Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,050   +0,060   (+1,20%) Dagrange 5,000 - 5,095 189.074   Gem. (3M) 199,3K

Oktober, HG show us the money!

603 Posts
Pagina: «« 1 ... 10 11 12 13 14 ... 31 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 11 oktober 2024 08:47
    TomTom voelt impact zwakke autosector, schrijft nog steeds rode cijfers
    Vian Schouten

    1 uur geleden in Financieel

    Amsterdam - TomTom heeft last van de zwakke autosector. De navigatiespecialist ziet dat autofabrikanten de lancering van nieuwe modellen uitstellen.

    Daardoor rollen er ook minder auto’s van de band, waar de navigatietechnologie van TomTom is ingebouwd. De operationele omzet van die tak daalde met 19%. Na het tweede kwartaal verlaagde TomTom zijn verwachtingen al. De totale omzet van het op de beurs in Amsterdam genoteerde bedrijf daalde in het derde kwartaal met 2% tot €141 miljoen.

    Voor meer, zie link:

    www.telegraaf.nl/financieel/212235183...
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 11 oktober 2024 08:57
    Dat het wat zou tegenvallen kon je aan zien komen gezien de berichten vanuit de auto-industrie. Maar ik lees nog geen -omzet gericht- positief nieuws. En ook geen nieuwe bezuinigingen/ingrepen in het personeelsbestand.

    Hengeltje uit op 4,50
    Is het vandaag niet dan begin volgende week, is mijn idee.
  3. forum rang 6 JustRevisited 11 oktober 2024 09:08
    quote:

    hvasd2 schreef op 11 oktober 2024 08:58:

    Lees niks over een ontslag ronde of personeel reductie. Uberhaupt niet veel over de toekomst behalve the lower end of the guidence.
    Er is al een omvangrijke reorganisatie geweest dus ontslagen omwille van ontslagen lijken me niet logisch. Dat doe je alleen als er voor bepaalde groepen mensen het werk is geautomatiseerd of door andere redenen weggevallen.
  4. VeniVidiMerui 11 oktober 2024 09:09
    Geen verdere tegenvallers na wat er bij Q2 al bekend is gemaakt. Vind de Enterprise omzet zelfs best sterk (dubbelcijferige groei t.o.v. Q3 vorig jaar). Positieve cashflow gaat dit jaar ook gewoon (weer) gehaald worden.
    Iemand zei het al zou zomaar weer een nieuw inkoopprogramma aangekondigd kunnen worden. Hopelijk word er dan wel gewoon via de beurs ingekocht dit keer.
  5. forum rang 6 JustRevisited 11 oktober 2024 09:15
    Ruk:
    - Automotive operational revenue
    - Uitstel productlanceringen door TT’s automotive klanten. Eerst maakt tomtom veel kosten om die klanten binnen te halen en producten te ontwikkelen samen met de R&D afdeling van een autofabrikant en vervolgens worden lanceringen uitgesteld. Kosten komen steeds verder voor de baten op die manier
    - Impact op automotive backlog

    Goed:
    - Stellar brutomarge van 87%
    - Enterprise groei door hoger gebruik in bestaande contracten die over zijn naar Orbis maps**

    ** Je betaalt naar gelang gebruik van de maps dus na het binnenhalen van de klant (bijvoorbeeld Australie) moet eerst het gebruik zelf toenemen, naarmate de klant de maps in haar diensten integreert en ook daadwerkelijk gebruikt. Enterprise legt wel een bodem onder de totale automotive & enterprise business op deze manier. Zoals eerder gezegd moet Enterprise de kar gaan trekken nu Automotive in het slop zit.

    Neutraal
    - Free cashflow optisch erg positief maar komt vooral door sneller innen facturen dus onderliggend is daar niks bijzonders aan de hand
    - Consumer boeit niet zo, is nu nog maar een zesde deel van de tomtom omzet. Gezien de groepsmarge van 87% moet er ook veel content en services en weinig hardware in de Consumer omzet zitten.
    - Outlook herhaling met opmerking dat het aan de onderkant van de bandbreedte is. Was te verwachten
    - Alle cijfers waren sowieso redelijk in lijn met analisten verwachtingen
  6. forum rang 6 hvasd2 11 oktober 2024 09:16
    quote:

    Erik9400 schreef op 11 oktober 2024 09:03:

    Typisch tt... Negatief nieuws versterken. Toekomst misschien iets positief maar onzeker

    Vrije kasstroom is altijd positief maar netto winst negatief

    Gaat het zo slecht bij tt? Verkoop de boel dan en ga met pensioen
    Zou je kunnen denken inderdaad. Het is momenteel al lang een hangen en wurgen verhaal bij TT
  7. forum rang 4 Moneyball 11 oktober 2024 09:23
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 11 oktober 2024 08:11:

    [...]
    Justin zei steeds dat het om uitstel binnen de bestaande backlog zou kunnen gaan, niet om een verkleining.
    Ik begrijp de redenering van Justin. Maar uiteindelijk is het gebaseerd op een inschatting van toekomstige productie volumes. Als die inschatting
    iets conservatiever wordt, dan raakt dat uiteraard ook de backlog. Maar die inschatting kan over een jaar ook weer positiever zijn.
  8. forum rang 7 Wereldbelegger 11 oktober 2024 09:27
    quote:

    JustRevisited schreef op 11 oktober 2024 09:08:

    [...]

