Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Umicore BRU:UMI.BL, BE0974320526

Laatste koers (eur) Verschil Volume
9,845   -0,140   (-1,40%) Dagrange 9,835 - 10,010 622.353   Gem. (3M) 563,8K

Forum Umicore geopend

1.482 Posts
Pagina: «« 1 ... 70 71 72 73 74 75 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Hopper58 2 januari 2025 05:52
    Uit een artikel in De Morgen over diepzeemijnbouw:

    'Ondertussen schakelen autofabrikanten in rap tempo over op een nieuw type LFP-batterij, waarvoor de metalen die TMC van de zeebodem wil halen (nikkel, kobalt en mangaan) helemaal niet nodig zijn. TMC moet dus ook op zoek naar nieuwe markten, zoals de staalproductie of defensie-industrie.

    TMC moet bezuinigen
    Om ook op korte termijn geld te verdienen gaat TMC tegen betaling advies geven aan andere diepzeemijnbouwbedrijven. Dat zou een markt zijn van 100 miljoen dollar in totaal. Die activiteit moet TMC ook helpen personeel te behouden.

    Want de zwakke financiën raken inmiddels de bedrijfsvoering. TMC gaat snijden in de dagelijkse uitgaven en pauzeert technische werkzaamheden aan schepen en mijnbouwmachines.

    “Wij zijn van mening dat het verstandiger is om de aanvraag rond te krijgen en daarna de projectontwikkeling te hervatten”, vertelde het bedrijf de aandeelhouders afgelopen november. Eerder al nam een andere koploper in het diepzeemijnen, het Belgische GSR dat onderdeel is van Deme, een soortgelijk besluit.'

    www.demorgen.be/nieuws/gaat-grootste-...
  2. forum rang 8 Hopper58 5 januari 2025 08:04
    Artikel in De Morgen over E-auto's 03/01/2025:

    Focus op prijs
    Dat maakt dat het prijsverschil tussen Chinese en Europese elektrische auto’s verkleint, en dat Europese merken nu zelfs in een betere positie komen. Het autosalon in Brussel wordt volgens Verhelle dan ook een graadmeter voor de Europese auto-industrie. “Op dit salon zullen we zien of de particuliere koper nu eindelijk het elektrische verhaal zal omarmen, zonder de steun van subsidies. Twee jaar geleden hebben automerken de fout gemaakt om alleen hun duurdere wagens in de kijker te zetten, nu richten ze zich volledig op het goedkopere aspect.”

    Renault, Opel, Fiat, Citroën. Allemaal zullen ze pronken met kleinere modellen van rond de 25.000 euro. Zo heb je de Citroën ë-C3 al vanaf 23.300 euro. Om die prijs te kunnen aanbieden moeten fabrikanten op zoek naar de goedkoopste productielocatie, zegt Andries. “In Oost-Europa bijvoorbeeld, de ë-C3 wordt gemaakt in Slovakije. Daar hebben ze lagere uurlonen dan in Frankrijk, en dat scheelt.”

    Ook van de Renault 5 E-Tech, beschikbaar vanaf 27.900 euro, wordt veel verwacht. Die gebruikt dat nieuwe type batterijen en zou zich volgens Andries moeten onderscheiden van de meer ‘uitgeklede’ modellen, zoals de Dacia Spring. Bovendien lijkt deze elektrische wagen erg hard op de vroegere Renault 5. “Als het nieuwe model op een aangename, emotioneel aansprekende manier lijkt op het vroegere model, dan speelt die herkenbaarheid zeker mee voor de particulier”, zegt Verhelle. Niet verwonderlijk dus dat Renault binnenkort ook de kleinere (en dus nog goedkopere) Twingo in elektrische variant op de markt wil brengen.

    Die herkenbaarheid speelt ook bij Fiat een rol. Niet toevallig heet hun nieuwe pronkstuk de Fiat Grande Panda. Met een prijskaartje vanaf 24.910 euro, onder meer te danken aan het praktischere koetswerk, “een gamechanger”.

    Zal dat Europese antwoord op het grote Chinese aanbod volstaan? Op het autosalon zullen ze naast elkaar staan, volgens Febiac is het aan de consument om dat oordeel te vellen.

