Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,250   -0,055   (-1,04%) Dagrange 5,170 - 5,330 103.616   Gem. (3M) 179,5K

Weekend, 23 en 24 juli 2011, uithuilen. En opnieuw beginnen ?

66 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 NewKidInTown 23 juli 2011 03:26
    Nog steeds geen weekenddraadje ? Ik voel me eigenlijk niet geroepen om er één aan te maken, zit op dit moment niet meer in het aandeel. De korte termijn koersuitslagen kunnen me ook niet meer boeien, blijf waarschijnlijk een behoorlijke poos aan de zijlijn staan. Maar ja, iemand moet het doen, dus vooruit dan maar.

    Ik begin hier even met een deel van de bijdrage van gisteren van Justin, iemand die ik in de loop van de laatste weken wat meer ben gaan waarderen. Mede omdat hij in staat en bereid is om z´n zienswijze aan te passen aan de omstandigheden. Niet dat ik het daarom altijd met hem eens ben, hoeft ook niet, daar is een forum voor.

    quote:

    justin_case schreef op 22 juli 2011 18:30:

    Kid,

    Je zegt:
    - 'dom en bang' of:
    - 'intelligent en slecht'.

    Ik denk: intelligent en bang. Niet dom, ook niet slecht.

    Ik denk: niet dom en vooral ook niet bang. Bangheid is iets voor onzekere mensen. Als je onzeker bent kun je niet zo lang zo`n succesvol bedrijf leiden, grootste aandeelhouder of niet, dan moet je een keer plaats maken voor een meer zekere leider. Dom en bang kunnen we doorstrepen.

    Intelligent, blijft wat mij betreft staan. Hij is geen, met alle respect, handige winkelier die een Zeeman, Blokker of van der Valk heeft opgebouwd. Nogmaals, met alle respect, een marktkraam 10 of 100 keer kopieren of een nationale winkelketen uitbouwen met een eenvoudige formule, je moet het maar doen, al die onderbroeken en t-shirts verkopen, al die schaaltjes appelmoes met kers (verkopen ze die nog, kom er nooit meer), maar niet te vergelijken met TOM.

    Nee, bij een bedrijf als TOM heb je te maken met ingewikkelder concepten, meer internationale spelers, noem het maar op. Alles is hier al uit ten treure opgenoemd.

    Blijft over: slecht. Slecht in die zin, dat het slecht kan aflopen voor de aandeelhouders, er geen kadootjes gegeven worden, slecht ook dat eigen portemonnaie eerst komt en waarom zou je 1 eurocent weggeven wat niet nodig is. Ik denk dat er wel een plan is, dat plan kost een jaar of drie, vergt veel geduld en discipline, wordt uitgevoerd door spelers die dit niet voor het eerst doen en precies weten wat er nodig is om (particuliere) aandeelhouders te ontmoedigen, murf te maken en uit te roken. Vandaar ook dat ik hoogstens een paar dagen in het aandeel blijf zitten, durf gewoon niet langer omdat ik weet dat ik op de langere termijn genaaid wordt.

    Nog even iets over een mogelijke overname. Zou best kunnen zijn dat er op dit niveau belangstelling is (geweest). Gegadigden hebben zich dan natuurlijk grondig verdiept in het bedrijf en de aandelenverhoudingen. Ze zullen zich dan als eerste melden bij HG c.s. Deze zal direct aangeven, voordat er verder een bericht naar buiten komt, dat een bod, welk bod dan ook, kansloos is want er wordt door hen geen enkel stuk geleverd. Kom over een paar jaar maar eens terug, als we alles weer in eigen hand hebben, kunnen we praten over onderdelen die je wel wilt en die je niet wilt.

    Misschien moeilijk voor te stellen, de traditionele aandeelhouder koopt eerst en hoopt dan duurder weer te verkopen. Vandaar dat de traditionele aandeelhouder moeilijk kan begrijpen dat HG eerst verkocht heeft (emissie) en later goedkoop gaat terugkopen. Daarom is alles erop gericht om door een slecht nieuwsstroom, een bedroevende presentatie en shorten, de koers in een paar jaar naar een minimum terug te brengen.

    Tis nie anders.

