Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Spyker N.V.« Terug naar discussie overzicht

Nieuws en meningen

1.803 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 ... 91 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 lucas D 6 april 2011 12:37
    Productieproblemen Saab houden aanTROLLHÄTTAN (ANP) - De problemen bij autofabrikant Saab, eigendom van het Nederlandse Spyker Cars, duren voort. Woensdagochtend lag de productie opnieuw stil en ook donderdag worden er geen auto's gemaakt in de fabriek in het Zweedse Trollhättan.

    Reden is opnieuw een gebrek aan onderdelen, die niet komen omdat toeleveranciers zeggen geen geld te krijgen. Dat meldden meerdere bronnen in Zweden. Mogelijk pas volgende week dinsdag wordt de productie bij Saab opnieuw gestart, als het autobedrijf beschikt over nieuw geld.

    Waarschijnlijk krijgt Saab volgende week een nieuwe lening van de Europese Investeringsbank op zijn rekening bijgeschreven, nadat vrijdag de Zweedse rijksdienst Riksgälden daarvoor opvallend snel de essentiële staatsgaranties afgaf.

    De leningen van bij elkaar meer dan 220 miljoen euro zijn gebonden aan strenge voorwaarden en rente. Daar hoopt Spyker via de Russische zakenman Vladimir Antonov onderuit te komen. Volgens de Zweedse zakenkrant Dagens Industri heeft Antonov inmiddels met vijf grote Europese banken contact gehad om een totale lening van circa 375 miljoen euro voor Saab te vergaren. "We zoeken naar geld zonder politieke sturing", aldus een medewerker van Antonov tegen de krant.

    De productiestop bij Saab slaat nu over naar onderaannemers die wel graag willen leveren. Lear Corporation uit Trollhättan maakt de autostoelen voor Saab, goed voor 90 procent van de productie van het bedrijf. "Door de pauze krijgen we geen orders meer", bevestigde productieleider Johan Svensson in het Zweedse radiojournaal. Voor circa 120 van de 130 Lear-werknemers is het een onzekere tijd, net als begin 2010 toen Saab dreigde te verdwijnen. Spyker kocht toen de Zweedse autofabriek over van General Motors.

    Saab heeft volgens de Zweedse belangenvereniging Fordonskompentengruppen vijftig belangrijke toeleveranciers. Daarvan willen minstens vier grote voorlopig niet bevoorraden, aldus de verenigingsvoorzitter Svenåke Berglie. "Dat Saab zegt voldoende geld te hebben, is lulkoek. Onze leden krijgen niet betaald."

    Vorige week wist Saab betaalconflicten met transportbedrijf DB Schenker en instrumentenpanelenmaker IAC wél op te lossen. Het automerk tekende verder een vijfjarig contract met het Zweedse Zetup om het beheer en de ontwikkeling van de hele IT-infrastructuur van het bedrijf op 1 juli op zich te nemen. Daarmee verlengt Saab zijn contract met het Amerikaanse HP niet.

    Bron: ANP
    Publicatiedatum: 6 apr 2011 12:24:35
    Copyright (c) 2011 - Algemeen Nederlands Persbureau ANP

    Spyker Cars

    Gr. lucas D
  2. [verwijderd] 6 april 2011 12:51
    quote:

    aandeeltje! schreef op 5 april 2011 22:24:

    Tja, ze hangen volledig aan de lening (die ze in tranches) kunnen callen en die bijna op is. Het gaat veel te hard en ze vliegen uit de bocht. Nog 3 maanden en de bodem zal bereikt zijn. Er zat overigens bij overname van SAAB nog 138 mln cash in de tent. Die is dus ook inmiddels op.

    Geen bank die erin stapt, zeker niet met een businessplan waar niets van uitkomt.

