Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,160   +0,110   (+2,18%) Dagrange 5,000 - 5,195 241.741   Gem. (3M) 199,3K

Oktober, HG show us the money!

603 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 31 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 18 oktober 2024 11:10
    quote:

    win some... schreef op 18 oktober 2024 10:38:

    [...]

    Mooi overzicht. Misschien wel goed als aanvulling om ook de cijfers over D&A mee te nemen.

    D&A was in 2023 13 mio lager dan in 2022. Dus operationeel gezien is er sprake van 32-13 = 19 mio kostenverlaging.

    Ytd 2023 is D&A 7 mio lager dan de vergelijkbare periode in 2022. Dus operationeel gezien kosten met 7 mio omhoog.

    Dit is van belang omdat de intangible assets grotendeels zijn afgeschreven. Volgend jaar zal er nog een positief effect zijn in de YoY vergelijking van de totale kosten, maar daarna niet meer.
    het is bijna compleet.

    2022 547 - D en A 56,7 en restuctering 25.9 = 464,4
    2023 515 - D en A 43,6 en restructering 10 = 461,4
    2024 504 - D en A 36 = 468 mits Q4 hetzelfde is als de eerste 3 kwartalen.

    Intangible assets eind 2024 waarschijnlijk 1 of 2 dus OP.

    Dan worden in 2025 de woorden van Taco op laatste CMD 2022 actueel.

    ""We have stopped capitalizing a few
    years ago. So, that means that our CapEx is at a lower level. The only things that we capitalize are lease
    assets and some IT stuff that we have in house. But over time, the CapEX and D&A – they will reach parity.
    We expect that in a couple of years from now. And that parity will be around €20 million. ""

    Dus volgend jaar is D en A around de 20, mits er geen konijn te voorschijn komt :-)
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 18 oktober 2024 11:54
    quote:

    VeniVidiMerui schreef op 18 oktober 2024 11:05:

    [...]
    Wat die autobouwers aan het doen zijn is uiteindelijk economische zelfmoord. Hoop toch dat ze dit snel gaan inzien. Ik zie de ene na de andere BYD rijden. En van de week ook al tv commercials voor het volgende Chinese merk: Zeekr.
    Als je naar aanleiding van dit soort ontwikkelingen je eigen modellen gaat uitstellen in plaats van met dubbele kracht gaat introduceren dan is er over een paar jaar natuurlijk helemaal geen marktaandeel meer over. Ik zou, desnoods tegen kostprijs, versneld de eigen nieuwe modellen gaan lanceren. Dan behoud je in ieder geval je marktaandeel.
    Ik begrijp de autobouwers ook niet. En de niet-ondersteuning vanuit de Europese- en landenpolitiek ook niet.

    Aan de andere kant zien we dat de hele EV markt voor consumenten(!) op zijn gat ligt. Of de Chinese merken grip blijven houden en/of willen houden op een dergelijke markt? Duurt het voor Chinese automerken niet te lang? Ik heb zo mijn twijfels.
  3. Benjamin G. 18 oktober 2024 15:13
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 18 oktober 2024 01:31:

    [...]
    Dat "geen pricing power" ben ik met je eens, vooral bij Automotive, maar waardoor komt dat toch? Bij Garmin draait automotive ook niet lekker. Is het omdat concurrent Here onder de kostprijs moet werken, dus per definitie verliesgevend is? Ik bedoel dat de Here-aandeelhouders dat om hun moverende redenen zo in stand houden?

    Ik denk dat TT bij Enterprise meer pricing power heeft, omdat Google die markt wat anders benadert (meer consument gericht), en Garmin + Here daar bij mijn weten niet zo aan meedoen. Al is het bij Enterprise op Microsoft na wel een kwestie van vele kleine kralen rijgen.
    Dat is een goede vraag. Er zijn meerdere factoren die we daarvoor kunnen aanwijzen. Mijn kennis is te beperkt om te zeggen wat de bepalende factor is en of die factor onderhavig is aan verandering. Ik vermoed dat het uit de historie voort komt: van kastje aan het raam naar inbouw in de auto. Dat zal een 'feature' zijn geweest waar (zeer) competitief en verwachtingsvol prijzen voor zijn afgegeven. Dat zal nog steeds doorwerken.

