Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,160   +0,110   (+2,18%) Dagrange 5,000 - 5,195 241.741   Gem. (3M) 199,3K

Oktober, HG show us the money!

603 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 31 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 11 oktober 2024 20:38
    quote:

    win some... schreef op 11 oktober 2024 20:08:

    [...]

    Toch is de vergelijking met 2014 wel interessant. Toen gemiddeld 2602 fte bij R&D, in 2023 waren het gemiddeld 2925 fte. Terwijl in 2014 ook nog een deel van de fte bezig was met R&D voor PND, Sports en Telematics. Toen een brutowinst van 523 mio, in 2023 was de brutowinst 496 mio.

    Hier speelt denk ik iets wat in de hele samenleving wel speelt. Men denkt altijd dat door automatisering minder mensen nodig zijn, maar meer automatisering maakt ook meer digitalisering en meer complexere produkten en services mogelijk. Waardoor dit inkrimpingseffect (groten)deels teniet wordt gedaan.

    Probleem van TT is dat sinds 2014 niet alleen de lonen fors zijn gestegen, maar dat ook hoger opgeleide en dus beter betaalde R&D-medewerkers nodig zijn. Dit wordt vooralsnog onvoldoende gecompenseerd door extra omzet.

    Blijft voor mij wel de vraag hoe lean en mean en gefocused TT werkelijk is. en of er niet toch her en der andere keuzes kunnen worden gemaakt. HG kan het zich helaas permitteren om jaar na jaar rode cijfers af te leveren.
    Sharp as a knife.
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 12 oktober 2024 11:00
    Carsten Brzeski, hoofdeconoom bij ING Duitsland in uitgebreid artikel in het NRC.

    Deel daarvan:
    Brzeski ziet de veranderde rol van China als een van de grote problemen van de Duitse economie. Tien jaar geleden maakte China bekend flink te willen inzetten op hightechnindustrie, op fabricage. Het belangrijkste voorbeeld: auto’s. Brzeski: „Ze hebben er veel geld in geïnvesteerd, en – surprise, surprise! – een paar jaar later kon China heel goed zelf dingen maken.”

    Of zoals Volkswagen-topman Oliver Blume het begin september verwoordde: er komen geen cheques meer binnen uit het land. Lange tijd was China verantwoordelijk voor ruim de helft van de winst van het megaconcern, maar Chinezen kopen nu graag een elektrische BYD van eigen bodem. De Duitse wagens lopen te ver achter in technologische snufjes, zoals karaokefuncties, en voor Chinese consumenten is de digitale techniek in een auto van groot belang. Duitse automakers zijn daar niet op tijd op ingesprongen. Brzeski: „Ze hebben de trend van veranderende voorkeuren van consumenten gemist. Maar de Chinezen zeggen: geef mij maar een tiptop-entertainmentsysteem.” En: onderwijl komen de Chinese elektrische auto’s per bootladingen naar Europa.

    De technologische voorsprong van een superieure brandstofmotor is weg, in de ontwikkeling van batterijen loopt Duitsland achter, en auto’s van de toekomst worden geacht autonoom te rijden. „De auto-industrie van morgen is meer en meer een tech-industrie", zegt Ferdinand Dudenhöffer, directeur van het Center for Automotive Research in Bochum. Dudenhöffer voorziet eerder een omkering van rollen met China. „Volkswagen heeft een groot onderzoekscentrum in China geopend. Daar wordt de auto van de toekomst ontwikkeld, niet in Duitsland. Dat is in de toekomst een productieland.”

    „Het oude model is niet meer het model wat in de komende jaren veel groei gaat opleveren”, zegt Brzeski. „Er is te lang geteerd op het verleden. Het besef dat de goede oude tijden niet terugkeren, is heel lastig en dringt maar langzaam door in Duitsland.”

    www.nrc.nl/nieuws/2024/10/11/het-duit...
  3. forum rang 7 Wereldbelegger 12 oktober 2024 11:10
    Van twee analisten nog geen nieuwe koersdoelen en/of aanbevelingen te lezen.
    Van vijf analisten zijn er vier die t.o.v. van 15 juli (Q2 cijfers) hun koersdoel + aanbeveling handhaven. Alleen AlphaValue-Alexandre Desprez past het koersdoel aan met 1 cent naar beneden.

