Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1,065   +0,023   (+2,21%) Dagrange 1,045 - 1,068 1.574.178   Gem. (3M) 1,6M

PostNL - oktober 2024

1.809 Posts
Pagina: «« 1 ... 59 60 61 62 63 ... 91 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 JvH 22 oktober 2024 07:08
    Bijna 5 euro voor een brief: posttarieven schieten elders in Europa nog harder omhoog
    Postzegels worden in Nederland weer duurder. Ook wil PostNL langer de tijd krijgen voor bezorging. Hoe is dat elders in Europa? Er zijn Europese landen waar zegels nog veel duurder zijn en waar de post bijna een week onderweg is.

    Brievenbus van PostNL op het platteland.Beeld Arie Kievit
    In Denemarken is een postzegel voor een standaardbrief verreweg het duurst, blijkt uit een analyse van posttarieven van 27 EU-landen en het Verenigd Koninkrijk. De Denen betalen 4,69 euro om een brief de volgende werkdag te laten bezorgen. Als het langer mag duren – tot vijf dagen – kost een postzegel in Denemarken nog steeds 3,35 euro.

    Het tarief voor Nederlandse postzegels gaat met ingang van 1 januari van 1,14 euro per zegel naar 1,21 euro. Sinds er in 2010 een 1 of een 2 op een postzegel staat in plaats van een bedrag, heeft PostNL de tarieven zestien keer verhoogd. In de tien jaar daarvoor gebeurde dat slechts twee keer. Toch blijft de Nederlandse postzegelprijs onder het Europese gemiddelde van 1,53 euro.

    PostNL wilde ook de bezorgtermijn oprekken. Dat plan is voorlopig van de baan. Toch past later bezorgen in een Europese trend. Vorig jaar verlengde bijvoorbeeld de Finse post de termijn naar twee dagen. Ook in Spanje, Zweden en Frankrijk duurt de standaardpostbezorging langer dan een dag.

    Veel landen geven consumenten de kans om te besparen op post die geen haast heeft. In elf van de 28 landen is het mogelijk in dat geval een goedkopere postzegel aan te schaffen. De post kan er dan wel een stuk langer over doen. Zo kan in Italië een brief met een postzegel van 1 euro (in plaats van een frankering van 2,90 euro) tot zes werkdagen onderweg zijn
  2. forum rang 6 sportliefhebber 22 oktober 2024 07:22
    quote:

    Rayman007 schreef op 21 oktober 2024 23:04:

    Het schijnt zo te zijn dat K al enige tijd zijn belang in PostNL aan het afbouwen is en dit in stroomversnelling is geraakt nadat de tweede kamer het aanpassen van de UPD heeft uitgesteld. Minister Beljaarts schijnt hiervan op de hoogte te zijn en wilde mede daardoor de aanpassing snel door de kamer loodsen. De vrees bestaat dat de uitzichtloze situatie samen met het op de markt komen van tot 30% van de aandelen een dermate grote druk op de aandelenkoers gaat hebben dat banken niet meer bereid zijn PostNL te financieren. De overheid zal daarna de aandelen tegen nihil overnemen om de UPD in de lucht te houden.
    complottheorie, die gebracht wordt als waar schijnt te zijn.
    ach ja.....bedoeld om angst te zaaien en verwerpelijk, maar dat mag blijkbaar op het forum.
  3. forum rang 4 JvH 22 oktober 2024 07:29
    quote:

    sportliefhebber schreef op 22 oktober 2024 07:22:

    [...]
    complottheorie, die gebracht wordt als waar schijnt te zijn.
    ach ja.....bedoeld om angst te zaaien en verwerpelijk, maar dat mag blijkbaar op het forum.
    Beter niet de slappe zever van Rayman007 kopiëren, dan blijft dat staan mocht zijn originele bericht verwijderd worden, wat zeer denkbaar is.
  4. forum rang 5 Trader Stef 22 oktober 2024 07:47
    quote:

    win some... schreef op 21 oktober 2024 22:55:

    [...]

    5 jaar geleden maakte de Postnl-belegger zich nog druk over de Ebitmarge van Parcels die naar een lage 7% was gezakt in 2019. Dat soort percentages kunnen we nu alleen nog maar van dromen.

