Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Jos Koets - Openbare verkoop

62 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 december 2008 10:12
    Waarom zouden adviseurs alleen met een 'uurtarief' kunnen werken? Het lijkt me veel logischer dat ze, juist om de door jou voorziene problemen te voorkomen, gaan werken met een pakket-prijs. Net zoals makelaars dat nu doen: 1 gratis gesprek om uit te leggen wat er mogelijk is voor welke prijs, en daarna voor een vast bedrag klaar voor alle diensten die je afneemt.

    Er kan dan bijvoorbeeld gekozen worden voor 'gratis nazorg' of 'financieel advies buiten hypotheek om', of juist voor een uitgekleed advies.

    In het algemeen lijkt me dit uiterst wenselijk. Niet zozeer omdat er zoveel adviseurs alleen naar de provisie kijken (maar die bestaan wel), maar juist omdat er nu niet duidelijk is wie dat doen, en wie niet.
  2. [verwijderd] 5 december 2008 10:44
    Vast tarief lijkt mij zeker een aan te bieden mogelijkheid, wij doen dat al ruim een jaar, tot op heden 1 (één) klant voor gehad. Probleem is dat bij vast bedrag je niet al te laag kunt gaan zitten, omdat vooraf het aantal uren vaak niet is in te schatten, het is dan ook alleen interessant bij wat hogere hypotheekbedragen. De consument kiest voorlopig massaal voor "gratis" advies, en dus voor provisie.

    En de klant met een opname uit een hogere inschrijving? Of een tweede hypotheek? Of na uren werk blijkt de zaak niet door te gaan, vanwege niet verkopen eigen woning? Of er blijkt alsnog een BKR-probleem? Of de klant krijgt het advies om geen hypotheek te nemen? Of een bescheiden hypotheek met koopsubsidie? Of alleen een aflossingsvrije hypotheek? AL deze consumenten gaan meer betalen dan in het provisiestelsel! Ik zie 't dus zo hard nog niet lopen. Reken die "duizenden euro's" maar eens om over niet geaccepteerde aanbiedingen, gewerkte adviesuren, terugboekingsrisico en onderhoud, dan valt het mee, behalve bij de immer als voorbeeld diendende spaarhypotheken van vier ton en zo.

    Ik heb nog wel 'n tip voor de urenschrijvers: kies vooral voor hypothekverstrekkers met telefonische wachttijden van een half uur, u kunt in de wachttijd doorwerken en de wachttijd ook nog eens doorberekenen, dubbel tarief. Goh wat eerlijk en transparant dat uurtarief in plaats van die provisie.
  3. [verwijderd] 5 december 2008 10:53
    Probleem is ook dat een adviseur die werkt zoals het moet, dus conform de eisen van de AFM / Wft, moet gaan opboksen tegen de partijen die lak hebben aan de regels. Zij zullen zich 'verkopen' als adviseurs die alles veel sneller kunnen regelen en daarmee goedkoper zijn.

    Als zoiets moet gaan werken, dan moet de klant bij iedere adviseur een tarief krijgen gebaseerd op dezelfde werkzaamheden. En dat zal niet gaan gebeuren, m.a.w. de adviseur die echt kwaliteit levert gaan het weer afleggen tegen de marktverziekers (we kennen ze allemaal wel inmiddels).
  4. ehcklein 5 december 2008 10:58
    Als je als adviseur op provisiebasis blijft werken loop je het gevaar dat klant 3 keer op gesprek komt en het daarna inkoopt bij een ander kantoor die op fee basis en retourprovisie werkt.
    Ik vermoed dat de meeste kantoren het 1e gesprek gratis aanbieden en daarna van de klant een beslissing willen wat te doen. Die hele transparantie is een ellendig dictaat veroorzaakt door lieden van de schurken bank en soortgelijke figuren. Van de duizenden klanten die ik de afgelopen 12 jaar gesproken heb heeft nog nooit een klant gevraagd wat de hoogte van de provisie was. Nog nooit. Mijn portefeuille is erg standvastig , klanten komen terug en verwijzen door. Daaruit leid ik af dat ze tevreden zijn. Zodra ze weten wat de provisie bedragen zijn zullen ze waarschijnlijk anders reageren, dat is het bekende ik hoef de marge van de bakker ook niet te weten. Als ik het te duur vind koop ik het elders. Klanten hebben de ongekende luxe dat ze gratis bij honderden adviseurs advies kunnen krijgen , kunnen onderhandelen , internet kunnen raadplegen , uit kunnen spelen en dan nog moeten wij volledige transparantie geven. Absurd.
  5. [verwijderd] 5 december 2008 11:03
    ER kleven wel een aantal nadelen aan een uurtarief.
    Als je een uurtarief gaat berekenen dan zal er een groep klanten zijn die het minder of niet interessant vinden dat je een volledige analyse doet. Dat kost alleen maar tijd en dus ook geld.
    Het zal in de praktijk lastig zijn om hier mee om te gaan. Ik hoop bovendien niet dat je een urenstaat moet gaan bediscussieren want dan zal zeker af en toe het geval zijn.