    Broker Analyst Date Target Price Recommendation
    ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 11-okt-24 € 11.00 Buy
    UBS François-Xavier Bouvignies 11-okt-24 € 9.60 Buy
    Independent Minds Andrew Hayman 15-jul-24 € 9.25 Buy
    AlphaValue Alexandre Desprez 11-okt-24 € 6.73 Buy
    Kempen Nikos Kolokotronis 11-okt-24 € 6.00 Neutral
    Kepler Cheuvreux Tim Ehlers 23-jul-24 € 5.20 Hold
    ING Marc Hesselink 11-okt-24 € 5.00 Hold
    gemiddeld koersdoel: € 7,54

    AlphaValue Alexandre Desprez 11-Oct-24 € 6.73 Buy
    Alexandre Desprez 17-Jul-24 € 6.74 Buy
    Alexandre Desprez 15-Jul-24 € 7.14 Buy
  4. Benjamin G. 12 oktober 2024 11:41
    Goed punt van winsome. In een auto zitten 100 miljoen regels aan code in de JSF 6 miljoen. Probleem is dat de regels code exponentieel toenemen met aantal beslissingen. Benieuwd wat eruit het nationaal groeifonds project gaat komen.

    Zelf was ik benieuwd naar def revenue, backlog en operational expenses. De 1e twee is al wat over geschreven. De expenses lijken af te nemen van 515 naar 503. Echter 4e kwartaal laat nog wel eens zien dat de expenses daar 10 miljoen hoger zijn. Het lukt dus nog altijd niet om op revolutionaire wijze de kosten te reduceren. Staat tegenover dat de kosten ondanks inflatie niet zijn toegenomen.

    Enterprise komt verrassend snel weer op niveau van rond 160 miljoen euro omzet, na dip in 2023. Strategie lijkt goed uit te pakken. Echter qua groei noteren q2 en q3 allebei in de 41 miljoen euro omzet. Benieuwd of daar nog weer een flink tandje bij kan.

    Al met al moet het mogelijk zijn in 2025 zwarte cijfers te schrijven. Aardig om te zien dat ze voor Q3 2024 een 11% positieve cash flow hebben aangegeven.

    Voor al het overige. Weinig spectaculair. Aan de andere kant de downside is beperkt. Afwachten hoe het geopolitieke krachtenspel rondom de elektrische auto gaat uitpakken. Duitsland zal op twee paarden wedden, en de relatie met China proberen goed te houden voor toegang tot die markt en tijd willen kopen op haar eigen thuismarkt.

    Positief dat er nu toch meer dealflow lijkt te zijn rondom kaarten die door de auto worden gebruikt en niet door de consument.

    Sterkte allen in deze woelige tijden!
  5. forum rang 6 JustRevisited 12 oktober 2024 12:20
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 11 oktober 2024 16:51:

    [...]

    Oke,
    dank voor je antwoord.

    Als ik bovenstaande en onderstaande lees dan denk ik niet dat het inzetten van AI op korte termijn voor personeelsreductie / minder kosten zorgt.

    'TomTom Orbis Maps maakt gebruik van AI en Machine Learning en data afkomstig van OpenStreetMap (OSM), een open kaart met miljoenen actieve bewerkers. TomTom Orbis Maps integreert deze 'superbron' met eigen data en andere openbare bronnen, om een kaart te maken die de meest geavanceerde toepassingen mogelijk maakt, variërend van shared-mobility diensten tot autonoom rijden.'

    Dus blijft het financieel resultaat sterk afhankelijk van gerealiseerde omzet.
    De omzet wordt door de grote klanten van TT verder naar voren geschoven.
    Geen afstel maar uitstel is dan het verhaal. Maar er wordt nu ook voorzichtig(!) aangegeven dat de prijs van hun producten onder druk komen te staan.

    Je moet als belegger wel heel erg geduldig zijn bij TT. Al 12 jaar dezelfde koers bandbreedte, geen dividend, en de vooruitzichtenworst blijft verhangen worden.
    Op termijn denk ik wel dat tomtom minder personeel gaat krijgen hoor, dat is al een keer gebeurd met 500 man.

    Maar ik zie de loonkosten niet omlaag gaan want voor elke drie goedkopere arbeiders haal je 1 dure engineer.

    Je zit gewoon in een ratrace waar elke nieuwe technologie ook weer nieuwe mogelijkheden biedt en waar je dus ook weer in moet investeren om relevant te blijven.

    AI leidt tot personeelsreductie voor simpele zaken en aan de andere kant geef je het weer uit aan complexere zaken.

    Wat imho wel overeind blijft is mijn stelling dat de entree barrieres om in kaartenmaken te gaan heel hoog zijn.

    Je hebt klanten nodig om data te verkrijgen om je AI te voeden. En je hebt AI nodig om klanten te krijgen om tegen acceptabele kosten maps te maken.
  6. forum rang 6 JustRevisited 12 oktober 2024 12:26
    quote:

    Benjamin G. schreef op 12 oktober 2024 11:41:

    Enterprise komt verrassend snel weer op niveau van rond 160 miljoen euro omzet, na dip in 2023. Strategie lijkt goed uit te pakken. Echter qua groei noteren q2 en q3 allebei in de 41 miljoen euro omzet. Benieuwd of daar nog weer een flink tandje bij kan.

