Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel FASTNED AEX:FAST.NL, NL0013654809

Laatste koers (eur) Verschil Volume
21,150   -0,100   (-0,47%) Dagrange 21,050 - 21,450 4.967   Gem. (3M) 19K

Forum Fastned geopend

2.492 Posts
Pagina: «« 1 ... 120 121 122 123 124 125 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 MFCONSwasonschuldig 21 oktober 2024 10:15
    FastNed financiert als het ware de eerste broodnodige laadplekken. En dat is mooi. En nodig.
    Maar of het een goede investering is, is wat mij betreft zeer de vraag. Namelijk:
    1. Het aantal auto's dat aan de snelweg zal laden wordt schromelijk overschat (hoofdzakelijk: zakelijke deals)
    2. De marge bij verkoop heeft bij brandstof altijd gelegen in upstream. Ik verwacht voor electriciteit niet anders. Productie zal winstgevend zijn, de handel in electriciteit minder.
    3. De bezetting zoals hierboven aangeven zal achterblijven niet alleen doordat het aantal potentiële klanten minder is dan wordt voorgespiegeld, maar ook door (toekomstige) concurrentie.
    4. Afschrijvingen en onderhoud, consessies etc. zijn een niet te onderschatten kostenpost. Zoals nu ook al gebruikelijk is. Een pomphouder leeft van de winkel niet van de 1-2 cent per liter. Daarom wil Fastned dat ook. Maar dan nog.

    Kortom allemaal heel nobel, maar dat betekent niet dat Langezaal niet eens goed aangesproken moet worden op de niet realistische vergezichten. Met elk jaar dat verstrijkt ga je in de cijfers zien waar het knelt.
  2. Bonus aanbieding 21 oktober 2024 10:18
    quote:

    florida_tower schreef op 21 oktober 2024 07:31:

    [...]
    In eigen presentaties rekent fastned met de potentiele stationsresultaten bij 30% bezetting. Dat lijkt me ook wel het hoogst haalbare.
    Fastned kennende kan je alles daarboven dan definitief als onzin afdoen. Ik denk dat ze heel erg blij mogen (en zullen) zijn als ze 20% ooit halen, dwz als gemiddelde over hun stations.
  3. Bonus aanbieding 22 oktober 2024 10:21
    quote:

    MFCONSwasonschuldig schreef op 21 oktober 2024 11:16:

    Maareuh wie wacht er ook op :

    Volgend 2027: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio EV 1000PK :)
    Elektromotoren zijn wat mij betreft totaal karakterloos. Functioneel ok afgezien van de beperkte actieradius (wat maar heel af en toe een probleem is), maar veel emotie zit er niet in. Kortom geen enthousiasme voor EVs hier.
  4. forum rang 6 MFCONSwasonschuldig 22 oktober 2024 11:58
    quote:

    Bonus aanbieding schreef op 22 oktober 2024 10:21:

    [...]

    Elektromotoren zijn wat mij betreft totaal karakterloos. Functioneel ok afgezien van de beperkte actieradius (wat maar heel af en toe een probleem is), maar veel emotie zit er niet in. Kortom geen enthousiasme voor EVs hier.
    Boek eens een testrit met een auto waarin de batterij niet onderin zit. Maserati GT Folgore en vergelijk.
    Dat je een Ioniq5 N niet voldoende vindt soit (alhoewel voor 70K dát geleverd....) maar op comfort, stilte en wel met range... hoe vaak rij jij dan 4uur straight en denk je..... niet even tijd voor een 20 min pauze?! Voor die ene keer naar Oostenrijk ofzo?

    Kortom EV = beter en de wereld gaat dat ook ervaren zodra je een tijdje ervaring krijgt.

    Maar die mensen gaan niet tanken bij FastNed. Althans niet tot de bezettingsgraden waar Fastned van droomt.
  5. florida_tower 22 oktober 2024 16:24
    quote:

    Bonus aanbieding schreef op 21 oktober 2024 10:18:

    [...]

