Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Spyker N.V.« Terug naar discussie overzicht

Er is dus wel degelijk een financierder

18 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 september 2011 19:11
    quote:

    AX lover schreef:

    Bull Shit (sorry Bull), er wordt alleen gesproken met mogelijke nieuwe financiers. Dat iets anders dan dat ze al "binnen" zijn. Als die financier al binnen was dan had Muller dat gewoon bekend kunnen maken en was deze reconstructie ook niet nodig geweest.
    Oh ja, luister dan het interview nog maar eens na. Financierder ( naam) is bekend in de stukken van de rechtbank.
  2. [verwijderd] 7 september 2011 19:31
    Toch nog even in een notedop het verschil tussen surseance in Nederland en reorganisatie in zweden.

    QUOTE: Het Zweedse Reorganisatie is niet te vergelijken met surseance van betaling zoals dat in Nederland bekend is. In Zweden wordt Reorganisatie alleen door de rechtbank goedgekeurd als een bedrijf kan aantonen levensvatbaar te zijn. Er wordt dan onder meer gekeken naar de financiële huishouding op korte termijn, het businessplan en de organisatie. Bij een Reorganisatie blijft het management samen met een bewindvoerder het bedrijf leiden. Bij surseance neemt de bewindvoerder het roer over. END QUOTE

  3. AX lover 7 september 2011 19:39
    quote:

    chris63 schreef op 7 september 2011 19:31:

    Toch nog even in een notedop het verschil tussen surseance in Nederland en reorganisatie in zweden.

    QUOTE: Het Zweedse Reorganisatie is niet te vergelijken met surseance van betaling zoals dat in Nederland bekend is. In Zweden wordt Reorganisatie alleen door de rechtbank goedgekeurd als een bedrijf kan aantonen levensvatbaar te zijn. Er wordt dan onder meer gekeken naar de financiële huishouding op korte termijn, het businessplan en de organisatie. Bij een Reorganisatie blijft het management samen met een bewindvoerder het bedrijf leiden. Bij surseance neemt de bewindvoerder het roer over. END QUOTE

    En tot nu toe is rechtbank nog niet akkoord.
  4. [verwijderd] 7 september 2011 19:52
    quote:

    chris63 schreef op 7 september 2011 19:11:

    [...]

    Oh ja, luister dan het interview nog maar eens na. Financierder ( naam) is bekend in de stukken van de rechtbank.
    Ja zo lust ik er nog wel een. Er is een financier als er aan allerlei randvoorwaarden wordt voldaan. Dat is waar het op neer kwam. Nou prachtig verhaal, maar blijkbaar kunnen ze niet aan die randvoorwaarden voldoen anders was die investeerder al ingestapt. Ik wil ook wel investeren tegen de juiste randvoorwaarden, big deal.

    Ik neem even een voorschotje op die randvoorwaarde, VM kennende. Hij stelt voor dat het NDO en de EIB het collateral vrij maken. Met Saab Parts en Tools als onderpand (en mogelijk kijkt hij Pang Da lief aan om het onderpand op Saab UK los te laten) zal er namelijk vast wel een bank bereid zijn om wat geld te lenen. Ja en de Zweedse overheid heeft natuurlijk ook een verantwoordelijkheid te nemen voor al die arme arbeiders die straks op straat staan.

    No way dat een bank, en zeker een top 5 bank, Saab 150 miljoen gaat lenen zonder collateral. Ook niet als overbrugging tot er witte rook is uit China, want er is geen enkele garantie dat die goedkeuring er ook daadwerkelijk komt. Trouwens ook fijn, het antwoord op de vraag hoe hij zo zeker is dat die goedkeuring er komt: "Het is mijn taak als CEO om dat te weten". Ja het is ook jouw taak om te weten dat je geen fully funded business plan hebt, het is ook je taak om te weten dat je jouw outlook nooit haalt. Als we af moeten gaan op de voorspellingen van Muller dan kunnen we beter de tent meteen sluiten.

    Ik zeg het je, het is weer een en al prietpraat. Long term financing secured my ass. Er is geen enkele financing secured, hij heeft een binding MOU vol met ontbindende voorwaarden (mooie contradictie). Vanmorgen konden we nog lezen dat ze pas willen investeren als de schuld wordt verlaagd??? Nou een additionele lening van 150 miljoen gaat de schuld niet verlagen he? Verder is 245 miljoen nauwelijks genoeg voor de korte termijn, laat staan de middellange of lange termijn. Het feit dat de rechtbank er meer tijd voor neemt geeft wel aan dat het allemaal niet zo evident is als Muller het doet voorkomen.

