Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,420   0,000   (0,00%) Dagrange 5,340 - 5,470 147.736   Gem. (3M) 179,8K

Tomtom vrijdag 30 oktober

847 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 43 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Eikels2 29 oktober 2009 21:12
    quote:

    Houtert schreef:

    [/quote]
    Ons kantoor heeft een kantoorartikelen leverancier waar je bij een redelijke, niet eens grote bestelling, een navigatie apparaat gratis krijgt.

    [/quote]

    navigatieapparaat is één woord.

    Printer, zie je nou hoe flauw het is om commentaar op taalgebruik te leveren?

    Het valt me de afgelopen twee dramadagen trouwens wel op dat iedereen zich hier tamelijk netjes gedraagt naar elkaar toe. Allemaal een AB-tje van mij!

    of zo'n gratis robot stofzuiger! Die een tering herrie maakt en niks schoonmaakt, of een gratis mobieltje die zelfs mijn kids niet eens willen hebben. Dus ben wel benieuwd naar de kwaliteit van dat apparaat!
  2. forum rang 5 charlieb 29 oktober 2009 21:51
    quote:

    Crusader schreef:

    [quote=knaap1 ]
    Mensen ik heb vandaag gekocht voor 7,30 en ga morgen een mooie winst pakken.
    [/quote]
    idem dito gekocht voor 7,30
    Helaas ik heb er nog iets meer moeten betalen, vandaag ingestapt op 7,45e met 2K, dus ff kijken wat de koers gaat doen morgen, de Ynkees zijn wl gelukkig mooi in het groen gesloten, dus het kan nog alle kanten op, mocht de koers nog naar de 6 pleuro gaan dan overweeg ik nog een kleine partij bij te kopen, maar op dit moment ga ik ff niks doen, gewoon lekker afwachten! Op de LT komt het wl goed met het aandeel T2, en zekr als er ooit belangstelling komt van een buitenlandse investeerder om T2 helemaal over te nemen, dan moeten we toch zeker 12 a 13 euro op de borden zien, mss wl nog meer, als ik Google was zou ik niet lang wachten en gewoon T2 inlijven, ben je in 1keer van alle gezeik af en je hebt een mooi bedrijf erbij, en Google heeft toch nog genoeg fin.middelen om T2 te kopen!!
  3. [verwijderd] 29 oktober 2009 22:12
    dames en heren.. Als google dit gratis gaat doen in ruil voor inkomsten van reclame van wat? restaurants ed? wat gebeurt er dan met de koers van tomtom als ze morgen bekend maken dat zij dit ook gaan doen? gekeerd sentiment? 100% in de plus?

    Na alle forum berichten te hebben gelezen ben ik het met een hoop mensen eens. zowel positief als negatief. Maar google doet niks wat tomtom ook niet zou kunnen. sterker nog het zou maar een kleine stap zijn. alles is er al. alleen adverteerders nog. Als dat het grote geheim is waar google nu tomtom mee naar beneden trapt dan heb ik het vertrouwen in alle weldenkende mensen verloren.

    Laten we reeel zijn en toch de ogen open doen. GOOGLE IS GEEN CONCURENT HOOGUIT VOOR EEN HANDJE VOL MENSEN "handig"
  4. *INSOMNIAC* 29 oktober 2009 22:51
    Als een produkt grotendeels vernoemd wordt naar jou merknaam dan heb je het goed gedaan toch??
    Wie kent een verstelbare engelse sleutel bijna niemand maar een BAHCO de meeste wel.

    Als de concurrenten je truckje af gaan kijken en repliceren.Dan zorg je ervoor dat je hun leverancier (TA) wordt en ze een stapje voorblijft met extra optie`s.
    Als de marge`s kleiner worden dan ga je je marktaandeel vergroten.
    Als je produkt in huidige vorm op zijn eind gaat lopen dan stap je over naar de opvolger (vaste navigatie in auto`s).

    Dit zijn mijnziens zaken die Tom2 gewoon zoals een gezond en slim bedrijf oppakt.

