Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Moolen, van der« Terug naar discussie overzicht

Van der Moolen gaat Global

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 1 april 2008 00:11
    Uit VEB in 2007:

    Alex en Binck krijgen concurrentie van Van der Moolen.Maar de focus is: een global netwerk bouwen.

    Dit vertelde Bestuurs voorzitter Richard den Drijver tegen Martin Voorn v/d VEB ( Vereniging van Effecten )Bezitters ,en nog veel meer zoals op de vraag :

    U kunt 10-20 procent goedkoper zijn dan BinckBank en Alex?

    "Wel 100 procent goedkoper, honderden procenten goedkoper. VDM betaalt in Europa beurskosten, bijvoorbeeld 20 cent per future. En bij honderd miljoen futures: nog steeds 20 cent per future! Voor ons betekent dat 30 miljoen beurs- en clearingkosten. In Amerika word je betaald om bid- en askprijzen neer te zetten, NYSE betaalt ons daar 12 miljoen dollar per jaar voor. Ook de beurs in Chicago betaalt ons."

    Nogmaals, hoeveel goedkoper u bent dan Binck?

    "Binck en Alex moeten het hebben van 8 euro commissie, wij van bid- en askprijzen. Onze 20 cent is 30 miljoen euro. Dat betalen Binck en Alex ook. Maar de klant betaalt vaak nog meer beurskosten. Die 20 cent is misschien 60 cent voor een klant die via Alex handelt, plus nog de opslag van 8 euro. Zie de gratis kranten; het geld gaat naar de goedkoopste plek toe. Als je dus iets aanbiedt waarvoor mensen niet meer willen betalen, zoals een krant, wordt het moeilijk. Op den duur moet een effectenbedrijf zien te overleven van iets anders dan die 8 euro."

    Dus de kosten voor particulieren gaan veel verder omlaag?

    "De klant is best bereid 50 euro per jaar te betalen voor de internetversie van De Telegraaf, maar als iemand anders het voor nul aanbiedt… Op de beurs heeft de partij die de beste prijs kan offreren het exclusieve recht. En Binck kan geen ‘best price’ stellen, ze hebben er bewust voor gekozen het niet te doen. Alex kan het ook niet en staat in de etalage."

    Iets voor u, Alex?

    "Nee, dat is niet de toekomst. Massa is kassa: je moet het ‘global’ kunnen doen. VDM kan dat, maar het is wel het verhaal van de kost die voor de baat uitgaat. Het gaat erom waar je trends naartoe ziet gaan over een, twee, drie jaar en of je bereid bent daar nu al in te investeren."

    Hoeveel zou een order dan kosten?

    "Als je bij Binck 8 euro betaalt, bij ons is dat 1,50 euro. En nog maken we een enorme marge.

    Bedrijven die nu moeten overleven van de 8 euro die straks naar 1,50 euro gaat, moeten vraagtekens zetten bij hun model. Als de prijs naar 1,50 euro gaat, heeft Binck een te dure infrastructuur. Misschien wordt het wel gratis: Zecco is een typisch voorbeeld vanuit Amerika. En de particulier gaat de komende jaren profiteren van die lage prijzen, absoluut. En er komt veel meer volume op de beurzen, want het wordt goedkoper om te handelen. Het is wel zo dat als beurzen de kosten niet omlaag brengen, andere initiatieven ontstaan: bij ons kunt u veel goedkoper terecht. Mifid dwingt beurzen straks te kijken naar de toegevoegde waarde van spelers op die beurzen."

    Binck is drie keer zoveel waard als VDM, de koers zegt dat Binck gelijk heeft…

    "Je moet het in de toekomst zien. Ja, Binck doet het absoluut niet slecht, stond een jaar of drie geleden op 1 euro. Maar regeren is vooruitzien, je moet in de toekomst kijken. De beurskoers is een weerspiegeling van de huidige situatie én van de visie van beleggers op de toekomst. Ik ga niet zeggen dat die beleggers het verkeerd zien. Maar wij doen twee takken van sport, Binck maar één. En dan ben je kwetsbaarder, zeker als je het maar in één land doet. Wij doen het op drie continenten, straks ook in Azie."

    In China gaat u ook professionele partijen bedienen?

