Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Geld en de crisis, juist niet bezuinigen, nu!

36 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. jan de japanner 6 november 2011 00:22
    Eigenlijk is een bezuiniging een zwakte bod want daarmee erkent men dat er niet efficiënt gewerkt cq geproduceerd wordt en dat er dan, pas onder druk van een crisis of slechte cijfers, wordt gekeken of er geen onnodige uitgaven zijn. Als een regering bijvoorbeeld gaat bezuinigen op het openbaar vervoer dan zegt ze eigenlijk dat het openbaar vervoer efficiënter kan... Stel dat het zo is, waarom is die situatie dan ontstaan? Als er nu iets onrendabel is, dan was dat vorig jaar ook al zo en tien jaar terug waarschijnlijk ook of in wording.

    Klopt, als er veel middelen (subsidie) beschikbaar zijn om een doel (goed OV) te bereiken, dan zal dat doel i.h.a. minder efficiënt bereikt worden. Het zou pas een zwaktebod zijn om dat in stand te laten. De overheid zal altijd de efficiënte inzet van collectieve middelen goed moeten verantwoorden.

    Een primitieve gedachte, “schaf het hele openbaar vervoer af en miljarden euro's worden bespaard”, zo ongeveer is de gedachtegang van een gemiddeld politicus.
    Regeren is vooruitzien en dat ontbreekt bij de meeste politici.
    Want het bezuinigen op bijvoorbeeld het o.v.v. levert op het eerste gezicht wel geld op maar als je iets verder nadenkt gaat het ook weer veel geld kosten. Gebouwen, middelen en materialen worden afgeschreven. De mensen die op straat komen te staan krijgen een ww uitkering. Die is lager dan het loon dus kunnen ze minder kopen en verzwakt de economie.
    Deze mensen komen niet allemaal aan de bak en raken gefrustreerd en kunnen ziek worden en gaan dus nog meer kosten. Alleen hierom zouden ontslagen verboden moeten worden en mag er alleen krimp zijn door natuurlijk verloop.


    Dat lijkt me een denkfout. Door te bezuinigen op het OV wordt een deel van de vervoersbehoefte uit de collectiviteit gehaald en komen de lasten van vervoer meer bij de individuele gebruiker ervan te liggen. Je kunt verschillend denken over het maatschappelijk nut van goed vervoer, maar het principe is niet persé verwerpelijk. Als deze gebruikers toch bereid zijn omdat duurdere kaartje te betalen, dan is er alleen een verschuiving van middelen.
    Zoniet, dan leidt de bezuiniging tot kapitaalvernietiging en achteruitgang, dat is duidelijk. Maar dat is tijdelijk en geen reden om niet te bezuinigen. Daar hoort wel een goed werkende arbeidsmarkt bij (ontslagrecht, scholingsmogelijkheden etc.), dat had Wouter Bos ook goed begrepen.

    Dat er onder politici weinig visie is over dit soort zaken, dat ben ik dan wel met weer je eens.

    Jan de J.
  2. forum rang 7 Fred 62 6 november 2011 00:32
    quote:

    B€ursMuis schreef op 6 november 2011 00:09:

    [...]

    Ja leuk, het is zaterdagavond... de werkgever houd het in... :)
    Volgens mij is het werkgevers deel van de ww-premie geen onderdeel van het brutoloon
    en het werknemersdeel van de ww-premie is 0%.
    De werkgever houd het daarom ook niet in maar betaald deze premie extra.

    ook op zondag ochtend.

    mvg

    fred
  3. [verwijderd] 6 november 2011 08:03
    quote:

    fred 49 schreef op 6 november 2011 00:32:

    [...]

