Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Gerdo de Jager - Analyse: Homburg Stoneridge Obligatie

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. Henk 9 juni 2010 16:49
    Zie ook de analyse van Kapé Breukelaar in Fiscalert:

    www.fiscalert.nl/deurmat_preview.php

    Veel beginnende vastgoedbeleggers maken een klassieke fout door te denken dat projectontwikkeling een gewone vorm van beleggen in vastgoed is. Aan projectontwikkeling kleven echter forse risico’s die mooie rendementen maar ook forse verliezen kunnen opleveren. Veel lezers vroegen mij om een mening over de Stoneridge-obligaties van Homburg die maar liefst 10% rente geven. Een enkeling herinnerde mij fijntjes aan mijn eerdere kritische beoordeling (FF) van de Homburg Mortgage Bonds: die hebben uiteindelijk keurig 7,5% rente opgeleverd en ze zijn afgelost. Met deze nieuwe obligaties wil Homburg € 10 miljoen ophalen bij beleggers. Met dat geld, plus € 6 miljoen eigen vermogen, wordt een project gekocht in Canada — om precies te zijn in Canmore, een vakantieoord in de Rocky Mountains. Wie voor minimaal € 10.000 deelneemt, krijgt gedurende de looptijd van maximaal 4 jaar een rente van 10% per jaar. Als zekerheid heeft u ook het eerste recht van hypotheek, dus er zit geen geld in van de bank. Feitelijk is de rente nog iets hoger omdat de rente per 6 maanden wordt uitgekeerd, te starten op 1 januari 2011. Samen met de rentebetalingen krijgt u mogelijk ook al een deel afgelost op de obligaties. Dat hangt af van de verkoopresultaten en de tussentijdse huurinkomsten van de appartementen. In 2014 krijgt u in ieder geval het restant afgelost. Wie een indruk wil krijgen van het project moet eens kijken op www.stoneridgecanmore.com. Daarop is tevens te zien dat de woningen tussen de € 300.000 en € 650.000 moeten opbrengen. Dat zijn forse prijzen voor een tweede woning, en daar zit wat mij betreft meteen het risico. In economisch mindere tijden lopen de verkopen namelijk terug. Kennelijk zijn banken niet bereid om tegen 10% rente het benodigde geld aan de ontwikkelaar te lenen, dus de vraag die u uzelf moet stellen is: waarom zou ik dat wel doen? Op internet lees ik dat ontwikkelaar Prospect Developments al ruim een jaar geleden is gestart met bouwen. Waarschijnlijk heeft Homburg deze club verlost van veel financiële zorgen en het project overgenomen. Dat kan een mooi rendement opleveren — met de nadruk op ‘kan’ — maar levert risico’s op waarvoor meer zou moeten worden gevraagd dan 10%. Dat weten de banken ook.

  2. [verwijderd] 9 juni 2010 20:26
    Ik heb veel van deze reclames filmpjes gezien met zo'n beloofde rendementen.
    Tot nu toe zijn ze bijna allemaal ten onder gegaan of in moeielijkheden.
    Junior Shipping, Palm invest, Dubai projecten en nog wel wat meer.

    Als je dan 10% ziet,kun je je afvragen waarom dit zo hoog is.

    Nou niet omdat het zo geweldig veel op gaat leveren, zo snel stijgt vastgoed op het moment niet.

    Gewoon omdat er niemand anders geld in wil steken.

    Niet op in gaan is mijn mening.
  3. [verwijderd] 10 juni 2010 01:18
    Hierbij een veel beter alternatief!
    _________________________________________________________________________________

    Op de beurs van Amsterdam staat deze obligatie van Canadian Pacific genoteerd: Canadian Pacific 4% debenture stock.
    ISIN-code: NL0000270999. Fondscode: 722.

    Huidige koers: 55%. Nominale waarde: 100%,- Couponrendement bij de huidige koers: 7,27%. Rentebetaling per half jaar, dus netto 3,645% per half jaar t.o.v. het aankoopbedrag.

    Dezelfde obligatie is ook genoteerd op de beurs van Londen (Eveneens genoteerd in Britse Ponden). Koers: 59%.

    De obligatie heeft een eerste verband op de netto-inkomsten van de maatschappij. Deze lening is niet achtergeld.
    ____________________________________________________________________________________

    CANADIAN PACIFIC RAILWAY ANNOUNCES DIVIDEND INCREASE AND ADDITIONAL CAPITAL INVESTMENT

    CALGARY - The Board of Directors of Canadian Pacific Railway Limited (TSX/NYSE: CP) yesterday, May 20th, 2010, declared an increase in CP's next quarterly dividend to twenty seven cents ($0.27) Canadian per share on the outstanding Common Shares, from twenty-four and three quarter cents ($0.2475) per share. The increased dividend is payable on July 26, 2010, to holders of record at the close of business on June 25, 2010, and is an eligible dividend pursuant to subsection 89(14) of the Income Tax Act.

