Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

Laatste koers (eur) Verschil Volume
7,358   -0,046   (-0,62%) Dagrange 7,294 - 7,464 890.964   Gem. (3M) 1,4M

Air France-KLM duikt diep in het rood

20 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 8 maart 2012 08:09
    PARIJS (AFN) - Air France-KLM is vorig jaar diep in de rode cijfers gedoken. Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern boekte in het kalenderjaar 2011 een nettoverlies van 809 miljoen euro, zo meldde het donderdag. Een jaar eerder bleef het verlies onder de streep nog beperkt tot 46 miljoen euro.

    Vooral de hoge brandstofprijs deed Air France-KLM pijn, maar ook de eurocrisis, de onrust in de Arabische wereld en de aardbeving en tsunami in Japan speelden een rol. De omzet groeide wel met 4,5 procent tot 24,4 miljard euro, maar dat was lang niet genoeg om de stijgende kosten van met name kerosine te compenseren. De brandstofrekening steeg met ruim 900 miljoen euro.

    Het luchtvaartbedrijf leed een operationeel verlies van 353 miljoen euro, tegen een positief bedrijfsresultaat van 28 miljoen euro in 2010. ,,2011 was een moeilijk jaar'', zei topman Jean-Cyril Spinetta in een toelichting. Dit jaar lijkt niet veel beter te worden. Het bedrijf voorziet aanhoudend moeilijke marktomstandigheden en een brandstofrekening die met nog eens 1,1 miljard euro toeneemt. Het heeft dan ook besloten geen dividend uit te keren.

    07.03.2012
    Slot 4.185

    Mijn verwachting:
    08.03.2012
    Indicatieve opening
    3.45 - 3.55

    Instapmoment:
    3,15
  2. [verwijderd] 8 maart 2012 08:28
    Geen emissie, maar de Italiaanse luchtvaaartmaatschappij willen ze in 2013 misschien wel overnemen in ruil voor aandelen, is dat geen verkapte emissie dan?

    Schuld van 6,4 miljjard!, ik dacht dat ze 2 miljard wilden aflossen en de schuld wilden verminderen naar 4,5 miljard.

    Wegwezen hier voorlopig dan, er zijn betere bedrijven. Komt op termijn wel weer goed (hoop ik), maar nu even niet althans zo denk ik erover.
  3. Ralph van den Hoek 8 maart 2012 08:35
    quote:

    sam en moos schreef op 8 maart 2012 08:28:

    Geen emissie, maar de Italiaanse luchtvaaartmaatschappij willen ze in 2013 misschien wel overnemen in ruil voor aandelen, is dat geen verkapte emissie dan?

    Schuld van 6,4 miljjard!, ik dacht dat ze 2 miljard wilden aflossen en de schuld wilden verminderen naar 4,5 miljard.

    Wegwezen hier voorlopig dan, er zijn betere bedrijven. Komt op termijn wel weer goed (hoop ik), maar nu even niet althans zo denk ik erover.
    Schuld met 2 mrd verminderen is een doelstelling voor 2013.

    Cijfers zijn bagger. Slechter dan verwacht. Ik wil de shorters alvast feliciteren want het zal wel een diep rode dag worden. succes allemaal.
  4. forum rang 10 voda 8 maart 2012 16:13
    UPDATE: AF-KLM zet zich schrap voor lastig jaar na verlies 2011


    (Update van eerder gepubliceerd bericht 'Air France-KLM zet zich schrap voor lastig jaar na verlies 2011' om extra informatie toe te voegen.)


    Door Geraldine Amiel

    Van DOW JONES NIEUWSDIENST


    AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM sa (AF.FR) waarschuwde er donderdag voor dat hogere brandstofprijzen ook dit jaar de resultaten zullen blijven drukken nadat in het afgelopen vierde kwartaal een fiks groter verlies werd geboekt vanwege gestegen kosten en een lager dan verwachte groei.

    De Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij rapporteerde een nettoverlies van EUR259 miljoen voor het laatste kwartaal van 2011 in vergelijking met een verlies van EUR46 miljoen een jaar eerder.

    Voor het volledige jaar komt het verlies voor de groep uit op EUR809 miljoen, tegenover een nettowinst van EUR289 miljoen in 2010. Het verlies over 2011 was meer dan de analistenverwachting van ongeveer EUR700 miljoen.