    Fastned kennende kan je alles daarboven dan definitief als onzin afdoen. Ik denk dat ze heel erg blij mogen (en zullen) zijn als ze 20% ooit halen, dwz als gemiddelde over hun stations.
    Wel opletten dat je je niet blindstaart op het bezettingscijfer, want dat wordt juist weer lager bij succes: dan plaatst fastned extra laadpunten op die locatie.
    Beter is het om te kijken naar verkochte kWh per laadpunt. Zie grafiek in de bijlage waar je zie dat de omzet (in kWh) sneller groeit dan de bezettingsgraad.
  6. TommekeW 22 oktober 2024 22:55
    quote:

    Bonus aanbieding schreef op 21 oktober 2024 10:18:

    [...]

    Fastned kennende kan je alles daarboven dan definitief als onzin afdoen. Ik denk dat ze heel erg blij mogen (en zullen) zijn als ze 20% ooit halen, dwz als gemiddelde over hun stations.
    Als we van 13 naar 20 % gaan in de komende jaren (lijkt me ook max) EN de laadsnelheid stijgt 50% (wat technisch realistisch is, want is nog maar rond 100kwh terwijl meeste lader 300 of 400 kunnen) verdubbelt de omzet per station. Dus gaan we naar 500k€ / station omzet. Met 1000 stations is dat 500M€ omzet en 200M€ EBITDA tegen 2030.. Dat vind ik best ok..
  7. forum rang 6 win some... 22 oktober 2024 23:13
    quote:

    TommekeW schreef op 22 oktober 2024 22:55:

    [...]
    Als we van 13 naar 20 % gaan in de komende jaren (lijkt me ook max) EN de laadsnelheid stijgt 50% (wat technisch realistisch is, want is nog maar rond 100kwh terwijl meeste lader 300 of 400 kunnen) verdubbelt de omzet per station. Dus gaan we naar 500k€ / station omzet. Met 1000 stations is dat 500M€ omzet en 200M€ EBITDA tegen 2030.. Dat vind ik best ok..
    Maar misschien wordt thuisladen dan ook sneller. En gaat de actieradius van auto's ook omhoog. Wat doet dt met het bezoek aan de stations? En hoe zit het met concurrentie en prijsdruk? Vele scenario's mogelijk.
  8. Bonus aanbieding 23 oktober 2024 13:48
    quote:

    TommekeW schreef op 22 oktober 2024 22:55:

    [...]
    Als we van 13 naar 20 % gaan in de komende jaren (lijkt me ook max) EN de laadsnelheid stijgt 50% (wat technisch realistisch is, want is nog maar rond 100kwh terwijl meeste lader 300 of 400 kunnen) verdubbelt de omzet per station. Dus gaan we naar 500k€ / station omzet. Met 1000 stations is dat 500M€ omzet en 200M€ EBITDA tegen 2030.. Dat vind ik best ok..
    Een laadsessie duurt gemiddeld 24 min met een gemiddelde omzet van 26kW. Nog lang geen 100 kW dus. Dat de laadsnelheid omhoog zal gaan is een gegeven, de vraag is hoeveel en vooral hoe snel gaat het omhoog. Wat Fastned niet vertelt is dat dit voor hen van levensbelang is om een businesscase te kunnen bereiken. Dit is mij off the record verteld maar je ziet het niet terug in hun flitsende presentaties die het erop laten lijken dat het nu al crescendo gaat.
  9. TommekeW 25 oktober 2024 09:57
    quote:

    Bonus aanbieding schreef op 23 oktober 2024 13:48:

    [...]

