Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel EBUSCO HOLDING AEX:EBUS.NL, NL0015002AG2

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1,370   +0,073   (+5,60%) Dagrange 1,280 - 1,520 5.273.271   Gem. (3M) 861,9K

Ebusco 2024

11.421 Posts
Pagina: «« 1 ... 467 468 469 470 471 ... 572 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Sander 30 oktober 2024 12:08
    quote:

    Lekker Truitje schreef op 30 oktober 2024 11:43:

    Ziet er wel gezellig uit daar :
    www.google.com/maps/place/65582+Hambach,+Duitsland/@50.3983182,7.9805587,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipOdFCD0UC-5-wfKaM4ObkH3e76wCz-EMA4q9IZq!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipOdFCD0UC-5-wfKaM4ObkH3e76wCz-EMA4q9IZq%3Dw203-h152-k-no!7i4608!8i3456!4m7!3m6!1s0x47bdd2ce5dfd04a7:0x422d4d510db00d0!8m2!3d50.3983182!4d7.9805587!10e5!16s%2Fm%2F02z3h2f?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTAyNy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

    Wel een hele hoop tekentjes eigenlijk voor 1 website-aaanduiding.
    Is dat wel de juiste Hambach? Dit lijkt mij meer op een mijn: www.google.nl/maps/place/52382+Nieder...,+Duitsland/
  2. forum rang 5 Lekker Truitje 30 oktober 2024 12:12
    Ik vind dat Europa geweldige kansen dreigt mis te lopen. De EU en nationale overheden moeten veel meer de electrificatie stimuleren, de problemen aanpakken waar ze zijn. Zonodig de rijken maar een tijdje hoger belasten. Versneld meer windmolens. Protesten, dan noodwetgeving. Meer snel kabels. Meer openbare laadpalen. Personeelstekort. Voor bepaalde beroepen, tijdelijk giga belastingkortingen instellen. Vieze mijnen, milieuschade: proberen te herstellen voor zover mogelijk en niet onbetaalbaar. Bij vulkaanuitbarstingen wordt een gebied ook flink ondersteboven gehaald. Chinese concurrentie? EU moet invoerrechten zonodig verder verhogen. Onderdelentekort, dan hier maken. Enz.
    Zie ik het te simpel, of zien politici te moeilijk, of zien ze gewoon niets ?
  3. forum rang 6 bartbas 30 oktober 2024 12:40
    quote:

    Opstapelen schreef op 30 oktober 2024 08:47:

    cash was eind juni 8m.
    Die is dus allang op en betalen ze de rekeningen niet of nauwelijks
    Kort lopende schuld is al 33m plus qbuzzzzzz debacle nog te betalen
    Belasting heeft al claim liggen op onderpand.
    Emissie is 36 m(als die door gaat)
    geld is direct op.
    Geen stuiver voor turn around of herstart van ook maar iets.
    gaat geen leverancier meer iets leveren mits vooraf betaald,
    enige waar je op kan hopen is dat er heel veel daghopers komen die de koers stuwen en dan bidden dat grootaandeelhouders niet gaan dumpen. Dan zou de koers wat kunnen stijgen maar uiteindelijk wel op 0 komen. Denk binnen 6 maand einde oefening.
  4. forum rang 6 bartbas 30 oktober 2024 12:43
    quote:

    Opstapelen schreef op 30 oktober 2024 08:47:

    cash was eind juni 8m.
    Die is dus allang op en betalen ze de rekeningen niet of nauwelijks
    Kort lopende schuld is al 33m plus qbuzzzzzz debacle nog te betalen
    Belasting heeft al claim liggen op onderpand.
    Emissie is 36 m(als die door gaat)
    geld is direct op.
    Geen stuiver voor turn around of herstart van ook maar iets.
    gaat geen leverancier meer iets leveren mits vooraf betaald,
    enige waar je op kan hopen is dat er heel veel daghopers komen die de koers stuwen en dan bidden dat grootaandeelhouders niet gaan dumpen. Dan zou de koers wat kunnen stijgen maar uiteindelijk wel op 0 komen. Denk binnen 6 maand einde oefening.
    je vergeet de opdrachtgevers. EEn inkoper van rollend busmaterieel hoeft niet bij zijn directie aan te komen met een plan om bij Ebusco bussen te bestellen.
  5. forum rang 4 Jochie1962 30 oktober 2024 12:44
    Dagelijks verbruiken we (ruim) 100 miljoen vaten aardolie. 1 vat is 159 liter.

