Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,490   -0,045   (-0,81%) Dagrange 5,440 - 5,535 24.700   Gem. (3M) 189,1K

januari 2025 de speld.

442 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 23 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 hvasd2 7 januari 2025 09:10
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 7 januari 2025 08:56:

    Shorters zullen nu snel hun posities willen gaan afbouwen, kan lekker koersopdrijvend gaan worden!
    Laat de short squeeze's maar komen, we hebben lang genoeg ellende door deze shorters moeten ervaren!
    Ben ook wel benieuwd of het nu anders zal gaan dan de gebruikelijke terugval na goed nieuws en een flinke stijging.
  2. forum rang 10 voda 7 januari 2025 09:20
    TomTom meldt innovatie met Orbis kaarten
    07-jan-2025 09:18

    Meer precisie.

    (ABM FN-Dow Jones) Navigatiespecialist TomTom zei dinsdag aanzienlijke verbeteringen te hebben doorgevoerd in zijn Orbis kaarten.

    Dankzij door kunstmatige intelligentie gegenereerde data over de geometrie van de rijstrook, wordt voortaan bij de kaarten onder meer de precisie gemeten in centimeters.

    Volgens TomTom biedt dit nieuwe kansen om kaarttechnologie efficiënt te gebruiken en komen er nieuwe gebruiksscenario's in beeld.

    Door: ABM Financial News.
  3. forum rang 6 hvasd2 7 januari 2025 09:46
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 januari 2025 09:41:

    De markt reageert best tam, ook moeilijk te begrijpen wat dit commercieel betekent. Tomtom had altijd al 3d maps (in principe) maar het maakproces eronder is fundamenteel anders.
    Wellicht op adem komen en op hun hoede zijn door koers ervaringen in het verleden?
    Nieuws Orbis zonet geplaatst op deGiro/ABM financial nieuws.
    Is dit nou al CES beurs nieuws van TT?
  4. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2025 09:58
    quote:

    hvasd2 schreef op 7 januari 2025 09:46:

    [...]

    Wellicht op adem komen en op hun hoede zijn door koers ervaringen in het verleden?
    Nieuws Orbis zonet geplaatst op deGiro/ABM financial nieuws.
    Is dit nou al CES beurs nieuws van TT?
    Uiteraard is dit CES nieuws. De CES is voor tomtom een technologie beurs om klanten te ontmoeten. Alles draait nu om hun Orbis maps die ze daar demonstreren. Dus dan gaan persberichten daar ook over.

    Als belegger wil je misschien liever een persbericht over een bepaalde deal die gewonnen is; dat is dit niet. Het laat wel zien dat tomtom de afgelopen jaren niet stilgezeten heeft.
  5. forum rang 7 Wereldbelegger 7 januari 2025 10:11
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 januari 2025 09:58:

    [...]

    Uiteraard is dit CES nieuws. De CES is voor tomtom een technologie beurs om klanten te ontmoeten. Alles draait nu om hun Orbis maps die ze daar demonstreren. Dus dan gaan persberichten daar ook over.

    Als belegger wil je misschien liever een persbericht over een bepaalde deal die gewonnen is; dat is dit niet. Het laat wel zien dat tomtom de afgelopen jaren niet stilgezeten heeft.
    Het gaat deze keer echt om het promoten van de vernieuwingen bij Orbis maps.
    Mooi innovatief nieuws. Chapeau!
    Het wachten is op voor beleggers interessant nieuws: pecunia! Wat levert het op?
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 7 januari 2025 10:12
    Mooie uitleg:

    Tomtom Orbis-kaarten bevatten nu 3D rijstrookgeometrie voor elke weg

    TomTom heeft een belangrijke verbetering van zijn Orbis Maps aangekondigd door het aanbieden van meeslepende 3D rijstrookgeometrie met een ongekende dekking. TomTom Orbis Maps breidt zijn rijstrookgeometriegegevens uit door middel van AI-geactiveerde updates, en biedt nu nauwkeurigheid op rijstrookniveau die in centimeters wordt gemeten, wereldwijd beschikbaar is en voortdurend wordt vernieuwd. Deze uitbreiding is klaar om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop sectoren kaarttechnologie gebruiken, efficiëntie te verhogen en nieuwe gebruiksmogelijkheden te creëren in de auto-, logistieke en publieke sector.

