Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,950   0,000   (0,00%) Dagrange 4,828 - 5,220 724.574   Gem. (3M) 183,1K

November - Smart City Expo World Congress

252 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 13 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 23 november 2024 09:59
    Als ik de gemiddelde analistenconsensus bekijk dan valt op dat men verwacht dat ook in 2026 de doelstelling van 600 mio LT nog niet wordt gehaald.

    Enterprise lijkt inderdaad enige tractie te krijgen. Maar ook hier is voor 2026 de gemiddelde analistenconsensus slechts 186 mio. Bedenk dan dat in het kwartaal voor de overgang naar Orbis Maps (Q3 2022) er een omzet van 45,9 mio werd gehaald bij Enterprise. Neem dan ook de inflatie mee die is geweest en nog gaat komen en dan kun je concluderen dat het naar verwachting in totaal meer dan 4 jaar zal hebben gekost om weer op het oude omzetniveau van Enterprise van voor de Orbis Maps te komen. Hopelijk zijn de analisten hier wat te voorzichtig met hun inschattingen.
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 23 november 2024 14:41
    Refererend aan wat pwijsneus in de post hierboven schrijft:

    "In de dynamische markt waarin TomTom opereert, kunnen omstandigheden snel verschuiven."

    Malaise in autosector treft ook Bosch: massaontslag en kortere werkweek

    Bij industrieconcern Bosch moeten duizenden werknemers vertrekken. Veel anderen leveren loon in, omdat ze korter moeten gaan werken. Met de bezuinigingen hoopt het bedrijf, dat ook levert aan autoproducenten, rendabel te blijven.

    Bosch is een belangrijke toeleverancier voor autobouwers, die te kampen hebben met teruglopende verkopen en winsten. Die problemen sijpelen ook door naar toeleveranciers.

    Daarom heeft Bosch besloten in de komende jaren 5.500 banen te schrappen, waarvan 3.800 in het thuisland. Die forse ingreep in het personeelsbestand, die vrijdag bekend werd, raakt vooral divisies die onderdelen en technologie leveren voor de auto-industrie.

    Ook zijn er werknemers van wie de werktijd wordt verkort. Zij hebben nu een contract voor 38 of 40 uur, maar dat gaat per 1 maart naar 35 uur, waarbij het salaris mee daalt. Het gaat om onder meer personeel van Bosch' hoofdkantoor in het Duitse Stuttgart.

    Bij dochterbedrijf Bosch Engineering gaat personeel ook minder uren per week werken. Dit onderdeel verkortte in oktober de werktijd ook al.

    Het Duitse concern telde eind vorig jaar ongeveer 429.000 werknemers wereldwijd, van wie er 134.000 in Duitsland aan de slag zijn.

    www.nu.nl/economie/6336529/malaise-in...
  3. Biofoed 26 november 2024 10:00
    quote:

    bert190 schreef op 26 november 2024 09:23:

    [...]

    Hoppaaa......
    TT is een speeltuin voor beginnende KT beleggers en shorters, lage volumes en goedkope aandelen, met €100.000 "speelgeld" kun je geweldig oefenen....

    Zolang HG geen duidelijkheid geeft over de toekomst en ook nog outlooks gaat intrekken, gaat dit nog wel even zo door, geduld is een schone zaak als je LT-belegger bent in TT maar De Mol houdt het goed vol...
  4. forum rang 6 tatje 26 november 2024 10:33
    Ja visje, ze spelen het spel slim.

    Gewoon niet happen.

    Persoonlijk verwacht ik :

    2024 572
    2025 620
    2026 670
    2027 800

    En dan ga je operating leverage zien.

    Meer omzet a 90% gross margin en bijna geen opex stijging..

    ebit
    2024 - 17
    2025 + 32 a 42
    2026 + 70
    2027 + 170

    maar ja, gezien alle wereldproblemen, kan er roet in het eten komen.

    Wel gebruikt TT de woorden operating leverage vaak. voor mij een uitspraak van geloof in de toekomst
  5. forum rang 6 win some... 26 november 2024 11:05
    quote:

    tatje schreef op 26 november 2024 10:33:

    Ja visje, ze spelen het spel slim.

    Gewoon niet happen.

    Persoonlijk verwacht ik :

    2024 572
    2025 620
    2026 670
    2027 800

    En dan ga je operating leverage zien.

    Meer omzet a 90% gross margin en bijna geen opex stijging..
    [...]
    In 2025 en 2026 dus 8% groei en dan in in 2027 een groei van 19%. Vanwaar deze opmerkelijke versnelling in de groei?
  6. forum rang 6 tatje 26 november 2024 11:24
    quote:

    win some... schreef op 26 november 2024 11:05:

    [...]

    In 2025 en 2026 dus 8% groei en dan in in 2027 een groei van 19%. Vanwaar deze opmerkelijke versnelling in de groei?
    Kijk iemand die netjes een vraag stelt, krijgt ook netjes een antwoord.

    Ik zal mijn mening toelichten, het is tenslotte maar een mening van een forumlid.

    A
    2024 330
    2025 350
    2026 360
    2027 460

    E
    2024 160
    2025 200
    2026 240
    2027 280

    C
    2024 82
    2025 78
    2026 70
    2027 60

    opex min D en A

    2024 468
    2025 480
    2026 500
    2027 520

    D en A in 25 26 27 alleen nog PPE en lease a 20

    Ik laat A pas echt groeien in 2027 gezien uitspraken van Harold call Q3 2024

    So, I see a wall of RFIs and RFQs coming. It’s quite clear where that is leading. I think we’re well positioned to play a role. I think we have a very competitive product now, and I think that’s recognized by the market. So I expect in the next, again, 6 to 18 months, quite a bit of deal activity taking place that will lead to shipments in ’26, ’27.
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 26 november 2024 11:33
    quote:

    tatje schreef op 26 november 2024 10:33:

    Ja visje, ze spelen het spel slim.