    Ter illustratie: EU heeft afgegeven dat in iedere auto een emergency knop moet komen. Die kost tussen de 50 en 75 euro. De consument betaald voor die knop door daar data voor in te leveren. Het is wat anekdotisch, maar illustreert de rationale om alle onderdelen en features tegen zo laag mogelijk kosten in de auto te krijgen.

    De automotive sector lijkt mij sowieso sterk kostprijs en op efficiency gericht. Daarin ligt trouwens ook het antwoord waarom de stap naar EV voor Europese automotive zo lastig te maken is. Zoals overigens meerdere sectoren, om rationele redenen, achterblijven. Hoe onwenselijk wij dat ook mogen vinden. Naast dat de grondstoffen voor EV uit China moeten komen, die overigens niet als losse grondstoffen het land verlaten maar als onderdeel van een product.

    Om de automotive sector in de EU te stutten zullen meer maatregelen nodig zijn dan alleen importtarieven op Chinese auto's.

    De positie van HERE is interessant. Het levert in ieder geval dual sourcing op voor haar aandeelhouders. Het levert ook een concurrerend alternatief op. En bovenal inzicht in de kostprijs van maps en wat wel en niet nodig is.

    Of die positie van aandeelhouders in HERE houdbaar is hangt, mijn inziens, af of HERE in staat is op hetzelfde niveau kaarten voor de auto te maken als TomTom. Dat doen ze vooralsnog niet onaardig. Alhoewel TomTom van plek 3 naar plek 1 is opgeschoven.
    www.tomtom.com/newsroom/behind-the-ma...

    Je hebt gelijk dat er een casus te maken is dat HERE zelf verlieslatend is en dat indirect dit betere inkoopprijzen oplevert.

    Voor enterprise vond ik het interessant een aantal use cases te lezen. Een daarvan was een vrachtauto met cementmixer waarvan de eigenaar alleen linksom bochten wilde nemen. Bij rechtsom is de kans op omvallen groter en omvallen kan boetes tot 10 miljoen dollar opleveren. De use cases lijken dus maatwerk te zijn, waarbij de prijs bepaald wordt door de besparing die gerealiseerd wordt en niet zozeer door de kostprijs.

    Levert wel een vraag op voor het businessmodel. Want hoe schaalbaar zijn de use cases? Of is er een batterij aan software engeneers nodig om een product te maken. Als dat ook nog aan de zijde van de klant moet gebeuren...tsja zeg het maar. Kralen rijgen wordt dan beperkt door de beschikbaarheid van software engineers.

    Strategisch gezien handelt TomTom vrij aardig. De combinatie met de platformen van de Overture partners en de combinatie met OpenStreetMap maakt (hopelijk) dat de implementatiekosten voor de klant sterk afnemen of lager zijn.
  4. forum rang 6 marique 18 oktober 2024 15:31
    quote:

    Benjamin G. schreef op 18 oktober 2024 15:13:

    (...)
    Om de automotive sector in de EU te stutten zullen meer maatregelen nodig zijn dan alleen importtarieven op Chinese auto's.
    (..)
    Zo'n 60 jaar geleden begon de geleidelijke opmars van Japanse auto's voor de Europese en Amerikaanse auto industrie zorgwekkend te worden. Daar hoor je tegenwoordig niemand meer over. Probleem uiteindelijk opgelost door aanpassing van productietechniek in westerse landen en prijsaanpassing van auto's uit Aziatische landen.
    Ik denk dat zoiets ook gaat gebeuren met Chinese auto's en andere Chinese producten.
  5. forum rang 6 pwijsneus 18 oktober 2024 21:10
    Q3 cijfers gehad. Technisch lijkt het op een bearflag. Hopelijk worden we niet opgezadeld met een value trap, maar worden beloond.

    Technisch plaatje blijft onveranderd, is de bodem bereikt?

