Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1,021   -0,001   (-0,10%) Dagrange 1,013 - 1,027 279.097   Gem. (3M) 1,6M

PostNL - oktober 2024

1.809 Posts
Pagina: «« 1 ... 52 53 54 55 56 ... 91 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Moneyball 21 oktober 2024 09:48
    quote:

    upsidedown schreef op 20 oktober 2024 17:43:

    [...]
    Is het zo dat 2e kamerleden populistisch de brievenbus in de straat willen houden en het liefst zo goedkoop mogelijke briefverzending in de hoop dat dit ze stemmen oplevert?
    Yteke de jong vd telegraaf wil natuurlijk haar artikelen verkopen. Ze is niet bepaald positief over post nl.
    Maar waarom dan geen communicatie, niet van 2e kamerleden, niet van yteke de jong, ook niet van postnl aangaande het upd contract....?
    Het is toch niet slim vd 2e kamer om nu postnl kei-hard te houden aan 24-uurs bezorging terwijl dit eigenlijks niet meer bij deze tijd hoort en postnl bijna door de termijn van het upd-contract is met de overheid.
    Wat zie ik over het hoofd?
    Twee dingen

    1. Voor de 2e kamer gaat het inderdaad om scoren in de perceptie van de kiezer. Dan zeg je niet zo snel dat je het helemaal prima vindt als dienstverlening richting consument slechter wordt (lees: 48u i.p.v. 24u) terwijl de prijzen voor diezelfde consument omhoog gaan.

    2. Daarnaast, en dat is een belangrijke, is de veronderstelling van de 2e kamer dat PostNL veel voordeel heeft van de kuisbestuiving tussen Post en Pakketten. En dat ze de kosten zoveel mogelijk neerleggen bij de UPD om dat plaatje er slecht uit te laten zien als argument om zelf betere voorwaarden te krijgen (lees: minder frequente bezorging).

    Het tweede punt zou middels ACM studies en accountantschecks goed te weerleggen moeten zijn. Maar accountancy is niet altijd 100% zwart-wit. De synergie en waar welke kosten exact zouden thuishoren is soms ook een beetje grijs. En als je zoals waarschijnlijk veel 2e Kamerleden geen accountant noch een bedrijfskundige of ondernemersachtergrond hebt, dan ben je i.c.m. punt 1 snel geneigd om te zeggen "HoHo...wacht eens even, dit kan zomaar niet, hier moeten we gedegen naar laten kijken. We willen dat de ACM dit bestudeert". Dat is wat we op dit moment in mijn ogen zien.

    Plus, het is afleiding vanuit PostNL om hier moord en brand over te schreeuwen. De onhoudbaarheid van de UPD is al jaren bekend. Ook de rekensom is geen hogere wiskunde. Men schreeuwt bij PNL moord en brand als afleiding voor het eigen onvermogen om de al tijden slechte marges en marktaandeel bij Parcels te verbloemen.
  2. forum rang 5 gpjf 21 oktober 2024 09:49
    Tsja dit gaat nergens meer over, hier is men echt bezig om de laatste particulieren er uit te duwen. Failliet gaat de boel echt niet en eerlijk is eerlijk, ik ben bang dat we nog wel een douw krijgen met Q 3 maar blijf halsstarrig zitten want ben overtuigd dit ver van de werkelijke waarde is. Kan me voorstellen Trader Stef dat je toch wat nerveus op je stoel zit want enige tijd geleden had ik dat ook en dat heeft me tonnen gekost. Nu zit met minder aantal op gak van 1,25 wat rustiger de zaak te bekijken en denk bij Q 3 nog bij te kopen . Sterkte in ieder geval !
  3. Dinald 21 oktober 2024 10:01
    Opmerkelijke stijging van de prijs van hun diensten, binnen een jaar met > 10%.
    De postzegel : in juli +5 cent, per 1 januari + 7 cent naar € 1,21 (dus van € 1,09 naar € 1,21) ofwel +11%
    De kerstzegels gaan van € 0,96 naar € 1,06 ofwel 10,4%