    Een laadsessie duurt gemiddeld 24 min met een gemiddelde omzet van 26kW. Nog lang geen 100 kW dus. Dat de laadsnelheid omhoog zal gaan is een gegeven, de vraag is hoeveel en vooral hoe snel gaat het omhoog. Wat Fastned niet vertelt is dat dit voor hen van levensbelang is om een businesscase te kunnen bereiken. Dit is mij off the record verteld maar je ziet het niet terug in hun flitsende presentaties die het erop laten lijken dat het nu al crescendo gaat.
    Dat bedoelde ik ook hoor: vandaag 60kWh => tegen 2030 100kWh.
    Het is sowieso een feit dat veel recentere modellen wel toelaten om tegen 100-200kWh op te laden.
    Dus..
    Misschien wat te traag naar onze zin, maar de gemiddelde oplaadsnelheid gaat omhoog. Dit zal zeer geleidelijk aan gaan met introductie van nieuwe modellen. Het punt dat ik wou maken was hier ook dat de bestaande infrastructuur van Fastned 300-400 kMh toelaat => ook in 2030 is hun infrastructuur dus state of the art en relevant.
    Wat sneller thuisladen betreft. Meer dan de helft van de bevolking KAN NIET thuisladen omdat ze in rijhuis of appartement wonen. Op dit moment zijn elektrische wagens eerder nog voor grootverdieners die wel thuis kunnen laden.
    Er zitten zeker ook aandachtspunten en potentiële gevaren in het groeiverhaal, en velen op dit forum halen die ook terecht aan. Maar op dit moment geloof ik echt wel dat FASTNED door hun slim businessmodel en technologische state of the art de volgende jaren sowieso stevig zullen blijven groeien qua omzet en cash generatie, en tegen 2030 500M€ omzet kunnen draaien met 40% brutomarge..
  10. Freshmeister 7 november 2024 10:58
    Nou gaat lekker vandaag. Ik zie nog steeds goede mogelijkheden voor dit aandeel. Hoe je het wend of keert. Er komen steeds meer elektrische voertuigen. Ook al gaat het wellicht minder hard dan gedacht. Maar ik zie eigenlijk vooral gebeuren dat Fastned overgenomen gaat worden op termijn. Laat ze maar de contracten binnenhalen en alles opzetten. Dat zal later in een keer door een partij worden overgenomen.
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 7 november 2024 11:10
    Elektrisch rijden wordt geschiedenis, brandstofauto’s hebben de toekomst
    maarten
    Elektrische mobiliteit op batterijen is een fysisch inferieur concept. Het is ouderwets, achterhaald en weinig innovatief. Beeld: YouTube.
    Door Maarten van Andel
    7 november 2024
    Geplaatst in Energietransitie Klimaat Wetenschap

    Deel dit artikel:

    Ik heb een even serieus als welgemeend advies aan Volkswagen en de andere gerenommeerde Duitse automakers. Ze zijn in zwaar weer beland vanwege de toenemende concurrentie van Chinese elektrische auto’s. De superieure brandstofmotortechniek van onze oosterburen wordt vanwege het zelfdestructieve elektrificatiebeleid van de EU steeds minder belangrijk. De Chinezen buiten dat ten volle uit met hun voorsprong in elektrische auto’s. Daarmee zijn elektrische auto’s een ‘red ocean’ geworden, vol met capabele agressieve marktpartijen.

    Ik voorzie nochtans weinig toekomst voor elektrisch rijden. Mijn advies is om met lef in te zetten op de voorsprong in brandstofmotortechniek, en daar een nieuwe ‘blue ocean’ voor te creëren waar je het rijk alleen hebt. Zeg niet meteen dat dat een gepasseerd station is, maar probeer u voor te stellen dat dat niet zo is.

    Mijn advies is om gezamenlijk een programma te maken voor de ontwikkeling van brandstofauto’s die gemiddeld 1 op 50 rijden. Die stoten nog maar 50 gram CO2 per kilometer uit. Vervolgens zou ik samen met toonaangevende onafhankelijke wetenschappers van internationale universiteiten en instituten zoals Fraunhofer en TNO aantonen dat daarmee meer CO2 wordt bespaard dan met elektrisch rijden.
    Grote voordelen

    Toon ook aan dat het onze internationale afhankelijkheden vermindert en netcongestie tegengaat. Toon tenslotte aan dat het veel werkgelegenheid en belastinginkomsten oplevert. Mijn analyse is dat al deze dingen aantoonbaar en ook haalbaar zijn. Het zal wel vijf jaar van moed, doorzettingsvermogen en hard werken betekenen. Het alternatief is teloorgang op afbetaling, inzakkende EU-economie, groeiende afhankelijkheid van China, en toenemende milieuschade. Laten we lateraal gaan denken, in plaats van meezwemmen met de haaien.

