Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,005   -0,395   (-7,31%) Dagrange 4,992 - 5,410 717.264   Gem. (3M) 196,8K

TomTom december 2024

349 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 18 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 6 december 2024 17:19
    quote:

    JustRevisited schreef op 6 december 2024 09:29:

    Technische doorbraak
    Dat is nog iets te voorbarig, volgende week hoger sluiten als deze week zou prettig zijn. Maar! Het begint richting te kiezen. Algehele beurssentiment zit ook mee. Niet ontevreden, maar dat is ook niet zo gek op een GAK van 5,14. Kunnen er niet veel mensen me nadoen. Jij hebt niet eens een positie ;)

    Kooporder op 4,80 staat nog, maar wellicht moet ik die bijstellen

    Weekplaat;

    (plaatje)
  2. Stephan010 6 december 2024 21:10
    quote:

    vreemdvermogen schreef op 6 december 2024 15:55:

    Nou 7,50 werd lange tijd als de ondergrens beschouwd. Ik vind ook dat 7,50 weer de standaard moet kunnen zijn. Kempen vindt het aandeel nog maar 4,50 waard. En dat na het lanceren van Indigo, Overture en Orbis. Wat gaat er toch mis?. Waar zit het probleem?
    Bij Kempen is er een analist die TT2 onderschat. Kijk maar naar Kempen adviezen van laatste maanden. Steeds eenzelfde analist negatief.
    Zou als Kempen als werkgever deze meneer ontslaan.
  3. forum rang 6 tatje 7 december 2024 22:08
    quote:

    tatje schreef op 6 december 2024 14:33:

    De woorden van Harold call Q3 2024

    So, higher fidelity, a deeper integration in the vehicle. You will see all sorts of functionality that is linked to mapping and automated driving coming on stream. I think in the next 6 to 18 months, we will see quite a lot of activity on the procurement side. And typically, this will lead to additional revenue in the second half of ’26, ’27. That’s kind of my internal planning.

    Lijkt me dat de woorden van Corinne hier op aansluiten :-)

    In 2025, we anticipate big change in the the automotive industry — more change than it’s seen over the past century, and we’re ready for it.

    ""we’re ready for it ""
    ""we’re ready for it ""

    Lijkt een beetje op het concert waar ik was.

    we will rock you :-) ik bedoel dus TT

    www.youtube.com/watch?v=isUPnj3bkEg

    www.youtube.com/watch?v=ZeCBh83JAjw
  4. forum rang 4 vreemdvermogen 8 december 2024 19:02
    Gaan we het dan meemaken dat 2025 de ommekeer is van de al maar dalende waarde van TomTom? Nou ik ben heel sceptisch. Tatje kan Harold dan wel de hemel in prijzen. Voor mij blijft het een coach die 2x gedegradeerd is en toch aan mag blijven terwijl ze ook hier al weer onderaan staan. Overname Teleatlas 2,8 miljard ( 10 jaar geleden) investering transitie geschat op 1 miljard.Tesamen zo'n 4 miljard. Huidige waarde 125 x 5,50 = 685 M - 250 ( cash) = 435 M . Dat is de beurwaarde van TT . Bijna 1/10 van weleer. Koers zou eigenlijk ruim 50 euro moeten zijn. Rijk de Gooijer zou zeggen "Goed gedaan jochie" Maar ja dat gaat over Franse smeerkaas.
  5. forum rang 6 JustRevisited 8 december 2024 20:23
    quote:

    vreemdvermogen schreef op 8 december 2024 19:02:

    Gaan we het dan meemaken dat 2025 de ommekeer is van de al maar dalende waarde van TomTom? Nou ik ben heel sceptisch. Tatje kan Harold dan wel de hemel in prijzen. Voor mij blijft het een coach die 2x gedegradeerd is en toch aan mag blijven terwijl ze ook hier al weer onderaan staan. Overname Teleatlas 2,8 miljard ( 10 jaar geleden) investering transitie geschat op 1 miljard.Tesamen zo'n 4 miljard. Huidige waarde 125 x 5,50 = 685 M - 250 ( cash) = 435 M . Dat is de beurwaarde van TT . Bijna 1/10 van weleer. Koers zou eigenlijk ruim 50 euro moeten zijn. Rijk de Gooijer zou zeggen "Goed gedaan jochie" Maar ja dat gaat over Franse smeerkaas.
    Vorig kwartaal zagen we de eerste groei in het Enterprise segment — van 37 naar 42 miljoen euro.

