Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,510   -0,025   (-0,45%) Dagrange 5,440 - 5,535 33.438   Gem. (3M) 189,1K

januari 2025 de speld.

443 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 23 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Wereldbelegger 17 januari 2025 13:58
    quote:

    hvasd2 schreef op 17 januari 2025 09:20:

    [...]
    Vrij verhandelbaar bij deGiro is minder dan 40%. Het lijkt mij wel dat ook Teslin en de Mol hun aandelen hiertoe behoren.
    Hmmm,
    vreemd verschil.

    Volgens TT site:

    Major shareholders structure
    Founder - Harold Goddijn 15,540,868 12.4%
    Founder - Corinne Vigreux 15,001,371 12.0%
    Founder - Peter-Frans Pauwels 14,702,530 11.8%
    Founder - Pieter Geelen 14,140,030 11.3%
    59,384,799 47.5%
    Free float 63,625,997 50.9%
    Treasury shares* 1,989,204 1.6%
    Total shares 125,000,000 100.0%
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 17 januari 2025 14:05
    quote:

    tatje schreef op 17 januari 2025 12:35:

    Tja na vandaag nog 2 weken en 1 dag beurshandel.

    En zie daar, de Q4 2024 en FJ 2024 cijfers.

    Wat kunnen we verwachten !

    1) komt er nog een loonronde
    2) outlook 2025 LT tussen 520 en 550 A tussen 330 en 350 E tussen 190 en 200
    3) D en A 20 belooft door Taco op CMD 22
    4) haalt E Q4 meer dan Q3 41,7
    5) ebit 2025 een plus tussen 25 en 40
    6) backlog tussen 2,2 en 2,5
    7) aandelen inkoop voor de schrap !
    8) nog een reorganisatie

    Heb nog wat oude muk van Teslin over TT gelezen.
    gem inkoop aandelen was 7,5 euro per aandeel.

    Gezien het feit dat de performance shares pass eind 2026 worden vergeleken met de MSCI, verwacht ik op 4 feb 2025 niet dat TT zelf gaat helpen met het hoger zetten van de koers :-)
    Vraag:
    Is er geen tekort aan Treasury shares voor 25 en 26?

    Als aanvulling op wat we kunnen verwachten:
    Een outlook voor 26-27 waarin de verwachting wordt uitgesproken dat er deals worden binnengehaald bij nieuwe klanten.
    daar ben ik zeer benieuwd naar.
  3. forum rang 6 hvasd2 17 januari 2025 14:24
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 17 januari 2025 13:58:

    [...]

    Hmmm,
    vreemd verschil.

    Volgens TT site:

    Major shareholders structure
    Founder - Harold Goddijn 15,540,868 12.4%
    Founder - Corinne Vigreux 15,001,371 12.0%
    Founder - Peter-Frans Pauwels 14,702,530 11.8%
    Founder - Pieter Geelen 14,140,030 11.3%
    59,384,799 47.5%
    Free float 63,625,997 50.9%
    Treasury shares* 1,989,204 1.6%
    Total shares 125,000,000 100.0%
    Zie bijlage voor info deGiro

    Ik probeer er screen foto ervan te plaatsen maar dat laat IEX niet gebeuren. Wellicht andere deGiro gebruiker die dit kan bevestigen?
  4. Moustache 17 januari 2025 23:19
    De backlog zal met minimaal 15% verlaagd worden.

    Strategisch is Tomtom heel slecht.
    - sport zou het worden. Volledig fiasco
    - automotive daar zouden ze de slag slaan.Tot nog toe volledig fiasco
    - nu moet enterprise de winkel open houden.