    Dus dagelijks verbruiken we 15.900.000.000 liter aardolie.

    1 liter aardolie is 10 Kwh electriciteit qua energie-inhoud.

    Dus we gebruiken dagelijks 159.000.000.000 Kwh electrische energie op basis van fossiele brandstof. Daarbij komt dan nog alle groene electriciteit die we opwekken en verbruiken.
    (Let op: deze vergelijking gaat mank omdat veel aardolie gebruikt wordt om plastic en andere rommel van te maken, maar omgerekend naar 'elektrische energie' klopt het wel zo'n beetje.)

    Zou dat niet met wat minder kunnen? moeten we niet in dié richting zoeken?

    We zijn helemaal gek tegenwoordig van AI en achterliggende datacenters, die zóveel energie verbruiken dat zelfs kerncentrales gecontracteerd worden voor de electrische energie (zoals onlangs door Microsoft gedaan werd).
  6. forum rang 7 Bye 30 oktober 2024 13:18
    quote:

    Wilbar schreef op 30 oktober 2024 12:39:

    [...]
    U regelt de benodigde vergunningen? JA? Dan kan er over 5 jaar begonnen worden met egaliseren..
    Tegenstanders zul je wel blijven houden. Dat was jaren geleden ook al het geval.
    Nu zijn de de kerncentrales goeddeels gesloopt of buiten gebruik gesteld blijkt
    zonne- en windenergie onvoldoende om aan de vraag naar energie te kunnen voldoen.
    Fossiel is ''is spoedig'' ten einde.
    Wat overblijft is toch opnieuw kernenergie.
    De gevaren die zouden bestaan zijn weggenomen.
    Morgen beginnen. En spoedig met bouwen beginnen.
    Dan is de 1e kerncentrale binnen 5 jaar in gebruik.
  7. forum rang 7 €URO-Trader 30 oktober 2024 13:22
    Electrificatie wordt als het ei van Columbus beschouwd, maar creëert bijzonder veel uitstoot. Grondstof winning veroorzaakt tevens migratie met alle problemen van dien. Ebusco maakt mooie bussen, echter heeft men reeds in 3 jaar tijd 1,5 miljard Euro verbrand, en zeker niet duurzaam. Mooi concept, echter levert dit niets op. En wat met het onderhoud? Gekwalificeerd personeel heeft men praktisch niet meer te over, en Jan met de Pet gaat zeker niet even sleutelen. Electificatie is nogal een ding. In Zweden heeft men reeds problemen met de gezondheid vh personeel die de accu's maken. Electificatie wordt alleen maar duurder en een reparatie gaat een vermogen kosten. Waterstof wordt de toekomst naar het schijnt, en dat is niet in de business van Ebusco.
  8. forum rang 5 Lekker Truitje 30 oktober 2024 13:34
    quote:

    Sander schreef op 30 oktober 2024 12:08:

    [...]

    Is dat wel de juiste Hambach? Dit lijkt mij meer op een mijn: www.google.nl/maps/place/52382+Nieder...,+Duitsland/
    Ik denk dat Duitsland om niet in de war te raken alle bruinkoolontginningen maar voor het gemak Hambach heeft genoemd.
  9. forum rang 5 StoplossBurner 30 oktober 2024 13:39
    quote:

    €URO-Trader schreef op 30 oktober 2024 13:22:

    Electrificatie wordt als het ei van Columbus beschouwd, maar creëert bijzonder veel uitstoot. Grondstof winning veroorzaakt tevens migratie met alle problemen van dien. Ebusco maakt mooie bussen, echter heeft men reeds in 3 jaar tijd 1,5 miljard Euro verbrand, en zeker niet duurzaam. Mooi concept, echter levert dit niets op. En wat met het onderhoud? Gekwalificeerd personeel heeft men praktisch niet meer te over, en Jan met de Pet gaat zeker niet even sleutelen. Electificatie is nogal een ding. In Zweden heeft men reeds problemen met de gezondheid vh personeel die de accu's maken. Electificatie wordt alleen maar duurder en een reparatie gaat een vermogen kosten. Waterstof wordt de toekomst naar het schijnt, en dat is niet in de business van Ebusco.
    Aha, de planken die voorheen voor je ogen zaten, gebruik je inmiddels om mis te slaan. Ik kan hier een heel betoog houden waarom waterstof voor (stads)bussen een van de meest ridicule ideeën ooit is, maar vermoed dat ik daar weinig personen mee bereik. Zijn dezelfde mensen die in Nikola of een Rivian stapte; snappen niet zoveel van de automotive en energietransitie. En ook, 1.5 miljard verbrand; aandeelhouderswaarde ja, daadwerkelijk aan cash, verre van (ongeveer 300 tot 400 miljoen afhankelijk van de huidige balans).
  10. forum rang 7 Bye 30 oktober 2024 14:06
    quote:

    Lekker Truitje schreef op 30 oktober 2024 13:34:

    [...]
    Ik denk dat Duitsland om niet in de war te raken alle bruinkoolontginningen maar voor het gemak Hambach heeft genoemd.
    Dat is toch niet het geval. Hambach e.o. is ''het'' bruinkoolgebied van Duitsland.
    De voorraad lijkt bijna onuitputtelijk te zijn. Kan nog jaren dienst doen.
    En de bewoners rondom Hambach worden massaal '''geruimd".
    Complete dorpen verdwijnen van de aardbodem.
    Wat op termijn overblijft is het grootste meer van Duitsland.
  11. forum rang 4 Jochie1962 30 oktober 2024 16:26
    quote:

    Jochie1962 schreef op 30 oktober 2024 12:44:

    Dagelijks verbruiken we (ruim) 100 miljoen vaten aardolie. 1 vat is 159 liter.

    Dus dagelijks verbruiken we 15.900.000.000 liter aardolie.

    1 liter aardolie is 10 Kwh electriciteit qua energie-inhoud.

    Dus we gebruiken dagelijks 159.000.000.000 Kwh electrische energie op basis van fossiele brandstof. Daarbij komt dan nog alle groene electriciteit die we opwekken en verbruiken.
    (Let op: deze vergelijking gaat mank omdat veel aardolie gebruikt wordt om plastic en andere rommel van te maken, maar omgerekend naar 'elektrische energie' klopt het wel zo'n beetje.)

    Zou dat niet met wat minder kunnen? moeten we niet in dié richting zoeken?

    We zijn helemaal gek tegenwoordig van AI en achterliggende datacenters, die zóveel energie verbruiken dat zelfs kerncentrales gecontracteerd worden voor de electrische energie (zoals onlangs door Microsoft gedaan werd).
    Nog een kleine aanvulling van ChatGPT:
    "Wereldwijd ligt het aardgasverbruik rond de **4.000 miljard kubieke meter per jaar**, wat neerkomt op ongeveer **11 miljard kubieke meter per dag**.

    In termen van energie komt dit overeen met ongeveer **120 miljoen barrels of oil equivalent (BOE)** per dag, wat een aanzienlijk deel vormt van de wereldwijde energiebehoefte. Het aardgasverbruik wordt voornamelijk aangedreven door elektriciteitsproductie, verwarming, en industriële processen.

    De vraag naar aardgas blijft stijgen, vooral omdat het als schonere optie wordt gezien ten opzichte van kolen en olie, en het een belangrijke rol speelt als aanvulling op hernieuwbare energiebronnen vanwege de betrouwbaarheid in piekbelastingen
    ."

    Dus het dagelijks elektrisch equivalent van aardgas-verbruik geeft nog eens 190.800.000.000 Kwh extra.