    Dan de 150 miljoen overdue. Wat is dat voor gelul? Het gaat er niet over of ze nu de leveranciers kunnen betalen, het gaat erover of Saab enig bestaansrecht heeft en dat ze over 12 maanden niet weer in dezelfde situatie zitten. Het merendeel van de schulden zit hem in de EIB lening en de RPS aan GM. Verder is GM trouwens nog een gigantische schuldeiser voor de tooling van de 9-4, allerlei technologie die gekocht wordt bij GM en natuurlijk de 9-4's die al gebouwd zijn. Die 9-4 zou totaal niet in gevaar komen volgens Muller. Hoezo dan? Moeten die niet afgerekend worden of zo? Heeft GM een blanco cheque uitgeschreven? Staat er ook in zijn magische business plan hoe hij die honderden miljoenen gaat terugbetalen en ook de woekerrentes die bij die leningen horen?

    Ze zullen wel weer overstag gaan, maar het sentiment in Zweden over Muller is zeer negatief. Die vertrouwen hem ook voor geen cent meer, en terecht.
  5. forum rang 7 lucas D 7 september 2011 20:23
    De werknemers en vakbonden zijn anders positief over de gevolgde tactiek.
    En dat zijn Zweden die het dichts bij het vuur zitten. Niet onbelangrijk lijkt me.
    En sommige bestuurders hebben in ieder geval een hekel aan iemand die niet alleen slimmer is als zij, maar zeker als deze ze via de rechter ook nog eens voor het karretje wil spannen.
    Niemand is zo rancuneus als een gepasseerde bestuurder.
    Victor taalt daar niet om en gaf tijdens de persconferentie zelfs nog een sneer naar de Zweedse regering, die als enige niet in Saab wil investeren.

    Je zou daarbij ook kunnen denken waarom willen juist zij niet investeren, welk land heeft er nu het meeste baat bij een goed draaiende Saab?

    lucas D
  6. [verwijderd] 7 september 2011 20:26
    quote:

    lucas D schreef op 7 september 2011 20:23:

    De werknemers en vakbonden zijn anders positief over de gevolgde tactiek.
    En dat zijn Zweden die het dichts bij het vuur zitten. Niet onbelangrijk lijkt me.
    En sommige bestuurders hebben sowieso een hekel aan iemand die niet alleen slimmer is als zij, maar zeker als deze ze via de rechter ook nog eens voor het karretje wil spannen.
    Niemand is zo rancunues als een gepasserde bestuurder.
    Victor taalt daar niet om en gaf tijdens de persconferentie zelfs nog een sneer naar de Zweedse regering, die als enige niet in Saab wil investeren.

    Je zou daarbij ook kunnen denken waarom willen juist zij niet investeren, welk land heeft er nu het meeste baat bij een goed draaiend Saab?

    lucas D

    Ja natuurlijk zijn de werknemers en vakbonden positief. De werknemers omdat ze nu hun loon via de staat gegarandeerd krijgen en de vakbond omdat ze geen faillissement hebben hoeven aanvragen. Wat zegt dat nou?

    Die Zweden willen niet investeren in Saab omdat zij in ieder geval slim genoeg zijn om te constateren dat het geen enkele zin heeft om door te gaan.
  7. forum rang 7 lucas D 7 september 2011 20:30
    quote:

    greenspanalan schreef op 7 september 2011 20:26:

    [...]
    Ja natuurlijk zijn de werknemers en vakbonden positief. De werknemers omdat ze nu hun loon via de staat gegarandeerd krijgen en de vakbond omdat ze geen faillissement hebben hoeven aanvragen. Wat zegt dat nou?

    Die Zweden willen niet investeren in Saab omdat zij in ieder geval slim genoeg zijn om te constateren dat het geen enkele zin heeft om door te gaan.
    Misschien heb je gelijk, misschien ook niet. We wachten maar af wat er morgen uit de rechtbank komt.
    Dat zou een nieuw begin kunnen zijn.

    lucas D
  8. [verwijderd] 7 september 2011 21:16
    quote:

    greenspanalan schreef op 7 september 2011 19:52:

    [...]
    Ja zo lust ik er nog wel een......

