Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Pieter Kort - Amerikanen ontslaan er op los

23 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 november 2008 18:04
    En Europa? Europa feest gewoon door:

    AMSTERDAM - In Schotland is voor de tweede keer een rel ontstaan nadat bleek hoe enkele vooraanstaande bankiers er op los hadden gefeest in een landhuis. Financiele crisis of niet, de bankiers trokken zich er, wederom, niets van aan.

    News of The World onthult de details van het feest: hoe een groep mannelijke leidinggevenden seks hadden met één vrouwelijke collega, nadat één van de mannen cocaine van haar buik had gesnoven.

    De bankiers van de Bank of Scotland verstoorden bovendien het weekend voor een pasgetrouwd stel en hun gasten, die ook in het landhuis verbleven. De mannen werden baldadig en begonnen op de kamerdeuren te bonzen.

    De incidenten vonden plaats twee dagen nadat de aandelenkoersen van de bank waren gekelderd en het bedrijf te horen kreeg dat ze wellicht zou worden overgenomen. De bankiers besloten niet bij de pakken neer te zitten en gingen - voor de tweede keer in korte tijd - een weekend de beest uithangen.

    Een manager zou na het slechte nieuws droogjes hebben geroepen: "We hebben allemaal onze baan nog, dus laten we gaan feesten!"
  2. Ruud100 19 november 2008 20:02
    quote:

    Redactie IEX.nl schreef:

    "180.000: Amerikanen ontslaan er op los"

    www.iex.nl/columns/columns_artikel.as...

    De Duitse vice-premier Frank-Walter Steinmeier zegt vandaag dat hij 'zal vechten voor iedere baan' bij het zwaar noodlijdende Opel. Het geeft aardig het verschil aan tussen hoe de Amerikanen en de Europeanen reageren op een crisis. In Amerika is banenverlies een relatief normaal bijproduct van een recessie, in Europa wordt werkloosheid nog altijd gezien als het ultieme schrikbeeld.

    Dus hoewel de crisis in Amerika dieper en zwaarder heet te zijn, wordt daar ook het meest kordaat opgetreden en gesaneerd. Ontslagen worden is voor niemand leuk, maar het dwingt mensen wel om nieuwe, creatieve wegen te vinden en het zorgt dat bedrijven relatief sneller weer gezond kunnen opereren.

    Die veerkracht is typisch Amerikaans. Sociaal is het niet, maar het zou zomaar eens de voorbode kunnen zijn voor een economisch herstel, dat zich om diezelfde reden een stuk eerder zal aandienen dan in het tobberige Europa, waar we - heel empathisch, maar hoe effectief? - het menselijke leed zovel mogelijk trachten te beperken.
    Tussen Europa en de VS zit een wereld van verschil als je werkloos bent. Waar je in de VS nauwelijks op een uitkering van enige betekenis hoeft te rekenen (kort en laag) daar kost in Europa elke werkloze de overheid handen vol geld.

    Is dus logisch dat de Amerikaanse overheid niet wakker ligt van een ontslag meer of minder, dat maakt niet zo heel veel uit in de uitgaven zeker als je begroting toch al een bende is.

    In Europa hangt een flinke ontslagronde gelijk als een molensteen om de nek van de overheid. Per werkloze een hoge uitkering en flinke kosten voor begeleiding naar nieuw werk etc. Uitgaven schieten omhoog en de overheidsbegroting zit met een fors gat waardoor er gesneden moet worden in dingen die het regeren in Europa juist zo leuk maken.