    Op vlak van kwaliteit zijn de Europese modellen evenwaardig aan die van BYD, meent Verhelle. “Voor dezelfde prijs zullen de Chinezen misschien iets grotere wagens met meer snufjes kunnen aanbieden, maar echte verschillen zijn er verder niet meer.”

    www.demorgen.be/nieuws/lagere-prijs-i...
  3. Willy B. 6 januari 2025 09:53
    quote:

    Hopper58 schreef op 5 januari 2025 08:04:

    Artikel in De Morgen over E-auto's 03/01/2025:

    Focus op prijs
    Dat maakt dat het prijsverschil tussen Chinese en Europese elektrische auto’s verkleint, en dat Europese merken nu zelfs in een betere positie komen. Het autosalon in Brussel wordt volgens Verhelle dan ook een graadmeter voor de Europese auto-industrie. “Op dit salon zullen we zien of de particuliere koper nu eindelijk het elektrische verhaal zal omarmen, zonder de steun van subsidies. Twee jaar geleden hebben automerken de fout gemaakt om alleen hun duurdere wagens in de kijker te zetten, nu richten ze zich volledig op het goedkopere aspect.”

    Renault, Opel, Fiat, Citroën. Allemaal zullen ze pronken met kleinere modellen van rond de 25.000 euro. Zo heb je de Citroën ë-C3 al vanaf 23.300 euro. Om die prijs te kunnen aanbieden moeten fabrikanten op zoek naar de goedkoopste productielocatie, zegt Andries. “In Oost-Europa bijvoorbeeld, de ë-C3 wordt gemaakt in Slovakije. Daar hebben ze lagere uurlonen dan in Frankrijk, en dat scheelt.”

    Ook van de Renault 5 E-Tech, beschikbaar vanaf 27.900 euro, wordt veel verwacht. Die gebruikt dat nieuwe type batterijen en zou zich volgens Andries moeten onderscheiden van de meer ‘uitgeklede’ modellen, zoals de Dacia Spring. Bovendien lijkt deze elektrische wagen erg hard op de vroegere Renault 5. “Als het nieuwe model op een aangename, emotioneel aansprekende manier lijkt op het vroegere model, dan speelt die herkenbaarheid zeker mee voor de particulier”, zegt Verhelle. Niet verwonderlijk dus dat Renault binnenkort ook de kleinere (en dus nog goedkopere) Twingo in elektrische variant op de markt wil brengen.

    Die herkenbaarheid speelt ook bij Fiat een rol. Niet toevallig heet hun nieuwe pronkstuk de Fiat Grande Panda. Met een prijskaartje vanaf 24.910 euro, onder meer te danken aan het praktischere koetswerk, “een gamechanger”.

    Zal dat Europese antwoord op het grote Chinese aanbod volstaan? Op het autosalon zullen ze naast elkaar staan, volgens Febiac is het aan de consument om dat oordeel te vellen.

    Op vlak van kwaliteit zijn de Europese modellen evenwaardig aan die van BYD, meent Verhelle. “Voor dezelfde prijs zullen de Chinezen misschien iets grotere wagens met meer snufjes kunnen aanbieden, maar echte verschillen zijn er verder niet meer.”

    www.demorgen.be/nieuws/lagere-prijs-i...
    Fijn en mooi nieuws, maar wat is de winst voor Umicore hier?

    Want de goedkopere Europese modellen kiezen ook voor de LFP-batterij?
  4. forum rang 10 voda 6 januari 2025 10:49
    Deutsche Bank verlaagt koersdoel Umicore
    Gepubliceerd door Trivano.com op 6 januari 2025 om 08:34
    De analisten van Deutsche Bank hebben zich maandag opnieuw neutraal uitgelaten over Umicore. Deutsche Bank herhaalde het advies houden voor de aandelen van Umicore.

