Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,105   +0,020   (+0,39%) Dagrange 5,080 - 5,160 71.838   Gem. (3M) 186,2K

28-11-2008: TomTom met Kerst weer op € 10,50

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 november 2008 07:50
    Heeft TomTom het herstel ingezet? Gisteren een plus van 15,61%. De verwachting is dat TomTom het technische herstel zal voortzetten.
    Er wordt weer gesproken over een koers op korte termijn van zo rond de € 10,00 (overigens een nog belachelijk lage prijs).
    Zo hard het naar beneden is gegaan zohard kan het op de beurs ook weer omhoog gaan.

    Onlangs heeft Theodoor Gillissen voor het aandeel van TomTom een koersdoel afgegeven van EUR10,50. De prijs van het aandeel is sterk gedaald maar de markt is nog steeds intact. Ondanks de verslechterende economische omstandigheden denkt de analist dat TomTom zijn winstgevendheid moet kunnen behouden dankzij de flexibele kostenstructuur. De winst moet in de toekomst komen uit geavanceerde navigatieapparatuur. Het advies blijft kopen.

    Naast het advies van Gillissen spreken de Rabo en ING van koersdoelen op korte termijn van boven de € 10,00

    Eens kijk of we vandaag ruim boven de € 5,00 het weekend in weten te gaan.
  2. [verwijderd] 28 november 2008 10:28
    Dit is een hele normale vraag, naar mijn mening een vraag die bij uitstek geschikt is voor dit Forum.

    Flexibele kostenstructuur zie je vaak bij detaillisten en dientverleners. Dit komt omdat ze vaak weinig activa nodig hebben, en de activa die ze wel hebben snel af kunnen stoten (oftwel eenvoudiger kunen verkopen). Dit in tegenstelling tot productiebedrijven met specifieke machines ed.

    Bedrijven met een flexibele kostenstructuur kunnen dus sneller de kosten aanpassen aan een verminderde verkoop/productie. TomTom is hier een goed voorbeeld van.
  3. [verwijderd] 28 november 2008 10:35
    En met geavanceerde navigatieapparatuur zal bedoeld worden de navigatieapparaten met de nieuwste ontwikkelingen waar ze zich mee kunnen onderscheiden tov van de concurrenten.

    Voorbeelden hiervan zijn de HD traffic informatie (live verkeersinformatiedienst)of TomTom brandstofprijzen die je de prijzen van brandstof doorgeeft en je naar de goedkoopste tankstation kan leiden.

    Misschien sla ik hier de plank mis, maar gelukkig zijn er genoeg andere lezers die me kunnen corrigeren.

    Groeten
  4. [verwijderd] 28 november 2008 10:59
    quote:

    knur schreef:

    óok namens mij bedankt! goede uitleg!
    dit is erg positief, ik zou er wel blij mee zijn maar denk dat het vertrouwen in de beurs wel wat langer duurt, omdat er tussentijds toch beleggers zijn die geld nodig hebben en daardoor afscheid nemen.
    op dit moment verwacht ik zolang Amerika niet open is een koers gelijk aan die van gisteren.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 28 november 2008 11:07
    quote:

    knur schreef:

    [quote=HandeR]
    Flexibele kostenstruktuur? Licht toe, svp.
    En wat versta je onder 'geavanceerde navigatie-apparatuur'?

    [/quote]

    Licht toe? dat vraag je aan hem? Wat dacht je ervan dat aan Gilissen te vragen... die heeft dat gezegd!
    Laat je het ons weten wat ie gezegd heeft?
    Nou ja, duidelijk schrijven is soms lastig.. Citeerde hij nu alleen maar Gilissen, of was hij het er mee eens, of gaf hij een eigen, aanvullende mening?
    Leonardos: Hoe flexibel is Tom2 qua kosten? Ja, ze zullen wel elders laten produceren... Maar ze zitten ook met de hoge investering in TeleAtlas.

    Geavanceerd? Tja, daar zei ik elders in dit forum al wat over.. Geloof me, ik weet waar ik het over heb. Stond zo'n 20 jr geleden als techneut aan de wieg van de digitale kaarten en de digitale verkeersinformatie, maar heb nu last van de wet van de remmende voorsprong. Zo realistisch ben ik ook wel weer.
    Had en heb dus veel bewondering voor Tom2, voor de handigheid waarmee ze goede ideeën commercieel wisten te maken. Maar hoe verder?
    De ijzeren wet blijft dat consumenten voor 'content' niet echt willen betalen.
  6. [verwijderd] 28 november 2008 11:46
    @HandeR

    Ik heb geen idee hoe flexibel het is, kan niet in de keuken kijken van TomTom. Wat Gillissen probeert aan te geven is dat het mindere verkoopcijfers makkelijker op kan vangen doordat ze in de kosten snel kunnen schakelen.

    Dit staat geheel los van de investering in Tele Atlas.
  7. [verwijderd] 28 november 2008 11:50
    Hoge investeringen voor Tele Atlas zijn geen capaciteitsinvesteringen zoals machines en fabrieken. Het geld zit voornamelijk in goodwill. Gevaar schuilt als de investeringen het niet waard zijn (door minder groei dan verwacht of door een lagere winstgevendheid) er extra afgeschreven moet worden, maar dat wordt elk jaar bekeken door de accountant.

