Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

Laatste koers (eur) Verschil Volume
8,260   -0,046   (-0,55%) Dagrange 8,260 - 8,526 916.268   Gem. (3M) 1,6M
Pharming Investor Tour 2024. Investor Tour op vijf locaties in Nederland (Rotterdam, Eindhoven, Utrecht, Leiden, Zwolle). Presentatie en Q&A sessie met CEO Sijmen de Vries. Pharming Investor Tour 2024. Investor Tour op vijf locaties in Nederland (Rotterdam, Eindhoven, Utrecht, Leiden, Zwolle). Presentatie en Q&A sessie met CEO Sijmen de Vries.

Extreem koopwaardig?

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 januari 2009 13:48
    Recent ben ik Air-France KLM gaan volgen en heb inmiddels ook een belang opgebouwd. Wat mij opvalt is dat de netto kaspositie ruim 4mld is, terwijl de beurswaarde slechts 2,3mld is bij 7.60euro per aandeel.

    Oftewel indien dit bedrijf er mee stopt en alles uitkeert is er ruim 12euro per aandeel in kas, en de hele vloot vliegtuigen krijg je er dan nog gratis bij.

    Nu weet ik wel dat het bedrijf inmiddels per kwartaal zo'n 200mln euro verliest, maar laat je de afschrijvingen (ca.400mln) buiten beschouwing dan groeit de kas met 200mln per kwartaal. Dus per aandeel een kastroom van 2,5euro per jaar!

    Maak ik misschien een rekenfout, of mis ik wat? Want ik kan bijna niet geloven dat andere beleggers dit niet zien. Dit aandeel zou toch minimaal op 12euro moeten noteren.
  2. [verwijderd] 29 januari 2009 14:13
    quote:

    golfgep schreef:

    [quote=lookingcharts]
    Recent ben ik Air-France KLM gaan volgen en heb inmiddels ook een belang opgebouwd.
    [/quote]

    Toch wel netjes gemeld he?

    Groet,
    Golfgep
    het is nog net geen 5% ;). Maar serieus, is er iemand met een inhoudelijk oordeel over dit aandeel? Dit forum is bijna leeg, iedereen heeft dit aandeel kennelijk al in de steek gelaten. Op zich een goed teken, kan het alleen nog maar omhoog dit jaar.
  3. forum rang 10 voda 29 januari 2009 16:29
    Hallo lookingcharts,

    of het aandeel super koopwaardig is durf ik niet te stellen.
    Maar volgens dit bericht is de kans heel groot dat ze naar de AEX verhuizen.
    Dit gaat meer handel opleveren. (o.a. mandjes volgers etc.)
    Een ruime kans dus dat de kans KAN stijgen.

    www.behr.nl/Beurs/aexnext.html
  4. forum rang 10 voda 29 januari 2009 18:45
    Boskalis en Air France-KLM naar Amsterdamse AEX (2)
    N i e u w bericht, meer informatie

    AMSTERDAM (ANP) - Baggeraar Boskalis en
    luchtvaartmaatschappij Air France-KLM promoveren begin maart
    naar de AEX, de index van meest verhandelde fondsen in
    Amsterdam. Dat heeft het beursbedrijf NYSE Euronext donderdag
    bekend gemaakt.

    De twee fondsen vullen de plekken op van uitzender USG
    People en bankverzekeraar Fortis, die uit de AEX verdwijnen. USG
    People degradeert naar de MidKap, de index van middelgrote
    fondsen. Fortis komt niet meer terug in een Nederlandse index.

    ,,Er is door een onafhankelijke commissie gekeken naar
    hoeveel binding de onderneming heeft met de Nederlandse markt'',
    aldus een woordvoerster van Euronext. Daarbij kijkt de commissie
    onder meer naar de activiteiten en het aantal medewerkers van
    het bedrijf in ons land.

    Fortis heeft als thuismarkt Brussel, zo concludeerde de
    commissie. Op basis van die informatie is besloten de
    beursnotering van Fortis niet meer terug te laten komen in een
    Nederlandse index, aldus de zegsvrouw.

    De MidKap verliest naast Boskalis en Air France-KLM
    biotechbedrijf Pharming, dat degradeert naar de SmallCap-index.
    De plek die Pharming achterlaat, wordt opgevuld door
    vastgoedonderneming Prologis European Properties.

    ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20
    504 5999))
  5. Ice T 1 februari 2009 12:20
    quote:

    lookingcharts schreef:

    Recent ben ik Air-France KLM gaan volgen en heb inmiddels ook een belang opgebouwd. Wat mij opvalt is dat de netto kaspositie ruim 4mld is, terwijl de beurswaarde slechts 2,3mld is bij 7.60euro per aandeel.

    Oftewel indien dit bedrijf er mee stopt en alles uitkeert is er ruim 12euro per aandeel in kas, en de hele vloot vliegtuigen krijg je er dan nog gratis bij.

