Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

De Baltic Dry Index, uhh?

20 Posts
| Omlaag ↓
  1. dokter Lee 25 oktober 2008 15:58
    Hetzelfde beeld kan worden geschetst voor bedrijven die direct met deze Baltic Dry Index te maken hebben, namelijk bulkvervoerders over zee. In Hong Kong volg ik een viertal aandelen die als gevolg van een scherpe daling in de BDI tot 90% van het hoogtepunt zijn verloren.

    De marktwaarde van Sinotrans Shipping (368.hk) is zelfs nog maar 46% van de waarde die het bedrijf aan schepen heeft, uitgedrukt in 0,46 EV/fleet value.

    China Cosco (1919.hk) die in het najaar van 2007, de complete droogbulkvloot van de moedermaatschappij heeft overgenomen staat bijna 90% lager van het hoogtepunt. Hetzelfde kan worden gezegd over Pacific Basin Shipping (2343.hk) en China Shipping Development (1138.hk).

    Vooralsnog zit er nog geen verbetering in het sentiment en zullen deze bedrijven nog verder in waarde dalen, maar de aandelen worden erg interessant om in de gaten te houden omdat de markt toch een keer moet uitbodemen.

    Groeten,

    Dokter Lee
  2. forum rang 7 ffff 25 oktober 2008 16:41
    Andy,

    De afgelopen twee weken heb ik in drie postings de Baltic dry index genoemd als indicator die beslsist de moeite waard is om te volgen.

    Zoals ik in mijn laatste posting waar ik de Baltic dry Index aanhaalde, zijn er momenteel bulkcarriers die niet meer break even varen, dus het varen kost de reder geld.

    Daarom is het heel belangrijk bij reders goed uit te kijken hoe hun vloot verhuurd wordt. Om je een voorbeeld te geven: CMB, de grootste rederij van België ( Compagnie Maritime Belge) heeft zowel voor 2008 als voor 2009 voor 90 procent zijn vrachtprijzen al vastgelegd. Zo'n reder gaat dus NIET gebukt onder de zwaar gedaalde prijzen voor vervoer. Maar andere reders die op dagprijs werken vangen nu 15 procent van de prijs van april/mei. Het is ongelooflijk.

    In een vorige draad vertelde ik ook dat mensen die al dertig jaar ieder dag in deze business zitten, een zestal weken geleden voor tientallen miljoenen aandelen kocht. Dus toch nog te vroeg. Had ze ( het is een mevrouw) nog 6 weken gewacht dan had er nog eens 25 procent afgekund.

    Peter
  3. [verwijderd] 25 oktober 2008 16:50
    quote:

    dentroef schreef:

    ter info
    investmenttools.com/futures/bdi_balti...
    Baltic Exchange Dry Index (BDI) & Freight Rates

    finance.yahoo.com/q?s=%5EDJTDJT^: Summary for Dow Jones Transportation Averag - Yahoo! Finance
    link 1:Leuk, vooral de BDI/ S&P500

    link 2: heeft een foutje? dus ^DJT
  4. [verwijderd] 25 oktober 2008 16:54
    quote:

    ffff schreef:

    Andy,

    De afgelopen twee weken heb ik in drie postings de Baltic dry index genoemd als indicator die beslsist de moeite waard is om te volgen.

    Zoals ik in mijn laatste posting waar ik de Baltic dry Index aanhaalde, zijn er momenteel bulkcarriers die niet meer break even varen, dus het varen kost de reder geld.

    Daarom is het heel belangrijk bij reders goed uit te kijken hoe hun vloot verhuurd wordt. Om je een voorbeeld te geven: CMB, de grootste rederij van België ( Compagnie Maritime Belge) heeft zowel voor 2008 als voor 2009 voor 90 procent zijn vrachtprijzen al vastgelegd. Zo'n reder gaat dus NIET gebukt onder de zwaar gedaalde prijzen voor vervoer. Maar andere reders die op dagprijs werken vangen nu 15 procent van de prijs van april/mei. Het is ongelooflijk.

    In een vorige draad vertelde ik ook dat mensen die al dertig jaar ieder dag in deze business zitten, een zestal weken geleden voor tientallen miljoenen aandelen kocht. Dus toch nog te vroeg. Had ze ( het is een mevrouw) nog 6 weken gewacht dan had er nog eens 25 procent afgekund.