    Ik voorzie zoals gezegd weinig toekomst voor elektrisch rijden, met name vanwege de batterijproblematiek. Elektrische mobiliteit is prima als de stroom uit een draad komt. Trein, metro, tram en trolleybus zijn efficiënt, hebben geen zware vervuilende batterijen nodig, hoeven nooit op te laden, hebben geen last van winterkou en zijn niet beperkt in actieradius.

    Auto’s, bussen en vrachtwagens daarentegen moeten honderden of zelfs duizenden kilo’s batterijen meezeulen. Die batterijen hebben een beperkte levensduur, vergen aanzienlijke oplaadtijden, doen het slecht in vrieskou, zitten vol met zeldzame giftige chemicaliën, en veroorzaken voor en na gebruik enorme milieuschade.

    Elektrische mobiliteit op batterijen is daarmee een fysisch inferieur concept. Het is ouderwets, achterhaald en weinig innovatief. Daar kan geen overtuiging, beleid of wet omheen. Het feit dat de EU vanaf 2035 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s toestaat betekent niet dat dat goed is voor milieu en klimaat, of zelfs überhaupt mogelijk is.

    Door mensen gemaakte wetten zijn feilbaar en lang niet altijd toekomstbestendig. Ze kunnen wel in tegenstelling tot natuurwetten veranderd worden als ze niet goed blijken te werken. Dat laatste gebeurt helaas nog veel te weinig. Daardoor zitten we nog steeds opgescheept met grootschalige boomverbranding en een contraproductief aardgasverbod.

    Ik heb al eerder een pleidooi gehouden tegen elektrische auto’s en voor superzuinige brandstofauto’s. De reacties daarop vallen uiteen in drie categorieën: mensen die het roerend met me eens zijn, mensen die zich twijfelend afvragen of het misschien toch een goed idee is, en mensen die me belachelijk proberen te maken. Die laatste groep draagt in het algemeen geen inhoudelijke argumenten aan, maar etaleert politiek correcte dogmatiek en onvermogen om kritisch te twijfelen. Het zonder inhoudelijke argumenten aanvallen van de integriteit van criticasters is helaas een beproefde tactiek in het publieke energiedebat.
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 7 november 2024 11:10
    2)

    Twijfel is de sleutel tot vooruitgang

    Het is vanzelfsprekend prettig om onverbloemde bijval te krijgen, maar de twijfelaars zijn voor mij het zout in de pap. Ik begrijp met alle politieke en commerciële propaganda heel goed dat veel mensen geloven dat elektrisch rijden heilzaam is voor milieu en klimaat. Ik heb respect voor mensen die desondanks durven te twijfelen, hun persoonlijke overtuiging en politieke voorkeur kunnen parkeren, en kritische tegengeluiden serieus nemen. Die attitude is de sleutel tot maatschappelijke en wetenschappelijke vooruitgang, zo leert ook de historie.

    Ik kan veel zeggen over de mensonterende praktijken van kobaltmijnen in Congo, over de massale milieuschade van kobalt-, koper- en lithiummijnbouw, over de protesten in Noord-Portugal tegen die lithiummijnbouw, over de spontane onblusbare branden van autobatterijen, en over het feit dat steeds meer parkeergarages (onder andere bij ziekenhuizen) daarom elektrische auto’s weigeren.

    Ik kan ook veel zeggen over het feit dat elektrische auto’s helemaal niet emissievrij zijn, omdat de overgrote meerderheid van de stroom op het gekoppelde Europese hoogspanningsnet uit fossiele centrales komt. Ik kan nog veel meer zeggen over de gigantische afvalproblematiek van autobatterijen, want we weten vanuit ons afvalscheidingsbeleid allang dat elke grote en kleine batterij vol zit met giftige stoffen.