    Blijft opvallend hoe ondanks volumegroei bij Parcels de Ebit-marge van 7,2 naar 2,1% is geduikeld. Dan doe je toch iets niet goed. Of beter gezegd: je doet iets heel erg slecht.
    Dat is het werkelijke probleem.
    PostNL heeft geen leverage. DHL, UPS, etc wel. Omvang te klein en kosten te hoog. Geen uitzicht op verbetering, enige oplossing is consolidatie.
  5. forum rang 10 voda 22 oktober 2024 07:59
    Analyse
    Verhoging bij de postzegelprijs inzet van strijd met Den Haag over subsidie
    Yteke de Jong

    Aangepast: Gisteren, 21:12 Gisteren, 20:14 in Financieel

    Amsterdam - PostNL maakte maandag bekend dat het de prijs van postzegels opnieuw gaat verhogen: van €1,14 naar €1,21 per brief. Het is de tweede verhoging in een half jaar tijd, die volgens PostNL nodig om de postbezorging betaalbaar te houden. Het levert het postbedrijf op jaarbasis circa €6 miljoen op, want deze verhoging gaat alleen over de particuliere post, die slechts 6% van het totale aantal poststukken betreft.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/210824531...
  6. forum rang 4 Pitmans 22 oktober 2024 08:15
    quote:

    Michael1970 schreef op 22 oktober 2024 07:09:

    Als een grootaandeelhouder zou afbouwen dan moet er toch een melding hiervan zichtbaar worden in het AFM-register?
    In principe zou hij ongemeld kunnen afbouwen tot onder 25%

    "De drempelwaarden zijn: 3%, 5%, 10%, 15%, 20%, 25%, 30%, 40%, 50%, 60%, 75% en 95%."
    www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/mel...
    ***EDIT*** Rayman schrijft hierboven dus op zeker onzin (en zal nu dus mogelijk z'n post over melden onder 3% weghalen)
  7. Rayman007 22 oktober 2024 08:16
    quote:

    JvH schreef op 22 oktober 2024 06:28:

    [...]

    Het schijnt juist te zijn dat Beljaarts op de hoogte is van het voornemen van PostNL om te stoppen met de UPD. Dan wordt het voor Kretinsky, maar ook voor UPS nóg interessanter om gebruik te maken van deze koers middels een bod.
    Ik zie hier ook geen bron?
  8. forum rang 6 win some... 22 oktober 2024 08:17
    quote:

    Trader Stef schreef op 22 oktober 2024 07:47:

    [...]
    Dat is het werkelijke probleem.
    PostNL heeft geen leverage. DHL, UPS, etc wel. Omvang te klein en kosten te hoog. Geen uitzicht op verbetering, enige oplossing is consolidatie.
    Op zich is dat waar, maar Dhl en UPS waren er in 2019 ook al. Dus het is niet alleen een probleem van leverage. Het gaat ook om de vraag: hoe goed ben je in het efficiënt en winstgevend organiseren van een bedrijf? Zet je de juiste strategische stappen? Trek je de juiste mensen aan?

    Als je kijkt naar het herhaaldelijk ruimschoots niet behalen van eerder gestelde doelen, de vele strategische missers en het gebrek aan ondernemingszin, dan is er maar 1 conclusie mogelijk: Herna Verhagen is niet goed in het efficiënt en winstgevend organiseren van een bedrijf. Zij is niet een deel van de oplossing, maar een groot deel van het probleem. Het is mij nog steeds een raadsel waarom de RvC dit probleem jaar na jaar laat dooretteren Ze handelen in ieder geval niet in het belang van de aandeelhouder.
  9. forum rang 4 JvH 22 oktober 2024 08:18
    quote:

    Rayman007 schreef op 22 oktober 2024 08:16:

    [...]

    Ik zie hier ook geen bron?
    Bij deze...

    Voor wat betreft het particuliere deel van de postmarkt benadrukte de minister dat het oprekken van de bezorgtijd zonder meer noodzakelijk is. Hij wees op de problemen waarmee PostNL kampt, zoals een krimpende markt (steeds minder brieven en bladen worden voor bezorging aangeboden), voortdurend personeelsgebrek en hogere loonkosten. De postbezorging is voor het bedrijf al met al te duur geworden, zei de minister. Zonder versoepeling van de regels bestaat het gevaar dat PostNL simpelweg ophoudt met de postbezorging. Beljaarts: ‘Dat is een reëel scenario’.