    Een ieder een fijn weekend toegewenst.
  2. [verwijderd] 23 juli 2011 08:51
    AMSTERDAM – Harold Goddijn heeft haast. Zijn verlieslijdende TomTom – door een eenmalige afboeking van een half miljard euro – denkt de tanende inkomsten uit losse navigatiekastjes op peil te houden met nieuwe auto-inbouwcontracten, kostenbesparingen en live-navigatieproducten. Analisten zijn sceptisch. „We blíjven in de consumentenmarkt, onze hoofdmoot”, accentueert topman Harold Goddijn. „De marges zijn daar nog goed.”

    Die worden vanaf het tweede kwartaal ook verbeterd door nieuwe kostenbesparingen. TomToms operationele kosten mogen dit jaar na de tegenvallers rond € 540 miljoen uitkomen.

    Over ontslagen en kosteningrepen spreekt Goddijn zich echter verder niet uit. Die krijgen niet de omvang van de Philipsbezuiniging, markeert hij. „Ik wil dat zorgvuldig doen om niet ons concurrentievoordeel te verspelen.”

    Rabobank-analist Hans Slob is na de tweedekwartaalcijfers alleen maar bezorgder ’over de toekomst van TomTom’. „Het bedrijf is een cash burner geworden.”

    Klanten kopen minder losse kastjes, de contracten met overheden voor de navigatie-informatie nemen niet snel toe en de volgende inbouwcontracten voor duurdere TomTom-schermen bij auto’s in de fabriek zijn er nog niet. De nettoschuld is in een enkel kwartaal met € 57 miljoen gegroeid tot € 366 miljoen.

    De totale consumentenmarkt kromp van 3 miljoen kastjes naar 2,7 miljoen in Europa. Het marktaandeel op de totale gps-markt, zegt Goddijn in het hoofdkantoor in Amsterdam, is met 48% echter ’nagenoeg onveranderd’ gebleven. In de Verenigde Staten en West-Europa lopen de verkopen sterk met 15 tot 20% terug. „Maar bij concurrenten ook”, nuanceert hij de strijd.

    Vanwege de verslechterde omzet wereldwijd kwam het concern al met een winstwaarschuwing die leidde tot een 30% koersval van het aandeel. De resultaten zwakken al kwartalen af. Analisten houden rekening met een overname.

    Gisteren schreef het AEX-fonds, verplicht door boekhoudregels, € 512 miljoen af. „Omdat er de rest van het jaar minder inkomsten zullen zijn. De afwaardering komt vrijwel uitsluitend van de consumentenkant”, zegt hij.

    Maar de € 512 miljoen gaat niet ten laste van het eigen vermogen. Zonder de afboeking zou TomTom gewoon zwarte cijfers schrijven, stelt Goddijn. Het concern heeft ruim voor de zomer nieuwe series losse navigatiekastjes in de markt gezet.

    De versies die de gps-positie elke twee minuten ververst, de real-timevariant, worden goed verkocht, zegt Goddijn over de 1,1 miljoen exemplaren. „We zijn de enige die dat kunnen. Daarop zullen we komende maanden voortborduren met nieuwe producten.”

    Dat moet snel, menen analisten. Het marktaandeel loopt terug, in Europa van 47 naar 45%. TomTom balanceert op een kantelpunt.

    Twee jaar geleden voegde de gps-kastjesmaker steeds meer zakelijke diensten, licenties en zijn inbouwnavigatie bij autobedrijven toe, terwijl de consumentenverkopen terugliepen.

    Toyota, Mazda, Fiat, Subaru en Renault zorgen nu voor 34% meer omzet tot € 60 miljoen, en is door 48% van de industrie overgenomen. „Daar komen op korte termijn meerdere contracten met autobedrijven bij”, kondigt Goddijn aan.

    Van zijn omzet komt afgelopen kwartaal € 218 miljoen uit hardware, € 96 miljoen uit software. „Onze autoactiviteiten en de consumentenmarkt moeten we sneller met elkaar in evenwicht brengen”, zegt de topman over zijn koers.

    Dat betekent dat TomTom meer geld steekt in productontwikkeling voor inbouw, de licentie-inkomsten die in 2011 nog vlak blijven, en in grotere overheidscontracten voor zijn verkeersdata, zoals TomTom die met Berlijn en Maastricht heeft afgesloten. „Maar het moet allemaal wat scherper”, zegt Goddijn rustig.
  3. forum rang 4 nr36 23 juli 2011 10:37
    FD

    Amsterdam

    Navigatiebedrijf TomTom kampt met een moeilijke markt. Daarom moet er weer worden afgeschreven op een overname uit 2007.

