binnen automotive nu nog rond iets boven de nul ligt, kan die EBIT dus richting de 80 miljoen, puur op basis van de deal met PSA. Los van een omzet toename van 50% is dat dus een EBIT toename van die divisie van misschien wel 800%. Daar is overigens niets aan verzonnen, er zijn meerdere analisten die dit in hun rekenmodel hebben zitten. Alleen omdat het in 2015 speelt, prijst de aandelenmarkt het nu nog niet in. De markten kijken (zegt men) 6 tot 9 maanden vooruit in de tijd.

    Die 80 miljoen moet dan nog een beetje belasting van af, maar kan zo maar goed zijn voor een winst per aandeel van 25 cent. Wat op dit moment de totale winst per aandeel van TomTom is, van alle divisies bij elkaar.

    Als TomTom de lekkage binnen Consumer weet te stoppen, door PND verkopen die minder worden te reduceren en marges te beschermen en deels op te vangen met nieuwe fitness producten (17 april meer informatie) en ze weten de groei binnen business solutions voort te zetten en ook lichte groei binnen Licensing door o.a. de samenwerking met Apple en BlackBerry, dan ziet de langetermijn toekomst van TomTom er toch echt anders uit.

    Tel daarbij op dat TomTom netto schuldenvrij is maar eerst een cash positie van 100 miljoen wil (buffer) voordat ze aandeelhoudersvriendelijke maatregelen willen nemen zoals dividend of aandelen inkoop. Dat gaat denk ik al spelen in 2014. Tenzij TomTom kleine overnames wil doen, dan komt er geen dividend, maar ga je wel een toename in de omzet zien, vanwege de bijdrage van de acquisities. Ik verwacht namelijk dat als er al kleine acquisities komen, dat die vooral omzet of winst bijdrage moeten leveren en dat het geen pure technologie overnames zullen zijn, waarbij alleen waardevolle assets worden overgenomen, zonder noemenswaardige omzet bijdrage.

    Dat is mooi, maar slechts uitbreiding van bestaande business. Een schijntje in vergelijking met de groeimogelijkheden in de nieuwe en explosief groeiende smartphonemarkt. Nu al hebben honderden miljoen smartphones TomTom inside en dat groeit snel door naar 1 miljard en verder.

    Alleen al de gratis TomTom-Taxi App kan straks meer bijdragen dan heel Automotive bij elkaar. Deze App heeft een nieuw verdienmodel gebaseerd op transactiefees (€1-€1,50 per taxiritje).
    Bij 10% marktaandeel in de grootste 100 steden ter wereld levert dat een winstbijdrage van minimaal €300 miljoen. TomTom heeft als enige onafhankelijke wereldspeler de technologie voor zowel de taxi als de smartphone. Snel uitrollen en marktleider worden is cruciaal. Dit kan eventueel worden versneld in samenwerking met een partij als facebook, apple of samsung.
131 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 7 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.