    Een keer blazen van Google of Apple en TomTom is klaar. Tomtom heeft geluk dat big tech met Ai bezig is en niet met bijzaken.
  5. forum rang 7 Wereldbelegger 18 januari 2025 08:43
    TomTom
    Totale netto shortpositie op Jan. 18, 2025: 3.29%
    ( van 3,20% naar 3,29% )

    Shortsellpositie: J.P. Morgan Asset Management van 1,53% naar 1,62%

    Verschil in positie: 112.500 aandelen

    TomTom
    Totale netto shortpositie op Jan. 18, 2025: 13.45% (inclusief de laatst bekende positie van partijen die onder de meldingsgrens zijn gekomen).
    Bekende shortposities die onder de 0.5% vallen hebben geen meldingsplicht meer. Het is dus niet bekend of deze posities na de slotmelding nog bestaan en welke omvang ze hebben.

    Dus onbekend hoe groot de werkelijke shortpositie is.
  6. forum rang 6 pwijsneus 18 januari 2025 10:16
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 18 januari 2025 08:43:


    Totale netto shortpositie op Jan. 18, 2025: 3.29%
    Totale netto shortpositie op Jan. 18, 2025: 13.45% (inclusief de laatst bekende positie van partijen die onder de meldingsgrens zijn gekomen).
    Bekende shortposities die onder de 0.5% vallen hebben geen meldingsplicht meer. Het is dus niet bekend of deze posities na de slotmelding nog bestaan en welke omvang ze hebben.

    Dus onbekend hoe groot de werkelijke shortpositie is.
    De netto shortpositie is minimaal 3,29%, maar het is toch totaal onrealistisch om aan te nemen dat deze in de buurt ligt van 13,45%. Je neemt alle laatste meldingen mee uit het verleden. Dus omdat een shortpositie op een bepaald moment onder de meldingsgrends van 0,5% duikt tellen we het maar voor altijd mee? Klopt niet.

    Ook weet je niet hoe deze 3,29% is gehedged. Voor hetzelfde geld is het een pairtrade, een deal met LT investeerder die wat return on investment wilt zien, of andere constructie.

    Er wordt hier onevenredig veel aandacht gegeven aan deze shorters, het is in ieder geval NIET de reden waarom TomTom op EUR 5,50 per aandeel staat. Dat komt simpelweg omdat TomTom in >15 jaar niet in staat is hun eigen verwachtingen te overtreffen.
  7. forum rang 4 GLMF 18 januari 2025 10:26
    quote:

    pwijsneus schreef op 18 januari 2025 10:16:

    [...]

    De netto shortpositie is minimaal 3,29%, maar het is toch totaal onrealistisch om aan te nemen dat deze in de buurt ligt van 13,45%. Je neemt alle laatste meldingen mee uit het verleden. Dus omdat een shortpositie op een bepaald moment onder de meldingsgrends van 0,5% duikt tellen we het maar voor altijd mee? Klopt niet.

    Ook weet je niet hoe deze 3,29% is gehedged. Voor hetzelfde geld is het een pairtrade, een deal met LT investeerder die wat return on investment wilt zien, of andere constructie.

    Er wordt hier onevenredig veel aandacht gegeven aan deze shorters, het is in ieder geval NIET de reden waarom TomTom op EUR 5,50 per aandeel staat. Dat komt simpelweg omdat TomTom in >15 jaar niet in staat is hun eigen verwachtingen te overtreffen.
    maak voor jou ook niet uit of ze op EUR 5,50 staan, EUR 4,90/6,00/7,00 of hoger, je verhaal blijft hetzelfde
  8. forum rang 7 Wereldbelegger 18 januari 2025 10:58
    Volgens de Technische Analyse bij Investing is de korte termijn hoopgevend voor de koers maar voor de wat langere termijn blijft het kommer en kwel.