    Al die problemen zijn relevant, maar worden veronachtzaamd in het dogmatische beleid van elektrisch rijden. Nog veel relevanter is het gegeven dat elektrische auto’s niet zonder structurele aanschafsubsidies en fiscale voordelen blijken te kunnen, en dat we fysiek niet genoeg grondstoffen kunnen delven om een elektrisch wagenpark van meer dan 200 miljoen auto’s in de EU te realiseren en te onderhouden. Die twee dingen maken elektrische auto’s blijvend onhaalbaar en onbetaalbaar, en daar kan geen politicus of beleidsmaker iets aan veranderen.

    We moeten gaan beseffen dat door mensen gemaakte wetten ook door mensen veranderd kunnen worden. We moeten eveneens gaan beseffen dat we natuurwetten niet kunnen veranderen omwille van het handhaven van door mensen gemaakte wetten. We hebben het in dit verband zelfs over de fundamentele natuurwet van behoud van energie, die we allemaal kennen en ook allemaal elke dag ervaren. We weten allemaal dat niets in ons dagelijks leven vanzelf gaat bewegen, of vanzelf blijft bewegen zonder toevoer van energie.
    Energiedragers verspillen slechts energie

    We weten ook allemaal dat elektriciteit niet vanzelf uit het stopcontact komt, dat batterijen niet vanzelf opladen en dat waterstof niet vanzelf ontstaat. Hoe kan het dan dat we deze tamelijk inefficiënte dragers van energie als oplossing en zelfs als energiebron zijn gaan beschouwen? We weten toch allemaal dat de energiebronnen die deze complexe en peperdure energiedragers mogelijk maken schaars en problematisch zijn.

    Fossiele energiebronnen moeten verdwijnen, biomassa is mens- en milieuschadelijk, kernenergie is beperkt en niet alom geliefd en niemand wil een windmolen of zonnepark in zijn achtertuin. Het is verspillend en niet CO2-verlagend om de kostbare schaarse energie uit deze bronnen met forse verliezen om te zetten in elektriciteit en op te slaan in batterijen en waterstof. Elke vorm van energie-omzetting en -opslag in de keten veroorzaakt energieverlies en is er daarom één teveel. Dat is eveneens een natuurwet waar niemand omheen kan.

    Maarten van Andel is chemicus en publiceerde in 2023 Kies Wijzer Klimaat. Praktische gids voor consument en kiezer. Dit verhelderende boek verscheen bij Uitgeverij Blauwburgwal, kost €17,50
  13. florida_tower 7 november 2024 15:12
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 7 november 2024 11:10:

    2)

    Twijfel is de sleutel tot vooruitgang

    Het is vanzelfsprekend prettig om onverbloemde bijval te krijgen, maar de twijfelaars zijn voor mij het zout in de pap. Ik begrijp met alle politieke en commerciële propaganda heel goed dat veel mensen geloven dat elektrisch rijden heilzaam is voor milieu en klimaat. Ik heb respect voor mensen die desondanks durven te twijfelen, hun persoonlijke overtuiging en politieke voorkeur kunnen parkeren, en kritische tegengeluiden serieus nemen. Die attitude is de sleutel tot maatschappelijke en wetenschappelijke vooruitgang, zo leert ook de historie.

    Ik kan veel zeggen over de mensonterende praktijken van kobaltmijnen in Congo, over de massale milieuschade van kobalt-, koper- en lithiummijnbouw, over de protesten in Noord-Portugal tegen die lithiummijnbouw, over de spontane onblusbare branden van autobatterijen, en over het feit dat steeds meer parkeergarages (onder andere bij ziekenhuizen) daarom elektrische auto’s weigeren.

    Ik kan ook veel zeggen over het feit dat elektrische auto’s helemaal niet emissievrij zijn, omdat de overgrote meerderheid van de stroom op het gekoppelde Europese hoogspanningsnet uit fossiele centrales komt. Ik kan nog veel meer zeggen over de gigantische afvalproblematiek van autobatterijen, want we weten vanuit ons afvalscheidingsbeleid allang dat elke grote en kleine batterij vol zit met giftige stoffen.