    Dat wist VM ook wel vandaar dat Spyker-Sportwagens, ook een cashburner-maar wel minder-inmiddels onder het mom van aflossing lening (voor de overname van SAAB!) inmiddels uit de Spyker N.V. verdwijnt. Sterfhuis constructie daar. Waarom zou je dat er anders uithalen. Waarom zou je aflossen als je het geld hard nodig hebt en de cash die je binnenkrijgt gelijk weer aflost naar lening. Boekhoudkundig misschien wat minder schuld maar ook minder bezit. Balans verkorting. Cashwise levert het niets op. Ok de burnrate van Spyker Sportwagens is er nu uit.
    Daarover:
    Eerst zullen er heus wel wat middelen naar Spyker-Sportwagens zijn verdwenen, misschien niet direct (dat mocht niet), dan wel indirect. VM heeft zijn fees e.d. uit Saab gehaald en misschien ook nog wel andere kosten. Spyker-sportwagens is daardoor minder belast. Nu wordt het eruit gehaald, mocht het concern omvallen. Is dat in ieder geval eruit.
    Financier A. heeft dan in ieder geval wat en VM zit daar natuurlijk ook weer in, free ride voor 2 jaar.

    GM zal zich ook wel wat genaaid voelen want naast de cash 75 mln (er zat meer cash in Saab) hebben ze pref. aandelen in Spyker gekregen. Nou ja een koekje van eigen deeg. Spyker sportwagens is er in ieder geval uit, dus daar zit geen potentieel meer in (mocht dat potentieel hebben). Naast een leuke recente verwatering levert dat allemaal niets op.

    Nee nee, we hebben geen financiering nodig (een week geleden), nu staat het water inmiddels bijna aan de lippen en is het krediet bijna opgemaakt. Auto's worden er niet verkocht dus ja we talk later. Geef het 2 a 3 maanden en het aandeel staat onder de 0,50.

    Groet.
    ab, het is spelen met vuur en dat de jkoers nog zolang rond de 4.00 blijft hangen...
  3. [verwijderd] 6 april 2011 13:31
    quote:

    AX lover schreef op 6 april 2011 11:58:

    Waarom wil Saab van die EIB lening af:
    - De overheid kijkt mee (houden VM & VA niet van)
    - Het geld is alleen te gebruiken voor speciale projecten (en ze moeten zelf de helft bijleggen)

    Op papier klinkt zo'n lening van 400 miljoen heel leuk, maar in de praktijk kunnen ze er weinig mee. Leveranciers kan je er namelijk niet mee betalen.
    Eens, EIB lening omzetten naar banklening levert voor de korte termijn wat geld op om de rekeningen te kunnen betalen. Echter 375mil is natuurlijk een lachertje, 220mil is hiervan reeds besteed, blijft over 155mil. VA met 50mil erbij, komt uit op 205mil. Aan ontwikkeling alleen zou echter al 155x2=310mil worden uitgegeven volgens het businessplan. Tel hierbij op de negatieve equity van meer dan 200mil, de openstaande kortlopende rekeningen van 580mil en een kind kan zien dat we nog geen duidelijke oplossing voor handen hebben.

    Waarom wil VA dan 50mil (extra) investeren, dat zal hij toch niet doen zonder een plan hoe hieruit winst te halen? Met de huidige cijfers lijkt deze investering immers op een kamikaze actie.
    Echter indien VA 30% koopt heeft hij samen met VM (=VA) een absolute meerderheid. Dat is een leuk speelveld, 326mil aan pref aandelen met 0% stemrecht, een puut geld van minderheids aandeelhouders en een erg groot speelveld van leningen en garanties. En dat alles zonder overheids controle. Een beetje schaker kan hier vast wel een mooi potje spelen.
  4. AX lover 6 april 2011 17:30
    quote:

    schreef:

    Saab's room for maneuver has also been crimped by the terms of Spyker's 400 million euro loan from the European Investment Bank. Carlstrom said replacing this loan with money from banks was some time off.

    "We are, as we see it, 6-10 months away before we can actualize this," he said.
    Vanochtend ging het nog om 6 maanden volgend mij. Ik vraag me af of Saab het zolang vol gaat houden...

