Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel FASTNED AEX:FAST.NL, NL0013654809

Laatste koers (eur) Verschil Volume
23,550   +1,350   (+6,08%) Dagrange 22,400 - 23,800 30.853   Gem. (3M) 17,9K

Forum Fastned geopend

2.492 Posts
Pagina: «« 1 ... 120 121 122 123 124 125 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. florida_tower 15 oktober 2024 16:15
    kwartaal-op-kwartaal groei komt vrijwel volledig van buiten NL en Duitsland. Ofwel veel vakantieverkeer in Belgie en Frankrijk. Jammer dat ze de operating data niet verder opsplitsen per land.

    Doelen voor te openen stations lijkt haalbaar als ze volgend jaar een grote hoeveelheid Duitse stations kunnen openen. Omzetdoel per station wordt lastiger, want de autoverkopen zakken in. Wellicht dat de mileuzones in de grote steden vanaf 1 januari wat kunnen helpen. Maar hoogstwaarschijnlijk moet de outlook 2025 worden bijgesteld.
  2. forum rang 6 MFCONSwasonschuldig 16 oktober 2024 12:03
    quote:

    Bonus aanbieding schreef op 16 oktober 2024 10:16:

    [...]

    Denk jij nou echt serieus dat Fastned de outlook naar beneden gaat bijstellen?
    Ik kan mij als financial controller wel voorstellen hoe dat gaat op het FastNed kantoor. WAT IS DIT? Dat zijn de cijfers baas. MIJN NAAM IS LANGEZAAL GEEN HALVEZOOL. * Gegniffel in het kantoor *.

    Kosten moet je activeren!!! Maar maar maar? NEE! Activeren en afschrijven zeg ik je! Ebitda moet naar boven! Hoe kan ik anders succes laten zien?

    Kantoor: "Meneer? We groeien wel harder dan de hoeveelheid EV's in Nederland"
    Langezaal: Dank u. Promotie!
    Financial controller: "Maar die getallen zeggen niets over elkaar. Er is geen verband. Het is mijn expertise niet, maar onze groei is relatief aan het vermogen dat we hebben aangetrokken - het aantal nieuwe stations - en de "relatieve" bezetting.
    Langezaal: Dat klinkt niet echt meewerkend.
    Financial controller: We moeten echt focussen op het totaal rendement... op deze manier.....
    Langezaal: STOP! Ik wil niet WEER een verhaal horen over een tekort aan cashflow en dat we groei niet kunnen financieren. We groeien toch? Ik heb het toch geregeld of niet dan?
    Financial controller: Maar die obligaties moeten we ooit eens afbetalen. En als we geen resultaten laten zien dan zullen die rente kosten zoveel stijgen dat we nog meer bezetting moeten realiseren en dat lukt nu al niet.
    Langezaal: Ja, maar dan hebben we wel gerealiseerd wat het doel is: laadstations uitrollen voor een betere wereld. ALS dit eindigt dan moet dat maar en dan is het de schuld van de overheden.
    Financial controller: "-Wanneer- meneer"
    Langezaal: Wanneer wat?
    Financial controller: "Laat maar, ik werk wel aan mijn LinkedIn"
    Langezaal: Precies! zo wil ik het horen "LADEN MAAR" "LAADT U MAAR" er moet meer geladen worden.
    Financial controller: Dat zeg ik. Zucht.
  3. Bonus aanbieding 16 oktober 2024 13:35
    Diezelfde controller ergens in 2017/2018: meneer Langezaal we moeten vrees ik faillissement gaan aanvragen. Die assistent accountant die hier gisteren was heeft gezegd dat al die 50 kW laadpalen die we hebben en die nooit iets gaan opleveren nu echt afgeboekt moeten worden. Dat betekent dat ons vermogen in een klap helemaal weg is.
    Langezaal: G#@!!... dat kan niet waar zijn wie heeft dat gezegd. Ik zal mijn vriend bij dat kantoor bellen die kan dit wel rechtzetten Ik bel hem meteen op. Hallo Michiel hier. Jou mensen doen moeilijk big trouble wat moeten we doen?
    Vriend: Tja het is echt zo dat die palen als individueel actief niets meer waard zijn vrees ik maar misschien kun je alle netwerkactiva snel met terugwerkende kracht op een hoop boeken dan kijken we er niet individueel naar.
    Langezaal: Ok en jullie vinden dat goed neem ik aan dan doen we dat en dan kunnen we weer verder. Bedankt!
  4. forum rang 6 MFCONSwasonschuldig 16 oktober 2024 15:17
    quote:

