Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel FASTNED AEX:FAST.NL, NL0013654809

Laatste koers (eur) Verschil Volume
21,150   -0,100   (-0,47%) Dagrange 21,050 - 21,450 4.967   Gem. (3M) 19K

Forum Fastned geopend

2.492 Posts
Pagina: «« 1 ... 120 121 122 123 124 125 | Laatste | Omlaag ↓
  1. Bonus aanbieding 13 november 2024 12:21
    quote:

    florida_tower schreef op 7 november 2024 15:12:

    [...]

    Hahahahaha. We moeten gewoon een brandstofmotor ontwikkelen die 150% meer rendement heeft want elektrische autos worden te goedkoop. Wat een figuur. Wel knap dat hij een uitgeverij heeft gevonden voor zijn boekje.
    Ik weet niet of dit stukje wel uit dat boekje komt is dit niet een artikel waarbij zijn boekje als credential wordt genoemd?

    Hoewel ik niet perse tegen EVs ben zoals dhr Andel heeft hij natuurlijk wel gelijk dat het vrij achterlijk is om ontwikkeling van andere aandrijfvormen uit te sluiten zoals Europa doet. In China en Japan wordt wel hard gewerkt aan de ontwikkeling van hoogrendement verbrandingsmotoren. Je hoeft helemaal geen genie te zijn om in te zien dat er nog veel mogelijkheden tot verbetering zijn, kijk simpelweg naar het behaalde rendement en dan weet je dat er nog veel mogelijk zal zijn.

    Helaas is Europa net zoals u hr Tower nogal dogmatisch waardoor wij in recordtempo hopeloos achterop raken.
  2. florida_tower 13 november 2024 21:38
    quote:

    Bonus aanbieding schreef op 13 november 2024 12:21:

    [...]

    Ik weet niet of dit stukje wel uit dat boekje komt is dit niet een artikel waarbij zijn boekje als credential wordt genoemd?

    Hoewel ik niet perse tegen EVs ben zoals dhr Andel heeft hij natuurlijk wel gelijk dat het vrij achterlijk is om ontwikkeling van andere aandrijfvormen uit te sluiten zoals Europa doet. In China en Japan wordt wel hard gewerkt aan de ontwikkeling van hoogrendement verbrandingsmotoren. Je hoeft helemaal geen genie te zijn om in te zien dat er nog veel mogelijkheden tot verbetering zijn, kijk simpelweg naar het behaalde rendement en dan weet je dat er nog veel mogelijk zal zijn.

    Helaas is Europa net zoals u hr Tower nogal dogmatisch waardoor wij in recordtempo hopeloos achterop raken.
    We rijden al een eeuw op benzine, en dan zou in de laatste minuten van het ice-tijdperk ineens een motor uitgevonden worden die 150% efficienter is? Ik vind dat moeilijk te geloven.

    Al zou het 20% efficienter zijn. Het blijkt fossiele brandstof. En daarvoor is geen plek meer in een wereld die beweegt naar uitstootvrij in 2050, om de wereld leefbaar te houden.
  3. Bonus aanbieding 14 november 2024 10:46
    quote:

    florida_tower schreef op 13 november 2024 21:38:

    [...]

    We rijden al een eeuw op benzine, en dan zou in de laatste minuten van het ice-tijdperk ineens een motor uitgevonden worden die 150% efficienter is? Ik vind dat moeilijk te geloven.

    Al zou het 20% efficienter zijn. Het blijkt fossiele brandstof. En daarvoor is geen plek meer in een wereld die beweegt naar uitstootvrij in 2050, om de wereld leefbaar te houden.
    Dat u het moeilijk kunt geloven komt volgens mij omdat u aannames doet om uw eigen overtuiging te bevestigen.

    1. We zitten niet in de laatste minuten van het ICE tijdperk. ICE zullen op zijn minst nog tientallen jaren bestaan. De wereld is groter dan Nederland en de EU.
    2. Uitvindingen gebeuren zelden ineens. Ontwikkeling is vooral het toepassen van bestaande technieken in nieuwe toepassingen. Daarbij worden vaak nieuwe ´uitvindingen´ ofwel verbeteringen gedaan.
    3. Gewijzigde omstandigheden kunnen aanleiding geven tot een versnelde ontwikkeling door toepassing van technieken die eerder economisch zinloos waren. Warmte van een verbrandingsmotor daar kun je iets mee bijvoorbeeld elektriciteit opwekken om een kompressor aan te drijven. Ik geef maar een voorbeeld van wat nog mogelijk is, ook aan het verbrandingsproces wordt buiten Europa nog steeds gesleuteld met veelbelovende resultaten.
    4. Er is geen plek meer voor fossiele brandstof in uw belevingswereld. En wie zegt dat brandstof per se fossiel moet zijn dat is slechts een van uw vele aannames.