    TOM2 Technical Analysis (Daily)
    Summary:Strong Buy

    Moving Averages: Buy Buy: (10) Sell: (2)
    Technical Indicators: Strong Buy Buy: (6) Sell: (2)

    TOM2 Technical Analysis (Weekly)
    Summary:Buy

    Moving Averages: Neutral Buy: (6) Sell: (6)
    Technical Indicators: Strong Buy Buy: (7) Sell: (2)

    TOM2 Technical Analysis (Monthly)
    Summary:Strong Sell

    Moving Averages: Sell Buy: (4) Sell: (8)
    Technical Indicators: Strong Sell Buy: (1) Sell: (7)
  9. forum rang 7 Wereldbelegger 18 januari 2025 11:05
    Wereldbelegger schreef op 18 januari 2025 08:43:

    Totale netto shortpositie op Jan. 18, 2025: 3.29%
    Totale netto shortpositie op Jan. 18, 2025: 13.45% (inclusief de laatst bekende positie van partijen die onder de meldingsgrens zijn gekomen).
    Bekende shortposities die onder de 0.5% vallen hebben geen meldingsplicht meer. Het is dus niet bekend of deze posities na de slotmelding nog bestaan en welke omvang ze hebben.

    Dus onbekend hoe groot de werkelijke shortpositie is.

    quote:

    pwijsneus schreef op 18 januari 2025 10:16:

    [...]

    De netto shortpositie is minimaal 3,29%, maar het is toch totaal onrealistisch om aan te nemen dat deze in de buurt ligt van 13,45%. Je neemt alle laatste meldingen mee uit het verleden. Dus omdat een shortpositie op een bepaald moment onder de meldingsgrends van 0,5% duikt tellen we het maar voor altijd mee? Klopt niet.

    Ook weet je niet hoe deze 3,29% is gehedged. Voor hetzelfde geld is het een pairtrade, een deal met LT investeerder die wat return on investment wilt zien, of andere constructie.

    Er wordt hier onevenredig veel aandacht gegeven aan deze shorters, het is in ieder geval NIET de reden waarom TomTom op EUR 5,50 per aandeel staat. Dat komt simpelweg omdat TomTom in >15 jaar niet in staat is hun eigen verwachtingen te overtreffen.
    Voor alle duidelijkheid:
    Ik kopieer alleen wat er bij shortsell staat. En daar staat het ook duidelijk: “Het is dus niet bekend of deze posities na de slotmelding nog bestaan en welke omvang ze hebben.”.
    - Daar heb je waarschijnlijk overheen gelezen.

    Het zou dus heel goed kunnen dat de shorters die bekend zijn omdat ze een keer boven de 0,5% meldingsplicht hadden nu geheel geen shortpositie hebben. Of minder of meer dan bekend was, maar nog wel onder de 0,5%

    Sterker nog: het is ook goed mogelijk dat er shorters in TT zijn die altijd een positie aanhouden onder de 0,5% en dus geheel niet bekend zijn.
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 18 januari 2025 11:14
    Overigens denk ik niet dat TT een speeltje is van shorters die naar eigen inzicht en goeddunken de koers al 15 jaar(!???) onder controle houden.

    Want waarom zouden ze dat doen?
    Een fondsje uit de derde divisie waar beleggers nauwelijks in zijn geïnteresseerd. Met een kleine Free float en geen positie bij bekende beleggingsfondsen of ETF's.

    Moet die 'koersmanipulatie' op last zijn van Teslin en JdM? of van de vier founders? Zes partijen die baat zouden hebben bij een hogere koers.
  11. forum rang 6 pwijsneus 18 januari 2025 14:54
    quote:

    gvanmaarsum schreef op 11 januari 2025 11:57:

    TomTom Announces Traffic Index and 3D Lane Change Enhancement, Makes Deal With Esri

    At CES, TomTom [TOM2] announced a partnership with GIS giant Esri to integrate its map and traffic data into ArcGIS’s geospatial platform. The deal allows TomTom available to businesses and governments for infrastructure and studying traffic flows.

    “ESRI is doing what they do best with a huge network of customers in GIS. The partnership opens an additional market for mapping data that we can sell into the ESRI network—it’s an amazing deal,” said Willem Strijbosch, TomTom vice president of product for maps and search.

    Strijbosch said that TomTom’s enhancement of Orbis Maps with immersive 3D lane geometry at CES will make it “the map of the future.” The new 3D lane geometry, which features AI-enabled updates, will be targeted to automotive, logistics, and public sectors.