    We hebben nu een bearflag, en het lijkt erop dat beursbreed wordt toegewerkt naar een grote beweging na de Amerikaanse presidentsveriezingen. Tot die tijd moet alles hoog blijven lijkt het. Aankomende vrijdag ga ik afbouwen iig. Wellicht mis ik een stijging, maar ga uit van gezonde correctie.

    TomTom vs. Beurs, niet best:

    (plaatje)
  6. forum rang 6 JustRevisited 18 oktober 2024 21:46
    quote:

    win some... schreef op 18 oktober 2024 10:17:

    [...]

    Here kapitaliseert nog een deel van de investeringen, TT nauwelijks. Here maakt gebruik van vreemd vermogen, TT niet. Dat zorgt voor wat verschillen in kerncijfers. Maar operationeel gezien ontlopen de resultaten elkaar niet zoveel.

    Toch gek dat twee businesses die eigenlijk zowat identiek zijn, de een kiest voor alles via de Opex en nul CAPEX en de ander wel kapitaliseert.
  7. forum rang 6 win some... 19 oktober 2024 00:54
    quote:

    JustRevisited schreef op 18 oktober 2024 21:46:

    [...]

    Toch gek dat twee businesses die eigenlijk zowat identiek zijn, de een kiest voor alles via de Opex en nul CAPEX en de ander wel kapitaliseert.
    Dat is ook vreemd. Heeft te maken denk ik met het feit dat accountants nogal flexibel kunnen zijn in de interpretatie van boekhoudregels. Ook bij het afleggen van bekwaamheidstests en examens heeft deze beroepsgroep laten zien over de nodige flexibiliteit te bezitten.

    Neem bijvoorbeeld de digital cockpit. Daar heeft TT 2 a 3 jaar aan gewerkt en het is als afzonderlijk produkt in de markt gezet. Dan zou je toch verwachten dat daarop moet worden gekapitaliseerd. Of men moet voortdurend onzekerheid hebben gehad of de ontwikkelingen wel tot een zelfstandig produkt zouden leiden, maar dat lijkt me voor de gehele ontwikkelingsperiode ook niet vol te houden.

    TT vraagt ook jaarlijks vele patenten aan. Daar ligt veelal jaren onderzoek aan ten grondslag. Een patent vertegenwoordigt waarde. En patenten vraag je niet voor een periode korter dan een jaar aan. Dus nogal bijzonder dat dit nooit leidt tot stijging van de intangible assets.

    Mocht een bedrijf TT overnemen dan wordt de waarde van alle technologische knowhow bij TT opeens als een konijn uiteen hoge hoed te voorschijn getoverd om doodleuk op de balans van het overnemende bedrijf te worden gezet.
  8. Benjamin G. 19 oktober 2024 09:38
    quote:

    marique schreef op 18 oktober 2024 15:31:

    [...]
    Zo'n 60 jaar geleden begon de geleidelijke opmars van Japanse auto's voor de Europese en Amerikaanse auto industrie zorgwekkend te worden. Daar hoor je tegenwoordig niemand meer over. Probleem uiteindelijk opgelost door aanpassing van productietechniek in westerse landen en prijsaanpassing van auto's uit Aziatische landen.
    Ik denk dat zoiets ook gaat gebeuren met Chinese auto's en andere Chinese producten.
    Je kan wel eens gelijk krijgen. We hebben het al eens eerder meegemaakt, het zal deze keer ook wel weer goed komen. Ik weet niet of dat de huidige situatie recht doet. Vooral om er nu sprake lijkt te zijn van zoeken naar een nieuwe geopolitieke machtsbalans, verandering van de wereldorde.

    Waar we het over eens kunnen zijn is dat de prestaties van TomTom sterk afhankelijk zijn van de Europese autosector. Met Duitsland voorop. Nu is de Europese autosector en ook de Duitse economie sterk afhankelijk van import en export van en naar China. Dat is een strategische afhankelijkheid waar lastig uit te komen is. Gaan we in Europa aan de slag om zelf weer mijnbouw te doen voor bijvoorbeeld lithium? en als we dat al willen dan neemt het x jaren in beslag voordat dat up and running is. Er zijn mijn inziens meerdere maatregelen nodig om te nemen die op verschillende momenten in tijd impact gaan maken.