    Al met al moet het mogelijk zijn in 2025 zwarte cijfers te schrijven. Aardig om te zien dat ze voor Q3 2024 een 11% positieve cash flow hebben aangegeven.

    Voor al het overige. Weinig spectaculair. Aan de andere kant de downside is beperkt. Afwachten hoe het geopolitieke krachtenspel rondom de elektrische auto gaat uitpakken.

    Sterkte allen in deze woelige tijden!
    Alinea 1: klopt. En groei komt dus ook door bestaande klanten die een product dat ze al hebben breder implementeren of actiever gebruiken. Het is dus een usage-based pricing

    Alinea 2: helaas kwam dit slechts door het sneller innen van facturen waardoor de post debiteuren is afgenomen. Er zat niks structureels achter deze hogere cashflow

    Alinea 3: eens. Ik heb een slapende mini positie in TT omdat ik geen grote upsides of downsides verwachtte.

    De enige downside is als het orderboek over 2024 ineens kan krimpen. Goddijn zegt dat deal activiteit ‘backloaded’ (aan het eind van het jaar) en hij niet weet of bepaalde deals bijvoorbeeld in december of januari getekend worden. Tekenen in januari betekent: zit niet in orderboek rapportage voor 2024.

    Hij zegt wel dat de komende 6-18 maanden heel druk worden qua deal activiteit ook op HD maps dus dat is op zich heel positief, maar beleggers kijken ook gewoon naar de gerapporteerde cijfertjes op moment X.
  7. forum rang 6 JustRevisited 12 oktober 2024 12:29
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 12 oktober 2024 11:00:

    „Het oude model is niet meer het model wat in de komende jaren veel groei gaat opleveren”, zegt Brzeski. „Er is te lang geteerd op het verleden. Het besef dat de goede oude tijden niet terugkeren, is heel lastig en dringt maar langzaam door in Duitsland.”

    www.nrc.nl/nieuws/2024/10/11/het-duit...
    Dat geldt wel voor meer dingen, in Duitsland hing men ook veel te lang aan de Ostpolitik vast, alsof je met Putin een vertrouwensrelatie kunt opbouwen. Daar zijn ze mooi van teruggekomen maar niet allemaal. Scholz blijft maar dralen en zichzelf tegenspreken.
  8. forum rang 6 hvasd2 12 oktober 2024 18:02
    quote:

    JustRevisited schreef op 12 oktober 2024 12:20:

    [...]

    Op termijn denk ik wel dat tomtom minder personeel gaat krijgen hoor, dat is al een keer gebeurd met 500 man.

    Maar ik zie de loonkosten niet omlaag gaan want voor elke drie goedkopere arbeiders haal je 1 dure engineer.

    Je zit gewoon in een ratrace waar elke nieuwe technologie ook weer nieuwe mogelijkheden biedt en waar je dus ook weer in moet investeren om relevant te blijven.

    AI leidt tot personeelsreductie voor simpele zaken en aan de andere kant geef je het weer uit aan complexere zaken.

    Wat imho wel overeind blijft is mijn stelling dat de entree barrieres om in kaartenmaken te gaan heel hoog zijn.

    Je hebt klanten nodig om data te verkrijgen om je AI te voeden. En je hebt AI nodig om klanten te krijgen om tegen acceptabele kosten maps te maken.
    Je kan reduceren door natuurlijk verloop of uittreding en een personeels aanname stop.
  9. forum rang 6 pwijsneus 13 oktober 2024 09:28
    - Er is prijsdruk van autobouwers op leveranciers om kosten te drukken. Hier heeft TomTom ook mee te maken. Om gelijke omzet per auto te behouden moet het meer diensten leveren om omzet gelijk te houden. Denk dan aan EV-range of ADAS producten.

    - Gezien de deal activity komende 6 tot 12 maanden is het interessant om te zien of TomTom daadwerkelijk in staat is om hier een deel van de verdelen taart te pakken. Met implementatie van ISA zag je ook dat 80% van de handel naar HERE ging. Ook blijft Google Automotive Services terrein winnen, wellicht speelt de druk op kosten Google in de kaart. Aan de andere kant schijnt GAS meer een consumenten product te zijn (Google assistan, maps, YT), maar is minder sterk in zaken als veiligheid of bv ADAS.

    - Contracten met autobouwers zijn fixed op prijs, maar niet op volumes. Ben benieuwd wat dit betekend voor het orderboek. Verdeling EV vs ICE speelt daar ook een rol in. Verder is er een delay in descision making, dus verwacht dit jaar niet heel veel meer. Komende 6 maand proberen klanten als Stellantis vooral huidige voorraden te verkopen.