    The Board also approved a $70 million increase in capital spending in 2010. CP now plans to spend in the range of $750 million to $800 million on capital programs in 2010.

    "The improving economy, our strong balance sheet and solid earnings and free cash flows have enabled us to expand our capital programs to take advantage of growth and productivity opportunities" said Kathryn McQuade, Executive Vice President and Chief Financial Officer. "CP's strong franchise showed resilience through the recession and this dividend increase continues our trend of dividend growth aligned with earnings growth."

    About Canadian Pacific:

    Canadian Pacific, through the ingenuity of its employees located across Canada and in the United States, remains committed to being the safest, most fluid railway in North America. Our people are the key to delivering innovative transportation solutions to our customers and to ensuring the safe operation of our trains through the more than 1,100 communities where we operate. Come and visit us at www.cpr.ca to see how we can put our ingenuity to work for you.

    ____________________________________________________________________________________

    Canadian economy grew by 6.1% in first quarter
    May 31st, 2010 admin

    The Canadian economy has grown by 6.1% in the first quarter, driven by consumption and production and due to increasing pressure on the central bank to raise interest rates. Economists predicted a 5.9 percent expansion, based on 20 estimates gathered by Bloomberg News. The Bank of Canada expected an increase of 5.8%. Most economists expected the central bank probably to higher its key interest rate by 0.5%.

    ____________________________________________________________________________________

    Infrastructure and the Economy - An Overview

    Infrastructure Investments for a Strong Economy

    Building Canada - Modern Infrastructure for a Strong Canada

    Every year, there are roughly 10 million truck trips across the Canada-U.S. border, with the value of goods carried totaling approximately $400 billion.

    A strong economy

    A strong economy is essential to maintaining Canada's competitiveness and long-term prosperity for Canadians - whether they live in large cities or small communities.

    Modern, efficient and reliable infrastructure supports commerce, creates employment opportunities and attracts skilled knowledge workers - boosting our cities' growth and competitiveness.

    Building Canada will contribute to increased trade, efficient movement of goods and people, and economic growth through funding priorities such as:

    * Gateways and Border Crossings
    * Highways
    * Short-line Rail and Short-sea Shipping
    * Regional and Local Airports
    * Connectivity and Broadband
    * Tourism

    Building Canada: Stronger, Safer, Better

    ____________________________________________________________________________________
  4. Wzzl 10 juni 2010 12:15
    Dank voor de uiteenzetting Gerdo! Homeburg heeft altijd ook een goede naam gehad.
    @Beursplein 5: Waarom zit je toch overal deze obligatie aan te prijzen? Met een koers van 55% klinkt het allemaal niet goed. Ik dacht dat de vuist regel was dat obligaties onder de 80% een teken zijn dat het hoog risico is? En deze obligatie zakt steeds verder weg inmiddels al naar 55% De laatste keer dat je reageerde met deze obligatie was die nog 56% vorige week :-) Probeer je ze kwijt te raken ;-)
  5. [verwijderd] 10 juni 2010 15:19
    quote:

    Wzzl schreef:

    Dank voor de uiteenzetting Gerdo! Homeburg heeft altijd ook een goede naam gehad.
    @Beursplein 5: Waarom zit je toch overal deze obligatie aan te prijzen? Met een koers van 55% klinkt het allemaal niet goed. Ik dacht dat de vuist regel was dat obligaties onder de 80% een teken zijn dat het hoog risico is? En deze obligatie zakt steeds verder weg inmiddels al naar 55% De laatste keer dat je reageerde met deze obligatie was die nog 56% vorige week :-) Probeer je ze kwijt te raken ;-)
    U neemt dus puur de koers van een aandeel of een obligatie als criterium om deze wel of niet te kopen? Een goede belegger doet dat niet.
    Op de beurs van London stijgt deze obligatie juist, van 64,75% naar 68,68%.
    Op de New York Stock Exchange en op de beurs van Canada is de koers van aandelen Canadian Pacific t.o.v. vorig jaar gestegen.

    Om het risico te bepalen dient gekeken te worden naar de bedrijfsresultaten (positief over een lange periode) en naar de uitstaande schulden (deze zijn laag). Verder is het van belang of de obligatie wel of niet is achtergesteld. Deze obligatie is preferent boven alle andere obligaties van de maatschappij.

  6. [verwijderd] 10 juni 2010 15:28
    Over risico gesproken. De uitgiftekoers van de obligaties van Homburg is 100%. De prijzen in het genoemde project zijn 384.000 tot 680.000 Canadese Dollar per appartement. De ligging is afgelegen en het gebied is vrij moeilijk bereikbaar. De prijzen zijn desondanks bizar.
    Het risico van dit project is hoog. Voor obligatiehouders is het risico relatief groot.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.