Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Jos Koets - Wat ik aan u verdien

30 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 juni 2007 18:45
    quote:

    Lichellokid schreef:

    Voor de lezers die overwegen hypotheekadviseur te worden vanwege de makkelijke verdiensten ik ben deze maand onder andere bezig met:

    1. echtscheiding Totale verdiensten 0,0

    2. aanvraag starter verdiensten 0,0

    3. klant verdiensten 0,0

    4. starter met koopsbsidiemogeljkheid. Dus verdienste 0,0.

    5. klant met naar onze mening te grote ogen, Verdienste 0,0
    Goed verhaal, maakt de tarieven duidelijk. Maar mijns inziens des te meer een pleidooi voor uurtarieven.

    Want vind jij het fair dat jij je "echte" en "goede" klanten laat betalen voor de mensen in situaties 2,4 en eventueel 1 en 5?
  2. goldrush 18 juni 2007 19:26
    quote:

    PlayMPA schreef:

    [quote=Lichellokid]
    Voor de lezers die overwegen hypotheekadviseur te worden vanwege de makkelijke verdiensten ik ben deze maand onder andere bezig met:

    1. echtscheiding Totale verdiensten 0,0

    2. aanvraag starter verdiensten 0,0

    3. klant verdiensten 0,0

    4. starter met koopsbsidiemogeljkheid. Dus verdienste 0,0.

    5. klant met naar onze mening te grote ogen, Verdienste 0,0
    [/quote]

    Goed verhaal, maakt de tarieven duidelijk. Maar mijns inziens des te meer een pleidooi voor uurtarieven.

    Want vind jij het fair dat jij je "echte" en "goede" klanten laat betalen voor de mensen in situaties 2,4 en eventueel 1 en 5?
    Het zou wel fair zijn om een uurtarief te berekenen. Wanneer iemand echter voor een 'offerte' moet betalen zul je spoedig zien dat de concurrentie minder wordt en de klant alsnog de hoofdprijs betaald.

    Die klant gaat echt niet bij drie of meer aanbieders € 1.500,- tot € 2.500,- betalen per offerte. Het shoppen, wat de adviseur nu veel tijd kost en weinig tot niets oplevert zal dan voorbij zijn, maar de adviseur kan royaler rekenen omdat hij/zij weet dat de klant vaak toch niet meerdere offertes kan en/of wil betalen.

    Wat is de prikkel voor de adviseur? Wanneer hij evenveel verdient aan alleen een offerte zal hij minder zijn best moeten doen om een product te verkopen. Ook al wordt het niets dan heeft hij zijn verdienste al binnen.
  3. [verwijderd] 18 juni 2007 21:46
    Leuk dat er een discussie op gang komt! Ik vind Jos wel iets te goed voor deze wereld, en ga dan ook een heiligverklaring aanvragen. Sint Jos zeg maar.. Een nieuwe drakenbestrijder! Ik hoor ook regelmatig uurtarieven van € 100.--/175,-- en ik ben het met de reacties eens dat dan de doorsnee particulier niet meer bij diverse adviseurs gaat informeren. Dat verminderd de concurrentie en verhoogt de rente. Bovendien zullen de klanten dan sneller tevreden zijn met het standaard antwoord van hun eigen bank, of oppervlakkig beslissen, om maar weinig uurtarief te hoeven betalen. Dan kun je al die ingewikkeldheden niet meer uitleggen, ik noem even: de hogere inschrijving, combineren van rentevaste periodes, partnerverklaring, situatie bij overlijden, arbeidsongeschiktheid, pensionering, beleggingsrendementen, woekerpolissen, voor- en nadelen van hypotheekvormen, ik babbel zo een paar uurtjes weg.... Ook voor kleinere hypotheken (een aflosvije hypotheek van een ton is al klein, en is op provisie minder verdienste dan op een uurtarief) zal men niet makkelijk meer advies vragen c.q. kunnen krijgen. Als de consument dan noodgedwongen op internet aan de slag moet is de ellende niet te overzien, maak maar eens een maximaal berekening op een aantal web-sites, tien keer invoeren tien verschillende antwoorden, nou laten we die met het hoogste bedrag maar eens mailen....