    Hoe dan ook goed opletten hoe de automotive sector voorwaarts wil gaan. Dat zal grotendeels bepalen wat er bij TomTom onder aan de streep overblijft.
  9. forum rang 7 Wereldbelegger 19 oktober 2024 09:52
    quote:

    win some... schreef op 19 oktober 2024 00:54:

    [...]

    Deel van post weggelaten, zie hierboven.

    TT vraagt ook jaarlijks vele patenten aan. Daar ligt veelal jaren onderzoek aan ten grondslag. Een patent vertegenwoordigt waarde. En patenten vraag je niet voor een periode korter dan een jaar aan. Dus nogal bijzonder dat dit nooit leidt tot stijging van de intangible assets.

    Mocht een bedrijf TT overnemen dan wordt de waarde van alle technologische knowhow bij TT opeens als een konijn uiteen hoge hoed te voorschijn getoverd om doodleuk op de balans van het overnemende bedrijf te worden gezet.
    Bij een (dirty) exit speelt bovenstaande opmerkingen over patenten en immateriële activa op de balans zetten een grote rol wanneer, zeker wanneer mijn voorgevoel wordt uitgevoerd;

    van de beurs halen, bedrijf stroomlijnen en optuigen voor een beursgang op nasdaq onder een andere naam.
  10. forum rang 4 marathon 11 19 oktober 2024 10:14
    quote:

    Benjamin G. schreef op 19 oktober 2024 09:38:

    [...]

    Je kan wel eens gelijk krijgen. We hebben het al eens eerder meegemaakt, het zal deze keer ook wel weer goed komen. Ik weet niet of dat de huidige situatie recht doet. Vooral om er nu sprake lijkt te zijn van zoeken naar een nieuwe geopolitieke machtsbalans, verandering van de wereldorde.

    Waar we het over eens kunnen zijn is dat de prestaties van TomTom sterk afhankelijk zijn van de Europese autosector. Met Duitsland voorop. Nu is de Europese autosector en ook de Duitse economie sterk afhankelijk van import en export van en naar China. Dat is een strategische afhankelijkheid waar lastig uit te komen is. Gaan we in Europa aan de slag om zelf weer mijnbouw te doen voor bijvoorbeeld lithium? en als we dat al willen dan neemt het x jaren in beslag voordat dat up and running is. Er zijn mijn inziens meerdere maatregelen nodig om te nemen die op verschillende momenten in tijd impact gaan maken.

    Hoe dan ook goed opletten hoe de automotive sector voorwaarts wil gaan. Dat zal grotendeels bepalen wat er bij TomTom onder aan de streep overblijft.
    Vergeet ook niet dat bijv VW een stake heeft genomen in Rivian en XPENG. Xpeng gaan in 2025 voor VW in China produceren en wellicht neemt Xpeng dan wat productiefaciliteìten in Duitsland van VW over.
  11. forum rang 6 tatje 19 oktober 2024 10:19
    Op de CMD 2022 zei Harold :
    E can double in the mid term.

    Mid term in 2022 gebruikt , dus in 2026 2027 is het zover.
    Ook nog eens op basis van een 2,5 miljard markt in 2025.

    In 2023 zei de goede man bij VEB, dat die markt in 2025 veel groter is, op den duur zelfs 10 tot 15 miljard.

    Over A zei Harold op de AVA 2023 ongeveer 35% marktaandeel.

    We winnen marktaandeel, maar omdat Renault ( vertrekt in delen ) naar Google en Volkswagen diverse sops uitstelt.
    Schat ik eerst van 35 naar 32% en in de toekomst van 32 naar 38%

    2 partijen winnen dus marktaandeel ( google en Tom Tom ) 1 partij verliest marktaandeel ( Here )

    De markt zal in 2026 a 2027 maar 1,5 miljard omzetten per jaar, met een marktaandeel van 38%

    Heb aan iemand gevraagd waar ik de cijfers 2023 van Here kan vinden.

