Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,160   +0,110   (+2,18%) Dagrange 5,000 - 5,195 241.741   Gem. (3M) 199,3K

Oktober, HG show us the money!

603 Posts
Pagina: «« 1 ... 19 20 21 22 23 ... 31 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Benjamin G. 17 oktober 2024 20:26
    quote:

    Moneyball schreef op 17 oktober 2024 13:47:

    Kan hard gaan met de FCF als automotive in 2025 weer op de rails komt. Dan ga ik ervan uit dat TTs operating expenses niet/nauwelijks toenemen als er bij automotive klanten meer auto's van de band af rollen (volume) en dat meer EVs zijn (take rate). Maar misschien zie ik dat niet goed?
    Dat zou ook mijn take zijn. De als dan mogen we wel in hoofdletters schrijven.

    Hoe gaat het geopolitieke steekspel tussen EU en China uitpakken? EU probeert, tegen de zin van Duitsland, de Europese auto industrie overeind te houden door importheffingen op Chinese auto's. Dat zou een lifeline moeten zijn voor de Europese auto industrie, al zien de Duitsers dat anders.

    Dan is door heel Europa de subsidies voor aanschaf van een EV auto afgenomen. Het is niet meer zo aantrekkelijk om er een aan te schaffen. Nog los dat in Nederland het stroomnet vol schijnt te zitten.

    Dan zijn er twee factoren aan het werk: minder autoverkopen op de korte termijn en minder verkoop van EV's dus lagere takerates. Ik zie dat het komende jaar nog niet uitkristalliseren.

    Wel sluit ik me aan bij de berekeningen van Tatje!

    Met dien verstande een magere 600 miljoen omzet in 2025 en een magere 700 in 2027. Altijd leuk voorspellen op basis van een voorstelling van zaken. We gaan zien hoe het theaterspel zich ontvouwt.
  2. forum rang 6 JustRevisited 17 oktober 2024 21:06
    quote:

    pwijsneus schreef op 17 oktober 2024 12:04:

    [...]

    Waar we proberen achter zien te komen is met hoeveel het orderboek naar beneden bijgesteld gaat worden. Liever dat er -/-20% wordt verwacht, maar het uiteindelijk uitkomt op -/- 15%. In plaats van dat er wordt gedaan alsof het fantastisch gaat en het orderboek gelijk blijft, terwijl het orderboek met -- 15% gaat krimpen.

    Dat gaat flink schelen in de koersreactie. Managen van verwachtingen.
    Ik voorzie een scenario dat het orderboek helemaal niet krimpt. Maar misschien ook niet groeit. En dat is wel jammer (maar meer timing gerelateerd, met de meeste dealactiviteit in 2025)

    Ja, je hebt herwaardering, maar je hebt ook nieuwe deals en daarnaast een heel lage uitstroom.

    Uitstel van model releases en lage verkopen betekent ook dat er omzet in de boeken blijft die er anders uit zou stromen.
  3. forum rang 6 win some... 17 oktober 2024 23:32
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 17 oktober 2024 17:43:

    Inmiddels géén 4000 FTE meer.
    Buiten de (aangekondigde) 10 miljoen kostende personeelsreorganisatie in 2023
    wordt het aantal medewerkers gestaag kleiner. Zie wat TT schrijft op hun website:

    Together, we move the world

    Although TomTom’s 3,700-strong team is made up of people from around the world, we’re all connected by the same core values: we embrace openness, collaboration and integrity; we prioritize our customers’ challenges; and we believe that better maps lead to a better world.

    www.tomtom.com/company/

    Op Wikipedia staat onderstaand lijstje m.b.t. aantal medewerkers.
    2016 4716
    2017 4738
    2018 4834
    2019 4712
    2020 4465
    2021 4373
    2022 4127
    2023 3708

    Dat is zowel positief als minder positief te duiden,
    Dit zijn de gemiddelde FTE's per jaar. In april 2019 was het afscheid van Telematics, dat scheelde al behoorlijk wat mensen.

    Positief dat het met minder mensen kan. In 2023 1000 fte minder dan in 2016.

    Minder positief: Total personnel expenses in 2016 was 262 mio, in 2023 met 1000 fte minder was het 363 mio. Voorbeeldje: Total remuneration management board gestegen van 2.431.098 (2016) naar 4.674.000 (2023), bijna verdubbeling. Ebitda daarentegen van 147 mio (2016) naar 39 mio (2023).
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 oktober 2024 01:31
    quote:

    Benjamin G. schreef op 17 oktober 2024 06:52:

    ...
    Het is mijn indruk niet zozeer optimisme van het bestuur, maar kwetsbaarheid van het businessmodel. Dat zit hem in geen pricingpower te hebben, een nice to have product voor automotive daardoor is GAS nog steeds een optie en zeer kwetsbaar voor majeure events zoals corona en nu de zwakke concurrentiepositie van Europese autobouwers.