    “[3D lane geometry] is helping us provide navigation for a more rich and useful experience. It can be used for two use cases—for the regular driver and sports-only driving,” he said. “It has great synergy in that it allows us to make the same data set and sell to two different use cases.”

    Strijbosch said that while automotive markets were tough for TomTom in 2024, the company is very optimistic for 2025. “There are many deals up for grabs. They may be further out, but we haven’t seen a [automotive] pipeline like this,” he said.
    www.driverlessreport.com/ces-here-tec...

    Dit komt uit een verslag van het beursbezoek van Kevin Dennehy toch? Het is jammer dat we niet weten of deze uitspraak van Strijbosch voor de na de karaoke is geweest, maar hij zegt wel nogal wat. De automotive backlog was Year End 2023 nog 2,5 miljard. Year End 2022 was dat 2,4 miljard. Mocht Stijbosch ambities hebben om CEO te worden, moet de backlog boven 2,5 miljard liggen Year End '24. Echter gezien de slow-motion in de automotive industrie, en met name in de klantengroep waar TomTom het juist van moet hebben, ze hebben niet voor niets de outlook op 15 juli 2024 al ingetrokken;

    TomTom suspends 2025 targets as weak car demand hits sales
    www.reuters.com/technology/tomtom-sus...

    Benieuwd of TomTom kan verrassen straks in de Q4/FY results. Eindelijk weer een outlook, vind tatje ook fijn. Iets om weer dagelijks uit te quoten, en dan later weer bijstellen.

    Dat er deals voor het oprapen liggen klopt, luxemerk Mercedes kiest voor Google. Net als Volvo, Nissan, GM, Ford, Renault en vele anderen. Was de AI oplossing van Microsoft en TomTom te duur, niet goed genoeg, of allebei?

    En waarom kiest Mercedes niet voor HERE? Terwijl Merc. toch deels eigenaar is van deze kaartenboer?

    HERE heeft ook ambitie:

    HERE and AWS Collaborate on New HERE AI Mapping Solutions to Accelerate the Development of Software-Defined Vehicles

    • HERE enters into 10-year, $1 billion cloud infrastructure agreement with AWS to support AI-powered, live streaming map and location services for automotive, transportation, logistics, and mobility companies globally.
    • HERE and AWS combine expertise for new offers to enhance and accelerate automakers’ development of electric, automated, and software-defined vehicles.
    https://www.globenewswire.com/news-release/2025/01/06/3004755/0/en/HERE-and-AWS-Collaborate-on-New-HERE-AI-Mapping-Solutions-to-Accelerate-the-Development-of-Software-Defined-Vehicles.html
    www.here.com/about/press-releases/en/...
    www.here.com/about/press-releases/en/...
    www.dutchitchannel.nl/news/587168/aws...

    Twee vragen:
    1. Eet Amazon niet van 2 walletjes met deelname in Overture evenals partnerships met HERE?
    1. Waarom gaat HERE het wiel zelf uitvinden, en sluit het zich niet aan in Overture?


    Wat zijn we nu opgeschoten? Straks hebben we nog steeds een kaartenbak van Google, Apple, de unified map architecture van HERE, Overture, Orbis en nog zo'n 6.000 nichespelers. We gingen toch standaardiseren?

    Ik zie nog geen winnaar boven drijven in het pierebadje vol losers. De winnaar is namelijk nog steeds Google, en die ligt met zijn dikke **** in het golfslagbad. Lekker efficient, en comfortabel...

    Nou, het was weer een fantastische week. Koers is keurig boven de steun gebleven, niet eens getest. De weerstand is ook niet getest. Geduld. Vermoedelijk gaan de cijfers pas richting geven.

    @GLMF, mijn verhaal blijft inderdaad hetzelfde, maar je kunt niet zeggen dat ik inconsistent ben ;)
    Je vergeet overigens nog te zeggen dat ik op 7,50 ook al riep dat exit tot de scenario's hoort. Daarvoor moet je de free float helemaal murw beuken, en het aandeel laten afzinken. Dit scenario is nog niet bepaald ontkracht, sterker nog....