    Die 9-4 zou totaal niet in gevaar komen volgens Muller. Hoezo dan? Moeten die niet afgerekend worden of zo? Heeft GM een blanco cheque uitgeschreven? Staat er ook in zijn magische business plan hoe hij die honderden miljoenen gaat terugbetalen en ook de woekerrentes die bij die leningen horen?
    Mooie analyse, het is weer een leuk verhaal wat VM er van bakt. Wat betreft de 9-4 hebben ze dit overigens via bankgarantie geregeld:

    11. RESERVED CASH
    The Group has reserved an amount of € 76.9 million of its cash position on separate bank accounts for covering the liabilities of some creditors. This part of the cash is reserved in the sense that the Group can only access the reserved
    cash under certain circumstances and with approval from the counterparty. Of the reserved cash an amount € 20.3 million relates to non-current liabilities and € 56.7 million to current liabilities.
  9. [verwijderd] 7 september 2011 21:54
    Is het niet gewoon verstandig om nu eens aftewachten wat er morgen uit de bus komt rollen en wat dan verder aan info naar buiten komt dan alleen maar aannames te doen zonder te weten wat er achter de schermen al allemaal is beklonken. Denk dat Victor niet aan het uitje van het rode kruis had meegedaan als hij nog wat had moeten regelen denk dat toen de hele strategie al bedacht was toen, en je moet af en toe ook ontspannen niet onbelangrijk.
  10. [verwijderd] 7 september 2011 22:00
    Had het er vanavond al over. Reorganisatieplan bestaat uit twee delen , zegt men waaronder financien op orde brengen.
    Nu, in 2009 werd er ruim 900 miljoen kwijtgescholden(gesaneerd).
    Gaat men nu ongetwijfeld weer voor.
    Schuld is groot bij Saab , 500-600 miljoen euro.
    Dat varkentje zal ook gewassen worden in de plannen van VM.

    Ik weet alleen niet of Saab in 2009 beursgenoteerd was en wat dat voor gevolgen had voor de koers en aandeelhouders, die ingrijpende schuldsanering.
    Krijg je het voor elkaar om de schulden kwijtgescholden te krijgen en je staat op de beurs genoteerd, dan schiet de koers als een komeet omhoog, normaal gesproken.
    Maar kan dat in het geval van SWAN? Ik heb altijd begrepen dat schulden worden gesaneerd als je failliet bent.
    Nu doet VM het voorkomen dat Saab niet failliet is en ook niet over uitstel van betaling spreekt maar over een vrijwillige reorganisatie.
    Dat is niet hetzelfde als uitstel van betaling, wordt erbij gezegd door kunstenaar VM.
  11. [verwijderd] 7 september 2011 23:12
    quote:

    chris63 schreef:

    Een van de belangrijkste punten van het interview..... VM heeft de naam vrijgegeven aan de rechtbank. Dit zit "ingesloten" in het verzoek tot reorganisatie. Die kun je natuurlijk niet afschepen met een vaag verhaal.

    GO SAAB GO
    Nog 1 maal voor de non-believers.

    Tijd vanaf 27.00 van het filmpje....

    svtplay.se/v/2527232/vastnytt/se_hela...,k103407,1,f,-1
  12. [verwijderd] 7 september 2011 23:51
    In het kader van 'een dag niet gelachen is een dag niet geleefd':

    (http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/07/oh-oh-persco-victor-muller-bebotert-zweedse-media)

    Vandaag vroeg Saab ten tweeden male een surseance van betaling aan, in de hoop de zaken weer wat op de rails te krijgen. Uiteraard neemt de pers bij een dergelijke ingrijpende zet geen genoegen met alleen een persberichtje, en dus kwam ‘Il capo di tutti capi’ Victor Muller in zijn maffiakostuum opdraven om tekst en uitleg te geven. Hierbij leverde hij een puik optreden af, maar dat is hem op het lijf geschreven. Bij hem vergeleken is Brugman een hakkelende stotteraar.