    Qua strategie en keuzes leggen ze aardig wat op de mat. De zet op samen te werken met Open Street Map, de samenwerking in Overture, de vertaling in Orbis map zijn prima. Qua commercialisatie ligt een zwakte, ik vraag me ook af hoeveel opties ze daar hebben. Automotive segment is 1 markt, waar ze sterk afhankelijk zijn van EV en level van autonome auto's. Voor enterprise kiezen ze een aantal specifieke marktsegmenten en proberen dat nu te verbreden. We gaan zien hoe dat uitpakt.

    Ik hoop dat er een moment komt dat alles wind mee is. Nu kennen de markten waarin TomTom actief vrij lange lead tijden. Dit geldt blijkbaar ook voor entreprise waar de klant zelf eerst zijn IT geschikt moet maken voor adoptie van de dienst. Voorlopig gaat die meewind ook niet komen. Tot nu toe hebben de shorters en critici gelijk gekregen.
    Dat "geen pricing power" ben ik met je eens, vooral bij Automotive, maar waardoor komt dat toch? Bij Garmin draait automotive ook niet lekker. Is het omdat concurrent Here onder de kostprijs moet werken, dus per definitie verliesgevend is? Ik bedoel dat de Here-aandeelhouders dat om hun moverende redenen zo in stand houden?

    Ik denk dat TT bij Enterprise meer pricing power heeft, omdat Google die markt wat anders benadert (meer consument gericht), en Garmin + Here daar bij mijn weten niet zo aan meedoen. Al is het bij Enterprise op Microsoft na wel een kwestie van vele kleine kralen rijgen.
  5. forum rang 6 pwijsneus 18 oktober 2024 04:28
    quote:

    JustRevisited schreef op 17 oktober 2024 21:06:

    [...]

    Ik voorzie een scenario dat het orderboek helemaal niet krimpt. Maar misschien ook niet groeit. En dat is wel jammer (maar meer timing gerelateerd, met de meeste dealactiviteit in 2025)

    Ja, je hebt herwaardering, maar je hebt ook nieuwe deals en daarnaast een heel lage uitstroom.

    Uitstel van model releases en lage verkopen betekent ook dat er omzet in de boeken blijft die er anders uit zou stromen.
    Gelukkig bereid de CFO de markt alvast voor op een daling, alleen tasten we nog in het duister met hoeveel.

    Stel dat de CFO dat niet had gedaan, en de markt was uitgegaan dat het vlak blijft, terwijl er 10% af gaat zie je het aandeel in februari met de bijgestelde outlook met -/- 25% afgeserveerd worden. Maar misschien is dat ook wel de bedoeling.
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 18 oktober 2024 08:20
    Wereldbelegger schreef op 17 oktober 2024 17:43:
    Inmiddels géén 4000 FTE meer.
    Buiten de (aangekondigde) 10 miljoen kostende personeelsreorganisatie in 2023
    wordt het aantal medewerkers gestaag kleiner. Zie wat TT schrijft op hun website:

    Together, we move the world

    Although TomTom’s 3,700-strong team is made up of people from around the world, we’re all connected by the same core values: we embrace openness, collaboration and integrity; we prioritize our customers’ challenges; and we believe that better maps lead to a better world.

    www.tomtom.com/company/

    Op Wikipedia staat onderstaand lijstje m.b.t. aantal medewerkers.
    2016 4716
    2017 4738
    2018 4834
    2019 4712
    2020 4465
    2021 4373
    2022 4127
    2023 3708

    Dat is zowel positief als minder positief te duiden,

    quote:

    win some... schreef op 17 oktober 2024 23:32:

    [...]

    Dit zijn de gemiddelde FTE's per jaar. In april 2019 was het afscheid van Telematics, dat scheelde al behoorlijk wat mensen.

    Positief dat het met minder mensen kan. In 2023 1000 fte minder dan in 2016.

    Minder positief: Total personnel expenses in 2016 was 262 mio, in 2023 met 1000 fte minder was het 363 mio. Voorbeeldje: Total remuneration management board gestegen van 2.431.098 (2016) naar 4.674.000 (2023), bijna verdubbeling. Ebitda daarentegen van 147 mio (2016) naar 39 mio (2023).
    Dank voor de duiding.
    De personeelskosten lopen om diverse bekende redenen op.