    In totaal dus zo'n 349.800.000.000 Kwh totaal verbruik per dag. En nóg is de natuur niet (volledig) kapot!
  12. DiamondHands 30 oktober 2024 17:13
    quote:

    €URO-Trader schreef op 30 oktober 2024 13:22:

    Electrificatie wordt als het ei van Columbus beschouwd, maar creëert bijzonder veel uitstoot. Grondstof winning veroorzaakt tevens migratie met alle problemen van dien. Ebusco maakt mooie bussen, echter heeft men reeds in 3 jaar tijd 1,5 miljard Euro verbrand, en zeker niet duurzaam. Mooi concept, echter levert dit niets op. En wat met het onderhoud? Gekwalificeerd personeel heeft men praktisch niet meer te over, en Jan met de Pet gaat zeker niet even sleutelen. Electificatie is nogal een ding. In Zweden heeft men reeds problemen met de gezondheid vh personeel die de accu's maken. Electificatie wordt alleen maar duurder en een reparatie gaat een vermogen kosten. Waterstof wordt de toekomst naar het schijnt, en dat is niet in de business van Ebusco.
    Je moet even beter je huiswerk doen. Waterstof gaat het zeker niet worden.
    Is veel te duur en kost te veel, een waterstof bus kost 2x zoveel als een Batterij elektrische bus. en heeft veel meer onderhoud nodig aan de brandstofcellen.

    Daarbij is er nergens infrstructuur om Waterstof the tanken.
    en het is extreem gevaarlijk, moet onder 800 BAR getankt en opgelagen worden.

    TCO technisch is een Batterij elektrische bus het meest efficient. en zo te zien heeft Ebusco de meest efficiente bus, omdat ze 30% lichter zijn en daardoor ook minder batterijen mee nemen. De LFP batterijen die gebruitk worden blijven in kosten dalen. die prijzen zijn sinds 2 jaar alweer door de helft. en blijft maar zaken komende 10-15 jaar.

    LFP batterijen zijn perfect recycleerbaar. het voordeel daarvan is dat je niet meer lithium, koper, aluminium uit de mijnen hoeft te halen. maar al in je hand hebt. het moet alleen wel weer gerafineerd worden.

    reparatie wordt alleen maar goedkoper. en het is totaal onzin dat mensen ziek worden van batterijen. je moet ze niet opeten dat is inderdaad slecht voor je gezondheid.

    De bussen van Ebusco gaan veel langer mee door hun composieten structuur. ze gaan minimaal 20 jaar mee. er zit geen roest meer zoals bij andere bus bouwers. daardoor veel duurzamer en veel minder schadelijk.

    alleen heeft ebusco een grote fout gemaakt om productie in EU op te zetten. als ik zo het turnaround plan lees dan hebben ze een zeer grote kans van slagen. kosten fors naar beneden. en alles terug in China bouwen. zoals ze er voor ook deden. dan zit je zo weer op EBIDTA positief. aan de orders ligt het niet. ze hebben veel voorraad anderdelen.dus het gaat om die laaste push. de truc is nu om alles zsm om te zetten naar cash.

    Er is geen 1.5 miljard verbrand. maar slechts 300 miljoen is best wel een verschil. blijft veel. maar je moet niet overdrijven.
  13. forum rang 10 DeZwarteRidder 30 oktober 2024 17:18
    quote:

    DiamondHands schreef op 30 oktober 2024 17:13:

    [...]

    Je moet even beter je huiswerk doen. Waterstof gaat het zeker niet worden.
    Is veel te duur en kost te veel, een waterstof bus kost 2x zoveel als een Batterij elektrische bus. en heeft veel meer onderhoud nodig aan de brandstofcellen.

    Daarbij is er nergens infrstructuur om Waterstof the tanken.
    en het is extreem gevaarlijk, moet onder 800 BAR getankt en opgelagen worden.

    TCO technisch is een Batterij elektrische bus het meest efficient. en zo te zien heeft Ebusco de meest efficiente bus, omdat ze 30% lichter zijn en daardoor ook minder batterijen mee nemen. De LFP batterijen die gebruitk worden blijven in kosten dalen. die prijzen zijn sinds 2 jaar alweer door de helft. en blijft maar zaken komende 10-15 jaar.