    Wacht nog steeds :-)

    Zal stil worden als er veel mensen verkopen.

    Of toch niet !

    Verder ga ik niet zeggen dat WB ongelijk heeft met zijn stelling.

    Ik weet het niet, dus voor mij kan alles !

    Ik baseer me alleen op uitspraken van de RVB en RVC

    Het huidige zag TT al eind 2023 aankomen, vandaar de Performance shares, over een tijdsbestek van 3 jaar te ontvangen.

    Mits lijkt me zeker haalbaar.
  12. forum rang 6 hvasd2 19 oktober 2024 11:18
    quote:

    marique schreef op 18 oktober 2024 15:31:

    [...]
    Zo'n 60 jaar geleden begon de geleidelijke opmars van Japanse auto's voor de Europese en Amerikaanse auto industrie zorgwekkend te worden. Daar hoor je tegenwoordig niemand meer over. Probleem uiteindelijk opgelost door aanpassing van productietechniek in westerse landen en prijsaanpassing van auto's uit Aziatische landen.
    Ik denk dat zoiets ook gaat gebeuren met Chinese auto's en andere Chinese producten.
    60 jaar geleden was de te verdelen taart veel groter dan de taart van vandaag, denk ik?
  13. Benjamin G. 19 oktober 2024 11:26
    quote:

    marathon 11 schreef op 19 oktober 2024 10:14:

    [...]
    Vergeet ook niet dat bijv VW een stake heeft genomen in Rivian en XPENG. Xpeng gaan in 2025 voor VW in China produceren en wellicht neemt Xpeng dan wat productiefaciliteìten in Duitsland van VW over.
    www.volkswagen-group.com/en/articles/...
  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2024 01:58
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 17 oktober 2024 12:06:

    [...]
    Turbo's en Traders

    Ik heb vorig jaar gezocht naar ETF's en beleggingsfondsen met TT.
    Maar niks gevonden. Maar dat kan uiteraard aan mij liggen.
    Analoog:
    Het grote ABP (nu ca 500 miljard vermogen) heeft aandelen in enkele duizenden bedrijven all over the world, maar nog nooit 1 cent belegd in TT.
  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2024 03:07
    quote:

    win some... schreef op 17 oktober 2024 14:13:

    [...]
    In het verleden waren Garmin en TT concurrenten op PND-gebied (en ook heel even voor Sports). Vandaar dat het logisch was dat Garmin voor Here koos. In beperkte mate zijn het op PND-gebied nu nog steeds concurrenten. Wanneer TT stopt met PND's is het misschien wel een optie voor Garmin om voor TT te kiezen. Maar ik betwijfel of de CEO van TT in staat is om zijn ego daarvoor opzij te zetten.
    Ik denk dat de PND concurrentie niet zo'n belemmerende factor meer is, pnd's stellen bij TT niet veel meer voor. Bovendien zouden daarover ihkv een kaartendeal aanvullende afspraken kunnen worden gemaakt, bijv. dat TT zich verder beperkt tot professionele pnd's en LINK-apparatuur.

    Maar ze concurreren ook ohgv de digitale cockpit, bij Garmin domain controller genoemd. Dat ligt denk ik gevoeliger.
  16. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2024 03:17
    quote:

    JustRevisited schreef op 17 oktober 2024 21:06:

    [...]
    Ik voorzie een scenario dat het orderboek helemaal niet krimpt. Maar misschien ook niet groeit. En dat is wel jammer (maar meer timing gerelateerd, met de meeste dealactiviteit in 2025)

    Ja, je hebt herwaardering, maar je hebt ook nieuwe deals en daarnaast een heel lage uitstroom.