    (plaatje)
  12. forum rang 7 Wereldbelegger 19 januari 2025 09:43
    pwijsneus, je stelt terecht(!) pijnlijke vragen in de post hierboven.

    Het is te hopen dat de Q4/FY cijfers enige richting geven of dat het weer worst verhangen wordt.
    Of dat een nieuwe worst aan de diehard-believers getoond wordt i.v.m. de zogeheten 'megadeal' met Esri en de kans op een 'dealflow' waarop CMO Corinne Vigreux in haar kersttoespraak hintte.

    Nog 11 handelsdagen tot aan 4 februari.
  13. forum rang 7 Wereldbelegger 19 januari 2025 09:57
    De trouwe B&H beleggers weten het als geen ander.

    Even terug kijken naar de aanloop naar de Q3/FY cijfers 2023 op 2 febr 2024
    Op die dag; een plus van 11,2%
    Dat was een geweldig feest; koersdoelen uit het verre verleden werden weer in herinnering gebracht. De toeters klonken van € 18,50 tot wel € 80,00

    Nog wat na-ijleffect t/m 16 febr met de Yearhigh van 7,79
    Feb 16, 2024 7.74 7.68 7.79 7.68 252.20K
    zie je wel!!! Het gaat de goede kant op......

    Vrijdag Jan 17, 2025 5.53 5.42 5.57 5.42
    Slecht 2,22 (-28,5%) verschil tussen de High van 17-1-24 en de High 16-2-24

    Fasten your seatbelts
    Voor de volgende ronde van exciting news, prachtige cijfers en een hoopvolle outlook met toekomstige dealflow als nieuwe worst.

    -/-/-

    Feb 02, 2024 7.00 6.52 7.16 6.43 1.85M +11.20%
    Feb 01, 2024 6.30
    Jan 31, 2024 6.30
    Jan 30, 2024 6.34
    Jan 29, 2024 6.39
    Jan 26, 2024 6.38
    Jan 25, 2024 6.45
    Jan 24, 2024 6.50
    Jan 23, 2024 6.43
    Jan 22, 2024 6.45
    Jan 19, 2024 6.13
  14. forum rang 7 Wereldbelegger 19 januari 2025 12:34
    (bij)Kopen nu het nog kan tegen de huidige koers?
    Misschien stap je op een rijdende trein.

    2-2-2024 7,00 Slotkoers Q4/FY23
    17-1-2025 5,54
    verschil 1,46
    in% min 26,35%

    16-2-2024 7,79 YearHigh 2024
    17-1-2025 5,54
    verschil 2,25
    in% min 40,61%

    disclaimer:
    Géén advies!
    Ik heb een aandelenpositie in TT en optieconstructie met geschreven calls.
  15. forum rang 7 Wereldbelegger 19 januari 2025 16:53
    quote:

    pwijsneus schreef op 19 januari 2025 13:01:

    Waarom denk je dat de trein gaat rijden? En wat is er precies pijnlijk aan mijn vragen??? Er heeft hier alleen niemand een antwoord op.
    Ach, beetje positief zijn en de koers staat zo weer op €10,-
    Althans dat werd 6 januari alhier geroepen.
    Daar hou ik me dan maar aan......((-;

    Vragen zijn pijnlijk als er geen antwoorden worden gegeven.
    De bekende diehard-believers, Goddijn-volgers, eeuwige optimisten, positivo's en tekstherhalers staan met hun mond vol tanden.

    Niet dat ik antwoorden weet op deze zinvolle vragen.
    Maar ik behoor niet tot bovenstaande groepen.
  16. forum rang 7 Wereldbelegger 19 januari 2025 16:58
    Dataforce: Europese automarkt groeit in 2025 met 4 procent, ondanks uitdagingen.

    De Europese automarkt groeit naar verwachting met 4 procent in 2025, waarmee het totaal op 13,4 miljoen verkochte voertuigen uitkomt. Dat tekent Automotive News Europe op uit een rapportage van Dataforce.