    De beste voorspelling voor de toekomst ligt in het verleden. Mijn huidige auto is in de praktijk 20% zuiniger dan de vorige (zelfde type auto, zelfde merk). Daar zit maar 6 jaar ontwikkelingstijd tussen. Ten opzichte van een vergelijkbare auto van 50 jaar oud is het verbruik gehalveerd. En dat was de ontwikkeling in een periode met relatief lage brandstofprijzen en weinig tot geen druk op uitstootreductie. Door toegenomen druk kan de ontwikkeling verder versnellen. Ik zeg daarmee niet dat 150% verbetering van vandaag op morgen zal gebeuren maar je moet wel blijven ontwikkelen.
  4. florida_tower 15 november 2024 12:47
    quote:

    Bonus aanbieding schreef op 14 november 2024 10:46:

    [...]

    Dat u het moeilijk kunt geloven komt volgens mij omdat u aannames doet om uw eigen overtuiging te bevestigen.

    1. We zitten niet in de laatste minuten van het ICE tijdperk. ICE zullen op zijn minst nog tientallen jaren bestaan. De wereld is groter dan Nederland en de EU.
    2. Uitvindingen gebeuren zelden ineens. Ontwikkeling is vooral het toepassen van bestaande technieken in nieuwe toepassingen. Daarbij worden vaak nieuwe ´uitvindingen´ ofwel verbeteringen gedaan.
    3. Gewijzigde omstandigheden kunnen aanleiding geven tot een versnelde ontwikkeling door toepassing van technieken die eerder economisch zinloos waren. Warmte van een verbrandingsmotor daar kun je iets mee bijvoorbeeld elektriciteit opwekken om een kompressor aan te drijven. Ik geef maar een voorbeeld van wat nog mogelijk is, ook aan het verbrandingsproces wordt buiten Europa nog steeds gesleuteld met veelbelovende resultaten.
    4. Er is geen plek meer voor fossiele brandstof in uw belevingswereld. En wie zegt dat brandstof per se fossiel moet zijn dat is slechts een van uw vele aannames.

    De beste voorspelling voor de toekomst ligt in het verleden. Mijn huidige auto is in de praktijk 20% zuiniger dan de vorige (zelfde type auto, zelfde merk). Daar zit maar 6 jaar ontwikkelingstijd tussen. Ten opzichte van een vergelijkbare auto van 50 jaar oud is het verbruik gehalveerd. En dat was de ontwikkeling in een periode met relatief lage brandstofprijzen en weinig tot geen druk op uitstootreductie. Door toegenomen druk kan de ontwikkeling verder versnellen. Ik zeg daarmee niet dat 150% verbetering van vandaag op morgen zal gebeuren maar je moet wel blijven ontwikkelen.
    Natuurlijk is er een transitieperiode nodig, we kunnen niet cold turkey het volledige wegtransport omschakelen. Daarom worden er ook nog 10 jaar lang brandstofautos verkocht. En zou het natuurlijk mooi zijn als die in die tijd nog wat efficienter worden. Maar het einde van het tijdperk van benzineautos is in zicht, ook een zuinigere benzinemotor heeft nog steeds een klimaatopwarmend effect.
    Synthetische brandstof is ook geen oplossing. Dat is onlangs de europese wetgeving ingefietst door lobby van de supercarfabrikanten. Synthetische brandstof (zoals ook bv. in de f1 gebruikt gaat worden over 1,5 jaar) is veel duurder dan fossiele brandstof. Economies of scale zullen dat niet oplossen, hier liggen natuurkundige wetten aan ten grondslag.

    Vergeet ook niet dat (chinese) elektrische autos nu al voorbij price parity zijn met benzineautos, maar uit bescherming van de europese autobouwers brengen we de prijzen kunstmatig omhoog met grensheffingen. Zonder die heffingen zou de transitie sneller gaan (maar het falliet van de europese autoindustrie helaas ook).
  5. forum rang 6 MFCONSwasonschuldig 27 november 2024 22:02
    Hahahahha deze CFO. Hahahhaha.