    Het koersdoel werd verlaagd van 10,50 naar 10,00 EUR.

    www.trivano.com/aandeel/umicore.241-5...
  5. Opdebeek 7 januari 2025 10:14
    VS zetten ook accumaker CATL op lijst ‘militaire’ bedrijven China

    Nieuws Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft ook de grote accuproducent CATL toegevoegd aan een lijst Chinese bedrijven die volgens het ministerie zouden samenwerken met het Chinese leger. Maandag werd al bekend dat het grote internet- en gamebedrijf Tencent op die lijst is gekomen. Beide bedrijven zeggen geen banden met het leger in China te hebben.
    ANP
    dinsdag 7 januari 2025, 08:04
    Afbeelding
    beeld: anp
    De lijst wordt dinsdag gepubliceerd. Een plek op de lijst heeft geen juridische gevolgen voor de bedrijven. Wel hebben bedrijven rechtszaken aangespannen omdat zij erin stonden. Ook kan een plek in de lijst de reputatie van een bedrijf aantasten.

    CATL is een van de grootste accuproducenten ter wereld en maakt meer dan een derde van de wereldwijd verkochte batterijen voor elektrische voertuigen. Accu’s van CATL zitten in auto’s van bijvoorbeeld Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Toyota, Honda en Hyundai. Tencent is bekend van onder meer de populaire games Dungeon & Fighter Mobile, Honor of Kings en Peacekeeper Elite en bezit ook de superapp WeChat. Met die app kunnen gebruikers allerlei zaken regelen, zoals bankieren en winkelen.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 7 januari 2025 11:38
    quote:

    Opdebeek schreef op 7 januari 2025 10:14:

    VS zetten ook accumaker CATL op lijst ‘militaire’ bedrijven China

    Nieuws Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft ook de grote accuproducent CATL toegevoegd aan een lijst Chinese bedrijven die volgens het ministerie zouden samenwerken met het Chinese leger. Maandag werd al bekend dat het grote internet- en gamebedrijf Tencent op die lijst is gekomen. Beide bedrijven zeggen geen banden met het leger in China te hebben.
    ANP
    dinsdag 7 januari 2025, 08:04
    Afbeelding
    beeld: anp
    De lijst wordt dinsdag gepubliceerd. Een plek op de lijst heeft geen juridische gevolgen voor de bedrijven. Wel hebben bedrijven rechtszaken aangespannen omdat zij erin stonden. Ook kan een plek in de lijst de reputatie van een bedrijf aantasten.

    CATL is een van de grootste accuproducenten ter wereld en maakt meer dan een derde van de wereldwijd verkochte batterijen voor elektrische voertuigen. Accu’s van CATL zitten in auto’s van bijvoorbeeld Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Toyota, Honda en Hyundai. Tencent is bekend van onder meer de populaire games Dungeon & Fighter Mobile, Honor of Kings en Peacekeeper Elite en bezit ook de superapp WeChat. Met die app kunnen gebruikers allerlei zaken regelen, zoals bankieren en winkelen.
    Dit is natuurlijk grote onzin, want het Chinese leger heeft helemaal geen belang bij elektrische auto's of tanks.
  7. forum rang 7 JdeFL 7 januari 2025 12:11
    quote:

    Opdebeek schreef op 7 januari 2025 11:51:

    Onzin of niet, het is alleszins geen slecht nieuws voor Umicore
    Niet me eens. Elk nieuwsje dat naar protectionisme ruikt is slecht nieuws voor alle bedrijven. En ze komen nu aan de lopende band (importtarieven US tgo. heel de wereld, EU pensioenfondsen verplichtingen, MADE in Germany, ..)
  8. forum rang 8 Hopper58 8 januari 2025 17:16
    Noodlijdende batterijbouwer Northvolt krijgt steun van aandeelhouders om verder te herstructureren

    Northvolt werd lang gezien als dé Europese batterijbelofte, maar kwam in de problemen.

    De Tijd 08/01/2025 15:57

    De aandeelhouders van Northvolt, waaronder Volkswagen en de zakenbank Goldman Sachs, hebben ermee ingestemd de productie bij de zieltogende Zweedse batterijbouwer voort te zetten. Intussen kan de zoektocht naar een financiële reddingsboei verdergaan.

    Northvolt, dat tot voor kort gold als de ultieme hoop om in Europa een eigen batterijbouwer op te tuigen maar vorig jaar in de problemen kwam, is nog lang niet gered van de ondergang. Tijdens een buitengewone algemene vergadering in Stockholm stemden de aandeelhouders, waaronder Volkswagen Group en de zakenbank Goldman Sachs, woensdag wel in met de voortzetting van de activiteiten van het bedrijf.