    ’Een heel sterk bod.’ Zo noemde TomTom-topman Harold Goddijn in 2007 met trots het bedrag van €2,9 mrd dat zijn onderneming op tafel legde voor kaartenmaker Tele Atlas. Strategisch gezien was er niets mis mee — Tele Atlas bood TomTom de kans zijn producten verder te perfectioneren — maar omdat rivaal Garmin meebood, is er veel te veel betaald.

    TomTom maakte gisteren bekend nog eens €473 mln af te schrijven op de overname, waardoor in het tweede kwartaal een nettoverlies van €489 mln is geboekt.

    Begin 2009 was er al ruim €1 mrd aan goodwill afgeschreven omdat de economische crisis de verkoop van navigatiekastjes negatief beïnvloedde.

    Nu lijkt de markt structureel te krimpen. TomTom boekte in het afgelopen kwartaal een omzetverlies van 13%. Het bedrijf verwacht dat de verkoop ook in de tweede helft van dit jaar zal dalen.

    Volgens Goddijn is het ‘moeilijk te zeggen’ wanneer de markt weer gaat groeien. ‘We zitten in een transitiefase. We hebben al een grote penetratie bereikt. Een deel van de kastjes die inmiddels zijn verkocht, zijn aan vervanging toe.

    Het is de vraag wat die klanten gaan doen.’

    Vooral in Noord-Amerika heeft TomTom het moeilijk. De vraag naar consumentenelektronica is daar laag omdat consumenten onzeker zijn over de economie. Daarnaast navigeren steeds meer automobilisten met smartphones.

    TomTom is met eigen software wel op deze markt aanwezig, maar er is ook concurrentie van gratis producten.

    Volgens Goddijn is een navigatiekastje steeds minder een cadeauartikel geworden. ‘Het is niet zo dat het geen goed product meer is, maar het is meer een rationele aankoop. Mensen moeten meer geloven dat ze er iets aan hebben.’

    TomTom wil de komende kwartalen zijn kosten terugbrengen.

    Het bedrijf had het afgelopen kwartaal een negatieve kasstroom, onder meer omdat het werkkapitaal is toegenomen door hogere voorraden. ‘In de tweede helft van dit jaar komt dat goed’, aldus Goddijn.

    Hij wilde niet zeggen waar precies in de kosten wordt gesneden.

    Ook is nog onduidelijk of er banen worden geschrapt. Bij Tom- Tom werken wereldwijd circa 4000 mensen.

    TomTom-topman Harold Goddijn: ‘We hebben al een grote penetratie bereikt.’ Foto: Dijkstra
  4. [verwijderd] 23 juli 2011 10:41
    Het bedrijf had het afgelopen kwartaal een negatieve kasstroom, onder meer omdat het werkkapitaal is toegenomen door hogere voorraden. ‘In de tweede helft van dit jaar komt dat goed’, aldus Goddijn.

    Hoge voorraden worden op de balans altijd heel laag gewaardeerd.
    Dat kan volgend kwartaal nog voor een leuke meevaller zorgen.
    Dat zag je ook bij garmin in het 4e kwartaal en het opvolgende 1ste kwartaal.
  5. [verwijderd] 23 juli 2011 10:59
    They could take a bath by accelarating an impairment when earnings are already poor, to maximise profits in the future.

    publishing.eur.nl/ir/darenet/asset/20...

    Zeer interessant voer over impairments. Het is een boekhoudkundige verplichting (sowieso) van ifrs. Waarbij vrij plat de bijdrage van het bezit aan de winst in de toekomst contant wordt gemaakt. Wat iets anders is dan een strategische waarde door schaarste.

    Onder bathing (een bad nemen) wordt verstaan dat je in een toch al moeilijk jaar (een verloren jaar) alle pijn in 1 keer neemt, om er daarna beter voor te staan.
  6. La Raza 23 juli 2011 15:06
    Niks uithuilen, afwachten is het devies.

    Daar komen op korte termijn MEERDERE contracten met autobedrijven bij”, kondigt Goddijn aan.

