Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Basic-Fit AEX:BFIT.NL, NL0011872650

Laatste koers (eur) Verschil Volume
21,580   -0,200   (-0,92%) Dagrange 21,460 - 21,760 106.539   Gem. (3M) 99,6K

Basic-Fit 2024: De feniks herrijst uit zijn as...

3.109 Posts
Pagina: «« 1 ... 150 151 152 153 154 ... 156 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Bart Meerdink 30 oktober 2024 14:20
    quote:

    Umi1 schreef op 29 oktober 2024 09:43:

    [...]

    Imo niet juist van die rechter; er staat letterlijk "vanaf"... Dat is gewoon een luie consument die niet kan/wil lezen. Overigens elke fitnesszaak gebruikt die actie...

    Wat is de implicatie, kan het artikel niet lezen?
    Enige effect is slechte PR voor Basic-Fit.

    Geen slechte bedoelingen van BF, maar niet klantgericht genoeg. Altijd denken vanuit de klant.

    De Gelderlander:
    "Omdat de klant in het gelijk is gesteld moet Basic Fit de proceskosten betalen van bijna 900 euro. Ook moet de misleidende advertentie worden aangepast. Daarmee is voor de rechter de zaak afgesloten.

    Op de website van Basic Fit staat inmiddels een andere advertentie. Mensen kunnen een jaarabonnement afsluiten voor 24,99 euro per vier weken. De eerste vier weken zijn dan wel gratis."
  2. forum rang 4 Onder de regenboog 30 oktober 2024 15:03
    Vorige week ben ik na mijn verblijf in Frankrijk van twee maanden aan het sporten geslagen in Den Haag Gr. Marktstraat. Jezus wat is dat mooi verbouwd! Enorm groot, netjes en ruim opgezet. Jammer dat ze in Frankrijk in Orthez nog geen club hebben geopend. Moest elke dag kwartier rijden, hardlopen was net iets te ver :-) Heren ik weet dat jullie hier meelezen, open ff een clubje in Orthez ( 20.000 inwoners, er zitten daar 4 sportscholen die nou niet bepaald netjes zijn. Druk, vies en ....... duur 50 euro per maand!
  3. forum rang 4 Marrr 30 oktober 2024 18:52
    quote:

    Umi1 schreef op 30 oktober 2024 18:13:

    [...]

    Slechte reclame is ook reclame.
    Het gaat hier niet om iets ingrijpends.
    Dat geldt misschien voor de uitvoering, echter niet voor de inhoud. In de beginjaren van de clubs is er een enorm wantrouwen gekweekt t.a.v. de abonnementen. Voor een jaar eraan vastzitten etc.

    Enfin, laat de koers maar flink omhoog gaan, ik wil winst maken! :-)
  4. forum rang 4 VforVermogen 1 november 2024 15:30
    Kijkend naar de franchise fees van PF kan een beeld worden gevormd van de mogelijke opbrengsten van het franchisemodel voor BF.

    What are the ongoing fees for a Planet Fitness franchise?
    Planet Fitness franchisees are required to pay a 7% royalty fee on gross sales. Additionally, there is a 2% National Advertising Fund (NAF) fee on gross sales, which covers national advertising efforts.

    Franchisees are also required to spend 1-2% of gross sales on local advertising to support marketing efforts in their specific location. These fees help maintain brand consistency and support franchisees with marketing and operational resources.

    Daarnaast betalen franchisenemers een initiële franchise fee van enkele tienduizenden dollars.

    Mocht BF in een ontwikkelingsland (Marokko?) starten met de franchise, dan zal de omzet per club waarschijnlijk lager liggen dan in de huidige landen. Bij een membership yield van EUR 15 en 3000 members kom je op EUR 540K omzet. Dat zou BF bij een fee van 7% zo'n EUR 38K per jaar opleveren (wat wel grotendeels doordruppelt naar bottom line).

    Dit zou betekenen dat er honderden of zelfs duizenden franchise clubs nodig zijn voor een betekenisvolle impact op het resultaat.

    Iemand met een positiever beeld?
  5. forum rang 4 Jochie1962 1 november 2024 17:20
    quote:

    VforVermogen schreef op 1 november 2024 15:30:

    Kijkend naar de franchise fees van PF kan een beeld worden gevormd van de mogelijke opbrengsten van het franchisemodel voor BF.