    De meeste nieuwe voertuigen zijn nu uitgerust met geavanceerde hulpsystemen voor de bestuurder (ADAS), die voor betrouwbaarheid en veiligheid afhankelijk zijn van kaarten op rijstrookniveau. Aangezien het aantal voertuigen met functies voor automatisch rijden op SAE-niveau 2 en hoger blijft toenemen, blijft de vraag naar nieuwe kaarten op rijstrookniveau op alle wegen groeien. De hoge kosten en uitgebreide middelen die tot nu toe nodig waren om dergelijke kaarten te produceren, hebben de beschikbaarheid ervan echter beperkt.

    Door gebruik te maken van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI, waaronder fundamentele vision-modellen, kan TomTom Orbis Maps nu 3D rijstrookgeometrie voor elk wegtype produceren. Deze prestatie wordt mogelijk gemaakt door geavanceerde technologie die crowdsourced observaties van productievoertuigen en dashcams, lucht- en satellietbeelden, lidar-onderzoeksgegevens en nog veel meer samenvoegt. De resulterende 3D-kaart is fris en kosteneffectief, met een brede en zeer gedetailleerde dekking.

    Door elk wegdek en elke geverfde lijn nauwkeurig af te bakenen en 3D-verkeersborden en andere belangrijke objecten te combineren met snelheidsgedrag en trajecten van miljoenen bestuurders, stelt TomTom Orbis Maps automakers in staat om hun automatiseringsambities te versnellen. Het maakt navigatie in complexe stedelijke omgevingen mogelijk door beter te anticiperen op lastige situaties, zoals drukke kruispunten, kruisingen met hoge snelheden en interacties met kwetsbare weggebruikers. De automatisering die mogelijk wordt gemaakt door deze uitbreiding van TomTom Orbis Maps heeft ook verstrekkende voordelen voor andere industrieën.

    De last-mile logistiek kan aanzienlijk worden verbeterd doordat transportbedrijven hun ophaal- en afzetprocessen kunnen optimaliseren, wat leidt tot aanzienlijke tijd- en kostenbesparingen. Stadsplanners profiteren ook van de grotere granulariteit van de kaartgegevens, waardoor ze weloverwogen beslissingen kunnen nemen over verkeersbeheer op rijstrookniveau, planning van fietspaden en openbaar vervoer, en optimalisatie van parkeerruimte.
  7. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2025 10:18
    Zoals altijd gezegd: tomtom kan per jaar een X bedrag investeren in maps. Wil je dat ze dat investeren in de basis van maps (niet onderscheidend, lage marge) of aan meer waardetoevoegende dingen.

    Toen is deze keuze gemaakt om die basis open source (gratis) te maken in een netwerk met OSM, Amazon, Microsoft, Meta en gezamenlijk de rekening te pakken voor het onderhoud van die basis en andere partners aan te sluiten. Met Overture als foundation zijn die basiskosten zelfs letterlijk buiten de deur geplaatst. TomTom doneert 20 miljoen en daarmee moet de basismap onderhouden worden en anderen doneren ook ofwel in geld, in FTE of in data.

    De aandelenmarkt reageerde daar niet positief op. In een verleden kocht tomtom voor miljarden wereldkaarten “en nu geven ze de basis weg” was zo ongeveer de reactie.

    Maar het voordeel is wel dat tomtom haar investeren kon verschuiven / heralloceren naar o.a. 3D maps. Ik snap het sentiment “wanneer gaat tomtom dan eens geld verdienen”. En dat is niet alleen een sentiment, maar ook een realiteit. TomTom strugglet om relevant te blijven. Met haar nieuwe AI en algoritmen is ze dat wel. Nu nog een waardering die past bij een AI bedrijf. :-)
  8. forum rang 7 Wereldbelegger 7 januari 2025 10:22
    Volgens TomTom biedt dit nieuwe kansen om kaarttechnologie efficiënt te gebruiken en komen er nieuwe gebruiksscenario's in beeld.

    o.a. Esri omarmt deze innovatie.
    - Voor de oems die voertuigen met functies voor automatisch rijden op SAE-niveau 2 en hoger ontwikkelen is het zeer welkom.