    En het interview op BNR doet mij vermoeden dat er gesprekken plaatsvinden of op korte termijn plaats zullen gaan vinden. Het we blijven een "zelfstandige koers" tape-je was in ieder geval spoorloos ;) who knows ik zeg Eur 8,50 en weg met die handel hahaha

    VASTHOUDEN !!! WANT.........
    Daar komen op korte termijn MEERDERE contracten met autobedrijven bij”, kondigt Goddijn aan.

  7. [verwijderd] 23 juli 2011 16:27
    TomTom nam teleatlas voor 2,9 miljard over. 1 miljard daarvan kon verantwoord worden (tastbare waarde) en 1,9 miljard goodwill (niet tastbare waarde). Die niet tastbare waarde zit hem bijvoorbeeld in relaties. Het zou bijvoorbeeld best kunnen dat de deal met Renault (waar ze 1 mln auto's in 2 jaar van navigatie hebben voorzien) is ontstaan uit relaties van teleatlas.

    Op dit moment is van de 1,9 miljard goodwill nog 300 miljoen over. De rest is afgeschreven. Dit is gedaan door nu opnieuw de niet-tastbare waarde waarde van teleatlas te meten. Je bent namelijk verplicht dit periodiek te doen.

    Met andere woorden, als ze nu die relatie-waarde nu contant maken dan is die 300mln waard. Dat is dus de winstbijdrage die men over langere periode (10 jaar??) van teleatlas verwacht.

    Verder voorkomt de afwaardering een groot verschil tussen de waarde van het bedrijf (intrinsiek) en de waarde van het aandeel. Als ze dat lang zouden laten voortbestaan, zou je een roep krijgen om opsplitsing en verkoop van de losse delen die dan meer waard zijn dan het geheel.

    Goddijn wil koste wat kost de boel bij elkaar houden, en het 'downplayen' van de waarde van de kaarten past perfect in dat plaatje. Misschien houdt ie zo anderen, bijvoorbeeld de Mol die ook een schaar in de telegraaf wilde zetten, van het lijf (laatste zin is puur suggestief, maar het zou kunnen)
  8. Scarlet 23 juli 2011 17:38
    alle goed gemeende reacties hiervoor ten spijt, maar als het journaal gisteren opent met TT 591 verlies, ziet de markt naar iphones gaan en snijdt in de kosten, wat denk je dan als kijker ???

    Precies: eruit met die pr afd. en TT komt voor zeer zware tijden te staan, dus ik koop geen TT meer, dus weer meer kans voor de shorters.
    Hopeloos geval nu: oplossing: drastisch: ceo eruit en pr eruit en een nieuwe man met elan de kans geven, iets wat HG niet heeft!
  9. [verwijderd] 23 juli 2011 17:41
    Ik deel de visie van de Kid. Heb zelf ook geen positie meer in T2 en ga ervanuit dat de koers de komende tijd verder naar beneden gedrukt gaat worden. Bij een forse uk naar beneden wil ik misschien wel weer een trade-gokje wagen of op een moment dat ik denk dat de overname nabij is (m.i. is dat dus nog niet deze zomer).
    Heb het Versatel-drama meegemaakt en daar inmiddels van geleerd. Say John de Mol en ik weet genoeg...
  10. forum rang 5 charlieb 23 juli 2011 17:43
    quote:

    Scarlet schreef op 23 juli 2011 17:38:

    alle goed gemeende reacties hiervoor ten spijt, maar als het journaal gisteren opent met TT 591 verlies, ziet de markt naar iphones gaan en snijdt in de kosten, wat denk je dan als kijker ???

    Precies: eruit met die pr afd. en TT komt voor zeer zware tijden te staan, dus ik koop geen TT meer, dus weer meer kans voor de shorters.
    Hopeloos geval nu: oplossing: drastisch: ceo eruit en pr eruit en een nieuwe man met elan de kans geven, iets wat HG niet heeft!
    Iemand die uitstraling heeft en ook niet steeds het woord hmm,hmm gebruikt tijdens intervieuw, bah wat een afgang toch, T2 moet iem. hebben die ballen heeft en ook nog voor zijn aandeelhouders zorgt, oa mss divend uitkeren etc..Charlie
  11. forum rang 5 JvH 23 juli 2011 18:09
    quote:

    Scarlet schreef:

    alle goed gemeende reacties hiervoor ten spijt, maar als het journaal gisteren opent met TT 591 verlies, ziet de markt naar iphones gaan en snijdt in de kosten, wat denk je dan als kijker ???