    1 miljoen omzet per station in 2030.
    40% marge.

    Dat is 50 cent kwh verkopen en tegen 30 inkopen.

    2 miljoen kwh verkoop per station.
    Dat is bij 20kwh tankbeurten (100.000 per jaar) 274 laadbeurten.

    Per dag is dat dan 45 uur aan laden. Per station.

    Lol. Ehhhh.

    Mafkezen. Die 40% wordt niet gehaald en dan praten over de DA van ebitda.

    Die hele visie op de bezetting is toch kansloos......
  6. Bonus aanbieding 28 november 2024 10:46
    Net een financieringsronde gedraaid en dan nu alweer met een opgeklopt verhaal komen. Waarom?
    Opvallend en mi een teken dat het bedrijf er niet al te best voor staat, wat ook blijkt uit de idee om ook in het buitenland particulieren geld af te gaan troggelen. Dat doe je niet als het geld in Nederland zo binnenstroomt. Dat het lastiger wordt blijkt wel uit de grote hoeveelheid folders die mij bereikt voor de Fastned obligaties.

    Wel knap om er zo maar weer 4-5% koerswinst bij te lullen met dit soort loze praatjes.
  7. florida_tower 28 november 2024 10:50
    quote:

    MFCONSwasonschuldig schreef op 27 november 2024 22:02:

    Hahahahha deze CFO. Hahahhaha.

    1 miljoen omzet per station in 2030.
    40% marge.

    Dat is 50 cent kwh verkopen en tegen 30 inkopen.

    2 miljoen kwh verkoop per station.
    Dat is bij 20kwh tankbeurten (100.000 per jaar) 274 laadbeurten.

    Per dag is dat dan 45 uur aan laden. Per station.

    Lol. Ehhhh.

    Mafkezen. Die 40% wordt niet gehaald en dan praten over de DA van ebitda.

    Die hele visie op de bezetting is toch kansloos......
    Het klinkt wat mij betreft toch echt haalbaar. De huidige top5 stations halen al 800k omzet, met een marge van ruim boven de 40%. Stations worden groter, autos laden sneller en er komen meer autos op de weg. Bovendien wordt de komende jaren de (verlieslatende) helft van de Nederlandse stations afgestoten.
    Er zijn nog genoeg beren op de weg, maar hierin heeft de CFO wat mij betreft wel een helder verhaal.
  8. Dutchtenor 28 november 2024 11:05
    En vergeet niet dat alle problematische zaken bij fossiel aangedreven auto's geoptimaliseerde maar gekunstelde oplossingen hebben. Geluid demping voor de motor, de uitlaat. Versnellingen, koppelingen en slijtende onderdelen. Automaten zijn een gekunstelde oplossing voor het onderliggende probleem, er blijven versnellingen noodzakelijk.
    Bewegende delen (zuigers) die slijten, koeloplossingen voor de motor. Overbrenging op de wielen. Inefficientie van het brandstog gebruik.
    Veel van die zaken waren al 100 jaar geleden opgelost door electrische auto's. Brandstof was echter goedkoop, de ontwikkeling in EV stopte.
    Natuurlijk is en kan er nog veel geoptimaliseerd worden, maar veel van die optimalisaties zijn niet nodig bij een EV.
  9. forum rang 6 MFCONSwasonschuldig 29 november 2024 10:26
    Misschien wil ook iemand wat zeggen over de D(epriciation) van afschrijving in relatie tot betaalde consessies voor de laadplekken?

    Zoals ik het zie is de installatie en exploitatie een simpel bedrijfsmodel. Fastned is de eerste en kijkt tegen de verliezen aan.

    Op elk moment kan elke energieleverancier dit beter en goedkoper. Of het nou Shell of Vattenfall is.

    Oftewel winst kan nooit langdurig heel.hoog zijn, want dan worden de consessies duurder. Er zal ook prijsconcurrentie komen.