    Er spelen nog meer zaken een rol die het volgens hem noodzakelijk maken om PostNL te ontzien. Maar daarover wilde hij niet uitweiden, omdat het om ‘vertrouwelijke informatie’ gaat. De minister stelde voor om in een aparte, deels besloten briefing de Kamer bij te praten.

    Op de Kamer maakte dit alles geen indruk, onder meer vanwege de winsten die PostNL de afgelopen jaren maakte, en deels heeft uitgekeerd aan aandeelhouders. Uit die weerstand trok Beljaarts zijn conclusie. ‘Ik ben niet doof voor uw zorgen’, zei de minister. ‘Bij dezen zal ik dan ook geen voorstel indienen en daarover ben ik uiteraard wel teleurgesteld.’

    Lees het volledige artikel: fd.nl/politiek/1533403/onderzoek-naar...
  10. Rayman007 22 oktober 2024 08:23
    quote:

    JvH schreef op 22 oktober 2024 08:18:

    [...]

    Bij deze...

    Voor wat betreft het particuliere deel van de postmarkt benadrukte de minister dat het oprekken van de bezorgtijd zonder meer noodzakelijk is. Hij wees op de problemen waarmee PostNL kampt, zoals een krimpende markt (steeds minder brieven en bladen worden voor bezorging aangeboden), voortdurend personeelsgebrek en hogere loonkosten. De postbezorging is voor het bedrijf al met al te duur geworden, zei de minister. Zonder versoepeling van de regels bestaat het gevaar dat PostNL simpelweg ophoudt met de postbezorging. Beljaarts: ‘Dat is een reëel scenario’.

    Er spelen nog meer zaken een rol die het volgens hem noodzakelijk maken om PostNL te ontzien. Maar daarover wilde hij niet uitweiden, omdat het om ‘vertrouwelijke informatie’ gaat. De minister stelde voor om in een aparte, deels besloten briefing de Kamer bij te praten.

    Op de Kamer maakte dit alles geen indruk, onder meer vanwege de winsten die PostNL de afgelopen jaren maakte, en deels heeft uitgekeerd aan aandeelhouders. Uit die weerstand trok Beljaarts zijn conclusie. ‘Ik ben niet doof voor uw zorgen’, zei de minister. ‘Bij dezen zal ik dan ook geen voorstel indienen en daarover ben ik uiteraard wel teleurgesteld.’

    Lees het volledige artikel: fd.nl/politiek/1533403/onderzoek-naar...
    Waar lees jij dat Beljaarts op de hoogte is van het voornemen van PostNL om te stoppen met de UPD?
  11. forum rang 5 Trader Stef 22 oktober 2024 08:24
    quote:

    win some... schreef op 22 oktober 2024 08:17:

    [...]

    Op zich is dat waar, maar Dhl en UPS waren er in 2019 ook al. Dus het is niet alleen een probleem van leverage. Het gaat ook om de vraag: hoe goed ben je in het efficiënt en winstgevend organiseren van een bedrijf? Zet je de juiste strategische stappen? Trek je de juiste mensen aan?

    Als je kijkt naar het herhaaldelijk ruimschoots niet behalen van eerder gestelde doelen, de vele strategische missers en het gebrek aan ondernemingszin, dan is er maar 1 conclusie mogelijk: Herna Verhagen is niet goed in het efficiënt en winstgevend organiseren van een bedrijf. Zij is niet een deel van de oplossing, maar een groot deel van het probleem. Het is mij nog steeds een raadsel waarom de RvC dit probleem jaar na jaar laat dooretteren Ze handelen in ieder geval niet in het belang van de aandeelhouder.
    Het is beide waar. Jouw opmerkingen betreffende het management zijn onomstotelijk.
    Punt is dat DHL en UPS veel harder groeien en leverage wel degelijk een rol speelt. Bovendien beheersen zij de keten en PostNL niet. Met de adequater management kun je consolidatie (veel) langer uitstellen maar je ontkomt er niet aan.
1.809 Posts
Pagina: «« 1 ... 59 60 61 62 63 ... 91 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.