    Voor de gewone automobilist zal het een prachtige aanvulling zijn op de bestaande navigatie.

    Heeft TT een nieuw verdienmodel bij zijn vaste klanten ontwikkeld?
    Of is het meer gericht op nieuwe klanten werven?
    Of blijft het steken in de samenwerking bij overturemaps?
  9. gvanmaarsum 7 januari 2025 10:44
    Komt er nieuwe overname fantasie in de sector los??

    NXP neemt TTTech Auto over
    op dinsdag 7 januari 2025

    (ABM FN-Dow Jones) NXP neemt het Oostenrijkse TTTech Auto over voor 625 miljoen dollar. Dit meldde het Nederlandse chipbedrijf met een Amerikaanse beursnotering dinsdag.

    Met deze acquisitie versnelt de transformatie naar softwaregedefinieerde voertuigen of SDV's. Deze markt groeit tussen 2024 en 2027 gemiddeld met 48 procent per jaar volgens data van S&P.

    De overname is de volgende mijlpaal in de strategie van NXP om leider te worden in intelligente edge-systemen in de automobiel- en industriële IoT-sector.

    TTTech Auto heeft circa 1.100 engineers in dienst.

    De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de toezichthouders.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  10. forum rang 6 win some... 7 januari 2025 10:44
    quote:

    JustRevisited schreef op 7 januari 2025 10:18:

    Zoals altijd gezegd: tomtom kan per jaar een X bedrag investeren in maps. Wil je dat ze dat investeren in de basis van maps (niet onderscheidend, lage marge) of aan meer waardetoevoegende dingen.

    Toen is deze keuze gemaakt om die basis open source (gratis) te maken in een netwerk met OSM, Amazon, Microsoft en gezamenlijk de rekening te pakken voor het onderhoud van die basis en andere partners aan te sluiten.

    De aandelenmarkt reageerde daar niet positief op. In een verleden kocht tomtom voor miljarden wereldkaarten “en nu geven ze de basis weg” was zo ongeveer de reactie.

    Maar het voordeel is wel dat tomtom haar investeren kon verschuiven / heralloceren naar o.a. 3D maps. Ik snap het sentiment “wanneer gaat tomtom dan eens geld verdienen”. En dat is niet alleen een sentiment, maar ook een realiteit. TomTom strugglet om relevant te blijven. Met haar nieuwe AI en algoritmen is ze dat wel. Nu nog een waardering die past bij een AI bedrijf. :-)
    Ook HERE is bezig met AI. Gisteren een aantal persberichten over samenwerking met Amazon op dit gebied.

    Blijft daarom de vraag hoe het financiële plaatje van TT zich gaat ontwikkelen. Dat de basismap lage marges had kwam mede doordat de klanten HERE en TT tegen elkaar uit konden spelen. Beide bedrijven lukte het tot nu toe niet om structureeel zwarte cijfers te schrijven Gaat dit nu veranderen voor TT? Immers ook voor Orbismaps heeft HERE een concurrerende oplossing.

    De technologische voorsprong die TT claimde te hebben op HERE heeft de
    afgelopen jaren nog niet geleid tot spectaculaire verschuivingen in marktaandeel. Gaat dit door Overture nu wel gebeuren? Kan TT door een combinatie van hogere kwaliteit en lagere kosten HERE nu wel uit de markt gaan drukken?

    En natuurlijk is er ook nog Google met gratis Maps. Die zitten op AI gebied ook niet stil. Wat voor gevolgen heeft dit voor de Maps die ze gaan aanbieden. Zowel qua kwaliteit als prijszetting.
  11. gvanmaarsum 7 januari 2025 10:49
    Chipmaker NXP to buy Austria's TTTech Auto for $625 mln
    By Reuters
    January 7, 20259:35 AM GMT+1Updated an hour ago

    AMSTERDAM, Jan 7 (Reuters) - Dutch computer chip maker NXP said on Tuesday it has agreed to buy Austria's TTTech Auto for $625 million, to strengthen its automotive operations.
    NXP is the biggest maker of chips for cars, while TTTech Auto makes safety-focused 'middleware' - software that helps a car's operating system integrate with applications, and roll out updates, while ensuring that critical functions are not affected.
    This acquisition combines NXP’s automotive portfolio with a leading global player in safety software solutions,” said NXP executive Jens Hinrichsen in a statement.