    Gewoon niet happen.

    Persoonlijk verwacht ik :

    2024 572
    2025 620
    2026 670
    2027 800

    En dan ga je operating leverage zien.

    Meer omzet a 90% gross margin en bijna geen opex stijging..

    ebit
    2024 - 17
    2025 + 32 a 42
    2026 + 70
    2027 + 170

    maar ja, gezien alle wereldproblemen, kan er roet in het eten komen.

    Wel gebruikt TT de woorden operating leverage vaak. voor mij een uitspraak van geloof in de toekomst
    Vanwaar de verwachting dat de gross margin naar 90% groeit?
    analistenconsensus 2025 86% Average
    analistenconsensus 2026 86% Average
  8. forum rang 6 tatje 26 november 2024 12:03
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 26 november 2024 11:33:

    [...]

    Vanwaar de verwachting dat de gross margin naar 90% groeit?
    analistenconsensus 2025 86% Average
    analistenconsensus 2026 86% Average
    Kijk alle omzet die erbij komt is 90%, is alleen LT , daling komt door C

    Dat in 2025 de gross margin 85% is, komt door C

    Prijsdruk was ook een vraag in de call Q3.

    Harold Goddijn - TomTom NV - Chief Executive Officer, Member of the Management Board
    We know it's tight. There is price pressure, undeniably. We are well protected with longer-term contracts against that. So, like for like, I think if there’s no innovation taking place, you will see pressure over time.
    But at the same time,we see that the requirements of or maps are going up. They are deeper integrated in automation and EV functionality that is now tightly integrated in the vehicle. And those functions typically commanda higher value. So, I’m not so worried for price pressure,but I acknowledge that we need to throw more into the equation to get the same value per vehicle than, let’s say, two or three years ago.
  9. forum rang 6 win some... 26 november 2024 13:21
    quote:

    tatje schreef op 26 november 2024 11:24:

    [...]

    Kijk iemand die netjes een vraag stelt, krijgt ook netjes een antwoord.

    Ik zal mijn mening toelichten, het is tenslotte maar een mening van een forumlid.

    A
    2024 330
    2025 350
    2026 360
    2027 460

    E
    2024 160
    2025 200
    2026 240
    2027 280

    C
    2024 82
    2025 78
    2026 70
    2027 60

    opex min D en A

    2024 468
    2025 480
    2026 500
    2027 520

    D en A in 25 26 27 alleen nog PPE en lease a 20

    Ik laat A pas echt groeien in 2027 gezien uitspraken van Harold call Q3 2024

    So, I see a wall of RFIs and RFQs coming. It’s quite clear where that is leading. I think we’re well positioned to play a role. I think we have a very competitive product now, and I think that’s recognized by the market. So I expect in the next, again, 6 to 18 months, quite a bit of deal activity taking place that will lead to shipments in ’26, ’27.
    De omzetcijfers voor 2024 kan ik mij wel in vinden. De vraag is natuurlijk wat de groei gaat zijn.

    Automotive in 2013 een omzet van 111 mio, in 2024 geschat 330 mio geeft een Cagr van 10,41%
    Van 330 mio in 2024 naar 460 mio in 2027 veronderstelt een Cagr van 11,71%
    Iets hoger, maar mogelijk. Moeten de omstandigheden wel allemaal meezitten.

    Enterprise in 2013 een omzet van 116 mio, in 2024 geschat 160 mio geeft een Cagr van 2,97%
    Van 160 mio in 2024 naar 280 mio in 2027 veronderstelt een Cagr van 20,51%
    Enorm veel hoger, lijkt mij niet waarschijnlijk.

    HG heeft het voortdurend over de nieuwe markten die met het nieuwe platform kunnen worden aangeboord en over de groei van LT. De vraag is echter in hoeverre TT daar van kan profiteren. Sinds 2013 is LT ook behoorlijk gegroeid, terwijl de Enterprise-omzet van TT hierin niet in is meegegaan. Waarom nu wel? We zien dat ook veel nieuwe gebruikers van de TT-services niet rechtstreeks bij TT binnenkomen, maar via Microsoft Azure. Azure is het afgelopen decennium met zo'n 30-50% per jaar gegroeid. TT_Enterprise heeft een heel decennium nodig gehad voor zo'n procentuele groei. Dan wordt er dus waarschijnlijk wel veel meer gebruik gemaakt van de LT-technologie van TT, maar komt dit nauwelijks terug in de Enterprise-omzet.
    Mij lijkt een Cagr van 10% voor Enterprise een goede inschatting. Dan kom je in 2027 op een Enterprise-omzet van 213 mio. Ben ik gezien het verleden nog vrij optimistisch.

    De ontwikkeling van Consumer is lastig in te schatten. In 2023 was de omzet 94 mio. Met een omzet van 82 mio in 2024 is er dan een daling van 12 mio. Voor 2025 een omzet van 78 mio zou dan een daling van slechts 4 mio impliceren. Dat lijkt me iets te positief. Voor de jaren erna kan ik me er wel in vinden. De vraag is natuurlijk wel hoe lang Consumer nog winstgevend blijft bij dalende omzetten.

    Ontwikkeling van Opex lijkt mij lastig, maar met een strakke kostenbeheersing en voortdurende automatisering wel mogelijk.
252 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 13 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.