    Zoals je merkt ben ik geen voorstander van het uurtarief. Het werkt een snel en ondeugdelijk advies in de hand.
  6. [verwijderd] 5 december 2008 11:14
    Fee/Provisie of uurtarief en in welke vorm???

    Ik kan er maar 1 ding opzeggen: "Elk fordeel hep se nadeel".

    Beiden hebben hun voor- en nadelen. Zlef zou ik een heel andere vorm voorstaan:

    Betaling van een vast tarief/percentage door de bank aan de die de hypotheek krijgt. Openbaar maken van dit tarief e adviseurs de optie geven van een kick back aan de klant.

  7. [verwijderd] 5 december 2008 11:20
    Bij de hypotheekverstrekker waar ik werk, kan het intermediair vanaf januari gewoon kiezen. Van volledig provisieloos en geen afsluitprovisie tot de huidige situatie. Wel krijgt de klant 0,2% rentekorting indien er geen provisie en aflsuitkosten betaald wordt. Het intermediair heeft dus de volle vrijheid om zelf een prijs af te spreken.

    Wat je het laatste jaar ziet gebeuren is dat een aantal tussenpersonen nu al een vast bedrag aan hypotheekbemiddelingskosten (van €100 tot €3.000) bij klanten via de notaris in rekening brengen. En ik vraag me dan ook altijd af op welke wijze dit nu "verkocht" is aan de klant....
  8. [verwijderd] 5 december 2008 11:22
    quote:

    ehcklein schreef:

    Als je als adviseur op provisiebasis blijft werken loop je het gevaar dat klant 3 keer op gesprek komt en het daarna inkoopt bij een ander kantoor die op fee basis en retourprovisie werkt.
    Je bent dus wel gek als je als adviseur vrijblijvend aan de gang gaat.

    Ik werk al heel lang met het concept dat de klant de financiele en hypothecaire planning afrekent en hij vrij is om er mee te doen wat hij wil. Wel gelijk met het advies dat als een ander intermediair het in mag vullen, dan de kosten voor mijn factuur als retourprovisie wordt terug gevraagd. Werkt prima, de klant krijgt een volledig onafhankelijk advies en kan er zelf de boer mee op. Geeft de klant mij alsnog de opdracht (in de praktijk vrijwel altijd), dan gaan we de producten er bij zoeken en afspraken maken over de beloning.
  9. [verwijderd] 5 december 2008 11:28
    Ik zie internetaanbieders die openlijk adverteren dat zij in enkele uren een hypotheekadvies kunnen maken en afhandelen voor vaste prijs 995 euro, en ook nog landelijk actief met een kantoortje op zolder. Dezelfde "adviseur" geeft ook aan op uurbasis 125 euro te rekenen...

    AFM geeft aan dat het onder de 15-20 uur eigenlijk niet kan gezien de zeer gedetailleerde informatie die wij moeten inwinnen (en vooral Doorvragen op gegeven antwoorden!)

