Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

einde aan snel/gemakkelijk cashen in zicht?

2 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 3 december 2007 10:04
    'Adviseurs spelen in op emotie'
    Provisie voor verzekering veel te hoog
    door Theo Besteman
    AMSTERDAM - Consumenten betalen duizenden euro's te veel voor hun verzekeringen. Dat blijkt uit twee vergelijkingen van adviseursbeloningen bij de verkoop van deze polissen.

    Op een 30-jarige beleggingshypotheek van 200.000 euro verdient de adviseur meteen bij de verkoop 5140 euro. Dat is exclusief de jaarlijks doorlopende, lagere 'provisie' (beloning) die de klant daarna moet betalen. Dat berekent fiscaal jurist Pieter Lijesen van de Nationale Hypotheek Pas op basis van interne stukken van de marktleiders. Bij een hypotheek worden vaak meer verzekeringen verkocht. Op het afsluiten van zo'n totaalpakket bij de grootste aanbieders zoals Fortis, SNS, ING en Rabobank verdienen adviseurs gemiddeld 16.166 euro. Ook daar moet de klant vervolgens jaarlijks nog de 'doorlopende provisie' bijbetalen.

    Bij een hypotheek is een overlijdensrisicoverzekering verplicht. Op een verzekerd bedrag van 250.000 euro bij de marktleider - Fortis volgens prijsvergelijker Independer.nl - verdient de adviseur die deze polis verkoopt aan een 35-jarige man 4026 euro. Daarnaast betaalt de klant jaarlijks 1342 euro aan jaarpremie om zich tegen de gevolgen van overlijden in te dekken.

    Verreweg het meeste verdient de adviseur echter aan de polis waarmee bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid de hypotheek toch maandelijks wordt afbetaald. Bij de grootste aanbieder, Cardiff, is de helft van deze 'woonlastenbeschermer' - de basisbeloning, inclusief bonus bij hoge omzet - voor de hypotheekadviseur. Gemiddeld betalen particulieren 8000 euro als koopsom, 4000 is dan voor de adviseur.
  2. ehcklein 3 december 2007 10:14
    Er zijn inmiddels genoeg sites waar de provisie berekend kan worden , www.provisieoverzicht.nl geeft een reele weergave.

    Het is absurd om bedragen groot 16.000 euro te nomen. Als dat de marketing strategie moet zijn om voor 795 euro een klant te kopen dan is het snel afgelopen met die tent.

    Onbegrijpelijk dat de telegraaf zich laat lenen voor dit soort idiote uitspraken.

2 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.