    Het feit dat de -politieke- eis van de 'binnen 24 uur dienstverlening' blijft, zorgt voor een forse tariefstijging. Merkwaardig is dat er tot nu toe weinig aandacht voor is.
    Begrijpelijker als je er rekening mee houdt dat per adres gemiddeld nog maar drie brieven per week bezorgd worden, terwijl twintig jaar geleden (!) dat nog drie brieven per dag, een daling van ca. 85% over 20 jaar.
    In Q2 werd nog gesteld: "In het eerste halfjaar daalde de hoeveelheid post bij Mail in Nederland met ruim 7%"
    en "In combinatie met de hoge arbeidskosten heeft dit geleid tot een resultaat van slechts € 1 miljoen bij Mail in Nederland."
    Ook werd toen gesteld: "De post die we volgens de Postwet moeten bezorgen (UPD) is al verlieslatend, waardoor de stabiliteit van de postdienstverlening in Nederland steeds verder onder druk komt te staan"
    Het ziet er naar uit dat deze prijsmaatregel ervoor zorgt, dat een "bleeder" in de organisatie verdwijnt en dat een redelijk resultaat conform de postwet in 2025 gerealiseerd gaat worden. Wellicht dat al iets van een kentering te vinden is in de resultaten van Q3 (immers per 1 juli was al een verhoging van 5 cent).
  4. Rayman007 21 oktober 2024 10:05
    quote:

    Moneyball schreef op 21 oktober 2024 09:48:

    [...]

    Twee dingen

    1. Voor de 2e kamer gaat het inderdaad om scoren in de perceptie van de kiezer. Dan zeg je niet zo snel dat je het helemaal prima vindt als dienstverlening richting consument slechter wordt (lees: 48u i.p.v. 24u) terwijl de prijzen voor diezelfde consument omhoog gaan.

    2. Daarnaast, en dat is een belangrijke, is de veronderstelling van de 2e kamer dat PostNL veel voordeel heeft van de kuisbestuiving tussen Post en Pakketten. En dat ze de kosten zoveel mogelijk neerleggen bij de UPD om dat plaatje er slecht uit te laten zien als argument om zelf betere voorwaarden te krijgen (lees: minder frequente bezorging).

    Het tweede punt zou middels ACM studies en accountantschecks goed te weerleggen moeten zijn. Maar accountancy is niet altijd 100% zwart-wit. De synergie en waar welke kosten exact zouden thuishoren is soms ook een beetje grijs. En als je zoals waarschijnlijk veel 2e Kamerleden geen accountant noch een bedrijfskundige of ondernemersachtergrond hebt, dan ben je i.c.m. punt 1 snel geneigd om te zeggen "HoHo...wacht eens even, dit kan zomaar niet, hier moeten we gedegen naar laten kijken. We willen dat de ACM dit bestudeert". Dat is wat we op dit moment in mijn ogen zien.

    Plus, het is afleiding vanuit PostNL om hier moord en brand over te schreeuwen. De onhoudbaarheid van de UPD is al jaren bekend. Ook de rekensom is geen hogere wiskunde. Men schreeuwt bij PNL moord en brand als afleiding voor het eigen onvermogen om de al tijden slechte marges en marktaandeel bij Parcels te verbloemen.
    Mooie post!

    Als aanvulling: het is heel lastig om de kosten van PostNL voor de uitvoering van de UPD vast te stellen. Het is daarbij denk ik vooral de kruisbestuiving tussen de UPD en de zakelijke post die dat lastig maakt. Kijkend naar de business case van de UPD voor PostNL is overigens niet de toebedeling van de kosten het meest relevant, maar vooral de marginale kosten van de UPD en die zijn veel lager. In die zin is de UPD verre van verlieslatend.
  5. forum rang 4 Cerburus 21 oktober 2024 10:08
    De bleeder zal hierdoor kleiner zijn, maar nog altijd een bleeder zijn. Volgens mij onderschat je hoe serieus de issues voor mail. Uiteindelijk is het in stand houden van een landelijk dekkend mail netwerk gewoonweg niet toekomstvast en per definitie verlieslatend. Je kunt de prijs nog wel met x % verhogen, maar dit heeft direct ook impact op de volumes die dan nog sneller dalen. Terugbrengen naar minder bezorgdagen zal helpen, maar uiteindelijk zal er 1 netwerk moeten komen (waarin zowel parcels als mail in worden bezorgd) waarbij je wellicht 1x per week een pakketje met je briefpost krijgt wil het voor een commerciële partij interessant zijn.
  6. forum rang 4 Schuinsmarcheerder 21 oktober 2024 10:20
    Klopt het dat het UPD-contract loopt tot en met 31-12-2024?

    Zo ja, dan zou ik onderhand graag van 'Huppeltje' of 'Horlepiep' vernemen dat ze de boel gaan opzeggen indien de voorwaarden niet gewijzigd worden. Dan zijn wij van een 'bleeder' af, hebben we de handen vrij om de toko aan te bieden aan de hoogste bieder en heeft 'de overheid' eindelijk waar ze al jaren lang om vragen ..... een gigantische puinbak ........
1.809 Posts
Pagina: «« 1 ... 52 53 54 55 56 ... 91 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.