    LFP batterijen zijn perfect recycleerbaar. het voordeel daarvan is dat je niet meer lithium, koper, aluminium uit de mijnen hoeft te halen. maar al in je hand hebt. het moet alleen wel weer gerafineerd worden.

    reparatie wordt alleen maar goedkoper. en het is totaal onzin dat mensen ziek worden van batterijen. je moet ze niet opeten dat is inderdaad slecht voor je gezondheid.

    De bussen van Ebusco gaan veel langer mee door hun composieten structuur. ze gaan minimaal 20 jaar mee. er zit geen roest meer zoals bij andere bus bouwers. daardoor veel duurzamer en veel minder schadelijk.

    alleen heeft ebusco een grote fout gemaakt om productie in EU op te zetten. als ik zo het turnaround plan lees dan hebben ze een zeer grote kans van slagen. kosten fors naar beneden. en alles terug in China bouwen. zoals ze er voor ook deden. dan zit je zo weer op EBIDTA positief. aan de orders ligt het niet. ze hebben veel voorraad anderdelen.dus het gaat om die laaste push. de truc is nu om alles zsm om te zetten naar cash.

    Er is geen 1.5 miljard verbrand. maar slechts 300 miljoen is best wel een verschil. blijft veel. maar je moet niet overdrijven.
    Er is 1.5 miljard euro verbrand aan aandeelhouderswaarde.
  14. forum rang 7 lucas D 30 oktober 2024 21:22
    quote:

    lucas D schreef op 28 oktober 2024 23:01:

    [...]
    Zie het wel zitten om morgen wat te kopen.
    Wat vandaag gebeurde is wel vaker gebeurd na een week zoals vorige week, dan mag een aandeelhouder nog zijn handen dichtknijpen.
    Echter als je geen aandelen in bezit hebt zijn dit kansen, waarom?

    1) Er staan bijna 50 bussen kant en klaar om geleverd te worden, een contract kan binnen een week.
    2) Een leverancier staat op het punt te investeren in Ebusco.
    3) De emissie is gesteund door 95% van de aandeelhouders, die doen mee zodra 2 zijn krabbel zet die
    investeert sowieso.
    4) De laatste drie berichten op de Ebusco site, laten kostenbesparingen zien, voor het eerst!

    Ja ik zie wel kansen voor een van de eerste 2 punten uitkomen.
    Tja een goede kijk is geen voer voor criticasters.:~)
  15. forum rang 5 StoplossBurner 30 oktober 2024 22:42
    quote:

    lucas D schreef op 30 oktober 2024 21:22:

    [...]

    Tja een goede kijk is geen voer voor criticasters.:~)
    En heb je gekocht?

    1.) Wie wil die bussen nog van een bedrijf waarvoor de broodnodige ondersteuning nog wel langer zal duren dan de levensduur van Ebusco
    2.) Eerst de details maar afwachten voor je je daarover verkneukeld. Kan goed een leverancier zijn die al weet dat die sowieso niet betaald wordt en dus maar gokt op een aandeel in het bedrijf als een vorm van schuldsanering.
    3.) Bron?
    4.) Je bedoelt vertrek van personeel waarbij vaak de beste als eerste ergens anders te werk gaan (op die klaplopers in productie in Deurne na wellicht). Die ze dus ook hard zullen gaan missen. Besparen is overigens ook niet moelijk als je de productie stopzet. In Q3 zo'n 25% minder bussen geproduceerd dan in Q2; ze zijn al lekker onderweg met de nieuwe strategie.
  16. forum rang 7 Bye 31 oktober 2024 08:31
    quote:

    lucas D schreef op 30 oktober 2024 21:22:

    [...]

    Tja een goede kijk is geen voer voor criticasters.:~)
    Jij hebt er een goede kijk op (gehad) met vroege deelname en
    later met uitsluitend verlies de nooduitgang opgezocht.
    Nu stap je niet meer in. Beetje toekomstige verliezers
    aanmoedigen.
11.421 Posts
Pagina: «« 1 ... 467 468 469 470 471 ... 572 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.