    Het provisiesysteem is niet zo slecht als velen denken, het is alleen in de afgelopen periode gebruikt om snel op een eenvoudige manier veel geld te verdienen, door de dalende rente en de ongelooflijke goedgelovigheid van consumenten. Als we onder invloed van Consumentenbond TrosRadar en politiek niet meer accepteren dat het ene advies het andere subsidieert, dan zullen zeer veel consumenten (meer dan de helft!)plotseling tot de ontdekking komen dat hun vragen en problemen alleen tegen een veel hogere prijs opgelost/beantwoord kunnen worden, zie hiervoor mijn vorige lijst. Benieuwd of ze dan nog zo blij zijn met de verminderde provisie!

    In antwoord op PlayMPA en Goldrush een paar kanttekeningen: ik denk nu over een uurtarief voor klanten die het volledige adviestraject doorlopen, dat zijn bij mij drie tot vier afspraken, en ruim voorbij de tien arbeidsuren, maken van diverse volledig uitgewerkte voorstellen, en dan bv. afhaken omdat je bij de bank een weekendje Brussel krijgt, of bij een andere adviseur (vaak met mijn voorstel onder de arm) een gratis taxatie krijgen. Daar erger ik mij groen en geel aan. Dus afspreken het 1e gespek en de inventarisatie is gratis en vrijblijvend, voor mijn part bij tien adviseurs, maar daarna kiest u er één waar u vertrouwen in heeft, en die handelt dan de gehele aanvraag af tot en met bezoek aan notaris, voorlopige teruggave en een twee- of driejaarlijkse check-up. Een klant waarvan in het 1e gesprek blijkt dat er geen mogelijkheden zijn bijvoorbeeld door lopende kredieten, alimentatieverplichtingen, te grote wensen of andere situaties hoeft natuurlijk geen € 1.500,--te betalen. Die zou als alles volledig op uurtarief was, dan 1 of 2 uurtjes betalen. En die halen we dan het vel ook niet over de oren. Het zou mij verbazen als een klant bereid is te betalen voor een advies wat niet leidt tot een hypotheek, maar dat is van later zorg. Echtscheiding vind ik een lastige: als ik door een scheiding binnen vijf jaar provisie terug moet betalen, omdat de woning wordt verkocht, ben ik niet betaald voor het sluiten van de hypotheek in het begin, en heb ik nog extra werkzaamheden, soms nog meer dan aan de hypotheek. Ik denk nu over bijvoorbeeld een gematigd uurloon, dan nemen ze wat minder tijd om mij uit te leggen wat er allemaal aan de ex mankeert ;)

    Postbank Hypotheekcheck (tjek?? ik wordt écht oud!)ken ik alleen van de reclame: ik heb de ervaring dat veel klanten, met name starters, eerst eens een stukje uitleg moeten hebben wat een hypotheek, verzekeringspolissen, beleggen sociale zekerheid, bruto en netto lasten enzovoorts inhouden.

    Bij de Postbank is een hele goede vraag bijvoorbeeld; wat is de renteopslag bij verlengen, welke beperkende voorwaarden zitten er aan die Voordeelhypotheek, maar ik betwijfel of de Postbank, daar nou de nadruk op legt in de vragen. Kortom: als je niet weet wat je moet vragen is het moeilijk de goede antwoorden te krijgen.
  4. [verwijderd] 21 juni 2007 11:22
    Moneyou is dacht ik geen adviseur, daar moet je toch alles zelf uitzoeken en regelen? Dan vind ik het ergens ook wel logisch dat je niet voor advies betaalt. Er zijn genoeg on-line leningboeren waar je ook geen enkel advies/hulp krijgt en die toch gewoon de provisie of uren rekenen.
  5. goldrush 21 juni 2007 12:47
    quote:

    jkoets schreef:

    Ik ben meer voorstander om het uurtarief aan te passen aan de klant. Hiermee bedoel ik de hoogte van de hypotheek en het draagvlak (lees inkomen) van de klant en natuurlijk het aantal werkuren.

    Gr. Jos
    Hoogte van de hypotheek en het aantal werkuren akkoord, maar afhankelijk van het inkomen lijkt me meer klassejustitie.

    Moeten we straks bij de supermarkt ook ons inkomen opgeven, zodat de prijzen op het inkomen aangepast kunnen worden?
30 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.