    Al die problemen zijn relevant, maar worden veronachtzaamd in het dogmatische beleid van elektrisch rijden. Nog veel relevanter is het gegeven dat elektrische auto’s niet zonder structurele aanschafsubsidies en fiscale voordelen blijken te kunnen, en dat we fysiek niet genoeg grondstoffen kunnen delven om een elektrisch wagenpark van meer dan 200 miljoen auto’s in de EU te realiseren en te onderhouden. Die twee dingen maken elektrische auto’s blijvend onhaalbaar en onbetaalbaar, en daar kan geen politicus of beleidsmaker iets aan veranderen.

    We moeten gaan beseffen dat door mensen gemaakte wetten ook door mensen veranderd kunnen worden. We moeten eveneens gaan beseffen dat we natuurwetten niet kunnen veranderen omwille van het handhaven van door mensen gemaakte wetten. We hebben het in dit verband zelfs over de fundamentele natuurwet van behoud van energie, die we allemaal kennen en ook allemaal elke dag ervaren. We weten allemaal dat niets in ons dagelijks leven vanzelf gaat bewegen, of vanzelf blijft bewegen zonder toevoer van energie.
    Energiedragers verspillen slechts energie

    We weten ook allemaal dat elektriciteit niet vanzelf uit het stopcontact komt, dat batterijen niet vanzelf opladen en dat waterstof niet vanzelf ontstaat. Hoe kan het dan dat we deze tamelijk inefficiënte dragers van energie als oplossing en zelfs als energiebron zijn gaan beschouwen? We weten toch allemaal dat de energiebronnen die deze complexe en peperdure energiedragers mogelijk maken schaars en problematisch zijn.

    Fossiele energiebronnen moeten verdwijnen, biomassa is mens- en milieuschadelijk, kernenergie is beperkt en niet alom geliefd en niemand wil een windmolen of zonnepark in zijn achtertuin. Het is verspillend en niet CO2-verlagend om de kostbare schaarse energie uit deze bronnen met forse verliezen om te zetten in elektriciteit en op te slaan in batterijen en waterstof. Elke vorm van energie-omzetting en -opslag in de keten veroorzaakt energieverlies en is er daarom één teveel. Dat is eveneens een natuurwet waar niemand omheen kan.

    Maarten van Andel is chemicus en publiceerde in 2023 Kies Wijzer Klimaat. Praktische gids voor consument en kiezer. Dit verhelderende boek verscheen bij Uitgeverij Blauwburgwal, kost €17,50
    Hahahahaha. We moeten gewoon een brandstofmotor ontwikkelen die 150% meer rendement heeft want elektrische autos worden te goedkoop. Wat een figuur. Wel knap dat hij een uitgeverij heeft gevonden voor zijn boekje.
  14. forum rang 10 DeZwarteRidder 7 november 2024 15:53
    quote:

    florida_tower schreef op 7 november 2024 15:12:

    [...]Hahahahaha. We moeten gewoon een brandstofmotor ontwikkelen die 150% meer rendement heeft want elektrische autos worden te goedkoop. Wat een figuur. Wel knap dat hij een uitgeverij heeft gevonden voor zijn boekje.
    Hij doelt waarschijnlijk op hybride auto's.
  15. forum rang 10 voda 12 november 2024 19:04
    Fastned moet nu gas gaan geven
    16:00

    Ceo Michiel Langezaal van Fastned vertegenwoordigt zo’n beetje het vleesgeworden optimisme in een sector die het dit jaar niet makkelijk heeft. De populariteit van elektrische auto’s valt tegen: subsidies zijn afgeschaft of worden teruggeschroefd, nieuwe en goedkopere modellen laten op zich wachten. Er is nog steeds groei, maar het gaat niet meer zo hard. Per saldo is het Europese marktaandeel van stekkerauto’s gedaald.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/financiele-markten/1536724/fast...
2.492 Posts
Pagina: «« 1 ... 120 121 122 123 124 125 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.