    Hoewel Northvolt de stemming als een formaliteit beschouwde - ze is volgens de Zweedse wet verplicht als het eigen vermogen daalt onder de helft van het geregistreerde aandelenkapitaal - hing er veel van af. Een negatieve uitkomst had de herstructureringsplannen van het bedrijf kunnen dwarsbomen.

    Northvolt vroeg in november Chapter 11 aan in de Verenigde Staten, een procedure die een financiële reorganisatie oplegt. Het had toen nog maar 30 miljoen dollar in kas, genoeg om maximaal een week zijn operaties te financieren. Sindsdien probeert het bedrijf niet alleen nieuwe financiering aan te trekken, maar ook een schuld van 5,8 miljard dollar af te bouwen. Zonder een grondige herstructurering is het over en uit voor de batterijproducent, wat meteen het definitieve einde zou betekenen voor het enige grote Europese batterijproject.

    Aziatische samenwerkingen
    Intussen heeft het bedrijf ongeveer 245 miljoen dollar aan faillissementsfinanciering ontvangen en blijft het batterijen produceren in zijn fabriek in het Zweedse Skellefteå, net boven de poolcirkel. Medeoprichter Peter Carlsson, die ooit zijn sporen verdiende als logistiek manager bij Tesla, stapte midden in de faillissementsdreiging op als CEO.

    Northvolt had in september al aangekondigd 1.600 van 6.500 banen te schrappen, kort nadat BMW had aangekondigd een bestelling ter waarde van 2 miljard euro te annuleren. Ook Volkswagen bestelde minder e-autoaccu's, aangezien het zelf in crisis verkeert.

    Northvolt streeft ernaar om tegen het einde van het eerste kwartaal een nieuwe financieringsronde af te ronden en Chapter 11 te verlaten. Daarbij wordt gekeken hoe samenwerkingen met Aziatische concurrenten een oplossing kunnen brengen voor de huidige crisis.

    www.tijd.be/ondernemen/auto/noodlijde...
  9. MaxiJ 9 januari 2025 10:21
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 7 januari 2025 11:38:

    [...]

    Dit is natuurlijk grote onzin, want het Chinese leger heeft helemaal geen belang bij elektrische auto's of tanks.
    Het Pentagon spreekt van een security risk, omdat de batterijen van Tesla's in 1 stuk in het chassis zitten en niet kunnen geopend worden.

    Met de Mossad beepers attack op Hezbollah gingen er alarmbellen af, omdat CATL onder militaire controle staat is men beginnen onderzoeken welke risico's er nog zijn. Als het westen ooit in conflict komt met China, kunnen de batterijen op afstand tot explosie worden gebracht, dmv een wireless commando, dat is de bezorgdheid vooral
    Gezien met wat er in China wordt geproduceerd geen controle meer is.

    Voor de duidelijkheid het betreft hier enkel de Tesla3 en Y voor de EU markt, deze bevatten CATL batterijen.
    Deze mogen niet meer worden ingevoerd in USA.
  10. MaxiJ 9 januari 2025 10:22
    quote:

    Hopper58 schreef op 8 januari 2025 17:16:

    Noodlijdende batterijbouwer Northvolt krijgt steun van aandeelhouders om verder te herstructureren

    Northvolt werd lang gezien als dé Europese batterijbelofte, maar kwam in de problemen.

    De Tijd 08/01/2025 15:57

    De aandeelhouders van Northvolt, waaronder Volkswagen en de zakenbank Goldman Sachs, hebben ermee ingestemd de productie bij de zieltogende Zweedse batterijbouwer voort te zetten. Intussen kan de zoektocht naar een financiële reddingsboei verdergaan.

    Northvolt, dat tot voor kort gold als de ultieme hoop om in Europa een eigen batterijbouwer op te tuigen maar vorig jaar in de problemen kwam, is nog lang niet gered van de ondergang. Tijdens een buitengewone algemene vergadering in Stockholm stemden de aandeelhouders, waaronder Volkswagen Group en de zakenbank Goldman Sachs, woensdag wel in met de voortzetting van de activiteiten van het bedrijf.