    Deze verwachte groei volgt na een relatief stabiel jaar in 2024, waarin de markt op een gelijk niveau bleef als in 2023.

    Premium
    “De markt stabiliseert zich na enkele turbulente jaren, maar het is duidelijk dat innovatie en aanpassing aan regelgeving cruciaal blijven voor verdere groei”, stelt Dataforce. Elektrische voertuigen blijven een belangrijke motor achter de groei wegens de Europese emissienormen, meent het bedrijf.

    Het databureau verwacht dat het premiumsegment belangrijk blijft, ondanks de economische onzekerheden zoals hoge inflatie en stijgende rentetarieven. “We zien dat klanten zich richten op modellen met meer luxe en functionaliteiten, zelfs in een uitdagende economische context”, aldus Dataforce in de rapportage.

    www.automotive-online.nl/management/2...
  17. forum rang 7 Wereldbelegger 19 januari 2025 17:02
    Strohalm voor koersstijging?

    Verkoopstijging van nieuwe auto’s verwacht in 2025, maar niet in België

    Trekt de autoverkoop in Europa weer aan in 2025, na enkele magere jaren? Verschillende analisten denken van wel. Maar de groei zal niet gelijkmatig verlopen. In België bijvoorbeeld zou de verkoop stabiliseren of dalen.

    Het is geen geheim dat de Europese automarkt in 2024 een moeilijk jaar kende. Dat was vooral te wijten aan de moeilijkheden van elektrische auto’s, die er niet in slaagden kopers te overtuigen door de hoge prijzen en andere hindernissen (zoals het rijbereik en de laadinfrastructuur) die het publiek afremmen. Maar dat is nog niet alles: volgens analysebedrijf DataForce was 2024 een slecht jaar door de daling van het besteedbaar inkomen als gevolg van hoge inflatie en rentevoeten. Bovendien was de afschaffing van bepaalde premies voor elektrische auto’s in enkele landen negatief voor de verkoop.

    De vraag die op ieders lippen brandt, is of de automarkt in 2025 uit het slop geraakt. Het antwoord lijkt positief, als we data-analysespecialist DataForce mogen geloven. DataForce doet prognoses voor de 27 landen van de Europese Unie en voor het Verenigd Koninkrijk, IJsland, Noorwegen en Zwitserland.

    DataForce voorspelt een groei voor bepaalde markten in 2025: Duitsland zou met 1,6% groeien tot 2,86 miljoen stuks, Frankrijk met 6,2% tot 1,83 miljoen auto’s, het Verenigd Koninkrijk met 5,5% tot 2,06 miljoen eenheden en Spanje met 3,6% tot 1,05 miljoen. Voor Italië zijn de verwachtingen daarentegen gemengd. Theoretisch zou het land een groei van 2,9% tot 1,62 miljoen auto's moeten zien. Maar bepaalde factoren kunnen leiden tot het tegenovergestelde scenario, waarbij de markt zelfs met 30% daalt tot 1,11 miljoen voertuigen. Niets staat dus vast.

    Andere analisten voorspellen ook groei. Global Data voorspelt bijvoorbeeld een verkoopstijging in West-Europa met 2,4%, op voorwaarde dat de versoepeling van het monetaire beleid gehandhaafd blijft (lagere rentetarieven). Hierdoor zou de Europese verkoop uitkomen op ongeveer 15 miljoen voertuigen (inclusief bedrijfsvoertuigen) en de wereldwijde verkoop op ongeveer 90 miljoen auto’s.

    S&P Automotive is daarentegen voorzichtiger en verwacht een status quo in 2025 door een stijging van de autoprijzen (importheffingen op Chinese auto's) en een verdere vermindering van de steun voor de transitie naar elektrische auto's. Andere invloedsfactoren: de politieke onzekerheid in Frankrijk en Duitsland kan de aankoop door automobilisten vertragen.

    gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie...
443 Posts
Pagina: «« 1 ... 18 19 20 21 22 23 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.