    TomTom heeft 2 jaar geleden een ambitie uitgesproken om de omzet in Enterprise te verdubbelen op de medium term. Dat betekent doorgaans 3-5 jaar. 2025 zou dan inderdaad het eerste jaar moeten zijn van deze groei

    In aanloop naar het punt waar we nu zijn heeft TomTom 4 jaar gebouwd aan nieuwe maps + 6 maanden voor een gemiddelde sales pitch.

    Ik ga niet uit van de waarderingen van weleer of het recoveren van wat ooit de waarde van Tele Atlas was — in today’s money met inflatie gerekend vele miljarden.

    Maar 2025 is wel een jaar van groei versus 2024 en dat op zich is al een belangrijk gegeven.
  6. gvanmaarsum 8 december 2024 22:26
    December 11, 2024 | 4:30pm CET / 10:30am ET / 7:30am PT
    Empowering smart cities through location data with TomTom and Microsoft

    As cities evolve, leveraging technology is the key to making them more efficient, livable and sustainable. Join us for an insightful webinar as experts from TomTom and Microsoft explore how location data powers the evolution of smart cities. We’ll dive into the transformative role of location intelligence, showcasing how it improves urban mobility, public services and real-time decision-making for city officials.

    Discover how collaboration between governments and businesses is critical to driving these advancements and learn about the strategies and data leading smart cities use to meet community needs. Together, let's envision cities of the future that will support sustainable growth and improve the quality of life for all residents.
    Register now to save your spot at our webinar

    After submitting your registration, you’ll receive a confirmation email with your access link from our webinar platform provider.
    Email*

    *Required field. By submitting your contact details to TomTom, you agree that we can contact you about marketing offers, newsletters, or to invite you to webinars and events. We could further personalize the content that you receive via cookies. You can unsubscribe at any time by the link included in our emails. Review our privacy policy.
    Agenda

    In this 60-minute session, experts from TomTom and Microsoft will explore the following topics and answer any questions you have:
    The rise of smart cities: trends and innovations
    Location data: the backbone of smart city infrastructure
    Enhancing urban mobility and public services with location intelligence
    Challenges and opportunities in smart cities
    Q&A
  7. forum rang 6 win some... 9 december 2024 01:18
    quote:

    JustRevisited schreef op 8 december 2024 20:23:

    [...]

    Vorig kwartaal zagen we de eerste groei in het Enterprise segment — van 37 naar 42 miljoen euro.

    TomTom heeft 2 jaar geleden een ambitie uitgesproken om de omzet in Enterprise te verdubbelen op de medium term. Dat betekent doorgaans 3-5 jaar. 2025 zou dan inderdaad het eerste jaar moeten zijn van deze groei

    In aanloop naar het punt waar we nu zijn heeft TomTom 4 jaar gebouwd aan nieuwe maps + 6 maanden voor een gemiddelde sales pitch.

    Ik ga niet uit van de waarderingen van weleer of het recoveren van wat ooit de waarde van Tele Atlas was — in today’s money met inflatie gerekend vele miljarden.

    Maar 2025 is wel een jaar van groei versus 2024 en dat op zich is al een belangrijk gegeven.
    Klopt niet helemaal...

    Enterprise-omzetten 2024
    Q1 35,3 mio
    Q2 41,4 mio
    Q3 41,7 mio

    In Q2 was het contract met de Australische overheid met een relatief grote upfront payment. Dit verklaart de grote stijging van Q1 naar Q2 van 6,1 mio. En is ook meteen de verklaring van de geringe stijging van 0,3 mio van Q2 naar Q3. De Enterprise-omzet in Q4 zal nadere duiding geven aan het groeitempo van Enterprise en daarmee het succes van de Orbismaps.