    En ja ik zit weer long en ja ik wordt wat simpel van alle mensen die het aandeel de grond in praten.
    Iedereen heeft recht op zijn mening maar hou het gezellig en probeer je inzicht en/of gedachten op een normale manier te delen.

    grtz lex
  5. [verwijderd] 29 oktober 2009 22:51
    Printer, als jij iedere dag om 5 uur opstaat dan heb een zwaar leventje...het verklaart waarom je het aandeel de grond intrapt. Herkenbaar, omdat je geen winst hebt gemaakt gun het ander ook niet. Dus je verhaal is opmerkelijk maar niet doorslaggevend. Tom tom komt heus wel er boven op.
  6. [verwijderd] 29 oktober 2009 22:53
    Ik heb op dit draadje ook weer tegengestelde berichten en meningen gelezen en dat is goed. Ik ben misschien wel te pro-TT, maar ben ik nu gek of de analisten

    Kijk eens naar de koersdoelen die afgegeven zijn en ook het feit, dat TT ten onrechte is afgeserveerd.

    Hier spelen andere belangen en het kan m.i. niet zo zijn, dat een bedrijf dat altijd nog veel winst maakt en dus geen VERLIES en ook nog steeds een wereldspeler is qua innovatie en het bezit van T.A., alleen afgerekend is op die cijfers.

    Als grote partijen ook hebben gedumpt om winsten veilig te stellen dan hebben die er gewoon vanaf lage koersen in gezeten.

    Ik ben een simpele hobbybelegger, maar niemand maakt mij wijs, dat TT blijft zakken en er geen kopers meer komen.

    Het wordt weer een aantrekkelijk aandeel. IK heb ze te laat geruimd en was eigenwijs, maar mijn gemiddelde aankoop is nu 10,01. Ik heb gestaffeld bijgekocht en kan dat nog vervolg geven , indien nodig, maar zeg niet, dat de 10,00 grens niet meer wordt gehaald

  7. [verwijderd] 29 oktober 2009 23:04
    quote:

    mx606x schreef:

    dames en heren.. Als google dit gratis gaat doen in ruil voor inkomsten van reclame van wat? restaurants ed? wat gebeurt er dan met de koers van tomtom als ze morgen bekend maken dat zij dit ook gaan doen? gekeerd sentiment? 100% in de plus?

    Na alle forum berichten te hebben gelezen ben ik het met een hoop mensen eens. zowel positief als negatief. Maar google doet niks wat tomtom ook niet zou kunnen. sterker nog het zou maar een kleine stap zijn. alles is er al. alleen adverteerders nog. Als dat het grote geheim is waar google nu tomtom mee naar beneden trapt dan heb ik het vertrouwen in alle weldenkende mensen verloren.

    Laten we reeel zijn en toch de ogen open doen. GOOGLE IS GEEN CONCURENT HOOGUIT VOOR EEN HANDJE VOL MENSEN "handig"
    Google Maps: Smoke and Mirrors?

    messages.finance.yahoo.com/Stocks_%28...

    It seems the upcoming Droid phone has instantly made the personal navigation device obsolete, or so I’ve read. But how well will Google Maps work? What if the answer is not very well? It probably doesn’t matter.

    Much has been written about the drawbacks and limitations of smartphone navigation applications, versus a PND. But what if the general public doesn’t understand how turn-by-turn works, having never been exposed to it. In that case, what they are given to use will probably work just fine for them. And it will only get better over time.

    Where did this Google turn-by-turn come from? During the acquisition of Navteq by Nokia, the European Commission (in particular) examined the duopoly of Navteq and TeleAtlas map data bases, and also approved TeleAtlas’ takeover by TomTom. Has Google already created for itself an intellectual property equal to Nokia’s and TomTom’s?

    I think that’s unlikely. Despite moving at the speed of Moore’s Law, Google can hardly have achieved the density of road attributes obtained by decades of driving by field technicians, and the interfaces necessary to get them safely to the driver. But they don’t have to. All Google has to do is sell what they have now. It doesn’t matter if it’s a rough mix, they can still promote it as the next greatest thing. By the time the buying public discovers the limitations (such as USA-only, disclaimer noted), the folks in the lab will be an iteration or two ahead with fixes. Whatever attribute gaps exist for a new map brand can be made up relatively quickly, and it’s the brand recognition that gives Google a leg up. All the consumer will need to do is keep buying new products to keep up with the changes, just like with Apple. In this particular market, the consumer is already used to phones as disposable as Bic lighters.

    Even if it’s as limited as the TomTom iPhone app seems to be, a “free” nav app from Google will sell like proverbial hotcakes. People won’t care if it’s inferior for navigation, because they’re being told it’s just as good. Perception becomes reality. It will be difficult for Garmin to counter the perception that all you need is a smartphone with GPS. Boats and airplanes are well and good, but Garmin needs to seize control of the car-nav market, where they, and not Google, truly have a leg up.