    Gr
    Ruud
  3. [verwijderd] 19 november 2008 21:16
    quote:

    Redactie IEX.nl schreef:

    In Amerika is banenverlies een relatief normaal bijproduct van een recessie
    Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Datzelfde Amerika heeft met man en macht gebrobeerd recessies te voorkomen en dus banenverlies te voorkomen, waardoor we nu misschien wel in forsere economische teruggang terecht komen dan anders misschien het geval geweest zou zijn.
  4. [verwijderd] 19 november 2008 21:22
    quote:

    fes schreef:

    De ontslagvergunningen zullen hier in de bus vallen als het bedrijf failliet is.
    In Nederland hebben we namelijk de SP, de bonden en het CWI.
    gr.fes
    ... en in Amerika hebben ze zeer machtige vakbonden die uiteindelijke zelf hebben bijgedragen aan de mogelijke ondergang van deze autobedrijven, door teveel te eisen in het verleden. Iets dat al jaren bekend is een gigantisch financiel blok aan het been te zijn. De kredietcrisis nu versnelt misschien zaken, maar 3-4 jaar geleden auto's verkopen met 0% rente en dat soort trucjes en al gigantisch gebukt gaan onder sociale financiele lasten was al een duidelijke voorboden. Terwijl het stuk lijkt te gaan richting hoe veel beter het in Amerika is geregeld (efficienter om lekker ontslagen te worden), is de werkelijkheid van de aangehaalde autoindustrie misschien nog wel veel linkser dan menig links politiek gekleurd persoon in Nederland zich voor kan stellen.

    Als ze de autobedrijven toch om laten vallen, is dat denk ik niet omdat ze niet iets hadden willen doen, maar dat het too big too safe is.
  5. [verwijderd] 19 november 2008 21:37
    als de automakers in amrika niet overleven voorspel ik een dow van onder de 6000.

    bij een gemiddelde resessie dalen beurzen gemiddeld 49%.

    is het deze keer anders dan is dit dus iets anders dan een gewone recessie.

    maar dat was reeds bekend. de aex is reeds vanaf het hoogtepunt 66% gedaald.

    en vandaag is vast niet de bodem.

    18 jaar geleden deed de nikkei nog 38.000 vandaag ongeveer 8000. daling bijna 80%.

    het is een drama.

    en geloochenstraft degene die beweert dat beleggen op lange termijn uiteindelijk meer oplevert dan een plain spaarrekening.

    want hoe lang is het geleden dat de aex op dit nivo stond, okee 2003, maar ik bedoel voor 2003?

    kijk maar eens naar de koers van robeco, het grootste beleggingsfonds van europa, of moet ik zeggen eens het grootste beleggingsfonds.

    hoog 48 euro huidig/huilig 17 euro.

    wanneer deed robeco voor het laatst 17 euro.

    dat zal ik eens even aan mijn overgrootvader vragen.

    mvg, dat wordt graven geblazen.
  6. [verwijderd] 19 november 2008 21:49

    ..........Ruud100 schreef....."Is dus logisch dat de Amerikaanse overheid niet wakker ligt van een ontslag meer of minder, dat maakt niet zo heel veel uit in de uitgaven zeker als je begroting toch al een bende is"......

    Howdy,

    De werkeloosheiduitkering is 'n verzekering waar de werknemer zelf voor betaald heeft via withholding van zijn salaris elke betaalperiode.

    Het kost de overheid dus niks, want het wordt uitbetaald uit het verzekeringsfonds.

    Pas als het fonds leeg is, en de overheid zou moeten helpen, dan pas wordt het anders, maar dat gaat niet zo maar 1,2,3. (Eerst congressional hearings, haha)

    >--:-)-->
  7. [verwijderd] 20 november 2008 11:57
    quote:

    france schreef:

    als de automakers in amrika niet overleven voorspel ik een dow van onder de 6000.
    Die gaan het niet redden, nog afgezien van verkeerde product strategie van de laatste jaren die niet 1 2 3 is om te buigen hangen bij alle 3 de huidige en toekomstige pensioen verplichtingen als een molensteen om de nek. De erfenis van decennia falend beleid.

    En dan wil ik nog wel 's zien hoe "snel" de US economie weer gezond is met in 1 klap zo'n 21/2 miljoen werkelozen erbij.
  8. boerenbeleg 20 november 2008 14:38
    Ach, wat is het toch allemaal mooi en goed in Amerika. Laten we wel onthouden dat Amerika nog maar een 200 jaar bestaat en pas een wereldmacht is sinds WOII. Europa doet het al mistens 500 jaar het toch niet onaardig. Maar us afwachten of ze daaraan kunnen tippen, of dat ze nu eigenlijk gewoon opgebrand zijn.