    What are the ongoing fees for a Planet Fitness franchise?
    Planet Fitness franchisees are required to pay a 7% royalty fee on gross sales. Additionally, there is a 2% National Advertising Fund (NAF) fee on gross sales, which covers national advertising efforts.

    Franchisees are also required to spend 1-2% of gross sales on local advertising to support marketing efforts in their specific location. These fees help maintain brand consistency and support franchisees with marketing and operational resources.

    Daarnaast betalen franchisenemers een initiële franchise fee van enkele tienduizenden dollars.

    Mocht BF in een ontwikkelingsland (Marokko?) starten met de franchise, dan zal de omzet per club waarschijnlijk lager liggen dan in de huidige landen. Bij een membership yield van EUR 15 en 3000 members kom je op EUR 540K omzet. Dat zou BF bij een fee van 7% zo'n EUR 38K per jaar opleveren (wat wel grotendeels doordruppelt naar bottom line).

    Dit zou betekenen dat er honderden of zelfs duizenden franchise clubs nodig zijn voor een betekenisvolle impact op het resultaat.

    Iemand met een positiever beeld?
    Positiever? Jazeker! gewoon wat aandelen BFIT kopen ... 5 jaar lekker trainen en niet naar de koers kijken ... en dan na 5 jaar ben je sterk en rijk!

    Nou?
  6. forum rang 5 The Third Way... 2 november 2024 09:35
    quote:

    The Third Way... schreef op 20 oktober 2024 14:05:

    2. De grote steden
    Tot de komst van BFIT was Frankrijk een ingeslapen markt. Er waren weliswaar enkele grotere ketens maar daar zat weinig sjoege in. Dus zocht BFIT frontaal de aanval en vestigde zich het liefst pontificaal tegenover of naast een franchisenemer van een Fitness Park, Keep Cool of l’Orange Bleue. Individueel konden die niet opboksen tegen de spieren van beursfonds BFIT en werden financieel letterlijk leeggezogen, via de leden.

    Toen kwam covid, kregen zij een adempauze en konden zich beraden op een respons. Men begreep dat in het low-cost segment puur concurreren met BFIT op prijs moeilijk zou zijn. Ook hier werd snel duidelijk uit onderzoek dat regelmatige sporters, na een initiatieperiode, het geen probleem vinden om 5-10 euro/4w oftewel minder dan een euro per bezoek meer te betalen voor een betere beleving. Dit is nu overigens op Europees niveau het snelst groeiende marktsegment. Met de financiële en professionele steun van vooral Private Equity partijen werd de strategie omgegooid.

    In een vorige bijdrage heb ik op basis van onderzoek een vergelijking gemaakt tussen BFIT en het “vernieuwde” Fitness Park. Samengevat persoonlijke ontvangst en begeleiding, betere en meer apparatuur, geen wachttijden tijdens spitsuren, netjes opgeruimd en schoon, en meer gedisciplineerde sfeer in de zaal. Let overigens ook op de context: in de Franse steden hangen veel meer sociale spanningen en is meer toezicht welkom, ook volgens een voormalige BFIT manager. Voor 30 euro al toegang tot de 300 zalen, nog maar nauwelijks duurder dan BFIT. En voor 45 euro komen er allerlei fratsen zoals hydro-massage bij. Andere ketens hebben hun eigen aanbod ontwikkeld.

    En dan blijken ook de voormalige leden bereid om terug over te steken terug naar de overkant. En met de financiële slagkracht van die PE partijen wordt nu de groei herpakt en de aanval ingezet. Een beetje zoals BFIT een decennium geleden onder leiding van 3i, ook de partij achter de Action.

    De Aldi en McFit toen en nu
    Is dit een onverwachte ontwikkeling? Wanneer we het vergelijken met de supermarkt sector dan zagen we daar al veel eerder eenzelfde levenscyclus. De eerste Aldi in NL gooide kartonnen dozen in een loods die klanten gretig zelf uitpakten. Naderhand moest het echter een steeds meer aangeklede versie bieden terwijl de aangevallen AH leerde hoe ook een effectieve prijsstrategie te hanteren en zich commercieel beter te differentiëren.