    It seems to me that Garmin’s challenge is to apply some marketing muscle to illustrate that you get what you pay for. Now would be a good time for Garmin to launch a counter-offensive, before too many new Motorolas get bought. Motorola! Where did they come from? There seems to be a trend in something new and big materializing out of nowhere, like so much smoke-and-mirrors.

    Garmin has been in the navigation business for years. Google and Verizon have been at it for a day. I hope Garmin’s next Nuviphone includes an ad campaign that somehow differentiates the extent and maturity of Garmin’s navigation functionality. Wednesday’s price action in Garmin suggests there’s indeed big money riding on navigation for the masses. Whether for a Motorola Droid or a Garmin Nuviphone, people will still need to buy a new device. Garmin needs to make it clear that their smartphone is the one to buy if safe and precise navigation matters. Or else if Google Maps really is just as good, just like that, then I need to revise my investment thesis.
  8. diederique 29 oktober 2009 23:06
    Gisteren kwam TomTom met cijfers over het derde kwartaal . Enkele uren na de presentatie van de cijfers kondigde internetreus Google aan dat het van plan is om eigen navigatiesoftware te introduceren . Beleggers raakten in paniek en prompt zakte de koers van TomTom nog verder om uiteindelijk te sluiten op een intradayverlies van meer dan 20 procent. Een van de grootste zorgen onder analisten betrof echter de dalende verkoopprijs van de navigatiekastjes van TomTom. Tijdens een teleconference wist de navigatiespecialist echter de grootste zorgen bij Martijn den Drijver, analist bij SNS Securities, weg te nemen. Niet een hogere concurrentiedruk was de oorzaak van de daling, maar zaken als een dollarkoers, hogere promotiekosten en de introductie van nieuwe producten door TomTom zelf. Dit laatste betekende dat TomTom de oude voorraad met een korting op de markt moest zetten.

    Brutomarge onder controle

    Daarnaast bleek TomTom goed in staat om de brutomarge te laten stijgen door beter in te kopen. Den Drijver spreekt in deze van een ''''kopersmarkt'''', wat betekent dat TomTom goed gebruik kon maken van de speelruimte die de verschillende aanbieders van halffabrikaten boden. Hoewel prijzen niet eindeloos naar beneden kunnen, meent Den Drijver wel dat TomTom nog geen ''''natural barrier'''' heeft bereikt. Tot slot wijst Den Drijver op het bewezen goede management van TomTom.

    Smartphone geen concurrentie

    Op de vraag of de aankondiging van Google om met eigen navigatiesoftware te komen bedreigend voor TomTom is, antwoordt Den Drijver negatief. Allereerst is in de ogen van de analist de PND (het navigatiekastje) die TomTom aanbiedt superieur aan de smartphone. Het scherm is duidelijker, de audio van betere kwaliteit en het systeem gebruiksvriendelijker. Alleen jongeren zullen de smartphone van Google wellicht prefereren, maar dat is niet de doelgroep van TomTom. Over 5 tot 10 jaar is dit misschien wel het geval, maar vooralsnog vormt dit geen bedreiging.

    Android geen optie

    Google heeft daarnaast het probleem dat het zijn navigatie aanbiedt op zijn eigen operating system Android. Lang niet alle producenten van mobiele telefoons willen dit besturingssysteem op hun telefoon hebben draaien. Zeker Apple, Nokia en Blackberry, die toch 67 procent van de markt controleren, zullen deze overstap nooit maken, zegt Den Drijver.

    TomTom in advertenties

    Op de vraag of het voor TomTom interessant is om een gratis product op de markt te brengen waarbij de kosten worden terugverdiend middels advertenties, laat Den Drijver weten hier niet in te geloven. Google, waar het advertentiemodel het verdienmodel is, zal al problemen ondervinden met advertenties op zijn navigatiesoftware. Om goede resultaten te boeken met de advertenties is het essentieel dat deze niet opdringerig (non intrusive) zijn, wat bij het kleine, toch al drukke, navigatiescherm vrijwel onmogelijk is. Daarbij verdient TomTom momenteel nog genoeg aan de verkoop. Het introduceren van een gratis variant is volgens de analist van SNS dan ook niet nodig.