    In his latest Tweet, Antonov wrote: "just!!!!! let me in!)." twitter.com/#!/vladantonov1975
  5. forum rang 10 voda 6 april 2011 19:55
    Saab geeft personeel rest van de week vrij
    Gepubliceerd op 6 apr 2011 om 19:03 | Views: 153

    TROLLHÄTTAN (AFN) - Duizenden medewerkers van autobedrijf Saab, eigendom van het Nederlandse Spyker Cars, krijgen de rest van de week vrijaf. De leiding van het bedrijf heeft dit woensdagmiddag aan het personeel meegedeeld, waarna Zweedse media zijn ingelicht.

    Waarschijnlijk blijft er een kleine staf aanwezig op het kantoor, maar in de fabriek in Trollhättan wordt niet gewerkt.Saab heeft circa 3400 mensen in dienst. Saabs informatiechef Eric Geers zei tegen de Zweedse nationale radio-omroep SR dat het bedrijf ,,op dit moment krap bij kas zit''.

    Veel toeleveranciers hebben lange tijd niet betaald gekregen en sommige hebben de bevoorrading daarom gestopt. De voorzitter van de Zweedse belangenvereniging van auto-onderdelenmakers FKG zegt dat Saab vijftig belangrijke onderaannemers heeft, waarvan zeker vier grote partijen met leveringen zijn gestopt.

    Oplossing

    Volgens radio-omroep SR zou Saab in totaal circa achthonderd toeleveranciers hebben, maar daar zitten bijvoorbeeld ook makers van wc-papier en schrijfgerei bij. Saabs informatiechef zegt dat er met de partnerbedrijven eerst een ,,permanente oplossing'' wordt gevonden en dat daarna de productie weer op gang wordt gebracht. Of de fabriek maandag weer draait, wilde hij niet zeggen.

    Waarschijnlijk volgende week krijgt Saab een nieuwe lening van de Europese Investeringsbank op zijn rekening bijgeschreven. Om hoeveel het precies gaat is niet bekend, maar tot nu toe is 217 miljoen euro van het maximum van 400 miljoen euro gebruikt.

    Volgens de Zweede kwaliteitszakenkrant Dagens Industri probeert de Russische investeerder Vladimir Antonov circa 375 miljoen euro aan leningen voor Saab los te krijgen bij vijf grote Europese banken.
  6. AX lover 7 april 2011 01:18
    quote:

    schreef:

    Waarschijnlijk volgende week krijgt Saab een nieuwe lening van de Europese Investeringsbank op zijn rekening bijgeschreven. Om hoeveel het precies gaat is niet bekend, maar tot nu toe is 217 miljoen euro van het maximum van 400 miljoen euro gebruikt.
    Alleen beetje jammer dat de Nederlandse media niet weet waar dat geld precies voor gebruikt kan/mag worden. Dat geld mag NIET gebruikt worden om leveranciers te betalen.

    Het mag alleen maar gebruikt worden voor vooraf bepaalde R&D projecten. En dan hangt er ook nog eens de voorwaarde aan dat het geld van de EIB de helft van de investering is en Saab zelf nog eens de andere helft bijlegt.

    Ze kunnen dat geld van de EIB niet eens gebruiken, want ze hebben het geld niet om de die andere helft bij te leggen.
  7. mr.Franz 7 april 2011 09:49
    Victor muller gastspreker in het AFAS theater, waar het seminar topvermogen plaatsvond.

    ''Muller en Saab
    Als laatste spreker van de middag trad Victor Muller aan. De bevlogen ondernemer van het welbekende Spyker en Saab nam geen blad voor de mond. Hij inspireerde de aanwezigen tot op het bot. “Wat hebben jullie liever, dat ik zelf wat vertel, of dat jullie mij vragen kunnen stellen die je altijd al had willen stellen?” Het werd een compromis; eerst een verhaal van zijn kant, daarna kreeg het publiek de kans.