    Dat 4 jaar bouwen aan nieuwe maps is vooral ook een marketingverhaaltje van TT. Men is constant bezig geweest met het bouwen aan het mappingplatform sinds de koop van Teleatlas. Zo nu en dan is er een nieuwe story nodig om weer wat beleggers te enthousiasmeren en dat wordt dat even in een mooi verhaaltje verpakt.

    Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende tekst:

    “This has been a huge, complex project for the maps team at TomTom and I’m very proud of what we’ve achieved and the time in which it has been achieved,” [...] “There is a lot of potential with this new platform and with it we look forward to delivering the high-quality map content that meets the growing customer location requirements.”

    Gaat dit over het nieuwe Orbis-platform? Nee, het gaat over het nieuwe transactional mapmakingplatform dat eind 2015 met veel bombarie werd aangekondigd.
    www.tomtom.com/newsroom/press-release...

    Even de Enterprise-omzetten van 2015 en de jaren daarna:

    2015 142 mio
    2016 136 mio
    2017 138 mio
    2018 127 mio

    So much voor het succes van het nieuwe platform destijds voor wat Enterprise betreft. Betekent dit nu dat de Orbismaps niks gaan worden? Is natuurlijk nog niet te zeggen. Dat gaan we de komende kwartalen zien. Maar iets meer kritische distantie t.o.v. de hosanna-verhalen van TT kan geen kwaad.
  8. forum rang 6 JustRevisited 9 december 2024 08:07
    Ik gaf de year on year verschilen, jij de Q-on-Q. Ik ga wel uit van verdere groei Enterprise en dat doet TT zelf ook.

    Het klopt dat TT continu nieuwe platforms heeft gehad waarmee het technologisch gezien een voorsprong nam op HERE.

    Dat waren echter platforms waarin de maps aan de achterkant beter werden (snellere updates, lagere kosten per edit dan HERE)
    Die hogere versheid leidde ertoe dat Microsoft over kwam.

    Dit keer is toch anders dan de vorige keren omdat deze maps niet alleen een platform zijn aan de achterkant, maar ook aan de voorkant een nieuwe propositie is voor klanten.
  9. forum rang 6 pwijsneus 9 december 2024 08:33
    quote:

    JustRevisited schreef op 9 december 2024 08:07:

    Ik gaf de year on year verschilen, jij de Q-on-Q. Ik ga wel uit van verdere groei Enterprise en dat doet TT zelf ook.

    Het klopt dat TT continu nieuwe platforms heeft gehad waarmee het technologisch gezien een voorsprong nam op HERE.

    Dat waren echter platforms waarin de maps aan de achterkant beter werden (snellere updates, lagere kosten per edit dan HERE)
    Die hogere versheid leidde ertoe dat Microsoft over kwam.

    Dit keer is toch anders dan de vorige keren omdat deze maps niet alleen een platform zijn aan de achterkant, maar ook aan de voorkant een nieuwe propositie is voor klanten.
    Dat de krimp bij Enterprise gestopt lijkt te zijn is bekend, grote vraag is wat automotive gaat doen.

    Consumer is overigens enige divisie die zwarte cijfers schrijft.
  10. forum rang 6 win some... 9 december 2024 10:08
    Automotive is vrij cyclisch. Zal wel even duren voordat dat weer beter gaat. Maar daar is de afgelopen 10 jaar wel groei in geweest. Uiteindelijk gaat dat wel >100 mio per kwartaal draaien. Maar dat kost tijd en tijd betekent ook stijgende kosten. TT heeft in potentie een grote operationele hefboom, maar dit komt er nog niet uit omdat stijgende omzet van Automotive niet genoeg is geweest t.o.v. de stijgende kosten.

    Een been is niet genoeg om op te staan (of 1 cilinder is niet genoeg om op te draaien :-), dus is Enterprise cruciaal. Daar heeft het de afgelopen 10 jaar aan groei ontbroken. Enterprise-business is niet cyclisch. Dus als het lukt om hier de groei in te krijgen dan kan misschien eindelijk de operationele hefboom zijn werk gaan doen.

    Maar wel duidelijk als.....