    Uitstel van model releases en lage verkopen betekent ook dat er omzet in de boeken blijft die er anders uit zou stromen.
    Kortom, het kan in de huidige situatie meerdere kanten op, krimpen, gelijk blijven of klein beetje groeien?
    Wat je zegt klopt op zich, maar wat gaat de doorslag geven?
    Het kan vriezen en het kan dooien.
  17. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2024 03:30
    quote:

    win some... schreef op 18 oktober 2024 10:17:

    [...]
    ...
    "en Garmin + Here daar bij mijn weten niet zo aan meedoen" Intrigerend zinnetje, wat bedoel je daar precies mee? Non-Automotive omzet van Here is 252 mio in 2023. Hebben ook een LT-platform. Klanten zoals booking.com, esri, uber, garmin, amazon etc. Meer dan 2 mio developers in hun 'ecosystem'.
    Dat "bij mijn weten niet zo aan meedoen" schreef ik wat te klakkeloos op, althans in het geval van Here.
    Wel denk ik dat Here zich vooral op de genoemde grote klanten richt (uber zit toch ook bij TT?), maar TT een veel bredere markt probeert aan te boren. En dat Enterprise bij TT daarom harder kan (en zal) groeien dan 'non-automotive' bij Here.
  18. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2024 04:20
    quote:

    Benjamin G. schreef op 18 oktober 2024 15:13:

    [...]
    Dat is een goede vraag. Er zijn meerdere factoren die we daarvoor kunnen aanwijzen. Mijn kennis is te beperkt om te zeggen wat de bepalende factor is en of die factor onderhavig is aan verandering. Ik vermoed dat het uit de historie voort komt: van kastje aan het raam naar inbouw in de auto. Dat zal een 'feature' zijn geweest waar (zeer) competitief en verwachtingsvol prijzen voor zijn afgegeven. Dat zal nog steeds doorwerken.
    ...
    Omdat de schaalbaarheid van TT's niet-hardware producten in principe zo groot is, hangen TT's omzetten, marges en ebitda's sterk af van de uiteindelijke volumes. Dat maakt het afgeven van prijzen zeer lastig.
    Bij een scherpe prijs leidt elke kleine vermindering of zelfs uitstel van de leveringen onmiddellijk tot verlies.

    Daar komt bij dat de tier-1 toeleveranciers in de automobielindustrie van oudsher behoorlijk tegen elkaar uitgespeeld en uitgeknepen worden, anders dan bij een bedrijf als ASML dat vooral leveringszekerheid en kwaliteit van z'n leveranciers verlangt.
    TomTom, Conti, Forvia, ZF, noem ze maar, hebben het moeilijk nu. Allemaal verlaagden ze deze zomer hun outlook voor heel 2024.
  19. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2024 04:33
    quote:

    Benjamin G. schreef op 18 oktober 2024 15:13:

    [...]
    ...
    Voor enterprise vond ik het interessant een aantal use cases te lezen. Een daarvan was een vrachtauto met cementmixer waarvan de eigenaar alleen linksom bochten wilde nemen. Bij rechtsom is de kans op omvallen groter en omvallen kan boetes tot 10 miljoen dollar opleveren. De use cases lijken dus maatwerk te zijn, waarbij de prijs bepaald wordt door de besparing die gerealiseerd wordt en niet zozeer door de kostprijs.

    Levert wel een vraag op voor het businessmodel. Want hoe schaalbaar zijn de use cases? Of is er een batterij aan software engeneers nodig om een product te maken. Als dat ook nog aan de zijde van de klant moet gebeuren...tsja zeg het maar. Kralen rijgen wordt dan beperkt door de beschikbaarheid van software engineers.

    Strategisch gezien handelt TomTom vrij aardig. De combinatie met de platformen van de Overture partners en de combinatie met OpenStreetMap maakt (hopelijk) dat de implementatiekosten voor de klant sterk afnemen of lager zijn.
    Bij Enterprise moet het opschalen door de klanten gebeuren, zij verzinnen en realiseren de use cases. Om te vermijden dat die klanten elke keer "een batterij aan IT-ers" moeten inzetten, biedt TT generieke en makkelijk toepasbare Orbis maps aan, met facultatieve applicatielayers naar keuze daar bovenop.
    Strategisch gezien is dat idd vrij aardig.
603 Posts
Pagina: «« 1 ... 20 21 22 23 24 ... 31 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.