    Nu weet ik wel dat het bedrijf inmiddels per kwartaal zo'n 200mln euro verliest, maar laat je de afschrijvingen (ca.400mln) buiten beschouwing dan groeit de kas met 200mln per kwartaal. Dus per aandeel een kastroom van 2,5euro per jaar!

    Maak ik misschien een rekenfout, of mis ik wat? Want ik kan bijna niet geloven dat andere beleggers dit niet zien. Dit aandeel zou toch minimaal op 12euro moeten noteren.
    Ik volg dit aandeel al een aantal jaar. Ik blijf het een fantastisch aandeel vinden, maar het is altijd al behoorlijk gevoelig geweest voor olie schommelingen (behoorlijk flucturerend op dit moment) en de markt omstandigheden (onzekerheid). Het is bijzonder lastig om een duidelijke forecasting voor dit aandeel te maken (er zijn behoorlijk veel verschillende scenario's mogelijk). De asset waarde van klm-airfrance zegt ook niet zo veel in deze tijd. De volgende punten hebben op dit moment effect op dit aandeel:

    1.Een lagere olieprijs heeft airfrance-klm op dit moment geen voordeel van omdat ze waarschijnlijk veel meer hebben betaald in "langdurige" contracten. (Gokje (145 toen + 45 nu)/2 = 95 dollar). Normaal gesproken kopen ze redelijk voordelig in.
    2.Een kredietcrisis met minder bezette vluchten en een onzekere toekomst (helpt niet echt).
    3.Sustainability is een hot topic, milieuaspecten en extra eco-toeslagen waarvoor passagiers weer kunnen gaan betalen (schiphol nu al top 5 duurste luchthavens). Hierdoor gaan veel Nederlanders nu al via Duitsland vliegen en dat helpt ook niet.

    Ik denk door een betere samenwerking en kostenbesparingen, meer vetrouwen en lichte groei economie en deze aanhoudende lagere olieprijs (tot max 100 euro) er zeker een toekomst bestaat voor dit aandeel. Door een betere efficiency en een lagere inkoop van vliegtuigbrandstof kunnen de prijzen weer omlaag waardoor weer mensen kunnen gaan vliegen en dan gaan we weer up.
  6. [verwijderd] 1 februari 2009 17:10
    Dank je voor je bericht Ice T. Ik begrijp dat beleggers op die argumenten nu handelen, en het sentiment rond dit aandeel is nu ook ronduit beroerd.

    Maar de royale kaspositie zou toch moeten gaan opvallen? Stel een concurrent die 12euro per aandeel biedt krijgt feitelijk het hele bedrijf voor 0 euro.

    Dit zou alleen verdedigbaar zijn indien het bedrijf zware verliezen boekt, maar dat is niet het geval. Netto-resultaat is nu wel negatief, maar kasstroom positief. Dus als ze geen nieuwe vliegtuigen bijkopen komt dit goed.

    Ik kwam er eigenlijk bij toeval achter. Ik moest een ticket kopen (vooruitbetaling), en gezien de kredietcrisis wilde ik de kas-positie van KLM weten.

    De vlucht was overigens prima verzorgd, nette service. Op de weg terug dacht ik, deze kans laat ik niet liggen.

    Maar binnen nu en een jaar tijd zou dit sentiment best kunnen keren of niet? Ervan uitgaande dat KLM haar verliezen beperkt weet te houden.
  7. Ice T 3 februari 2009 11:08
    quote:

    lookingcharts schreef:

    Dank je voor je bericht Ice T. Ik begrijp dat beleggers op die argumenten nu handelen, en het sentiment rond dit aandeel is nu ook ronduit beroerd.

    Maar de royale kaspositie zou toch moeten gaan opvallen? Stel een concurrent die 12euro per aandeel biedt krijgt feitelijk het hele bedrijf voor 0 euro.

    Dit zou alleen verdedigbaar zijn indien het bedrijf zware verliezen boekt, maar dat is niet het geval. Netto-resultaat is nu wel negatief, maar kasstroom positief. Dus als ze geen nieuwe vliegtuigen bijkopen komt dit goed.

    Ik kwam er eigenlijk bij toeval achter. Ik moest een ticket kopen (vooruitbetaling), en gezien de kredietcrisis wilde ik de kas-positie van KLM weten.

    De vlucht was overigens prima verzorgd, nette service. Op de weg terug dacht ik, deze kans laat ik niet liggen.

    Maar binnen nu en een jaar tijd zou dit sentiment best kunnen keren of niet? Ervan uitgaande dat KLM haar verliezen beperkt weet te houden.

    Inderdaad kan je voor een kleine 5 miljard euro's eigenaar worden van dit fantastische bedrijf. Ik ken alleen geen bedrijf of investeerder die op dit moment zoveel cash heeft en dit wil investeren in een luchtvaartbedrijf (misschien alleen arabieren uit dubai). Tot die tijd is het gewoon iedereen voor zichzelf tot de economie weer aantrekt.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.