    In de afgelopen vier jaren heeft Air France-KLM opgeteld EUR2,72 miljard verloren als gevolg van de financiele crisis in Europa, verstoringen in de Europese luchtvaart en niet aflatende concurrentie van budget maatschappijen, terwijl de hoge brandstofkosten de groep hard hebben geraakt.

    "We zijn voorzichtig voor 2012. Olieprijzen blijven extreem stijgen terwijl het economische klimaat onzeker blijft", zei CEO Jean-Cyril Spinetta. Het concern verwacht dat de brandstofrekening dit jaar met EUR1,1 miljard zal toenemen. Daarmee wordt rekening gehouden met een wisselkoers voor de euro van $1,32 in 2012.

    Spinetta sloot een vergroting van het noodkapitaal uit om de financiele positie te verbeteren. In plaats daarvan zet hij in op herstructureringen bij het Franse onderdeel van de luchtvaartmaatschappij, waar de kosten hoog zijn in vergelijking met de maatstaven in de luchtvaartsector.

    Aandelen verkopen om de kas te spekken "is absurd en zal niet gebeuren", zei Spinetta. Afgelopen week haalde het bedrijf EUR467 miljoen op door de helft van zijn belang in Amadeus IT Holding sa te verkopen.

    De luchtvaarder heeft inmiddels kosten teruggebracht met EUR500 miljoen door de aankoop van nieuwe vliegtuigen uit te stellen en administratieve kosten te verlagen. De groep wil in 2014 voor een totaal van EUR2 miljard aan kosten bespaard hebben.

    De CEO zei dat er geen gevaar bestaat dat bankconvenanten gebroken worden en er hoeft niet opnieuw te worden onderhandeld over kredietlijnen. De nettoschuld zal tegen het einde van dit jaar vrijwel onveranderd uitkomen op EUR6,5 miljard.

    Air France-KLM zei dat de operationele winst in de eerste helft van dit jaar lager zal zijn dan in dezelfde periode in 2011, alhoewel "de tweede helft zou moeten profiteren van de eerste effecten van het driejarige kostenbesparingsplan". Spinetta noemde het plan veeleisend, moeilijk en noodzakelijk, maar zei dat zonder de besparingen in de komende jaren een sociale ramp ontstaat. Er werken 102.000 mensen voor de luchtvaartmaatschappij.

    De omzet steeg met 1,8% naar EUR6,03 miljard in het vierde kwartaal. Voor het gehele jaar steeg de omzet met 4,5% naar EUR24,36 miljard. Het aantal vervoerde passagiers steeg met 7,8% tot 59,5 miljoen. Het operationele verlies bedroeg in de laatste periode EUR202 miljoen, tegenover EUR81 miljoen een jaar eerder. In 2011 bedroeg het operationele verlies EUR353 miljoen, ten opzichte van een operationele winst van EUR28 miljoen in 2010.

    De brandstofkosten stegen in 2011 met EUR904 miljoen naar EUR6,44 miljard terwijl personeelskosten met 1% opliepen tot EUR7,46 miljard.

    Het afgelopen jaar was vooral moeilijk voor de Europese luchtvaartsector vanwege de financiele crisis en de politieke onrust in Noord-Afrika en het Midden-Oosten, waardoor er minder mensen vlogen, terwijl de brandstofkosten hoog bleven.

    Dit jaar wordt de sector geconfronteerd met stijgende kosten vanwege de beslissing van de Europese Unie om luchtvaartmaatschappijen te laten betalen voor de uitstoot van CO2.

    Omstreeks 10.50 uur noteert het aandeel 1,8% hoger op EUR4,26, terwijl de AEX met 1,2% stijgt.


