Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,005   -0,395   (-7,31%) Dagrange 4,992 - 5,410 717.264   Gem. (3M) 196,8K

Oktober, HG show us the money!

603 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 31 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 oktober 2024 02:15
    quote:

    xof schreef op 2 oktober 2024 15:40:

    [...]
    ...
    Orbis of Overture, ik ben niet overtuigd.
    Het klink meer en meer als een gepimpde OpenStreetMaps en het samenbrengen van mapdata in verschillende layers. Ik ben geen techneut, maar krijg het gevoel dat er weinig onderscheidend vermogen is.

    Geen nieuwe klanten, maar wel 4000FTE in dienst, met een schamele 500mln omzet.
    ...
    Tot nu toe idd vooral verlengen van contracten met bestaande klanten, weinig of geen nieuwe klanten.

    TT-Enterprise kan zelfs niet de OV-reisplanner (9292.nl) als klant binnenhalen, terwijl het daar hard nodig zou zijn. Voor de looproutes van en naar haltes of een station gebruikt men daar OSM. Waardeloos, bijna onbruikbare kaartjes. Te weinig straatnamen, en indien wel in veel te kleine lettertjes, alleen te lezen bij extreem inzoomen, maar dan verlies je elk overzicht van waar je nu eigenlijk bent.

    Tot een paar jaar terug waren het Google kaartjes, veel beter en duidelijker. Nu is OV-9292 een nogal armlastige club, kennelijk werd Google te duur voor hen. Is TomTom ook te duur?
    Of is de OV club te lamlendig om een cent te spenderen aan goede looproutes door woonerven of straatjes in oude binnensteden? De OV-bedrijven willen vooral hun voertuigen laten rijden, of er tevreden mensen in zitten is voor hen secundair. (Ik heb de tijd nog meegemaakt dat busbedrijven hun dienstregelingen niet wilden vrijgeven voor iets als wat nu 9292 heet, omdat ze omzetverlies vreesden voor hun gedrukte busboekjes!)

    Ik vind dat TT coûte que coûte OV-9292 moet binnenhalen, ik vind het eigenlijk hun morele plicht in hun thuisland. Het kan TT ook wat bekender en populairder maken bij het (nog) niet autorijdend publiek.
    En de OV-subsidiërende overheden moeten bij hun concessieverlening dwingend eisen dat de OV-bedrijven de 'kaartjes' op hun gemeenschappelijke reisplanner verbeteren, wat mij betreft i.s.m. TT.
    En dat kan, want echt elk OV-bedrijf, van NS en GVB tot de waterbus naar Dordrecht, is zwaar gesubsidieerd.
  2. forum rang 7 Wereldbelegger 5 oktober 2024 06:57
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 5 oktober 2024 02:15:

    [...]
    Tot nu toe idd vooral verlengen van contracten met bestaande klanten, weinig of geen nieuwe klanten.

    TT-Enterprise kan zelfs niet de OV-reisplanner (9292.nl) als klant binnenhalen, terwijl het daar hard nodig zou zijn. Voor de looproutes van en naar haltes of een station gebruikt men daar OSM. Waardeloos, bijna onbruikbare kaartjes. Te weinig straatnamen, en indien wel in veel te kleine lettertjes, alleen te lezen bij extreem inzoomen, maar dan verlies je elk overzicht van waar je nu eigenlijk bent.

    Tot een paar jaar terug waren het Google kaartjes, veel beter en duidelijker. Nu is OV-9292 een nogal armlastige club, kennelijk werd Google te duur voor hen. Is TomTom ook te duur?
    Of is de OV club te lamlendig om een cent te spenderen aan goede looproutes door woonerven of straatjes in oude binnensteden? De OV-bedrijven willen vooral hun voertuigen laten rijden, of er tevreden mensen in zitten is voor hen secundair. (Ik heb de tijd nog meegemaakt dat busbedrijven hun dienstregelingen niet wilden vrijgeven voor iets als wat nu 9292 heet, omdat ze omzetverlies vreesden voor hun gedrukte busboekjes!)