    En dat brengt ons in Duitsland waar het low-cost segment al veel langer bestaat en de differentiatie al veel meer uitgekristalliseerd is. De grootse speler McFit heeft daar bv. 2 mln leden en de groep erboven heeft daarnaast meerdere franchise formules. Maar 29.9 voor die betere beleving want Duitsers zijn ook zuunig. Daarom werd BFIT gedwongen om ook hier de prijs nog verder te verlagen tot zelfs maar 14.9 euro.

    Volgens dat McFit lopen de nieuwe BFIT locaties daar niet goed omdat het dacht dat prijs alleen genoeg zou zijn om het verschil te maken. Daar is een markt voor, maar dat geldt zoals eerder besproken vooral in een immature markt en Duitsland is het omgekeerde. Ik las zelfs letterlijk dat het met onbegrip de presentatie op de CMD van de COO ervaarde, had die wel goed zijn onderzoek gedaan? Zoals eerder in een bijdrage besproken, eigenaar de RSG groep gebruikt de centjes verkregen van de verkoop van de Spaanse dochter aan BFIT om de clubs weer verder op te waarderen.

    Conclusie
    Zoals al vaker aangehaald, een decennium geleden was het ook weer een Private Equity partij namelijk 3i dat BFIT professionaliseerde, zoals we nu in vele landen zien gebeuren. Het bracht daarna BFIT naar de beurs en maakte zo het ongelofelijke succes mogelijk. De destijds zorgvuldig uitgestippelde roadmap behoeft echter een grondige herziening, zoals hierboven uitgetekend. Mijns inziens hebben founder Moos & co. nu bij veel professionelere markten, andere omgevingen en een 10x grotere organisatie meer dan ooit weer de steun nodig van een professionele ervaringsdeskundige.

    Tijdens de laatste call gaf the Moos toe dat meerdere PE partijen hem de laatste tijd benaderden, impliciet omdat ze denken dat het beter kan. De tijd dringt…

    Bronnen:
    Naast eigen R&D heel veel interviews met experts (op C-niveau) over de markt in het algemeen en BFIT specifiek (achter paywalls). Hierdoor heb ik trouwens ook nogmaals bevestigd gekregen dat wij een grote informatie achterstand hebben tov. die professionals zoals PE partijen.
    First of three new look McFit gyms relaunches in Munich, as part of a multi-million brand refresh

    The modernisation offensive in Munich is an important step for the McFit brand and a strong signal for the future,” says Stephan Pallmann, director brand and customer management RSG Group. “We are certain that the fresh look and new ideas will offer great added value for our members.”

    The bright and friendly new style uses “back to basic” materials, such as steel, concrete and wood. A separate women's area has been added, including equipment such as a booty booster, standing abduction, glute booster rack and functional equipment. Around 25 classes will be offered each week in the newly designed studio and a fun added feature is the table tennis table.

    The endurance area is equipped with 20 treadmills and seven Climb Mills as well as a functional area, a strength area with half racks and 70 pairs of dumbbells and resistance machines.

    “I have personally been closely involved in the long-term development of the McFit brand and am now all the more pleased that the new concept in Munich is one of the first locations to be implemented across the board in the studios,” says Walter Schromm, McFit district manager.

    The next opening, in Munich Forstenried, is already scheduled for the end of November.

    RSG Group’s core brand, McFIT is now more than 25-years-old. With 230 studios in Germany, Austria and Italy, it is one of Europe's largest fitness communities.

    In December 2023, the affordable operator entered into an exclusive partnership with Aldi Sports to sell pre-paid membership cards at Aldi South shops and via the Aldi Sports app, which enables customers to train at all German McFit studios. A McFit spokesperson said they hope this attractive offer will extend the reach of the brand.

    RSG Group’s other brands include Gold's Gym and John Reed. Joint CEOs, Hagen Wingertszahn and Jobst Müller-Trimbusch, will talk about overcoming their toughest challenge in Life Lessons in an upcoming HCM.

    www.leisureopportunities.co.uk/news/F...
  7. Umi1 2 november 2024 11:03
    quote:

    VforVermogen schreef op 1 november 2024 15:30:

    Dit zou betekenen dat er honderden of zelfs duizenden franchise clubs nodig zijn voor een betekenisvolle impact op het resultaat.