    Kortom. Bezetting en marge kunnen niet zo groeien zoals nu simpel lineair gemarket wordt.
  10. Bonus aanbieding 4 december 2024 15:24
    quote:

    Dutchtenor schreef op 28 november 2024 11:05:

    Natuurlijk is en kan er nog veel geoptimaliseerd worden, maar veel van die optimalisaties zijn niet nodig bij een EV.
    - Bij het opladen van een EV treden laadverliezen op
    - Een batterij verliest haar lading na verloop van tijd
    - Een batterij is groot en zwaar terwij er maar weinig energie in past
    - De wielophanging van een EV slijt bovenmatig door het hoge gewicht
    - Er is een dure verwarmingsinstallatie nodig (warmtepomp) bij gebrek aan restwarmte van de motor
    - Er zijn veel materialen nodig voor de productie (kobalt, lithium) die niet op controleerbare en maatschappelijk verantwoorde wijze worden gewonnen.

    Natuurlijk is en kan er nog veel geoptimaliseerd worden, maar veel van die optimalisaties zijn niet nodig bij een ICE.

    Overigens worden appels per 2035 verboden en dan moet iedereen verplicht peren eten. Wilt u appels blijven eten? Buiten de EU blijven appels gewoon te koop.
  11. florida_tower 5 december 2024 10:48
    quote:

    Bonus aanbieding schreef op 4 december 2024 15:24:

    [...]

    - Bij het opladen van een EV treden laadverliezen op
    - Een batterij verliest haar lading na verloop van tijd
    - Een batterij is groot en zwaar terwij er maar weinig energie in past
    - De wielophanging van een EV slijt bovenmatig door het hoge gewicht
    - Er is een dure verwarmingsinstallatie nodig (warmtepomp) bij gebrek aan restwarmte van de motor
    - Er zijn veel materialen nodig voor de productie (kobalt, lithium) die niet op controleerbare en maatschappelijk verantwoorde wijze worden gewonnen.

    Natuurlijk is en kan er nog veel geoptimaliseerd worden, maar veel van die optimalisaties zijn niet nodig bij een ICE.

    Overigens worden appels per 2035 verboden en dan moet iedereen verplicht peren eten. Wilt u appels blijven eten? Buiten de EU blijven appels gewoon te koop.
    Mooi overzichtje! Laat maar weer zien dat el dorado niet bestaat.

    De bottom line blijft dat benzine verbranden het klimaat opwarmt, en zonne-energie dat niet doet. Dus gaat de transitie wereldwijd plaatsvinden, linksom of rechtsom. Het alternatief is een minder leefbaar klimaat.

    Ook buiten de EU wordt de electrificatie doorgezet. Het marktaandeel van EV ligt in EU en UK ongeveer gelijk het met wereldwijde gemiddelde: ourworldindata.org/electric-car-sales . China zit al 2x zo hoog als de EU.

    Voor fastned is het overigens niet zo relevant wat er buiten Europa gebeurt, ze hebben niet de ambitie om buiten het continent uit te breiden.

    De eerder aangekondigde winst van de concessie in Londen is nu overigens in beton gegoten: www.iex.nl/Nieuws/809390/Fastned-bouw...
  12. forum rang 10 voda 6 december 2024 10:47
    Fastned haalt windenergie uit Eemshaven
    06-dec-2024 10:40

    Contract met Scholt Energy en lokale windproducent.

    (ABM FN-Dow Jones) Fastned heeft een afname-overeenkomst afgesloten voor windenergie uit de Eemshaven. Deze overeenkomst, een zogeheten CPPA, is gesloten met energiepartner Scholt Energy en een lokale windproducent, die ondersteund wordt door Topwind. Dit maakt het snellaadbedrijf vrijdagochtend bekend.

    De elektriciteit wordt opgewekt door een grote windmolen met een vermogen van 4,65 MW.

    Eerder al verzekerde Fastned zich van een contract voor zonne-energie.

    Fastned koopt de elektriciteit afkomstig van de windmolen via Scholt Energy in, tegen een vaste prijs. Dit draagt bij aan het beleid om stabiele prijzen te hanteren op de laadstations van Fastned.

    Vanaf 1 november 2024 levert de windmolen in de Eemshaven meer dan 15 miljoen kWh per jaar rechtstreeks aan Fastned. De overeenkomst heeft een looptijd van twaalf jaar.

    Het aandeel Fastned daalde vrijdag 0,2 procent.

    Door: ABM Financial News.
2.492 Posts
Pagina: «« 1 ... 120 121 122 123 124 125 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.