    De inzet van AI bij de verwerking van de data voor Maps is m.i. nog niet terug te vinden in de personeelskosten.
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 18 oktober 2024 08:21
    quote:

    VeniVidiMerui schreef op 17 oktober 2024 23:48:

    Ze hebben nog genoeg vacatures: www.linkedin.com/jobs/search/?f_C=166...
    Volgens de Tomtom site zijn het 69 vacatures.

    Amsterdam, The Netherlands 19
    Berlin, Germany 4
    Farmington Hills, MI, United States of America 1
    Gent, Belgium 2
    Lodz, Poland 16
    Madrid, Spain 20
    Pune, India 3
    Seoul, South Korea 1
    Shanghai, China 2
    Taipei City, Taiwan 1
    Totaal: 69

    www.tomtom.com/careers/joboverview/
  8. DYEX 18 oktober 2024 09:09
    quote:

    vreemdvermogen schreef op 17 oktober 2024 22:19:

    Dat Otus roet in het eten gooit is voor mij helder. Het waarom niet. Op deze koers is short gaan wel tricky. Maar voor de kleine belegger ook een mooie kans om weer een kort ritje te maken. Inleg 4,80 met doel 5,30.
    Bij aanvang van hun shortbelang, leek dat in combinatie met de opbouw door Teslin en die combinatie hadden ze ook bij een ander aandeel (dacht ik). Nu is dat wat lastiger te duiden. Maar, als Teslin de aandelen uitleent, om er toch nog iets van rendement uit te slepen, dan zou het nog steeds kunnen dat Otus ze "dan maar nog meer short"?
  9. forum rang 6 JustRevisited 18 oktober 2024 09:24
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 18 oktober 2024 08:20:

    De inzet van AI bij de verwerking van de data voor Maps is m.i. nog niet terug te vinden in de personeelskosten.
    Er was vorig jaar spraken van een best behoorlijke kostenreductie en verschuiving. Dit jaar is er een neutraal beeld. Ondanks de inflatie.

    TomTom rapporteert vier kostenposten
    1. Research and development expenses - Geographic data
    2. Research and development expenses - Application layer
    3. Sales and marketing expenses
    4. General and administrative expenses

    Kostenpost 1 gaat zowel over het verkrijgen van data voor maps en het verwerken ervan. Dus dat is degene waarin effect zit van Overture (het verkrijgen van data) en AI (het verwerken van data) De investeringen in technologie/software is post 2. Posten 3 en 4 spreken voor zich: marketing en sales en de algemene en overige kosten, waaronder staf (finance, HR, opleiding, huisvesting, de hele mikmak)

    Hier de cijfers 2022 vs 2023 in miljoenen

    1. Geographic data van 206 naar 175 (31 mio kostenverlaging)
    2. Application layer van 172 naar 185 (13 mio kostenverhoging)
    3. Sales and marketing van 50 naar 57 (7 mio kostenverhoging)
    4. General and administrative van 120 naar 99 (21 mio kostenverlaging)
    Totale kosten van 547 naar 515 (32 mio kostenverlaging)

    De eerste drie kwartalen van dit jaar vs vorig jaar laten vervolgens dit zien:
    1. Geographic data gelijk gebleven
    2. Application layer gelijk gebleven
    3. Sales and marketing ietsje omhoog
    4. General and administrative ietsje omlaag
    Totale kosten gelijk gebleven
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 18 oktober 2024 09:35
    quote:

    JustRevisited schreef op 18 oktober 2024 09:24:

    [...]

    Er was vorig jaar spraken van een best behoorlijke kostenreductie en verschuiving. Dit jaar is er een neutraal beeld. Ondanks de inflatie.