    TT zou hier wat mij betreft ook wel wat uitgebreider over mogen rapporteren. Nu is er alleen een totaal bedrag aan Enterprise-omzet. Maar iets van een Monthly recurring revenue zou prettig zijn om te weten. Nu wordt er melding gemaakt van een relatief grote upfront payment van de Australische overheid, maar niet hoeveel. Maakt het lastig om als belegger de groei goed in te schatten. Ook het aantal klanten en een metric als churn rate zou prettig zijn. Vorig jaar zagen we de Enterprise-omzetten dalen. Was dit omdat TT in eerste instantie per klant minder in rekening bracht of vanwege daling van het aantal klanten? Als je dit soort zaken publiceert als bedrijf dan straal je ook uit dat de focus ligt op groei, groei en nog een groei. Nu komt het soms allemaal wat gezapig over.
  11. forum rang 6 JustRevisited 9 december 2024 11:29
    Bij automotive heb ik niet het idee dat meer volume lijdt tot sterkere meerkosten. Wel dat timing van kosten anders is dan revenuen. De kosten zijn veelal upfront in cash maar nog niet in opex (klantspecifiek is het capex). Zodra een model productie live gaat vallen de kosten vrij met in 1 keer een groot bedrag dat in de opex terechtkomt en een paar procentpunt brutomarge voor de groep kost in dat kwartaal. En daarna komen pas de baten.
  12. forum rang 6 win some... 9 december 2024 13:26
    quote:

    JustRevisited schreef op 9 december 2024 11:29:

    Bij automotive heb ik niet het idee dat meer volume lijdt tot sterkere meerkosten. Wel dat timing van kosten anders is dan revenuen. De kosten zijn veelal upfront in cash maar nog niet in opex (klantspecifiek is het capex). Zodra een model productie live gaat vallen de kosten vrij met in 1 keer een groot bedrag dat in de opex terechtkomt en een paar procentpunt brutomarge voor de groep kost in dat kwartaal. En daarna komen pas de baten.
    Volumes hebben inderdaad niet zoveel invloed op de kosten. Maar er zijn m.i. door de tijd heen wel kostenstijgingen om het produktaanbod te verbeteren. Zoals bijv. range berekenen bij EV, lane assist etc. Doordat er sprake is van prijsdruk vertalen deze extra kosten zich niet (volledig) in hogere prijzen per eenheid, maar komt het neer op meer doen voor hetzelfde geld. Daarnaast hebben zaken als HD-maps en Digital cockpit ook veel geld gekost, maar zijn die vooralsnog niet het commerciële succes geworden wat men er van had verwacht.
  13. visje 9 december 2024 14:45
    quote:

    visje schreef op 3 december 2024 15:15:

    Smart Cities Start Here!

    Join experts from TomTom and Microsoft in an insightful webinar on how location data transforms cities.

    Date: December 11, 2024
    Time: 4:30pm CET | 10:30am ET | 7:30am PT

    Presenters & Co-Host:

    Andy Marchant: Director of Product Marketing, TomTom
    Gilmour: Strategic Business Development Manager, TomTom
    Jeremy Goldberg: Americas Strategy Director for Cities and Urban Infrastructure, Microsoft

    Learn how technology enhances urban mobility, public services, and decision-making in smart cities. Collaborate with leaders to envision a future of innovation and sustainability!

    Find out more: bit.ly/3ZDDYan
    Dit bericht is verwijderd van X (twitter) wat zou de reden zijn? Iemand een idee?
  14. forum rang 5 xof 9 december 2024 16:20
    Denk ik ook.

    Eerst Kempen om de boel onder 5 te drukken en plots een charme offensief met een hollow powerpoint en Corine op de buehne.

    Moet de koers omhoog voor share based compensation van het mngt of staat er al iemand in de coulissen om TT vd beurs te halen.

    Waarom zoveel plotseling optimisme?

    Maar ja velen denken dat ik een complotdenker ben, allemaal prima.

    Ik geloof niet in een standalone TT, HG is niet transparant en koersverloop opvallend.

    Ik blijf zitten, enjoy the ride
349 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 18 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.