    TeleAtlas als troef

    Naast een producent van navigatiekastjes, is TomTom ook eigenaar van TeleAtlas wiens kaarten ook weer door Google worden gebruikt. Hoewel TeleAtlas nog altijd een partnership met Google heeft, maakt Google voor Amerika inmiddels gebruik van zijn eigen kaarten. Dit betekent dat de licentiekosten voor het internetbedrijf flink zijn teruggelopen. De kans dat Google op korte termijn ditzelfde doet in bijvoorbeeld Europa, ziet Den Drijver niet gebeuren. Amerika biedt onder meer dankzij de gedeelde taal en grosso modo uniforme jurisprudentie grote voordelen bij het in kaart brengen van het land. Om ditzelfde te doen in Europa brengt voor Google hoge kosten met zich mee. De internetreus zal dit alleen doen als het model zich in de praktijk heeft bewezen, aldus Den Drijver. Google verraste Den Drijver echter ook met de snelheid waarmee het Amerika in kaart bracht.

    TomTom overnameprooi

    Op de vraag of het voor Google niet interessanter is om TomTom, inclusief TeleAtlas, over te nemen, geeft de analist geen antwoord. Wel merkt hij op dat TomTom momenteel niet meer zo duur is met een marktkapitalisatie van ongeveer 1,5 miljard euro. Google betaalde in het verleden bijvoorbeeld 1,6 miljard dollar voor videodienst Youtube. Daarbij zijn de kaarten van TeleAtlas van hoge kwaliteit. Den Drijver noemt de kaarten van AND, eveneens aan de beurs van Amsterdam genoteerd, kwalitatief beduidend minder.

    Door: Merwin Bisseling, ABM Financial News.

  9. phu 29 oktober 2009 23:07
    Google Maps neemt Tele-Atlas kaarten Amerika in eigen beheer
    Published by
    Björn
    15 oktober 2009 in Nederkaart and google maps. 0 Comments

    Een paar dagen geleden is Google in Amerika overgestapt op eigen kaart gegevens. Tele Atlas zal niet meer de kaarten leveren voor dat gedeelte van de wereld.

    De nieuwe kaart gegevens zullen in de basis bestaan uit hun eigen data aangevuld met gegevens van verschillende overheden binnen Amerika zoals United States Forest Service en US Geological Survey.

    Nieuwe data van Google Maps

    Hoe Google aan zijn gegevens komt is geen geheim. Ze hebben al een aardige tijd streetview auto’s rond rijden in Amerika, deze hebben dus vrij goed de wegen van Amerika in kaart gebracht.

    Daarnaast willen ze gebruik maken van crowdsourcing, het is mogelijk om een fout te melden vanuit Google Maps, deze meldingen zouden binnen 30 dagen verwerkt moeten zijn. Er zijn zelfs al berichten van mensen die een update binnen 24 doorgevoerd hebben zien worden. Dit soort snelle aanpassingen zijn tot nu toe nooit vertoond. Er zijn gevallen bekend waar bijvoorbeeld Tele Atlas al 6 jaar lang een update niet heeft doorgevoerd.

    De motivatie van Google om over te stappen op eigen kaart materiaal is waarschijnlijk dat ze niet vast willen zitten aan de strenge licentievoorwaarden van bedrijven als Tele Atlas, die eigenlijk vrij weinig toelaten. Google is constant bezig nieuwe toepassingen voor zijn maps applicaties te zoeken. Het is dan ook niet ondenkbaar dat we binnenkort turn-by-turn navigatie zien verschijnen op mobieltjes op basis van hun kaartmateriaal.

    De gevolgen van deze stappen kunnen verstrekkend zijn. Als Google deze trend doorzet en hier in Europa ook aan de slag gaat met eigen kaarten dan zullen kaart leveranciers het een stuk moeilijker kunnen krijgen. Bedrijven als Tom Tom, die net groots hebben geïnvesteerd in Tele Atlas zullen mogelijke inkomsten mislopen als er steeds minder van hun kaartmateriaal van door Google gebruikt zal worden. Bijvoorbeeld het Rotterdamse AND zal zich moeten gaan voorbereiden op het kwijt raken van Google als klant. Zij leveren kaart materiaal voor verschillende landen binnen Europa en Afrika. Verder zou een mogelijke gratis turn-by-turn navigatie van Google een aardige deuk kunnen slaan in de verkopen van navigatie apparatuur. Bedrijven als Cyclomedia zullen mogelijk een gedeelte van hun klanten verliezen doordat streetview overal beschikbaar is. Het is erg moeilijk om te voorspellen wat dit gaat betekenen voor het Nederlandse kaartenlandschap.
847 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 43 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.