    Volgens mij werkt een economie op de lange duur beter als mensen kunnen rekenen op een zekere mate van stabiliteit, wat vooral voor de 'arbeidsklasse' geldt. Willen we hier nu echt ghettos vol schietende bendes, mensen die geen medische hulp krijgen etc.? Hoeft niet van mij, ik neem die paar steuntrekkers graag op de koop toe.
  9. forum rang 4 theo1 20 november 2008 14:47
    quote:

    boerenbeleg schreef:

    Ach, wat is het toch allemaal mooi en goed in Amerika. Laten we wel onthouden dat Amerika nog maar een 200 jaar bestaat en pas een wereldmacht is sinds WOII. Europa doet het al mistens 500 jaar het toch niet onaardig. Maar us afwachten of ze daaraan kunnen tippen, of dat ze nu eigenlijk gewoon opgebrand zijn.

    Volgens mij werkt een economie op de lange duur beter als mensen kunnen rekenen op een zekere mate van stabiliteit, wat vooral voor de 'arbeidsklasse' geldt. Willen we hier nu echt ghettos vol schietende bendes, mensen die geen medische hulp krijgen etc.? Hoeft niet van mij, ik neem die paar steuntrekkers graag op de koop toe.
    Ghettos met schietende bendes hebben we allang. De banlieu van Parijs, de slechtere buurten van Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, de slechtere buurten van Birmingham, Charleroi, noem maar op. Er zijn zat buurten waar iedereen al minstens twee generaties levenslang werkloos is. Het is hier geen haar beter wat dat betreft.
  10. forum rang 4 theo1 20 november 2008 14:53
    quote:

    Douwe J. schreef:

    Die gaan het niet redden, nog afgezien van verkeerde product strategie van de laatste jaren die niet 1 2 3 is om te buigen hangen bij alle 3 de huidige en toekomstige pensioen verplichtingen als een molensteen om de nek. De erfenis van decennia falend beleid.
    Ze kunnen het alleen redden door in een sanering al die pensioenverplichtingen, ziektekostenverplichtingen en slechte onderdelen te lozen. Dat kan via een chapter 11, zoals ook in de luchtvaartsector gebeurt, of door een overname waarbij de slechte delen achterblijven en failliet gaan. Het besef moet natuurlijk wel doordringen dat het deze keer echt 5 voor 12 is en dat het nu redden wat er te redden valt is of anders iedereen werkloos.
  11. [verwijderd] 20 november 2008 16:10
    Gedeelte uit artikel van de New Republic waarom chapter 11 falliet voor GM niet zo voor de hand ligt als dat van de luchtvaartmaatschappijen destijds.

    One reason for the casual support for letting GM fail is the assumption that bankruptcy would be no big deal: As USA Today editorialized recently, "Bankruptcy need not mean that the company disappears." But, while it's worked out that way for the airlines, among others, it's unlikely a GM business failure would play out in the same fashion. In order to seek so-called Chapter 11 status, a distressed company must find some way to operate while the bankruptcy court keeps creditors at bay. But GM can't build cars without parts, and it can't get parts without credit. Chapter 11 companies typically get that sort of credit from something called Debtor-in-Possession (DIP) loans. But the same Wall Street meltdown that has dragged down the economy and GM sales has also dried up the DIP money GM would need to operate.

    That's why many analysts and scholars believe GM would likely end up in Chapter 7 bankruptcy, which would entail total liquidation. The company would close its doors, immediately throwing more than 100,000 people out of work. And, according to experts, the damage would spread quickly. Automobile parts suppliers in the United States rely disproportionately on GM's business to stay afloat. If GM shut down, many if not all of the suppliers would soon follow. Without parts, Chrysler, Ford, and eventually foreign-owned factories in the United States would have to cease operations. From Toledo to Tuscaloosa, the nation's?assembly lines could go silent, sending a chill through their local economies as the idled workers stopped spending money.