    Precies: eruit met die pr afd. en TT komt voor zeer zware tijden te staan, dus ik koop geen TT meer, dus weer meer kans voor de shorters.
    Hopeloos geval nu: oplossing: drastisch: ceo eruit en pr eruit en een nieuwe man met elan de kans geven, iets wat HG niet heeft!
    Nul elan idd en hij is uit op een koersdaling; hoorde het interview op radio 1 met Goddijn. Er zit wat achter, maar wat?
  12. [verwijderd] 23 juli 2011 19:23
    Ik heb maar niet gereageerd op de opening. Ik vind dat je hg eerder als 'voorzichtig' dan bang kan kenmerken. Begrijpelijk, transitie gaat stapje voor stapje om binnen de financiële kaders te blijven; dat is me nu wel duidelijk (duurde ook even om dat door te krijgen). Het moet uiteraard sneller, zoals ie zelf ook in het interview zegt. Hij probeert denk ik rustig te blijven en 'in control' over te komen. Een ongeruste / paniekerige CEO heeft veel invloed op de beeldvorming, ook in bredere zin (personeel, aandeelhouders, financiers)

  13. [verwijderd] 23 juli 2011 20:14
    quote:

    *Joris* schreef op 23 juli 2011 10:41:

    Het bedrijf had het afgelopen kwartaal een negatieve kasstroom, onder meer omdat het werkkapitaal is toegenomen door hogere voorraden. ‘In de tweede helft van dit jaar komt dat goed’, aldus Goddijn.

    Hoge voorraden worden op de balans altijd heel laag gewaardeerd.
    Dat kan volgend kwartaal nog voor een leuke meevaller zorgen.
    Dat zag je ook bij garmin in het 4e kwartaal en het opvolgende 1ste kwartaal.

    Een blik op de balans leert dat de voorraden nauwelijks zijn toegenomen, namelijk slechts van 99 naar 102 mln. Goddijn zit er dus (weer) naast.
    Het werkkapitaal is toegenomen, omdat de trade receivables (debiteuren) zijn toegenomen en wel van 129 naar 197 mln. Als die onbetaalde rekeningen op hetzelfde niveau waren gebleven dan zou de cash niet zijn gedaald (van 289 naar 232) maar juist zijn gestegen (naar 308). Ook zou de netto schuld dan zijn gedaald tot net onder 300 mln.
  14. [verwijderd] 23 juli 2011 20:18
    Verder weet ik of het al is opgemerkt, maar de boekhoudkundige afwaardering (impairment) levert een belastingvoordeel van 12 mln op. De boekhouders van TT hebben daarmee in het afgelopen kwartaal meer verdiend dan alle andere medewerkers bij elkaar. Zonder impairment is de netto winst immers 11 mln.
  15. [verwijderd] 23 juli 2011 21:44
    Tocas:

    Goed gezien van die toename debiteuren. Moeten ze snel aan werken.

    Over de vraag of impairment kan leiden tot lagere belasting heb ik wel eens met straddleman gediscussieerd.Hij stelde dat bij goodwill afschrijving geen fiscaal voordeel geldt, in tegenstelling tot afschrijving van tastbare activa. Ik weet niet of wat hij zei klopte...

    Verder: dat voorraden q on q niet zo heel sterk waren toegenomen had ik gezien. Ik kijk echter ook naar year on year, en dan is de toename fors. Ik kijk yoy omdat ieder kwartaal waarschijnlijk andere voorraden vergt. Ik neem aan dat ze voor de zomer (vakantieverkopen) extra voorraden hebben.

    Toch is dat hele verhaal rond distributie wel een probleem. Bij afnemende afzet is fijnmazige distributie gewoon duur. Ben je bij de een out of stock en de ander teveel op voorraad. In dit draadje veel over gediscussieerd. www.iex.nl/Forum/Topic/1267313/1/NIEU...
  16. [verwijderd] 23 juli 2011 23:03
    quote:

    Guppie59 schreef op 23 juli 2011 22:25:

    Bedrijfseconomisch gezien lijkt het me een belasting voordeel op televeren. Door het compensabel verlies wat je creeerd, zullen de winsten in een gezonde situatie naar de toekomst worden verplaats
    Gek he dat Justin het heeft over Straddleman en jij ineens antwoord??

    En maar blijven ontkennen dat jij Straddleman/EP niet bent...
66 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.