    Geavanceerde kaarten kunnen ook gewoon betere kaarten zijn waar je niet hoeft te betalen. Mapshare is een goed voorbeeld van.
  8. [verwijderd] 28 november 2008 11:52
    quote:

    Leonardos schreef:

    @HandeR

    Ik heb geen idee hoe flexibel het is, kan niet in de keuken kijken van TomTom. Wat Gillissen probeert aan te geven is dat het mindere verkoopcijfers makkelijker op kan vangen doordat ze in de kosten snel kunnen schakelen.

    Dit staat geheel los van de investering in Tele Atlas.
    uiteindelijk is de toekomst auto,s die via de sateliet gaan rijden en bestuurd gaan worden, zo ook kan het verbruik aangepast worden, dus de mogelijkheden zijn nog onbeperkt.
  9. [verwijderd] 28 november 2008 11:53
    quote:

    Leonardos schreef:

    @HandeR

    Ik heb geen idee hoe flexibel het is, kan niet in de keuken kijken van TomTom. Wat Gillissen probeert aan te geven is dat het mindere verkoopcijfers makkelijker op kan vangen doordat ze in de kosten snel kunnen schakelen.

    Dit staat geheel los van de investering in Tele Atlas.
    Volgens mij bedoelt Gilissen, dat de marges gelijk zullen blijven. Als je veel vaste kosten hebt, dan zul je toch snel in de verliezen komen???
  10. [verwijderd] 28 november 2008 11:59
    Dit denk ik persoonlijk niet, want dat de marges gelijk zullen blijven is niet realistisch denk ik. Wat te denken bijvoorbeeld van ontwikkelingskosten? Dit zal verwerkt zijn in de kostprijs in verhouding tot een geprognotiseerde omzet.

    De strekking van Gilissen is in ieder geval dat TomTom niet zo snel in de verliezen zal komen.

    Maar nogmaals, ik ben geen expert. Probeer alleen gezond verstand te gebruiken zo nu en dan.
  11. [verwijderd] 28 november 2008 12:18
    Wat T2 doet weet ik niet, wel wat er met de koers gebeurt. Hier is gewoon een rattenvanger van Hamelen bezig. Kunstmatig de koers omhoog werken en daarna weer dumpen. Vanmorgen met een behoorlijke bied achter de koers aanrennen, maar niet kopen. Kortom ze hebben stukken geloosd, die ze eerder deze week hebben vergaard rond de 3,80.

  12. [verwijderd] 28 november 2008 17:19
    TomTom CEO: "Tot nu toe geen problemen" in KW4
    AMSTERDAM (Dow Jones)--TomTom nv's vierde kwartaal heeft tot dusver uitgepakt zoals verwacht. Dat heeft chief executive officier (CEO) Harold Goddijn woensdag gezegd.

    "Tot nu toe zijn er geen problemen" met de verkoop van TomTom's navigatieprodukten vertelde Goddijn tijdens de Morgan Stanley TMT conferentie.

    Hij voegde daar wel aan toe dat het nog te vroeg is om het hele vierde kwartaal te beoordelen, nu de cruciale periode rond de feestdagen nog moet komen.

    Voor heel 2008 heeft TomTom het doel een omzet te behalen van EUR1,75 miljard tot EUR1,85 miljard en een verbeterd bedrijfsresultaat voor afschrijvingen en goodwill-amortisatie (EBITDA) met 20% tot 24%.

    Detailhandels zijn voorzichtig en proberen "zo veel als ze kunnen" elk risico uit te sluiten met produkten zoals die van TomTom, aldus Goddijn.

    Volgens chief financial officer (CFO) Marina Wyatt wordt "nauw" samengewerkt met afnemers en zijn koopvoorwaarden niet aangescherpt. TomTom moet wel "voorzichtiger met sommige detailhandels omgaan dan anderen" in het huidige klimaat, aldus Wyatt.

    Door Eelco Hiltermann; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201, eelco.hiltermann@dowjones.com
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 november 2008 07:31
    OK, dank allen. Nuttige discussie...
    Nog even nagedacht, + nachtje slapen:
    1. De tot nu toe meevallende cijfers van Tom2 en de woorden van de CEO zeggen me niet veel: het ergste moet nog komen.
    2. Ja, ik geloof wel in een zekere kosten-flexibiliteit: even rustig aan met nieuwe modellen en ontwikkeling, even de rem op bepaalde toeleveranciers, hier en daar wat afslanking in het eigen (administratieve en commerciële) apparaat.
    3. En toch nog wel graag wat winst. Anders gaat TeleAtlas toch echt vervelend op de balans drukken.
    4. Nieuwe en meer geavanceerde toepassingen (satelliet?). Ja, leuk voor later, maar in deze markt even niet...
    5. Andere en betere content? Ja, er is veel te bedenken en te ontwikkelen, heb ook nog wel een paar ideetjes: dynamische parkeerinfo ("sorry, deze is vol"), waarschuwen voor files die er nu nog niet zijn, geïntegreerde OV- en P&R info. Maar: a) betaalt het? En b) is de info up-to-date? Er is niets zo moeilijk als het systeem- en onderhouds-technisch, plus organisatorisch verzorgen van tijdige en correcte actuele(!) informatie. Neem de ANWB met hun 'spitsalarm', of de NS als het even sneeuwt...
    5. Voor wat het waard is, door een techneut die de apparaten begrijpt maar de markt niet altijd.
16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.