    Bonus aanbieding schreef op 16 oktober 2024 13:35:

    Diezelfde controller ergens in 2017/2018: meneer Langezaal we moeten vrees ik faillissement gaan aanvragen. Die assistent accountant die hier gisteren was heeft gezegd dat al die 50 kW laadpalen die we hebben en die nooit iets gaan opleveren nu echt afgeboekt moeten worden. Dat betekent dat ons vermogen in een klap helemaal weg is.
    Langezaal: G#@!!... dat kan niet waar zijn wie heeft dat gezegd. Ik zal mijn vriend bij dat kantoor bellen die kan dit wel rechtzetten Ik bel hem meteen op. Hallo Michiel hier. Jou mensen doen moeilijk big trouble wat moeten we doen?
    Vriend: Tja het is echt zo dat die palen als individueel actief niets meer waard zijn vrees ik maar misschien kun je alle netwerkactiva snel met terugwerkende kracht op een hoop boeken dan kijken we er niet individueel naar.
    Langezaal: Ok en jullie vinden dat goed neem ik aan dan doen we dat en dan kunnen we weer verder. Bedankt!
    I lolled
  5. TommekeW 17 oktober 2024 10:19
    quote:

    MFCONSwasonschuldig schreef op 15 oktober 2024 15:20:

    [...]

    Perfect. Had ook net zo goed -20% kunnen zijn. Weet je mijn oom zit in Vegas. Die had in een half uur 200.000 verdiend!!!!! Met 21!!!!!!!!! dus dat rendement is veel hoger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Met een gemiddelde bezetting van een 13% is elk station dat je opent een groter cashflow gat dat over een 3-4 jaar gevuld moet zijn. Gaten met gaten vullen will only go so far.
    Het is een interessant punt dat je aanhaalt.
    Wat is de nodige bezettingsgraad/station om cashflow te generen ?
    Iemand een serieus onderbouwd antwoord op deze vraag ?
  6. florida_tower 17 oktober 2024 10:28
    quote:

    TommekeW schreef op 17 oktober 2024 10:19:

    [...]

    Het is een interessant punt dat je aanhaalt.
    Wat is de nodige bezettingsgraad/station om cashflow te generen ?
    Iemand een serieus onderbouwd antwoord op deze vraag ?
    Een gemiddeld station heeft (volgens Q3 fastned) een ROIC van 15% bij de huidige bezettingsgraad. Dus een terugverdientijd van 6,7 jaar met huidige bezetting. De obligaties hebben een looptijd van 5 jaar. Het is aannemelijk dat de bezetting de komende jaar toeneemt, dus is het waarschijnlijk dat er een neutrale of licht positieve cashflow resulteert uit de eerste 5 jaar, met daarna grote positieve cashflow omdat de stations voor 15-30 jaar worden gebouwd.
  7. Bonus aanbieding 17 oktober 2024 11:09
    quote:

    florida_tower schreef op 17 oktober 2024 10:28:

    [...]

    Een gemiddeld station heeft (volgens Q3 fastned) een ROIC van 15% bij de huidige bezettingsgraad. Dus een terugverdientijd van 6,7 jaar met huidige bezetting. De obligaties hebben een looptijd van 5 jaar. Het is aannemelijk dat de bezetting de komende jaar toeneemt, dus is het waarschijnlijk dat er een neutrale of licht positieve cashflow resulteert uit de eerste 5 jaar, met daarna grote positieve cashflow omdat de stations voor 15-30 jaar worden gebouwd.
    Op twee fundamentele punten zijn wij het oneens.
    1. De terugverdientijd zoals jij die weergeeft ligt om en nabij de levensduur van een laadpaal en er is zeker geen lange periode van opbrengsten na ommekomst van de terugverdientijd te verwachten. De laadpalen kunnen theoretisch wel langer werken maar door technologische vernieuwing cq veroudering van de bestaande palen zijn deze binnen een relatief beperkt aantal jaren achterhaald. Als je de jaarrekening van Fastned doorspit zul je vinden dat er aanzienlijke afboekingen wegens buitengebruikstelling in zitten. Ergo de terugverdientijd wordt tot nu toe niet gehaald / de afschrijvingstermijnen die worden gehanteerd zijn te lang.
    2. De aanname dat de bezettingsgraad toeneemt deel ik niet althans niet aanzienlijk. Er zal wel enige toename zijn maar die is beperkt doordat de bezettingsgraad op de drukke tijden eigenlijk al redelijk maximaal is. De gemiddelde laadtijd is 24 minuten waarbij een schamele 26 kW wordt omgezet. Na een laadsessie zal vrijwel altijd een lege periode zitten (wachten tot het vrij is doet vrijwel niemand daarvoor duurt een laadsessie te lang). Als je weet dat er maar een beperkt aantal uren druk verkeer is en wat rekent aan de bezettingsgraad zul je zien dat eigenlijk niet te verwachten valt dat je ooit veel hoger uit zal komen dan ca 15 tot maximaal 20% bezettingsgraad. Je moet het veel meer hebben van snellere doorvoer (meer kW's per minuut). Fastned is zich daar overigens terdege van bewust maar dat vertellen ze natuurlijk niet.
  8. florida_tower 17 oktober 2024 14:22
    quote:

    Bonus aanbieding schreef op 17 oktober 2024 11:09:

    [...]

    Op twee fundamentele punten zijn wij het oneens.
    1. De terugverdientijd zoals jij die weergeeft ligt om en nabij de levensduur van een laadpaal en er is zeker geen lange periode van opbrengsten na ommekomst van de terugverdientijd te verwachten. De laadpalen kunnen theoretisch wel langer werken maar door technologische vernieuwing cq veroudering van de bestaande palen zijn deze binnen een relatief beperkt aantal jaren achterhaald. Als je de jaarrekening van Fastned doorspit zul je vinden dat er aanzienlijke afboekingen wegens buitengebruikstelling in zitten. Ergo de terugverdientijd wordt tot nu toe niet gehaald / de afschrijvingstermijnen die worden gehanteerd zijn te lang.
    2. De aanname dat de bezettingsgraad toeneemt deel ik niet althans niet aanzienlijk. Er zal wel enige toename zijn maar die is beperkt doordat de bezettingsgraad op de drukke tijden eigenlijk al redelijk maximaal is. De gemiddelde laadtijd is 24 minuten waarbij een schamele 26 kW wordt omgezet. Na een laadsessie zal vrijwel altijd een lege periode zitten (wachten tot het vrij is doet vrijwel niemand daarvoor duurt een laadsessie te lang). Als je weet dat er maar een beperkt aantal uren druk verkeer is en wat rekent aan de bezettingsgraad zul je zien dat eigenlijk niet te verwachten valt dat je ooit veel hoger uit zal komen dan ca 15 tot maximaal 20% bezettingsgraad. Je moet het veel meer hebben van snellere doorvoer (meer kW's per minuut). Fastned is zich daar overigens terdege van bewust maar dat vertellen ze natuurlijk niet.
    Ik denk inderdaad dat we een andere toekomstvisie hebben wat betreft elektrisch rijden. Ik zie die twee punten anders:
    1. In het verleden hebben we inderdaad gezien dat laadapparatuur voortijdig werd afgeschreven, de 50kw-laders die 10 jaar geleden werden geinstalleerd zijn de afgelopen jaren ingeruild voor 350 of 400kw-varianten. De kosten van laders zijn echter maar een relatief klein deel van de 1 miljoen die per laadpunt wordt geinstalleerd. Een groot deel van de kosten zit in het vergunningstraject, infrastructuur, overkapping etc. Stations worden nu standaard uitgerust met 400 kW laders. En die zijn voorlopig niet aan vervanging toe. Er zijn vrijwel geen autos op de markt die boven die snelheid kunnen laden, en die worden voorlopig ook niet verwacht. Zeker niet in het laag- of middenklasse segment. Als we het hebben over cashflow dan speelt dat vervangen in ieder geval niet in die eerste 5 jaar waarin de obligaties afbetaald moeten worden.
    2. De autoverkopen zakken wat in over het algemeen, maar het aandeel EV is 34% in Nederland en groeit. De komende jaren zal dat percentage alleen maar groeien, en wordt 100% in 2035. Hoe hard dat percentage de komende jaren gaat stijgen zal te maken hebben met politieke wil en economische ontwikkelingen. Maar dat het omhooggaat is een gegeven.
    Ik rijd zelf een EV van een paar jaar oud met een laadsnelheid van 50kw, maar als ik nu een nieuwe zou kopen zou die tenminste 2-3x zo snel laden. Dan zou ik dus ook 2-3x minder lang stil hoeven staan. En zou ik ook vaker bij een snellader stoppen omdat de drempel lager is. Dat is ook wat m.i. de komende jaren bij fastned gaat veranderen: de gemiddelde laadtijd gaat naar beneden terwijl de verkochte kwh per auto omhoog gaat, puur vanwege nieuwe, betere, autos die op de markt komen. En dat zorgt dus voor meer autos en meer kwh bij dezelfde bezettingsgraad.
    En wachten tot er een lader vrij is dat gebeurt wel degelijk. Als er 8 autos staan te laden met een gemiddelde laadduur van 20 minuten is dat hooguit een paar minuten wachten. Maar er zijn ook autos die vanzelf navigeren naar een andere laadplek waar direct laadpunten vrij zijn.
  9. forum rang 6 MFCONSwasonschuldig 17 oktober 2024 16:34
    quote:

    TommekeW schreef op 17 oktober 2024 10:19:

    [...]

    Het is een interessant punt dat je aanhaalt.
    Wat is de nodige bezettingsgraad/station om cashflow te generen ?
    Iemand een serieus onderbouwd antwoord op deze vraag ?
    Tja, je zou willen dat de CEO zulke info zou geven........
  10. forum rang 6 MFCONSwasonschuldig 17 oktober 2024 16:40
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 17 oktober 2024 15:14:

    Elektrisch rijden is alleen voor rijke mensen en voor rijke landen.

    En het zal ons klimaat niet gaan redden.

    In feite is het allemaal weggegooid geld.
    Nou ik ben wel happy hoor met de range, stilte en pks. Komaar op met een nieuwe S klasse of een betere Taycan :). De audi S6 avant is een prima gezinsauto.
  11. Dutchtenor 18 oktober 2024 13:33
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 17 oktober 2024 15:14:

    Elektrisch rijden is alleen voor rijke mensen en voor rijke landen.

    En het zal ons klimaat niet gaan redden.

    In feite is het allemaal weggegooid geld.
    Volledig mee eens. Er zijn geen rijke mensen in Nederland en bovendien is Nederland een arm land. Goede argumenten.
    En het klimaat, ach dat zal allemaal wel meevallen, electrisch rijden een condensdruppel op de gloeidende plaat.
    En ja het is allemaal weggegooid geld.
    Terug naar de diesel en benzine. Hoezee!
  12. Bonus aanbieding 20 oktober 2024 12:28
    quote:

    florida_tower schreef op 17 oktober 2024 14:22:

    [...]

    Ik denk inderdaad dat we een andere toekomstvisie hebben wat betreft elektrisch rijden. Ik zie die twee punten anders:
    (..)
    Mijn reactie:
    1. Het zou natuurlijk kunnen dat het klaar is met 350-400kW laders. Maar waarom zou dat zo zijn? Technologiestilstand? Logischerwijs valt te verwachten dat EV laadtechnologie wordt doorontwikkeld naar een laadsnelheid waarbij je binnen 5 min je accu van 10 naar 80% laadt. Als dat niet lukt kun je verwachten dat andere oplossingen dan EV (zoals dieseltechnologie met HVO als brandstof, toegestaan na 2035 door EU) op de lange termijn meer succesvol zullen zijn. De gedachte dat het 100% EV moet worden vindt ik sowieso onzin, de gevolgen van die domme politieke gedachte zijn ze in Duitsland nu aan het ontdekken en dat zal nog wel wat verdere gevolgen gaan hebben denk ik. Hoe dan ook de huidige laders zullen ruim binnen 10 jaar wel weer vervangen moeten worden ongeacht het marktaandeel dat EV gaat behalen. Betere en snellere laders blijven voorlopig wel komen totdat de laadtijd binnen voor iedereen acceptabele grenzen ligt. Nu hoor ik nog heel veel neuzelpraatjes over hoe leuk het is om minimaal een half uur te moeten wachten na elke 2 a 3 uur autorijden. Diezelfde mensen klagen vervolgens steen en been over 10 min file. Dat zegt genoeg denk ik dan.
    2. De max bezetting die ik noem gaat uit van vrijwel volledige bezetting in de drukke tijden zoals dat nu deels al het geval is. Zolang dit het geval is zal er meer laadinfrastructuur worden bijgeplaatst. Daardoor blijft er ook altijd overcapaciteit buiten de drukke tijden. Met 1kW per minuut zoals Fastned nu haalt kom ik overigens maar op ongeveer 15% bezetting als maximum. Dat zal wel wat omhoog gaan en daardoor verbetert ook de te bereiken bezettingsgraad. Hoe hoog dat precies kan worden schat ik in op 20%, een aanname natuurlijk. Zeer hoge bezettingspercentages die sommigen hanteren (70% heb ik wel eens iemand mee zien rekenen) zijn wat mij betreft in elk geval volstrekt niet realistisch. Kijk ook gewoon eens naar de bezetting bij een normaal tankstation, die is ook helemaal niet zo hoog.
  13. florida_tower 21 oktober 2024 07:31
    quote:

    Bonus aanbieding schreef op 20 oktober 2024 12:28:

    [...]

    Mijn reactie:
    1. Het zou natuurlijk kunnen dat het klaar is met 350-400kW laders. Maar waarom zou dat zo zijn? Technologiestilstand? Logischerwijs valt te verwachten dat EV laadtechnologie wordt doorontwikkeld naar een laadsnelheid waarbij je binnen 5 min je accu van 10 naar 80% laadt. Als dat niet lukt kun je verwachten dat andere oplossingen dan EV (zoals dieseltechnologie met HVO als brandstof, toegestaan na 2035 door EU) op de lange termijn meer succesvol zullen zijn. De gedachte dat het 100% EV moet worden vindt ik sowieso onzin, de gevolgen van die domme politieke gedachte zijn ze in Duitsland nu aan het ontdekken en dat zal nog wel wat verdere gevolgen gaan hebben denk ik. Hoe dan ook de huidige laders zullen ruim binnen 10 jaar wel weer vervangen moeten worden ongeacht het marktaandeel dat EV gaat behalen. Betere en snellere laders blijven voorlopig wel komen totdat de laadtijd binnen voor iedereen acceptabele grenzen ligt. Nu hoor ik nog heel veel neuzelpraatjes over hoe leuk het is om minimaal een half uur te moeten wachten na elke 2 a 3 uur autorijden. Diezelfde mensen klagen vervolgens steen en been over 10 min file. Dat zegt genoeg denk ik dan.
    2. De max bezetting die ik noem gaat uit van vrijwel volledige bezetting in de drukke tijden zoals dat nu deels al het geval is. Zolang dit het geval is zal er meer laadinfrastructuur worden bijgeplaatst. Daardoor blijft er ook altijd overcapaciteit buiten de drukke tijden. Met 1kW per minuut zoals Fastned nu haalt kom ik overigens maar op ongeveer 15% bezetting als maximum. Dat zal wel wat omhoog gaan en daardoor verbetert ook de te bereiken bezettingsgraad. Hoe hoog dat precies kan worden schat ik in op 20%, een aanname natuurlijk. Zeer hoge bezettingspercentages die sommigen hanteren (70% heb ik wel eens iemand mee zien rekenen) zijn wat mij betreft in elk geval volstrekt niet realistisch. Kijk ook gewoon eens naar de bezetting bij een normaal tankstation, die is ook helemaal niet zo hoog.
    In eigen presentaties rekent fastned met de potentiele stationsresultaten bij 30% bezetting. Dat lijkt me ook wel het hoogst haalbare.
  14. forum rang 6 MFCONSwasonschuldig 21 oktober 2024 10:07
    quote:

    Dutchtenor schreef op 18 oktober 2024 13:33:

    [...]
    Volledig mee eens. Er zijn geen rijke mensen in Nederland en bovendien is Nederland een arm land. Goede argumenten.
    En het klimaat, ach dat zal allemaal wel meevallen, electrisch rijden een condensdruppel op de gloeidende plaat.
    En ja het is allemaal weggegooid geld.
    Terug naar de diesel en benzine. Hoezee!
    Terug naar mijn Folgore EV. Hoezee! Volgend 2027: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio EV 1000PK. Moet Stellantis wel even zijn best blijven doen.
2.492 Posts
Pagina: «« 1 ... 120 121 122 123 124 125 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.