    Hoewel Northvolt de stemming als een formaliteit beschouwde - ze is volgens de Zweedse wet verplicht als het eigen vermogen daalt onder de helft van het geregistreerde aandelenkapitaal - hing er veel van af. Een negatieve uitkomst had de herstructureringsplannen van het bedrijf kunnen dwarsbomen.

    Northvolt vroeg in november Chapter 11 aan in de Verenigde Staten, een procedure die een financiële reorganisatie oplegt. Het had toen nog maar 30 miljoen dollar in kas, genoeg om maximaal een week zijn operaties te financieren. Sindsdien probeert het bedrijf niet alleen nieuwe financiering aan te trekken, maar ook een schuld van 5,8 miljard dollar af te bouwen. Zonder een grondige herstructurering is het over en uit voor de batterijproducent, wat meteen het definitieve einde zou betekenen voor het enige grote Europese batterijproject.

    Aziatische samenwerkingen
    Intussen heeft het bedrijf ongeveer 245 miljoen dollar aan faillissementsfinanciering ontvangen en blijft het batterijen produceren in zijn fabriek in het Zweedse Skellefteå, net boven de poolcirkel. Medeoprichter Peter Carlsson, die ooit zijn sporen verdiende als logistiek manager bij Tesla, stapte midden in de faillissementsdreiging op als CEO.

    Northvolt had in september al aangekondigd 1.600 van 6.500 banen te schrappen, kort nadat BMW had aangekondigd een bestelling ter waarde van 2 miljard euro te annuleren. Ook Volkswagen bestelde minder e-autoaccu's, aangezien het zelf in crisis verkeert.

    Northvolt streeft ernaar om tegen het einde van het eerste kwartaal een nieuwe financieringsronde af te ronden en Chapter 11 te verlaten. Daarbij wordt gekeken hoe samenwerkingen met Aziatische concurrenten een oplossing kunnen brengen voor de huidige crisis.

    www.tijd.be/ondernemen/auto/noodlijde...
    geen idee waarom Northvolt hier wordt vermeld, gezien UMICORE niets leverde aan dat bedrijf?
  11. MaxiJ 9 januari 2025 10:25
    Al dat gedoe over batterijen door analisten.
    Batterij divisie wordt afgebouwd, had ook maar 30% vd omzet.

    Umicore is vooral gespecialiseerd in recuperatie van zeldzame aard mineralen, daar zit het grote geld.
    De goudprijs is eerder belangrijk voor Umicore dan een batterij fabrikant welk failliet gaat in Zweden.
  12. forum rang 8 Hopper58 10 januari 2025 07:39
    U.S. Adds Tencent and Tesla Supplier to Its Chinese Military List. Why ‘Pandora’s Box’ Has Opened for Chinese Stocks.
    By
    Reshma Kapadia

    Last Updated: Jan. 7, 2025 at 3:37?p.m. ET
    First Published: Jan. 7, 2025 at 12:32?p.m. ET

    The Pentagon on Tuesday added Tesla battery-maker Contemporary Amperex Technology, or CATL, and internet and gaming giant Tencent Holdings to its list of companies it says have ties to the Chinese military. Even though the list has a limited impact on either company’s business, the move rattled investors who fear the darkening clouds looming over Chinese companies as the U.S.-China relationship deteriorates.

    Shares of CATL closed down 3% to 249.45 yuan overnight while Tencent’s shares closed down 7% in Hong Kong at HK$379.60. The iShares MSCI China exchange-traded fund was down 0.6% in midday trading at $45.34.

    Chinese companies have faced scrutiny as the U.S. increasingly views China as a strategic rival and military threat. Congress called on the Biden administration to probe Ford Motor’s plans to build a plant in Michigan with battery giant CATL, while the first Trump administration tried to ban Tencent’s ubiquitous WeChat messaging app.

    The Department of Defense has published its list of so-called Chinese military companies annually since 2021 as part of its “effort in highlighting and countering the PRC’s Military-Civil Fusion strategy.” CATL and Tencent were new additions to the list. Placement on the list likely restricts either company from getting Defense Department contracts. Analysts say that means very limited to no impact for social media and gaming giant Tencent and very limited impact for CATL, the biggest supplier of electric vehicle batteries, who also makes energy storage systems.