    TomTom rapporteert vier kostenposten
    1. Research and development expenses - Geographic data
    2. Research and development expenses - Application layer
    3. Sales and marketing expenses
    4. General and administrative expenses

    Kostenpost 1 gaat zowel over het verkrijgen van data voor maps en het verwerken ervan. Dus dat is degene waarin effect zit van Overture (het verkrijgen van data) en AI (het verwerken van data) De investeringen in technologie/software is post 2. Posten 3 en 4 spreken voor zich: marketing en sales en de algemene en overige kosten, waaronder staf (finance, HR, opleiding, huisvesting, de hele mikmak)

    Hier de cijfers 2022 vs 2023 in miljoenen

    1. Geographic data van 206 naar 175 (31 mio kostenverlaging)
    2. Application layer van 172 naar 185 (13 mio kostenverhoging)
    3. Sales and marketing van 50 naar 57 (7 mio kostenverhoging)
    4. General and administrative van 120 naar 99 (21 mio kostenverlaging)
    Totale kosten van 547 naar 515 (32 mio kostenverlaging)

    De eerste drie kwartalen van dit jaar vs vorig jaar laten vervolgens dit zien:
    1. Geographic data gelijk gebleven
    2. Application layer gelijk gebleven
    3. Sales and marketing ietsje omhoog
    4. General and administrative ietsje omlaag
    Totale kosten gelijk gebleven
    Oké,
    Dat is een helder overzicht!
    Dank!
  11. forum rang 6 win some... 18 oktober 2024 10:17
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 18 oktober 2024 01:31:

    [...]
    Dat "geen pricing power" ben ik met je eens, vooral bij Automotive, maar waardoor komt dat toch? Bij Garmin draait automotive ook niet lekker. Is het omdat concurrent Here onder de kostprijs moet werken, dus per definitie verliesgevend is? Ik bedoel dat de Here-aandeelhouders dat om hun moverende redenen zo in stand houden?

    Ik denk dat TT bij Enterprise meer pricing power heeft, omdat Google die markt wat anders benadert (meer consument gericht), en Garmin + Here daar bij mijn weten niet zo aan meedoen. Al is het bij Enterprise op Microsoft na wel een kwestie van vele kleine kralen rijgen.
    Here t.o.v. TT? In 2023 had Here een Ebitda van 150 mio (TT 24 mio), een Ebit van 27 mio (TT -20 mio), nettowinst -59 mio (TT -21 mio), FCF 5 mio (TT 21 mio).
    Here kapitaliseert nog een deel van de investeringen, TT nauwelijks. Here maakt gebruik van vreemd vermogen, TT niet. Dat zorgt voor wat verschillen in kerncijfers. Maar operationeel gezien ontlopen de resultaten elkaar niet zoveel.

    "en Garmin + Here daar bij mijn weten niet zo aan meedoen" Intrigerend zinnetje, wat bedoel je daar precies mee? Non-Automotive omzet van Here is 252 mio in 2023. Hebben ook een LT-platform. Klanten zoals booking.com, esri, uber, garmin, amazon etc. Meer dan 2 mio developers in hun 'ecosystem'.
  12. forum rang 6 win some... 18 oktober 2024 10:38
    quote:

    JustRevisited schreef op 18 oktober 2024 09:24:

    [...]

    Er was vorig jaar spraken van een best behoorlijke kostenreductie en verschuiving. Dit jaar is er een neutraal beeld. Ondanks de inflatie.

    TomTom rapporteert vier kostenposten
    1. Research and development expenses - Geographic data
    2. Research and development expenses - Application layer
    3. Sales and marketing expenses
    4. General and administrative expenses

    Kostenpost 1 gaat zowel over het verkrijgen van data voor maps en het verwerken ervan. Dus dat is degene waarin effect zit van Overture (het verkrijgen van data) en AI (het verwerken van data) De investeringen in technologie/software is post 2. Posten 3 en 4 spreken voor zich: marketing en sales en de algemene en overige kosten, waaronder staf (finance, HR, opleiding, huisvesting, de hele mikmak)

    Hier de cijfers 2022 vs 2023 in miljoenen

    1. Geographic data van 206 naar 175 (31 mio kostenverlaging)
    2. Application layer van 172 naar 185 (13 mio kostenverhoging)
    3. Sales and marketing van 50 naar 57 (7 mio kostenverhoging)
    4. General and administrative van 120 naar 99 (21 mio kostenverlaging)
    Totale kosten van 547 naar 515 (32 mio kostenverlaging)

    De eerste drie kwartalen van dit jaar vs vorig jaar laten vervolgens dit zien:
    1. Geographic data gelijk gebleven
    2. Application layer gelijk gebleven
    3. Sales and marketing ietsje omhoog
    4. General and administrative ietsje omlaag
    Totale kosten gelijk gebleven
    Mooi overzicht. Misschien wel goed als aanvulling om ook de cijfers over D&A mee te nemen.

    D&A was in 2023 13 mio lager dan in 2022. Dus operationeel gezien is er sprake van 32-13 = 19 mio kostenverlaging.

    Ytd 2023 is D&A 7 mio lager dan de vergelijkbare periode in 2022. Dus operationeel gezien kosten met 7 mio omhoog.