    - Door Geraldine Amiel, vertaald en bewerkt door Levien de Feijter; Dow Jones Newswires; +31 20 571 52 00; amsterdam@dowjones.com


  5. [verwijderd] 8 maart 2012 16:33
    Een groot gevaar is de fusie met Al Italia. De fusie met Air France is een grote mislukking gebleken. Air France is een grote chaos, op logistiek en organisatorisch gebied. Al Italia is wellicht nog erger. 3 maatschappijen met verschillende organisatiestructuren en daarachter een verschillende IT support. KLM voert al jaren te hoge tarieven voor een abominabele service. Overigens is bij Lufthansa het verlies slechts 13 miljoen (door British midlands) en bij BA zelfs een winst van 500 miljoen. Die tanken toch hetzelfde? Die 900 miljoen verlies kan nooit alleen een hogere brandstofprijs zijn. Klinklare onzin.
  6. s.lin 8 maart 2012 18:39
    Air France-KLM CEO belooft voortzetting kostenbesparingen
    Gepubliceerd: 16:48
    PARIJS (Dow Jones)--Air France-KLM sa (AF.FR) zal doorgaan met kostenbesparingen en terugkeren naar winstgroei, ondanks dat het bedrijf een groot verlies boekte in 2011 en het hoofd moet bieden aan machtige vakbonden, zegt chief executive Jean-Cyril Spinetta in een interview.

    De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij maakte donderdag over 2011 een nettoverlies bekend van euro809 mln, in vergelijking tot een nettowinst van euro289 mln een jaar eerder. De omzet steeg 4,5% tot euro24,4 mrd.

    Spinetta wijt het verlies grotendeels aan een combinatie van stijgende brandstofprijzen en een toegenomen concurrentie waardoor de prijs van vliegtickets onder druk is komen te staan. Volgens hem is het bedrijf in januari al begonnen met een kostenbesparingsprogramma, gericht op een verlaging van de kosten met 10% in 2014 bij niet-brandstof onderdelen.

    Voor een groot deel komt dit neer op het verbeteren van de efficientie en flexibiliteit van medewerkers door een fundamentele verandering van de arbeidsvoorwaarden, met name in Frankrijk. De luchtvaartmaatschappij is in Frankrijk en Nederland begonnen met de arbeidsonderhandelingen en wil eind juni nieuwe akkoorden gesloten hebben.

    "Het is dringend dat we progressie boeken, en de meerderheid van de medewerkers begrijpt dit", zegt Spinetta.

    De onderhandelingen in Frankrijk zouden lastig kunnen blijken omdat het onderhandelingsproces "omslachtig" is en de tijdsplanning "agressief", erkent de CEO.

    De kosten van de luchtvaartgroep in Frankrijk zijn hoger dan die van concurrerende maatschappijen. Daarnaast kent Frankrijk een complexe arbeidswetgeving die de neiging heeft in het voordeel van de werknemer te werken. Maar Spinetta zegt dat het Franse systeem kan zorgen voor resultaten waardoor bedrijven wereldwijd concurrerend kunnen blijven en haalt de Franse autofabrikanten aan als succesvol voorbeeld.

    Spinetta wil niet zeggen of de luchtvaartgroep ontslagen overweegt. "We zoeken naar verbeteringen door efficientie", zegt de CEO. "We zijn in gesprek om te bepalen hoe we dat kunnen bereiken."

    De Franse vakbond GT, e e n van de grootste bij Air France, heeft een verklaring uitgegeven getiteld "de situatie is aan het verergeren en ook het arbeidsklimaat", waarbij de vakbond een aantal van de geplande bezuinigingen in de niet winstgevende vervoersdivisie bekritiseert.

    In Frankrijk vinden in april en mei presidentiele verkiezingen plaats, en veel bedrijven hebben mededelingen over het schrappen van banen daarom uitgesteld. De Franse staat heeft een belang van 15,8% in Air France-KLM en de werknemers hebben 9,6% in bezit. Recent hebben werknemers in Frankrijk gestaakt, ten dele uit protest tegen de bezuinigingen.

    "Als we onze kostenbasis echt opnieuw op willen bouwen dan moeten we onze arbeidsovereenkomst opnieuw vaststellen", zegt CFO Philippe Calavia in een interview.

    "Ik denk dat de werknemers en vakbonden zich bewust zijn van de noodzaak tot ingrijpende veranderingen bij Air France", maar ook bij KLM, aldus Calavia. De groep werd in 2004 gevormd uit de fusie tussen Air France en KLM.

    "We hopen natuurlijk dat we niet te maken krijgen met verstoringen, voor onze klanten", aldus de CFO, maar hij erkent dat medewerkers misschien gaan protesteren. "We staan klaar als we met potentiele geschillen worden geconfronteerd."