    We lichten een aantal punten uit, die zojuist door VM werden gebezigd, met daaronder ons bijdehandte commentaar vanaf de zijlijn (de beste stuurlui…) :

    - Hoofdreden voor reorganisatie: Saab bechermen tegen schuldeisers, stabiliteit terugbrengen in het bedrijf. Blabla, yadayada

    - Volgens VM is de aanvraag voor joint ventures met Youngman & Pangda al WEL ingediend bij Chinese autoriteiten. Berichten in media dat dit nog niet is gebeurd zijn “not true”.

    Ons vermoeden is dat het als volgt zit: Er zijn 3 instanties die moeten goedkeuren. Pang Da & Youngman zullen ongetwijfeld bij partij A (meest simpele) een aanvraag gedaan hebben. Ze zullen echter nog niks hebben ingediend bij het NDRC (meest belangrijk) en Ministerie van Handel. Op die manier liegen ze allemaal niet. Er is namelijk “iets” ingediend, maar nog bij “alle” partijen. En na het “China traject” zal er ook nog goedkeuring moeten komen van GM, EIB, Zweedse regering etc

    - Geld dat tijdens de reorganisatie binnenkomt kan direct worden gebruikt voor opstart productie, aangezien ze beschermd zijn tegen schuldeisers.

    Of leveranciers staan te springen om onderdelen te leveren terwijl oude schulden nog steeds open staan is overigens nog de (retorische) vraag.

    - Reorganisatie werd al weken lang voorbereid. Rechter heeft idd nog geen uitspraak gedaan over goedkeuring

    We hebben zo’n flauw vermoeden dat de 3 rechters niet akkoord zijn met de bewindvoerder die Saab heeft voorgesteld. Dat is namelijk het “belangrijkste” dat ze moeten beslissen. Dat plan is slechts een eerst grove opzet en wordt daarna is detail uitgewerkt door de bewindvoerder. Rechters zijn wellicht bang dat vriend Guy niet “onafhankelijk” genoeg is. Te close met Muller & andere Saab mensen ivm eerdere reorganisatie???

    -Banden met Vladimir (Antonov) zijn nog top. Ze zijn nog steeds vrienden. Vlad voelde zich alleen genaaid omdat hij lang aan het lijntje werd gehouden door andere partijen. “Vladimir Antonov is very upset and taking more laid back position”
    Victor Muller hoeft dus gelukkig (nog) niet elke ochtend onder zijn Saab te kijken voordat hij er mee weg rijdt.

    - Volgens VM zijn er veel landen die willen investeren in Saab. China, Brazilië, India, alleen wil niemand in Zweden meer met VM spelen. “list of countries willing to invest in Saab is long. Sweden is NOT on that list”

    Wij vermoeden inderdaad dat iedereen behlave Zweden in de rij staat. Die Surstromminghappers herkennen een kans nog niet als die recht onder hun neus op een presenteerblaadje ligt.

    En natuurlijk horen bij een dergelijke Tour de Force ook wat mooie uitsmijters. Dan moet je niet denken in de trant van “heyyyyyyy…biertje?”, maar
    “The shit hit the fan!” en “I will never give up” BAM!

    Overigens werd de handel in het aandeel SWAN vandaag opgeschort, en kreeg het een ‘noteringsmaatregel‘. In het kort gezegd houdt dit in dat ze 2 jaar krijgen om hun zaakjes op orde te krijgen. Lukt dit niet, dan wordt het aandeel onherroepelijk van de beurs gebonjourd.
  13. AX lover 8 september 2011 00:57
    quote:

    Chiddix schreef op 7 september 2011 22:00:

    Ik weet alleen niet of Saab in 2009 beursgenoteerd was en wat dat voor gevolgen had voor de koers en aandeelhouders, die ingrijpende schuldsanering.
    Ik zal je geheugen even opfrissen.

    In 2009 was Saab Automobile AB nog voor 100% eigendom van General Motors. Je weet wel, het grootste autobedrijf ter wereld dat niet lang daarna failliet ging. En via een Chapter 11 procedure en vele miljarden staatssteun een doorstart moest maken.
    (en alle aandeelhouders in de kou liet staan)

    Datzelfde GM wilde in 2009 maar al te graag afscheid nemen van Saab omdat het een bodemloze put was en ze er al 20 jaar (teveel) geld in hadden gestort zonder dat het iets had opgeleverd.

    GM was druk bezig om Saab te vermoorden toen een of andere debiel briljante geest met de naam Victor Muller op het toneel verscheen om die last over te nemen.
18 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.