Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Ahold Delhaize Koninklijke AEX:AD.NL, NL0011794037

Laatste koers (eur) Verschil Volume
32,110   -0,050   (-0,16%) Dagrange 32,020 - 32,270 625.544   Gem. (3M) 1,9M

huismerksuper

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. max21 18 oktober 2005 21:19
    Albert Heijn opent goedkope huismerksuper

    Door onze redacteur Frits Baltesen

    HEEMSKERK, 18 OKT. Albert Heijn heeft plannen voor de oprichting van een goedkope supermarktketen. Volgende maand begint het bedrijf een proef met een supermarktformule waarbij het accent ligt op huismerkproducten.


    Dossiers
    • Ahold



    Dat zeggen bronnen bij Albert Heijn. Eind september heeft de Noord-Hollandse gemeente Heemskerk bouwvergunningen voor de testwinkel afgegeven. In de nieuwe supermarkt is minder plaats voor producten van A-merkfabrikanten zoals Unilever (Unox, Omo, Blue Band, Iglo), Coca-Cola, Douwe Egberts en Campina. Als de supermarkt een succes wordt, betekent dat groot omzetverlies voor honderden A-merkfabrikanten.

    Huismerken worden gemaakt door anonieme fabrikanten. Op de verpakking staat de naam van de supermarkt. De producten zijn meestal kopieën van A-merken. Kwaliteit, smaak en verpakking lijken op die van A-merkproducten. Omdat voor huismerken weinig reclame hoeft te worden gemaakt en de innovatiekosten gering zijn, zijn huismerken gemiddeld 25 procent goedkoper dan A-merken.

    De bestaande supermarkt van Albert Heijn in Heemskerk gaat volgende maand voor de verbouwing dicht en wordt 1 december heropend. In de bouwaanvragen van het project Doorbraak schat het bedrijf de kosten op 190.000 euro. De leiding van de supermarkt in Heemskerk is niet op de hoogte, maar weet dat er een verbouwing komt. Een woordvoerster van Albert Heijn in Zaandam zegt dat ze ,,nooit vooruitloopt op zaken waar we mee bezig zijn''.

    Albert Heijn heeft tijdens de supermarktoorlog de prijzen sterk verlaagd, waardoor hierop fors verlies wordt gemaakt. Ongeveer 400 A-merkproducten worden onder de inkoopprijs verkocht. De nettowinstmarge van gemiddeld 10 procent op huismerken is veel hoger.

    Op de gevel van de testsupermarkt komen vier grote logo's van het huismerk van AH: een silhouet van een huis. Aanvankelijk wilde het bedrijf een logo van 3 bij 3.20 meter, aldus een medewerker van Bouw- en Woningtoezicht. Dat is teruggebracht tot 2 bij 2.20 meter. Ook had AH plannen van de entree een 'huisje' te maken, waardoor klanten het idee zouden krijgen binnen te lopen in het 'AH Huismerk'. Dit werd door de gemeente ontraden.

    Albert Heijn biedt in zijn supermarkten nu 4.000 verschillende huismerkproducten aan. Dat is ongeveer 20 procent van het totale aanbod. AH heeft vier huismerken: naast het gewone huismerk, een luxe assortiment (Excellent), een zeer laag geprijsde variant (Euroshopper) en Biologisch.

  2. max21 18 oktober 2005 22:00
    quote:

    quickk schreef:

    Laurus gaf het goede voorbeeld
    met hun Laag en Lekker-formule. Ahold loopt nu achter de feiten aan en is te laat.
    Ik denk dat je verkeerd bent voorgelicht, het is Laurus die aan de rand van de afgrond staat, alleen Casino heeft Laurus nog aan één vinger beet, anders lagen ze al beneden.
    Ahold bestaat al erg lang en zal dat blijven doen.
    Succes,
    Max
  3. tgaeko 19 oktober 2005 08:08
    De kracht van Ahold, althans volgens de volksmond, was altijd dat er kwaliteitproducten werden geleverd. Ahold was duur, maar dat mocht ook. Ahold was er vooral voor de doelgroep met 1,5 keer modaal en hoger. De winkel, maar ook de organisatie en de winkelbezoekers zelf, straalde iets van luxe en status uit. Met deze formule is Ahold groot geworden. Dat Ahold problemen kreeg, had niets met deze formule te maken, maar had andere oorzaken. Toch meent Ahold dat een ander strategie gevolgd moet worden door de strijd aan te binden met de zogenaamde goedkopere supermarkten. Ik denk dat dit een slechte keuze is. Ahold is het namelijk niet gewend om als prijsvechter, hoge omzet kleine winstmarge, door het supermarktleven te gaan. Zeker ze doen het op dit moment niet slecht, of is het dat iedereen op dit moment wel kan winnen van Laurus? Maar de strijd is pas begonnen en wordt ongemeen feller. De vaste bezoeker van Ahold, de consument op zoek naar die luxe en status, zal Ahold zeker vaarwel zeggen wanneer de nieuwe formule landelijk wordt doorgezet. Daarnaast zal Ahold fors moeten snijden in organisatie en huisvesting. Alle luxe zal er uitgesneden moeten worden om niet alleen in de buurt van de top te komen, maar er ook duurzaam te blijven. En ik betwijfel of Ahold, gezien de culturele historie van de organisatie dit kan. Het voelt aan als een staatsbedrijf dat op de commerciële markt moet zien te overleven zonder vangnet. Ahold is luxe, is status is een beetje arogantie. Zonder dat is Ahold een vreemde in eigen lichaam.
  4. [verwijderd] 19 oktober 2005 09:14
    Het volgende scenario lijkt mij ook niet ondenkbaar.

    Ahold begint huismerkenwinkel naast de gewone winkels.

    A-merk fabrikanten kunnen minder afzetten via de normale Ahold winkels (die echt niet zullen verdwijnen) maar kunnen wel weer "normale" prijzen voor hun product vragen.

    Ahold wordt weer de winkel voor de bekende doelgroep en daarnaast is er een winkel voor een tweede doelgroep.

    Daarnaast is een eerdere test waar AH de huismerken in de ahold winkel in een aparte ruimte had staan mislukt omdat de AH klant daar niet gezien wilde worden. wel lekker goedkoop naar de aldi met gelijkgestemden maar niet gezien willen worden door vrindjes bij de AH. Nu hoeft dit dus ook niet meer!

    Lijkt mij, om de kreet maar weer eens te gebruiken, win-win

    S.

  5. [verwijderd] 19 oktober 2005 10:30
    Dat is ook wat ik ervan begrepen heb, je denkt toch niet dat de marktleider zo maar besluit z'n formule te veranderen. Ik ben met Sander(?) eens dat dit een win-win situatie zal blijken, De markt markt denkt daar echter, tegen mijn verwachting in, voorlopig nog even anders over...

    Hein
  6. tgaeko 20 oktober 2005 08:40
    Citaat uit Nederlands Dagblad van 20 oktober 2005:

    "....Volgens Holla zitten er voor Albert Heijn overigens ook grote risico's aan de prijzenoorlog. ,,In het gevecht om de gezinnen heeft Albert Heijn de aandacht voor de koopkrachtige klant misschien wat laten verslappen. De echte AH-fans, sinds jaar en dag klant, beginnen zich te ergeren in de winkels. Het gaat vooral om welgestelde gepensioneerden en tweeverdieners met een goed inkomen. Ze vinden de winkels minder net en missen producten die vanwege de kosten uit het assortiment zijn gehaald.''

    Deze groep - goed voor 25 procent van de omzet - dreigt volgens Holla steeds makkelijker naar een Super de Boer of C1000 te gaan. ,,Ze zien de meerwaarde van Albert Heijn niet meer. In 2004 had Albert Heijn (volgens Gfk-onderzoek onder consumenten, red.) nog de beste kaasafdeling. Dit jaar staan Jumbo en Plus op één. Dat zijn symptomen die op een serieus probleem wijzen.''

    Uit hetzelfde aangehaalde artikel blijkt dat de door AH gekozen strategie (overigens blijkbaar door AH officieel ontkent) succesvol lijkt voor de al reeds bestaande en zo georganiseerde prijsvechters. Het probleem van AH is echter, zoals ik al eerder memoreerde, dat AH niet de organisatiecultuur heeft om als prijsvechter door het leven te gaan. Voordat zo'n cultuuromslag gemaakt is ben je vele jaren en kosten verder. Met alle risico's vandien. Ik begrijp gewoon niet waarom AH haar bestaande formule niet handhaafd. Natuurlijk moet je daar ook aan blijven sleutelen, maar dat lijkt mij een betere en minder risicovolle investering.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.