    Spinetta zegt dat totdat de groep zijn winstgevendheid weet te herstellen, zij niet uit zal breiden of zich in andere luchtvaartmaatschappijen zal inkopen. "De focus voor Air France-KLM moet in 2012 en 2013 liggen op de reorganisatie en we moeten niet afgeleid worden van de prioriteit, welke het besparen van kosten is", zegt Spinetta. "We zijn niet klaar" om investeringen te doen, voegt hij eraan toe.

    (c) 2012 Dow Jones & Company, Inc.
  7. bestens 8 maart 2012 21:47
    Topman Peter Hartman: KLM doet het beter dan Air France
    PARIJS - Air France-KLM maakte donderdag een flink jaarverlies over 2011 bekend. Maar van een grote tegenvaller is volgens bestuursvoorzitter Peter Hartman van KLM geen sprake. De resultaten van de groep Air France-KLM over 2011 zijn weliswaar niet goed (een nettoverlies van 809 miljoen euro), maar Hartman vindt nuancering op zijn plaats.

    Ruim 800 miljoen in de min is veel geld toch?
    "Je hoort mij ook niet zeggen dat het wel meevalt. Maar ik vergelijk de cijfers met het jaar ervoor. Toen hadden we op papier een winst van 289 miljoen, maar daar zat wel een opbrengst van een miljard euro in voor de verkoop van Amadeus. Als je dat er af haalt kom je ongeveer op hetzelfde resultaat uit. We hebben niet beter gedaan, maar ook niet slechter."

    Staat KLM er beter voor dan Air France?
    "Ja, het grootste deel van het boekverlies komt op het conto van Air France."

    Betekent dat ook dat Air France bij de interne bezuinigingsoperatie meer moet inleveren dan KLM?
    "Zeker, in Frankrijk moeten ze een grotere bocht maken dan wij en dat weten ze ook. Bij ons waren de kosten al veel lager. En op tachtig procent van de maatregelen die ik moet nemen krijg ik onze ondernemingsraad mee. Onder het personeel is een grote awareness dat er iets moet gebeuren. Bij Air France ligt dat veel moeilijker."

    Vallen er gedwongen ontslagen?
    "Bij ons verwacht ik dat niet, bij Air France weet ik het niet."

    Pierre-Henri Gourgeon moest vorig jaar het veld ruimen als bestuursvoorzitter van Air France-KLM en zijn voorganger, Jean-Cyril Spinetta, keerde terug. Waarom?
    "Er was spanning onderling in de groep, tussen de Fransen. Ik heb me daar buiten gehouden, ze wilden daarover Frans met elkaar praten. Ik heb het lullen aan hen overgelaten. Het komt er op neer dat Gourgeon alles alleen wilde doen. Het was duidelijk dat iemand het veld moest ruimen en dat was hij. De sfeer is nu veel beter."

    Binnen Air France-KLM klinken nu positievere geluiden over de carriers uit de Golf. If you can't beat them, join them?
    "We blijven bij onze kritiek dat er sprake is van oneerlijke concurrentie door staatssteun in het Midden-Oosten. Maar samenwerking moet je nooit uitsluiten, met niemand."

    Zit er een - welkome - Arabische investering in Air France-KLM aan te komen?
    "Dat zie ik voorlopig niet gebeuren, maar in de toekomst weet je het nooit.
  8. [verwijderd] 9 maart 2012 09:17
    Waarom hebben andere carriers zoals Lufthansa en British Airways daar geen last van? Waarom draaien zij wel met winst? Ga eens in op argumenten ipv een copy paste zonder enige nuance, het zijn immers de gekleurde teksten van een KLM-er

    quote:

    bestens schreef op 8 maart 2012 21:47:

    Topman Peter Hartman: KLM doet het beter dan Air France

    "We blijven bij onze kritiek dat er sprake is van oneerlijke concurrentie door staatssteun in het Midden-Oosten. Maar samenwerking moet je nooit uitsluiten, met niemand."

    Zit er een - welkome - Arabische investering in Air France-KLM aan te komen?
    "Dat zie ik voorlopig niet gebeuren, maar in de toekomst weet je het nooit.

20 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.