Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Peter van Kleef - Stap in de Baltic Dry Express

25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 februari 2009 11:06
    quote:

    raulgol schreef:

    heb eens gekeken naar de bied-laat van die etfs: daar kan een hele stoet olietankers doorheen!
    Klopt, dat blijft een probleem. Aan de andere kant, als er echt een herstel komt, maal je niet meer over die paar procent. De Odin fondsen doen het goed, maar daar zit je ook met aan- en verkoopkosten van 3,5%.

    PvK
  2. [verwijderd] 10 februari 2009 12:09
    liquiditeit is probleem , hoe kom je er redelijk van af .

    DRYS lijkt geheel okee, wel volatiele us$

    grondstoffen zoals ijzererts nog goedkoper buiten china dan thuis. BalticD geeft nepstijging PvK, CvZ?

    ik denk toch eerder aan 2 K's lege boten, men maakt eerst de voorraden op met lage productiesnelheid.
  3. [verwijderd] 10 februari 2009 13:34
    quote:

    bbert schreef:

    nog 2 puntjes

    protectionisme belemmert transporten-koop eigen waar

    duitsland is bezig met een goederentreinverbinding naar china = nieuwe concurrent boot
    Punt 1 ben ik ook bang voor.
    Punt 2 totaal niet. De trein concurreert met de vrachtwagen en als hij heel snel is met het vliegtuig, niet met de boot. Boot is verreweg het goedkoopst, trein vrachtwagen en vliegtuig duurder, maar sneller.

    de bos
  4. [verwijderd] 10 februari 2009 14:27
    quote:

    louispasciuto schreef:

    Dryships(DRYS) op Wall Street is een echte rollercoaster.
    Er zijn hele scheepsladingen ;-) scheepsfondsen waar je veel beter rechtstreeks in kunt beleggen als in genoemde tracker.
    Het volume is echt helemaal niets, dus de vlotte handel erin is twijfelachtig ?
    Dit in tegenstelling tot drys & diana & ish b.v. daar zijn de volume;s enorm en genoemde fondsen kun je fijn mee traden, ook op dag of weekbasis.
    Kortom: weer de zoveelste beroerde "analyze" tip.

    greetings.

  5. dokter Lee 10 februari 2009 15:23
    quote:

    dubbeluc schreef:

    Je moet er wel even rekening mee houden dat de Baltic Dry Index stijgt omdat China z'n voorraden grondstoffen aan het bijvullen is. Niet omdat de economische activiteit toeneemt.
    Terecht opmerking van dubbeluc. De recente stijging van de BDI heeft vooral te maken met het aanvullen van de ijzerertsvoorraden, die sinds het hoogtepunt met 23% waren gedaald. Daarnaast speelt de extreme droogte in het noorden van China ook mee, waardoor extra graan moet worden geimporteerd.

    Groeten,

    Dokter Lee
  6. [verwijderd] 10 februari 2009 15:37
    duitsland is bezig met een goederentreinverbinding naar china = nieuwe concurrent boot

    @deBos: trein geen bedreiging dacht ik ook. Pak aardbol: afstand over land ong. de helft van over zee, 1x laden 1x lossen en evt.onderweg lossen in ander land. Over zee: minstens 2x zo ver in afstand, plus extra 2x overslaan van trein-boot en boot trein.
  7. [verwijderd] 10 februari 2009 15:45
    quote:

    bbert schreef:

    duitsland is bezig met een goederentreinverbinding naar china = nieuwe concurrent boot

    @deBos: trein geen bedreiging dacht ik ook. Pak aardbol: afstand over land ong. de helft van over zee, 1x laden 1x lossen en evt.onderweg lossen in ander land. Over zee: minstens 2x zo ver in afstand, plus extra 2x overslaan van trein-boot en boot trein.
    Afstand is natuurlijk korter, maar boot is veel goedkoper. Tenzij je de kosten van de rails op 0 zet. (overheidsinvestering)

    1x laden en lossen kan je verder wel vergeten. Dit soort lange verbindingen worden van 1 locatie naar 1 locatie gereden. Daar overslaan naar verder.
    Standaard zal dus vrachtwagen - trein -
    transcontinentale trein -trein - vrachtwagen. Eventueel kan de laatste trein-vrachtwagen vervangen worden door direct vrachtwagen.
    Voor de boot komt hier nog 2x overslag bij.
    4x om 6x overslaan dus.

    de bos
  8. [verwijderd] 10 februari 2009 16:30
    uit betaald artikel volkkrant:
    de rails ligt er al en de test 25jan09 is geslaagd volgens deutsche bahn. hamburg-peking 10000km met containertrein in 15 dagen, boot doet 30dagen. traject door 10 landen, over de totale kosten/voordelen/afdracht per land helaas geen woord. lading electronica en kleding.

    Het kan dus al.Boot zal wel veel minder energie vergen.We horen het nog wel eens van DB
  9. [verwijderd] 10 februari 2009 16:50
    Droge index gestript van enig sentiment,
    Volume wereldhandel.....

    Wil niet betweterig overkomen, maar de BDI wordt door de prijs van transport bepaalt.
    En prijs heeft hoe-dan-ook een emotioneel aspect.
    Laat staan dat (b.v.)een Panamax route letterlijk of figuurlijk onder vuur ligt, politieke aspecten wegen dan zwaar door op de prijzen voor dit BDI segment.........

    Wil niet de strakke voorspellende waarde van de BDI ontkennen, maar zo emotieloos is hij zeker niet....



25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.