    Iemand met een positiever beeld?
    Met een gemiddeld loon van 300 euro/maand zal een abo nog een stuk goedkoper zijn vermoed ik (al spreken andere bronnen van 1000 euro?)... Daarnaast hebben ze wel bijna 40M inwoners, dus een vrij grote markt.
    Uiteindelijk is het geld waar ze weinig voor moeten doen.
    Maar wie zegt dat het Marokko wordt?
  8. BtB180 7 november 2024 19:00
    quote:

    The Third Way... schreef op 7 november 2024 15:50:

    Na de grote reorganisatie goede Q3 resultaten met outlook verhoging bij Planet fitness. Nu zelfs op ATH.

    Het kan dus wel...
    Goedenavond,

    Wat is voor jou de reden om toch aandeelhouder van BFIT te blijven als je (gezien ook eerdere berichten van je) de dingen beter ziet gaan bij Planet Fitness?
  9. forum rang 5 The Third Way... 8 november 2024 09:18
    quote:

    BtB180 schreef op 7 november 2024 19:00:

    [...]

    Goedenavond,

    Wat is voor jou de reden om toch aandeelhouder van BFIT te blijven als je (gezien ook eerdere berichten van je) de dingen beter ziet gaan bij Planet Fitness?
    Daar heb ik hier al vaak over geschreven, maar kortst samengevat omdat ik denk dat eens die management discount eruit moet lopen...
  10. BtB180 8 november 2024 17:13
    quote:

    The Third Way... schreef op 8 november 2024 11:33:

    [...]
    En jij, tot nu toe nog niet veel van jou hierover gelezen?
    Ik zie Planet Fitness wel als een ander business model dan Basic-Fit, ook al exploiteren ze beiden sportscholen. Ik zie er wel een voordeel in dat BFIT in de huidige landen hun sportscholen in eigen beheer hebben, hierdoor kun je makkelijker clusteren.

    Voor een Planet Fitness kan dit lastiger zijn, want als er 2 franchisees in dezelfde stad zitten, dan worden het concurrenten van elkaar.

    Verder lees ik al wel een tijdje mee hier, en vind ik dat er best vaak conclusies worden getrokken op basis van (naar mijn mening) een onvolledig beeld/cijfers van de situatie. Zo heel uitgebreid rapporteert Basic-Fit namelijk niet. Desalniettemin is het wel vermakelijk, en dat is ook wat waard!
  11. forum rang 4 VforVermogen 8 november 2024 17:18
    quote:

    The Third Way... schreef op 7 november 2024 15:50:

    Na de grote reorganisatie goede Q3 resultaten met outlook verhoging bij Planet fitness. Nu zelfs op ATH.

    Het kan dus wel...
    Ik snap dat beleggers bereid zijn om meer te betalen voor Planet Fitness; het trackrecord is nou eenmaal beter, ook zijn er minder onzekerheden. Toch blijft het waarderingsverschil met Basic Fit opvallend. Zie het simplistische beeld vol haken en ogen van hieronder.

    De nieuwe outlook van Planet Fitness is dat de adjusted net income in 2024 stijgt met 8-9%. In 2023 was de adjusted net income USD 199 miljoen. Bij een stijging van 9% zou de adjusted net income in 2024 USD 217 miljoen bedragen. Planet Fitness heeft een market cap van USD 8,20 miljard en EV van USD 10,38 miljard. Winstmultiple market cap van 38 en multiple EV van 48.

    Basic Fit heeft een geschatte adjusted net income (analistenconcensus 9-2024) van EUR 52,2 miljoen in 2024 en EUR 96,6 miljoen in 2025. Basic Fit heeft een market cap van EUR 1,50 miljard en EV van EUR 2,44 miljard (leaseverplichtingen niet meegenomen). Winstmultiple market cap van 29 en multiple EV van 47, kijkend naar de winst van 2024. Ongeveer hetzelfde als de multiples van Planet Fitness.

    Volgend jaar wordt een ander verhaal, aangezien de winst van BF nog in een sterk stijgende fase zit terwijl PF steady met high single digits groeit. Bij een winst van EUR 96,6 miljoen in 2025 heeft BF een multiple market cap van 15 en multiple EV van 25. Dan gaan het waarderingsverschil tussen BF en PF duidelijk worden en dat zal in 2026 nog verder oplopen.
3.109 Posts
Pagina: «« 1 ... 150 151 152 153 154 ... 156 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.