    - De krimp in operational revenue automotive was dit kwartaal bijna 20%. De CFO verwacht voor Q4 single digit krimp, dus maximaal 9%.

    - Rond 2026/2027 (zal wel '27/'28 worden) next generation automation in volumemodellen, meer afzet voor TomTom.

    Al met al zal aankomend jaar weer een tussenjaar worden, bij gelijkblijvende omzetten is het meer van hetzelfde. Investeerders kijken naar de resultaten, en dat ziet er op de beurs dan als volgt uit:

    Nieuwe range; tussen de 4 en 6 euro komende 6/18 maanden?

    (plaatje)
  10. forum rang 6 tatje 13 oktober 2024 12:45
    Hoop ook dat Kid snel weer gezond terug is, ondanks onze controverse.

    Lijkt of Q4 in Enterprise minimaal hetzelfde wordt, als Q3.41,7 gezien de toelichting.

    Enterprise revenue increased to €42 million in Q3 '24, 13% higher than the same quarter last year (Q3 '23: €37
    million). This growth is driven by the increased utilization of our products by various existing customers, as well as
    our continued commercial traction, following the successful launch of TomTom Orbis Maps.

    Deze groei wordt aangewakkerd door groeiend gebruik door onze bestaande klanten en door nieuwe klanten die naar ons toe komen door de succesvolle lancering in HJ 1 van Orbis.

    deferred consumer
    31-12-2019 67,7
    31-03-2020 59,7
    30-06-2020 51,6
    30-09-2020 45.9
    31-12-2020 39,7
    31-03-2021 34,2
    30-06-2021 30,3
    31-09-2021 27,4
    31-12-2021 25,5
    31-03-2022 22,7
    30-06-2022 22,2
    30-09-2022 22,7
    31-12-2022 20.7
    31-03-2023 19,0
    30-06-2023 19,2
    30-09-2023 20,7
    31-12-202319,6
    31-03-2024 18,7
    30-06-2024 19,8
    30-09-2024 21,4

    Ebit

    31-12-2019 72,3
    30-06-2020 10,0
    30-06-2021 11,4
    30-06-2022 4,9
    30-06-20233 3,4
    30-06- 2024 5,5

    Ik zeg dat de omslag plaatsvindt :-)

    Maar BDB en JR zijn kundiger !
  11. forum rang 4 GLMF 13 oktober 2024 19:32
    even voor degenen die niet meer op het slotkoers draadje hebben gekeken:

    nieuwsgierig waarom NKIT nog niet zelf heeft gereageerd kwam ik dit tegen op 6 september jl.
    www.iex.nl/Forum/Topic/1399563/Koffie...

    "Hallo iedereen,

    Ik ben de zoon van Kid en ik schrijf dit om jullie te laten weten dat Kid nu in het ziekenhuis ligt. Hij is vandaag van de IC af en is nu in de verpleegafdeling. Alles loopt goed en hij geneest snel.

    Ik hoop jullie hiermee op de hoogte te brengen! :-)"

    sinds die tijd geen post meer.........?

    Dus ook vanaf hier beterschap NKIT
  12. forum rang 6 tatje 14 oktober 2024 09:25
    Ik kreeg vroeger niet zoveel zakgeld van mijn ouders .

    Beheerd vermogen BlackRock naar record
    BlackRock heeft in het derde kwartaal $160 miljard aan beheerd vermogen aangetrokken voor zijn langetermijnbeleggingsfondsen, waarmee het totaal beheerd vermogen een record van $11.500 miljard bereikte.

    Bij morningstar kan ik dik 2 miljoen verkoop shares niet vinden, bij funds.

    Wel bij institutions, Black Rock fund Advisors.

    Als iemand zegt de koers manipuleren doet iemand alleen, begin ik hard te lachen :-)
  13. forum rang 6 tatje 14 oktober 2024 09:44
    Tegen iemand op dit forum, zei een grootaandeelhouder en lid van de RVC van een beursgenoteerd bedrijf eens;

    Op andere platformen worden grote partijen verhandeld en ook tegen andere prijzen, dan op ons beursje.

    Bv, het belang van de pontjes, 4,99% van 230 miljoen aandelen, nooit op ons beursje gezien.

    Op de vraag naar wie kwam als antwoord ; geen commentaar :-)

    1) prive , tenslotte zijn er 4 pontjes gerechtigd.
    2) een partij die niet wil, dat het nieuws koers opdrijvend is.
    3) verzin zelf maar iets.

    Maar TT zit in de tang, bij wie, heb een vermoeden, maar mag het niet uiten, want het is maar een vermoeden.

    Het grote geld werkt soms tegen elkaar, maar ook vaak samen :-)

    nos.nl/artikel/568442-megaboete-rabob...

    incl 70 miljoen voor het OM om strafvervolging af te kopen.
603 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 31 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.