    Peter
    Yep, Peter, dat herinner ik me nu weer. Maar de BDI hoorde ik op Bloomberg laatste week, en ik checkte 'm vandaag uit. En ik vond 'm interessant genoeg om um hiero als indicator te siganeleren. Sorry voor de "doublure".

    MvgAndy
  5. forum rang 7 ffff 25 oktober 2008 16:56
    Ed,

    Dat is het bekende probleem in "slechte tijden". Doordraaien , in dit geval doorvaren onder de kostprijs, dan wel die boot stilleggen en dat kost dan nog veel meer.....
    Geeft toch aan hoe de wereld in 4 maanden veranderd is.

    Nog schrijnender vond ik de bijna overspannen CEO van Volvo: Hun orderboekje van afgelopen drie maand bedroeg EEN HALF PROCENT vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Je leest het goed hoor: 99,5 procent MINDER Volvo-vrachtwagens besteld.

    Vervoer dus TNT, Deutsche Post, Fedex ze voelen het allemaal....

    Peter
  6. [verwijderd] 25 oktober 2008 17:42
    quote:

    ffff schreef:

    Nog schrijnender vond ik de bijna overspannen CEO van Volvo: Hun orderboekje van afgelopen drie maand bedroeg EEN HALF PROCENT vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Je leest het goed hoor: 99,5 procent MINDER Volvo-vrachtwagens besteld.
    Slechts 0,5%??..das niet veel. Was dit op CNBC?
  7. [verwijderd] 25 oktober 2008 17:50
    quote:

    Andy's Gap schreef:

    Die ga ik dan ook maar eens volgen.
    Het artikel zegt min of meer dat dit komt door verminderde vraag naar commodities. De vraag is of dit klopt en/of de enige reden is. Later in 2005 stond ie ook bijna zo laag en toen was er toch geen sprake van verminderde vraag naar commodities.
  8. [verwijderd] 25 oktober 2008 17:55
    quote:

    EdArnhem schreef:

    Inderdaad ongelovelijk. Maar het lijkt me vooral veroorzaakt door het kredietprobleem. Als die liquiditeiten er weer komen, trekt het bij. Blijft natuurlijk wel de economische recessie, maar dat is in ieder geval een reeeler probleem dan de afwezigheid van leenfaciliteiten.
    Hoe bedoel je dat dit door het kredietprobleem veroorzaakt wordt en dat als liquiditeiten er komen dat het weer bijtrekt? Je zou ook andersom kunnen redeneren, namelijk vanwege de kredietproblematiek kan er minder bouw van schepen gefinancierd worden. Minder schepen op de markt de komende jaren dan anders het geval geweest zou zijn, zou juist weer positief voor vrachttarieven kunnen zijn.

    Zoals je zegt, recessie kan een meer reeel probleem zijn.
  9. [verwijderd] 25 oktober 2008 18:07
    quote:

    ffff schreef:

    Shr1234,

    Had U die Noorse reder niet die de Chinezen nu overnemen?
    Ja, dat klopt, Awilco Offshore, maar nu niet meer :) Ik heb nog een tijdje afgewacht of de koers eventueel hoger zou gaan in anticipatie op een hoger bod of iets dergelijks. Toen dat uitbleef heb ik ze verkocht (en omgezet in Seadrill). De koers was op de beurs slechts enkele % onder het bod, dus dat vond ik prima.

    Overigens, we hebben het dan wel over semisubmersibles en deep sea drill ships, een geheel andere tak van sport dan dry bulk shipping. Vooralsnog lijkt het (diep)zee boor gebeuren niet echt aangetast. Ensco en Diamond Offshore hebben afgelopen week Q3 cijfers bekend gemaakt en er lijkt niet veel aan de hand. Daarbij, veel contracten zijn voor vele jaren en zelfs vele jaren vooruit afgesloten, iets anders dan afhankelijk zijn van spot markt dry bulk baltic.

    Maar ja, ook dit soort bedrijven hebben zich niet kunnen onttrekken aan het algemene marktsentiment. Seadrill noteert op ongeveer 27% !!! dividendrendement en zouden normaal gesproken de komende kwartalen dividend gaan verhogen (omzet zou wel eens zo'n 80% hoger dan Q2 2008 kunnen gaan liggen). We zullen zien, of ze nog wat last van financieringsproblemen gaan krijgen m.b.t. nieuwbouwprogramma, dat kan ik niet inschatten.

    Maar goed, dan wijken we wel erg af van de content van deze draad.
20 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.