    Volgens mij is het werkgevers deel van de ww-premie geen onderdeel van het brutoloon
    en het werknemersdeel van de ww-premie is 0%.
    De werkgever houd het daarom ook niet in maar betaald deze premie extra.

    ook op zondag ochtend.

    mvg

    fred
    en dan heb je de pensioenpremies nog. en het werkgeversdeel van de zorgpremie ook nog eens 8% bovenop het brutoloon

    de werknemers denken dat ze 32% belasting betalen, maar in principe moet je gewoon het netto loon verdubbbelen om aan de totale loonsom te komen
  4. [verwijderd] 6 november 2011 08:43
    quote:

    Animal Spirit *tot ooit* schreef op 5 november 2011 23:02:

    oh ja, privatisering en marktwerking ... de weg die ons de afgelopen 20 jaar gebracht heeft waar we nu zijn. en daar moet de verbetering uit komen.

    hele schuldenprobleem komt door meer marktwerking...


    De digitalisering van het geld, is een van de zaken die ten grondslag liggen aan de huidige ellende. Tot 1995 werd 70% van de betalingen contant afgerekend, thans wordt 90% via het girale verkeer verwerkt. Mede hierdoor is de feeling met 'value for money' voor veel mensen verloren gegaan.

    Het spijt me te zeggen, maar de meeste burgers, althans in Nederland, zijn over het algemeen, financiele onbenullen. Dit is vooral versterkt door het bovengenoemde,..... de banken hebben middels hun kredietverstrekking, (t.b.v. klantenbinding voor de nabije toekomst) hieraan van harte meegewerkt.

    Daarnaast hebben de kredietbeoordelaars, alle leningen, welke geschikt waren voor securisatie, als kwaliteit van type AAA beoordeeld. Hetgeen geschikt is, voor elke respecterende pensioenbeheerder....

    Wat Merkel beweert, dat het 10 jaar! gaat duren voordat we er weer bovenop komen, kun je rustig nog eens 5 jaar bij optellen.

  5. [verwijderd] 6 november 2011 09:12
    quote:

    De Pareltjeszoeker schreef op 6 november 2011 08:43:

    [...]
    Tot 1995 werd 70% van de betalingen contant afgerekend, thans wordt 90% via het girale verkeer verwerkt. Mede hierdoor is de feeling met 'value for money' voor veel mensen verloren gegaan.
    [...]
    "Feeling for money" gaat verloren als er misbruik word gemaakt van het menselijke onvermogen om te snappen wat exponentiele groei betekent. Inflatie is exponentieel. En inflatie is alleen al in nederland minimaal 50 jaar de normaalste zaak van de wereld.
    En toch snappen mensen niet dat producten in 10 jaar tijd 2x zo duur worden, en dan maar de euro de schuld geven.
    Als in 10 jaar tijd producten 2x zo duur worden is de inflatie dus 7%.
  6. [verwijderd] 6 november 2011 10:11
    quote:

    De Pareltjeszoeker schreef op 6 november 2011 08:43:

    [...]

    De digitalisering van het geld, is een van de zaken die ten grondslag liggen aan de huidige ellende. Tot 1995 werd 70% van de betalingen contant afgerekend, thans wordt 90% via het girale verkeer verwerkt. Mede hierdoor is de feeling met 'value for money' voor veel mensen verloren gegaan.
    Ja, mijn (kleine) dochters waren altijd verbaasd als ik met de pinpas betaalde bij de supermarkt. Hoef je niet te betalen voor de boodschappen?
  7. forum rang 5 DurianCS 6 november 2011 10:54
    quote:

    Animal Spirit *tot ooit* schreef op 5 november 2011 22:19:

    hoeveel premie betaal je voor de opstalverzekering van je huis waarvan je nooit gebruik gaat maken?
    Goed voorbeeld van een echte verzekering. Kleine kans met mogelijk grote gevolgen. Verzekeringen waar je geregeld gebruik van maakt verliezen al snel het karakter van een verzekering, uitzonderingen daargelaten.
  8. [verwijderd] 6 november 2011 11:40
    quote:

    Condor1955 schreef op 6 november 2011 11:03:

    [...]
    Dus is die dus nergens voor nodig.
    Wat bedoel je?

    a) als de vraag naar het product hoog genoeg is
    b) het product was eerst te goedkoop t.o.v. kosten?
    c) het product was eerst te goedkoop t.o.v. vraag?
    d) het product is een eerste levensbehoefte? (impliceert "a)")
    e) inflatie is geen factor van betekenis bij prijsbepaling?
    f) ...?
36 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.