    "Ja. Dat wordt onderschat, als je een complexe order hebt, zeg 500.000 Nokia’s verkopen, dat gaat niet via een elektronisch systeem, daar moet je specialisten voor hebben. Onze klanten zijn hedgefunds en kleine banken, die hebben complexe orders. We willen eerst een tijd meer ervaring met professionele partijen krijgen voordat we een beslissing nemen over de stap naar de particuliere markt. De groei zit in de professie, niet zozeer in de particuliere handel. We hebben de particuliere markt niet uitgesloten, maar het is te stellig in de krant gekomen: Alex en Binck krijgen concurrentie van VDM.

    Maar de focus is: een global netwerk bouwen.

    Waarom gaat het slecht met uw Amerikaanse collega LaBranche?

    "Ik ga niet zeggen wat collega’s verkeerd doen, wel wat wij anders gedaan hebben. Wij hebben eerder ingegrepen en de expertise van Europa meegebracht, die heeft LaBranche niet. Die heeft geen marktaandeel in Europa. VDM heeft het spelletje al een keer gedaan in Europa. VDM is ook niet afhankelijk van onze Amerikaanse activiteiten."

    Is LaBranche iets voor u?

    "In deze wereld is alles denkbaar. We staan altijd open voor initiatieven of kansen, maar moeten eerst zorgen dat we zelf de zaak onder controle hebben, dat is prioriteit één. En dat moeten we het komende halfjaar bewijzen."

    Waarom waren de laatste kwartaalcijfers teleurstellend?

    "Dat komt door Amerika. Europa is natuurlijk buitengewoon goed. Analisten hadden er kennelijk geen rekening mee gehouden dat de Amerikaanse activiteiten veel harder in elkaar zijn gezakt. En ja, de laatste vijf jaar heeft VDM nooit positief nieuws gebracht. De koers heeft ooit op 40 euro gestaan, of zelfs 200 gulden. VDM was een miljardenbedrijf, genoteerd in de AEX. Een stukje historie in Nederlandse glorie, maar het geeft toch teleurstelling op teleurstelling en dat maakt analisten voorzichtig. Ze zeggen: bewijs het eerst maar eens een keertje. Zou ik ook doen."

    U wilt VDM weer in de AEX brengen, maar u dreigt uit de Midkap te vallen…

    "Iedereen heeft zijn ambitie. De AEX is natuurlijk een waardering voor je onderneming, een blijk van succes. In elk geval kiezen grote bedrijven als Arcelor Mittal Van der Moolen als specialist. We zijn buitengewoon succesvol in het aantrekken van nieuwe listings. Dat is een teken van vertrouwen. Of we uit de Midkap vallen, zal nog moeten blijken, in elk geval zijn de handelsvolumes in VDM groot en de ‘free float’ is 100 procent, dat is ook positief."

    Martin Voorn

    Effect jaargang 2007 nummer 18
  2. [verwijderd] 1 april 2008 20:01
    quote:

    Legion2000 schreef:

    wel honderden procenten goedkoper... dus binck kost zeg 8 euro en wij zijn dan bijvoorbeeld 200% goedkoper...dat is toch 16 euro dan... gaan we mensen dan betalen ofzo?
    Geen zaken uit zijn verband trekken. Als je getallen wit weten, dit komt uit het persbericht hierboven:

    "Als je bij Binck 8 euro betaalt, bij ons is dat 1,50 euro. En nog maken we een enorme marge.
  3. [verwijderd] 30 juli 2008 14:19
    CEO Drijver heeft er zelf alle vertrouwen in. Langzamerhand heeft hij inmiddels zelf ook een groot belang in Van der Molen opgebouwd, zowel rechtstreeks als via een beleggingsvehikel met zijn naam. Als ik het goed heb benadert dit de 20 %.
    Eeen bedrijf dat geleid wordt door een belanghebbende CEO draait meestal beter dan een grootverdienende functionaris van buitenaf. Bovendien heeft hij van zijn vorige bedrijf, dat overgenomen is door Van der Molen ook een succes gemaakt.
    De koerstijging sinds dit interview is dan ook indrukwekkend. Toen beneden de drie euro, nu fors boven de vier. Hij maakte dus waar wat hij zei en dat is veelbelovend.
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.