    The company said the move was aimed at strengthening NXP's offerings as its carmaker customers increasingly view software, rather than hardware, as determining a vehicle's design.
    Hinrichsen, the general manager of automotive embedded systems at NXP, said the buy would help the company become the "leading provider of intelligent edge systems" in cars.
    If the all-cash deal is approved, Vienna-based TTTech, its management and 1,100 employees will join NXP's automotive arm.

    Volgende deal > Microsoft & TomTom???

    Obv aantal FTE zou TomTom, $ 1.875 mln waard zijn...
  12. forum rang 6 JustRevisited 7 januari 2025 10:57
    quote:

    win some... schreef op 7 januari 2025 10:44:

    [...]

    Ook HERE is bezig met AI. Gisteren een aantal persberichten over samenwerking met Amazon op dit gebied.

    Blijft daarom de vraag hoe het financiële plaatje van TT zich gaat ontwikkelen. Dat de basismap lage marges had kwam mede doordat de klanten HERE en TT tegen elkaar uit konden spelen. Beide bedrijven lukte het tot nu toe niet om structureeel zwarte cijfers te schrijven Gaat dit nu veranderen voor TT? Immers ook voor Orbismaps heeft HERE een concurrerende oplossing.

    De technologische voorsprong die TT claimde te hebben op HERE heeft de
    afgelopen jaren nog niet geleid tot spectaculaire verschuivingen in marktaandeel. Gaat dit door Overture nu wel gebeuren? Kan TT door een combinatie van hogere kwaliteit en lagere kosten HERE nu wel uit de markt gaan drukken?

    En natuurlijk is er ook nog Google met gratis Maps. Die zitten op AI gebied ook niet stil. Wat voor gevolgen heeft dit voor de Maps die ze gaan aanbieden. Zowel qua kwaliteit als prijszetting.
    En door waardeperceptie.

    - vroeger was een auto hardware met focus op motoren en design. Navigatie moet zo cheap mogelijk. Tegenwoordig is een auto software defined.

    - met ADAS maps krijg je als autofabrikant een hogere NCAP veiligheidsscore. Ik weet niet of je meer auto’s verkoopt met 4 of 5 veiligheidssterren maar ik weet wel dat die sterren een ding zijn in autoland
  13. forum rang 6 win some... 7 januari 2025 11:10
    quote:

    gvanmaarsum schreef op 7 januari 2025 10:49:

    Chipmaker NXP to buy Austria's TTTech Auto for $625 mln
    By Reuters
    January 7, 20259:35 AM GMT+1Updated an hour ago

    AMSTERDAM, Jan 7 (Reuters) - Dutch computer chip maker NXP said on Tuesday it has agreed to buy Austria's TTTech Auto for $625 million, to strengthen its automotive operations.
    NXP is the biggest maker of chips for cars, while TTTech Auto makes safety-focused 'middleware' - software that helps a car's operating system integrate with applications, and roll out updates, while ensuring that critical functions are not affected.
    This acquisition combines NXP’s automotive portfolio with a leading global player in safety software solutions,” said NXP executive Jens Hinrichsen in a statement.

    The company said the move was aimed at strengthening NXP's offerings as its carmaker customers increasingly view software, rather than hardware, as determining a vehicle's design.
    Hinrichsen, the general manager of automotive embedded systems at NXP, said the buy would help the company become the "leading provider of intelligent edge systems" in cars.
    If the all-cash deal is approved, Vienna-based TTTech, its management and 1,100 employees will join NXP's automotive arm.

    Volgende deal > Microsoft & TomTom???

    Obv aantal FTE zou TomTom, $ 1.875 mln waard zijn...
    Bedrijven zijn denk ik niet goed vergelijkbaar. Als je wel gaat vergelijken lijkt me het aantal werknemers niet een goede maatstaf zolang je niet meeneemt hoeveel omzet/winst er per medewerker wordt gemaakt.

    TTtech auto jaarlijkse omzet per oktober 2024 was 750 mio dollar. Dus verkoop voor minder dan 1x sales.
442 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 23 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.