    Investors are worried about the reputational hit as the Defense Department list has informed other lists. As the U.S. tries to restrict China’s access to critical technology—through export restrictions from the Commerce Department and plans for outbound investment restrictions—placement on either of those lists would be much more significant and push investors to rethink their investments further.

    CATL said it would work with the Defense Department to address the “false designation” including pursuing legal action if needed. The company said it “has never engaged in any military-related business or activities, so this designation by the Department of Defense is a mistake.”

    Tencent said its inclusion on the list “is clearly a mistake” since it is neither a Chinese military company nor a company that contributes to China’s defense industrial base. Tencent also said the inclusion had no impact on its business and that it plans to engage in talks with the Defense Department and if needed will consider legal action.

    In the past, some companies, like smartphone maker Xiaomi, have successfully sued to get themselves off the list. But the cloud over the company pushed many investors to sell.

    Among the companies on the list, CATL and Tencent are most widely held by U.S. investors and intertwined with U.S. companies, making the designation of these companies versus Chinese defense industrial companies more eye-catching. The designation also illustrates the complexities of a push to decouple the U.S. and China.

    “Including a company such as CATL, whose customers are overwhelmingly in the consumer space and which has a global footprint in a critical industry sets a very dangerous precedent,” says Paul Triolo, partner at consultancy Albright Stonebridge Group.
  13. forum rang 8 Hopper58 10 januari 2025 12:08
    De Tijd:

    10:05
    KBCS zet koersdoel Umicore 1 euro lager
    In de aanloop naar de beleggersdag van Umicore op 27 maart wijdt KBC Securities Wim Hoste een rapport aan Umicore. Hoewel de batterijmaterialentak, die lange tijd als de toekomstige groeimotor werd beschouwd, nu het voorwerp uitmaakt van een strategische bijstelling – wegens de tragere doorbraak van elektrische auto’s en de Chinese concurrentie met goedkopere LFD-batterijen – denkt de analist dat het van wezenlijk belang is voor het beleggersverhaal dat Umicore actief blijft in batterijmaterialen, zij het met aanzienlijk verlaagde ambities en een kleiner productieapparaat (Europa en Zuid-Korea).

    Maar, zo merkt hij op, ‘aangezien de inkomsten van de batterijmaterialentak op korte termijn waarschijnlijk onder druk zullen blijven, kan het moeilijk worden om de markt te overtuigen van zulk een strategische keuze’. Vooral daar het enkele jaren zal duren eer er de investeringen opbrengen.

    Na de zware koersval vindt Hoste de waardering niettemin aantrekkelijk, wat ook een vergelijking met sectorgenoten duidelijk maakt. Hij handhaaft zijn ‘opbouwen’-advies maar laat zijn koersdoel zakken van 14 tot 13 euro.
  14. forum rang 8 Hopper58 10 januari 2025 15:37
    quote:

    MaxiJ schreef op 9 januari 2025 10:21:

    [...]

    Het Pentagon spreekt van een security risk, omdat de batterijen van Tesla's in 1 stuk in het chassis zitten en niet kunnen geopend worden.

    Met de Mossad beepers attack op Hezbollah gingen er alarmbellen af, omdat CATL onder militaire controle staat is men beginnen onderzoeken welke risico's er nog zijn. Als het westen ooit in conflict komt met China, kunnen de batterijen op afstand tot explosie worden gebracht, dmv een wireless commando, dat is de bezorgdheid vooral
    Gezien met wat er in China wordt geproduceerd geen controle meer is.

    Voor de duidelijkheid het betreft hier enkel de Tesla3 en Y voor de EU markt, deze bevatten CATL batterijen.
    Deze mogen niet meer worden ingevoerd in USA.
    Van waar heb je deze informatie? Lijkt me een Indianenverhaal. Die beepers werden wel in z'n geheel geleverd aan Hezbollah en er werd vooral aan de software gesleuteld. En dan zou Tesla geen batterijen meer krijgen. Dan zou je de koers nogal zien gaan.

    Het is volgens mij enkel dat het Amerikaanse leger geen zaken mag doen met CATL. Over een maand is iedereen dit vergeten.
1.482 Posts
Pagina: «« 1 ... 70 71 72 73 74 75 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.