    Er is al een omvangrijke reorganisatie geweest dus ontslagen omwille van ontslagen lijken me niet logisch. Dat doe je alleen als er voor bepaalde groepen mensen het werk is geautomatiseerd of door andere redenen weggevallen.
    Ik meen me te herinneren dat je een aantal keren hebt gepost dat dankzij AI het updaten van de Maps voor 90% geautomatiseerd is.

    Ik heb al eerder bij dat percentage vraagtekens gezet.
    Het grootschalig(?) inzetten van AI is na de vorige ontslagronde opgestart.
    Als de inzet van AI zo succesvol is, dan kan/mag je verwachten dat er een deel van de medewerkers overbodig is en ook niet ingezet kan worden bij andere ontwikkelingen binnen het bedrijf. Inkrimping van het personeelsbestand zou dan een logisch gevolg zijn.

    Mijn conclusie is dan ook dat AI nog niet grootschalig wordt toegepast en misschien ook minder inzetbaar is dan eerst werd gedacht.
  9. forum rang 4 Moneyball 11 oktober 2024 09:29
    quote:

    JustRevisited schreef op 11 oktober 2024 09:15:

    Ruk:
    - Automotive operational revenue
    - Uitstel productlanceringen door TT’s automotive klanten. Eerst maakt tomtom veel kosten om die klanten binnen te halen en producten te ontwikkelen samen met de R&D afdeling van een autofabrikant en vervolgens worden lanceringen uitgesteld. Kosten komen steeds verder voor de baten op die manier
    - Impact op automotive backlog

    Goed:
    - Stellar brutomarge van 87%
    - Enterprise groei door hoger gebruik in bestaande contracten die over zijn naar Orbis maps**

    ** Je betaalt naar gelang gebruik van de maps dus na het binnenhalen van de klant (bijvoorbeeld Australie) moet eerst het gebruik zelf toenemen, naarmate de klant de maps in haar diensten integreert en ook daadwerkelijk gebruikt. Enterprise legt wel een bodem onder de totale automotive & enterprise business op deze manier. Zoals eerder gezegd moet Enterprise de kar gaan trekken nu Automotive in het slop zit.

    Neutraal
    - Free cashflow optisch erg positief maar komt vooral door sneller innen facturen dus onderliggend is daar niks bijzonders aan de hand
    - Consumer boeit niet zo, is nu nog maar een zesde deel van de tomtom omzet. Gezien de groepsmarge van 87% moet er ook veel content en services en weinig hardware in de Consumer omzet zitten.
    - Outlook herhaling met opmerking dat het aan de onderkant van de bandbreedte is. Was te verwachten
    - Alle cijfers waren sowieso redelijk in lijn met analisten verwachtingen
    Prima duiding wat mij betreft. Vind Enterprise echt positief . Automotive nú teleurstellend, maar dat komt op termijn goed.

    Wel benieuwd naar duiding qua contract wins, tractie op sales, positie in de markt.

    Hogere koers is m.i. te legitimeren
  10. VeniVidiMerui 11 oktober 2024 10:17
    TomTom gains 6% on better-than-expected Enterprise revenue
    Reuters - okt 11, 2024 7:48 am

    ** Shares in TomTom TOM2.AS rise 6% after the digital mapping specialist's Enterprise unit posted Q3 revenue ahead of expectations, softening a miss at group level

    ** Q3 group revenue of 140.7 mln euros ($153.9 mln) was slightly below expectations, but Enterprise revenue of 41.7 mln euros beat consensus of 38 mln euros

    ** "The company is clearly building-up momentum with increased utilization by existing customers, as well as continued commercial traction," ING analyst Marc Hesselink says

    ** Hesselink adds the misses in group sales and gross profit were not a full surprise given the weak automotive end-markets, while the Enterprise revenue was "much better than expected"

    ** TomTom's Q3 EBIT loss narrowed to 4.1 mln euros, beating consensus estimate for a loss of 5 mln euros

    ** The shares are on track for their best day since Sept. 19 in the gains hold
  11. forum rang 6 win some... 11 oktober 2024 10:23
    quote:

    Moneyball schreef op 11 oktober 2024 09:23:

    [...]

    Ik begrijp de redenering van Justin. Maar uiteindelijk is het gebaseerd op een inschatting van toekomstige productie volumes. Als die inschatting
    iets conservatiever wordt, dan raakt dat uiteraard ook de backlog. Maar die inschatting kan over een jaar ook weer positiever zijn.
    Ook de inschattingen mbt take rates en marktaandeel zijn van belang.

    Produktievolumes zijn de afgelopen jaren inderdaad minder geweest dan verwacht. Take rates zijn volgens mij hoger dan verwacht en TT roept ook altijd dat ze marktaandeel winnen. Dat zou de tegenvallende produktievolumes eigenlijk meer dan moeten compenseren

    Misschien speelt er ook nog zoiets als prijsdruk.
  12. forum rang 4 Moneyball 11 oktober 2024 10:34
    quote:

    win some... schreef op 11 oktober 2024 10:23:

    [...]

    Ook de inschattingen mbt take rates en marktaandeel zijn van belang.

    Produktievolumes zijn de afgelopen jaren inderdaad minder geweest dan verwacht. Take rates zijn volgens mij hoger dan verwacht en TT roept ook altijd dat ze marktaandeel winnen. Dat zou de tegenvallende produktievolumes eigenlijk meer dan moeten compenseren

    Misschien speelt er ook nog zoiets als prijsdruk.
    Goede toevoeging. Inderdaad spelen meerdere factoren een rol bij de backlog.

    Heeft minder EV modellen en meer hybride effect op take rates?
603 Posts
Pagina: «« 1 ... 10 11 12 13 14 ... 31 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.