    Muller startte over Saab. Saab, in 2010 nog behorend tot General Motors (GM), werd door Muller in 2010 overgenomen. Iets wat niet zonder slag of stoot ging: “Het was een magistrale operatie om Saab uit GM te trekken.” Vervolgens was het een challenge of a lifetime om Saab uit de liquidatiefase te halen. Doordat de technologie enorm gedeeld wordt door fabrikanten en Saab het break even point naar beneden heeft gebracht is het merk nu profitable. “Saab is een waanzinnig goed georganiseerd bedrijf met een feilloze productielijn”, aldus Muller. De fragile balans in de productielijn is volgens Muller wel erg gevaarlijk. Als er een leverancier stilstaat, veroorzaakt dat een enorme kettingbotsing. Muller is ervan overtuigd dat Saab succes gaat boeken. We trekken over drie jaar met een kleine iconische versie, gebaseerd op de Saab 92, mensen een funnel in. Als ze eenmaal beginnen met deze auto gaan ze gegarandeerd over op de modellen die volgen. “Het wordt een homerun.”

    Zorgen
    Muller toonde naast zijn aanhoudende positiviteit over alles wat hij had meegemaakt, ook zijn zorgen. En dan vooral over Nederland. Er wordt volgens de topman door de overheid niet geïnvesteerd in innovatie. Dat dat Nederland over een aantal jaren gaat opbreken is hij van overtuigd: “De overheid blijft altijd maar naar binnen kijken, maar nooit naar de wereld. En dat is nou juist de plek waar het gebeurt.” Dat Nederland het ondernemen ansich niet (meer) ondersteund betreurt hij. We zijn een dienstverlenend land geworden. Tot slot werd er gevraagd hoe Muller omgaat met alle negatieve publiciteit van de afgelopen dagen. Het devies: “Schade beperken en doorademen!”
  8. AX lover 7 april 2011 10:09
    quote:

    eee schreef op 7 april 2011 09:51:

    Naamsverandering Spyker in Swedish Automobile ongetwijfeld met oog op verhuizing naar beurs van Stockholm: www.beurstweet.nl/beursanalisten/leon...
    Die naamsverandering komt er vooral omdat de sportautofabrikant geen onderdeel meer uitmaakt van dit beursfonds.

    Het is dan een beetje onzinnig om de boel Spyker te blijven noemen.
    Het bedrijf bestaat nu alleen nog maar uit Saab (en alles wat daarbij hoort). Een naam die verwijst naar Spyker slaat dus als een tang op een varken.
  9. mr.Franz 7 april 2011 12:44
    TROLLHÄTTAN (AFN) - Saab, onderdeel van Spyker Cars, heeft voor tientallen miljoenen Zweedse kronen aan onbetaalde rekeningen bij leveranciers. Dat opperde een bestuurder van een Zweedse leveranciersorganisatie donderdag tegen persbureau Reuters.

    ,,Ik weet niet exact hoeveel het in totaal is, maar we praten over tientallen miljoenen kronen'', aldus Svenake Berglie, bestuurder van brancheorganisatie FKG. Tien miljoen Zweedse kroon staat gelijk aan circa 1,1 miljoen euro.

    Saab was donderdag niet direct bereikbaar voor commentaar, maar heeft eerder verklaard in gesprek te zijn met leveranciers over de betalingsproblemen.
  10. [verwijderd] 7 april 2011 20:15
    Dat vraag ik me ook een beetje af. Ik denk dat het een beetje een combinatie is van een relatief lage free-float, avonturiers die hopen dat VA alles wel even komt fixen en ondersteuning van de koers door grote aandeelhouders. Als de koers te veel zakt gaat de dekkingswaarde van grote aandelen pakketten direct mee, kan tactisch wellicht beter uitkomen om af en toe wat stukjes op te kopen?
    Maar ik wou dat ik het wist... :-$
1.803 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 ... 91 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.