    Restaurants, gas stations, hospitals, and then cities, counties, and states--all of them would feel pressure on their bottom lines. A study just published by the Michigan-based Center for Automotive Research (CAR) predicted that three million people would lose their jobs in the first year after such a Big Three meltdown, swelling the ranks of the unemployed by nearly one-third nationally and leading to hundreds of billions of dollars in lost income. The Midwest would feel the effects disproportionately, but the effect would reach into every community with a parts supplier or factory--and, to a lesser extent, into every town and city with a dealership. In short, virtually every community in the country would be touched.
  12. [verwijderd] 20 november 2008 17:08
    quote:

    theo1 schreef:

    Maar de overheid of de Fed kunnen die DIP toch verstrekken? Dat lijkt me verstandiger dan directe steun want dan gaat er weer niks echt veranderen.
    De steun die ze al kregen was al in de vorm van garanties op leningen, dus zomaar er nog een zak geld tegenaan gooien zal niet gebeuren denk ik. Bovendien ligt verdere steun op dit moment politiek heel moeilijk, vooral bij de republikeinen. De 3 heren van GM, Ford en Chrysler zijn deze week met lege handen uit Washington vertrokken in ieder geval.

    Ik weet niet of met name GM niet in tijdnood gaat komen wanneer eventuele steun uitblijft tot de wisseling van de wacht in januari.
  13. forum rang 4 theo1 21 november 2008 10:11
    Ik heb begrepen (uit de media) dat voor GM de tijd wel eens zou kunnen gaan dringen.

    Ik zou het als volgt aanpakken: de hele zaak in chapter 11. De overheid leent voorlopig het werkkapitaal dat nodig is om te blijven draaien. Er wordt van buiten af een ervaren crisismanager benoemd om met onbeperkte volmachten de zaak te saneren. Iedereen moet even zijn mond houden: vakbonden, bestaande directie, aandeelhouders, obligatiehouders, iedereen. Desnoods noodwetten om dat af te dwingen. Al het personeel krijgt de keuze: een nieuw contract tekenen in lijn met de concurrentie (dus Toyota, Nissan, Honda) en anders ontslag. Massa-ontslagen en fabriekssluitingen zullen toch wel nodig zijn. De schulden worden gesaneerd door een debt-for-equity swap, daarna een reverse split om de aandelenkoers weer op een serieus niveau te krijgen. De directie vliegt buiten zonder bonus of ontslagvergoeding. Bestaande pensioen- en ziektekostenverplichtingen worden op afstand van het bedrijf gezet, in het uiterste geval gewoon geschrapt. Op deze manier kun je weer met een redelijk schone lei verder gaan en een nieuwe directie gaan zoeken. Je bent er nog lang niet, want dan moeten er ook nog weer nieuwe modellen worden ontwikkeld en die zijn er niet in een paar dagen, maar je hebt op die manier in ieder geval weer een redelijke kans om de zaak weer op de rails te krijgen.

    Dit alles is natuurlijk nogal drastisch en politieke haalbaarheid zal wel een probleem zijn. Het zal in ieder geval alle betrokkenen serieus pijn gaan doen. Maar het lijkt me in ieder geval beter dan doormodderen want op deze manier sukkelt Detroit zeker op een ramp af.
  14. [verwijderd] 21 november 2008 10:18
    quote:

    boerenbeleg schreef:

    Ach, wat is het toch allemaal mooi en goed in Amerika. Laten we wel onthouden dat Amerika nog maar een 200 jaar bestaat en pas een wereldmacht is sinds WOII. Europa doet het al mistens 500 jaar het toch niet onaardig. Maar us afwachten of ze daaraan kunnen tippen, of dat ze nu eigenlijk gewoon opgebrand zijn.

    Volgens mij werkt een economie op de lange duur beter als mensen kunnen rekenen op een zekere mate van stabiliteit, wat vooral voor de 'arbeidsklasse' geldt. Willen we hier nu echt ghettos vol schietende bendes, mensen die geen medische hulp krijgen etc.? Hoeft niet van mij, ik neem die paar steuntrekkers graag op de koop toe.
    Wat snel komt, dat snel gaat.
    Gr Roelm
23 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.