    Dit is van belang omdat de intangible assets grotendeels zijn afgeschreven. Volgend jaar zal er nog een positief effect zijn in de YoY vergelijking van de totale kosten, maar daarna niet meer.
  13. forum rang 7 Wereldbelegger 18 oktober 2024 10:49
    Toeleveranciers en 'partners' zoals TT zich zelf noemt zullen m.i. onvermijdelijk geconfronteerd worden met uitval van vraag naar producten en hernieuwde prijsafspraken.

    Ook de productie van deze iconische Fiat ligt opeens stil

    Stellantis - eigenaar van Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Peugeot en Opel - verkeert in zwaar weer. Zo zwaar dat de productie van auto's wordt stilgelegd. Het volgende slachtoffer is de Fiat Panda, die je vooral in Italië op elke hoek van de straat tegenkomt.

    Stellantis maakt nog winst, maar die staat behoorlijk onder druk door de toenemende concurrentie uit vooral China. Reden voor het enorme bedrijf om het Chinese Leapmotor naar Europa te halen. Van je grootste vijand je beste vriend maken, zeg maar.

    Fiat 500 verkoopt voor geen meter
    Met de komt van Leapmotor is het tij nog niet gekeerd. Het merk is nog nat achter de oren en moet zich eerst zien te bewijzen in Europa. Dus neemt Stellantis ook andere maatregelen om niet in de rode cijfers te belanden. Zoals het tijdelijk sluiten van fabrieken waar auto's geproduceerd worden die toch niemand wil hebben. Een voorbeeld is de elektrische Fiat 500. Hoe iconisch zijn design ook is, hij verkoopt voor geen meter.

    Ook de Fiat Panda heeft zijn beste tijd gehad. Dat wil zeggen: de Panda op benzine die al sinds 2011 in min of meer ongewijzigde vorm te koop is. Begin 2024 kondigde Fiat nog trots aan dat de Panda 'in ieder geval tot 2027 voor een uitbreiding van de productie in het Zuid-Italiaanse Pomigliano d'Arco zorgt'. Maar dat blijkt nu een typisch gevalletje van iemand blij maken met een dode mus.

    Fiat Panda productie stopt tijdelijk
    Inmiddels zijn we maanden verder en gooit Stellantis de fabriek in Pomigliano d'Arco hermetisch op slot. Waarmee de productie van weer een iconische Fiat wordt stilgelegd. Reden? De zware marktomstandigheden. De vraag naar de Fiat Panda is dusdanig gedaald dat er meer Panda's geproduceerd worden dan verkocht. Automotive News Europe heeft het over 3873 verkopen in augustus 2024 tegenover 6505 een jaar eerder.

    Ook deze Stellantis-fabrieken leggen tijdelijk stil
    De fabriek van de Fiat Panda gaat dicht van 11-29 november 2024, evenals de fabrieken in Termoli en Pratola Serra waar verbrandingsmotoren gebouwd worden. Stellantis zegt de Italiaanse fabrieken op termijn weer te openen, maar dat de markt momenteel zo uitdagend is dat het soms moeilijke keuzes moet maken.

    Elektrische Fiat Panda biedt hoop
    Dat de vraag naar de Panda terugloopt, is niet vreemd. De elektrische en hybride Fiat Grande Panda is inmiddels onthuld en binnenkort te koop. En die vinden we zo gaaf dat we het snappen als consumenten die oude Panda niet meer zien staan. Hij is immers al sinds 2011 in productie.

    www.autoreview.nl/nieuws/id/35002/pro...
  14. VeniVidiMerui 18 oktober 2024 11:05
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 18 oktober 2024 10:49:

    Ook de productie van deze iconische Fiat ligt opeens stil
    Wat die autobouwers aan het doen zijn is uiteindelijk economische zelfmoord. Hoop toch dat ze dit snel gaan inzien. Ik zie de ene na de andere BYD rijden. En van de week ook al tv commercials voor het volgende Chinese merk: Zeekr.
    Als je naar aanleiding van dit soort ontwikkelingen je eigen modellen gaat uitstellen in plaats van met dubbele kracht gaat introduceren dan is er over een paar jaar natuurlijk helemaal geen marktaandeel meer over. Ik zou, desnoods tegen kostprijs, versneld de eigen nieuwe modellen gaan lanceren. Dan behoud je in ieder geval je marktaandeel.
603 Posts
Pagina: «« 1 ... 19 20 21 22 23 ... 31 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.