    Ook de types die per onderdeel 795 euro vragen zijn niet bepaald achterlijk, dan is het minimium al gauw drie onderdelen bijna 2400 euro, en geen retourrisico, tel uit je winst. En natuurlijk: geen "kleine" klantjes meer... Daar mag de provisieadvieur voor aan de slag.

    Met de vakbroeders eens: dit gaat niet goed komen, alleen de verliesposten willen nog op provisie (och adviseur krijgt u maar 125 euro voor deze 20 uur werk? interesseert me geen bal) En de klant die ziet dat hij 4.000 euro moet betalen gaat op zoek naar een fixed price adviseur.

    Oplossing: 1e gesprek gratis en dan de keuze bieden, maar het gratis shoppen is nu voorbij, niks geen drie adviseurs bij langs, niks geen "kan het bij jou niet dan loop ik wel naar de volgende" Heb dank o VEH Consumentenbond en politici, wat 'n vooruitgang! Het zal mij benieuwen of de doorsnee consument er beter van wordt. Of die gaat lekker naar de bank want dan heb je geen advieskosten, wel hogere rente en premies. Die buitenlandse banken zijn nog maar net vertrokken of de traditionele NL banken verhogen weer fijn hun marge, en die consumentenbond maar weer jengelen.Er schiet mij iets te binnen over het onderste uit de kan en deksels op de neus, zo kon het nog wel eens uitpakken.
  10. [verwijderd] 5 december 2008 11:40
    SuperMario, ik hoop dat jullie systeem de praktijk wordt, ik reken klanten al heel vaak voor dat ik ongeveer 0,1% kost, als je de beloning uitdrukt in een renteopslag. Alleen kan ik mij niet voorstellen dat iemand in het bezit van zijn volledige verstandelijke vermogens (hypotheekadviseur is HBO niveau dus dat mag je toch veronderstellen) 100 euro gaat rekenen?? Dan daalt de bruto beloning tot minder dan 4 euro per uur.
  11. [verwijderd] 5 december 2008 11:42
    Ik was toen nog onder de indruk dat je goed en objectief werd voorgelicht. Maar dat mag je van deze ratten niet verwachten. Die zitten er alleen maar om hun eigen zak te vullen. Dat ze zich samen met makelaars, advocaten en bankiers als lemmingen in een diep ravijn mogen storten, en voor eeuwig mogen branden in de hel.
  12. [verwijderd] 5 december 2008 11:45
    quote:

    Paardebekje schreef:

    Ik was toen nog onder de indruk dat je goed en objectief werd voorgelicht. Maar dat mag je van deze ratten niet verwachten. Die zitten er alleen maar om hun eigen zak te vullen. Dat ze zich samen met makelaars, advocaten en bankiers als lemmingen in een diep ravijn mogen storten, en voor eeuwig mogen branden in de hel.
    Hahahahaha, dan moet je vooral lekker doorgaan je alleen maar op de prijs te richten.
    Veel succes in de toekomst, dan ga je het vast nog goedkoper regelen.
  13. [verwijderd] 5 december 2008 11:47
    quote:

    Lichellokid schreef:

    AFM geeft aan dat het onder de 15-20 uur eigenlijk niet kan gezien de zeer gedetailleerde informatie die wij moeten inwinnen (en vooral Doorvragen op gegeven antwoorden!)
    Misschien zijn hypotheken wel te ingewikkeld gemaakt als je er 20+ uur voor nodig hebt om tot een gedegen advies te komen?
  14. [verwijderd] 5 december 2008 11:47
    Beste Jos,
    Zoek je soms niet (teveel) spijkers op laag water? Werkt de adviseur wel snel genoeg? En als er gewerkt wordt op uurtarief wordt idd elke dienst naderhand ook in rekening gebracht. Is dit anders bij de huisarts, de garage, de accountant, makelaar, advocaat, aannemer, tandarts etc? Voor alle duidelijkheid; ik ben voor transparantie! Maar er wordt met verschillende maten gemeten. En ach, er zullen altijd mensen zijn die het niet begrijpen(Paardebekje?! Wat doe je zelf voor de kost?)
62 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.