    Ik vind dat TT coûte que coûte OV-9292 moet binnenhalen, ik vind het eigenlijk hun morele plicht in hun thuisland. Het kan TT ook wat bekender en populairder maken bij het (nog) niet autorijdend publiek.
    En de OV-subsidiërende overheden moeten bij hun concessieverlening dwingend eisen dat de OV-bedrijven de 'kaartjes' op hun gemeenschappelijke reisplanner verbeteren, wat mij betreft i.s.m. TT.
    En dat kan, want echt elk OV-bedrijf, van NS en GVB tot de waterbus naar Dordrecht, is zwaar gesubsidieerd.
    Slimme gedachten van je en eigenlijk is het zo simpel om het voor elkaar te krijgen. Helaas niet met het huidige kabinet. Die laat de reiskosten fors stijgen. Kleed het OV nog verder uit met name in Zeeland en de overige plattelandsprovincies.

    p.s.
    Mevrouw van der Plas was blijkbaar vergeten dat ze zo stellig had geroepen dat het OV in de provincie op een hoger niveau moet komen. Dat zou de BBB voor staan.
  3. forum rang 6 pwijsneus 5 oktober 2024 09:29
    Alle mooie verhalen ten spijt zien we nu in de Pre Q3 Consensus toch een heel ander beeld.

    In 2023 was de LBS omzet 490,7M. Voor FY 2024 wordt een LBS omzet verwacht van 492M. Omzet is dus flat.

    Voor 2025 wordt een groei verwacht van 8,5%, dus van 492M naar 534M (dik 12% onder de ambitie van CMD van 600M die hier dagelijks als mantra werd gepost).

    Zelfs voor FY 2026 wordt die eerder uitgesproken ambitie niet gehaald, de verwachte LBS omzet voor '26 wordt ingeschat op 575M. Ten opzichte van verwachting 2025 is dat een groei van 7,5%.

    De professionals hebben toch een heel ander beeld dan de dubbelcijferige groei die de spindokter hier zo lang heeft gepost.

    Iedereen moet zijn eigen conclusie trekken. Vind de consensus erg conservatief, maar gezien de marktomstandigheden en TomTom's onvermogen om een winstgevend businessmodel op te tuigen zijn er uitdagingen genoeg.

    Om aan huidige outlook voor FY '24 te voldoen (LBS 490 - 520M + FCF van 1% - 5%) moet vrijdag het volgende op de mat liggen;

    Automotive; >85M
    Enterprise; >39M
    Consumer; >22M (enige winstgevende divisie)

    FCF > 15M dat is >12%

    Dat is waar ik naar kijk iig. Positie is dusdanig dat ik zou kunnen bijkopen, dan kijk ik naar koersen van EUR 4,58 of lager. Ook moet het marktbreed een beetje meezitten komende maanden, erg toevallig met nog precies een maand tot verkiezingen in VS dat beurzen op een near ATH staan. Komend cijferseizoen moeten de winstverwachtingen eerst nog maar eens waar gemaakt worden. De winstgroei wordt algemeen ingeschat op 10%, daar is TomTom dus ook een underperformer. Ook moeten we nog maar zien of inflatie is verslagen, nu wordt er van een hele rits renteverlagingen uitgegaan, als Israel besluit de energiesector van Iran te raken, is dit voor iedereen ongunstig, gaan particulieren merken aan de pomp, en bedrijven zeker in Europa krijgen weer last van stijgende kostprijzen door stijgende energieprijzen.

    Good luck, en blijf zelf nadenken.

    Consensus: corporate.tomtom.com/static-files/fea...

    (je ziet dat die 600M die hier dagelijks herhaald werd zelfs in '26 niet terug komt. Daar hoor ik nu niemand meer over :). Het is eerder de vraag of die ooit gehaald gaat worden, en met huidige verwachting is dat in ieder geval niet voor 2027!)

    Ik verwacht dat 2025 een tussenjaar wordt, 2026 een transitiejaar, en 2027 een pivotal year....benieuwd welke draai ze er aan gaan geven.
  4. forum rang 7 Wereldbelegger 5 oktober 2024 09:47
    Kleine 5.000 aandelen van Treasury Shares naar Free Float gegaan in de maand september. Verkocht door medewerker van TT bij deze koers? Géén geloof in een hogere koers? Of bewezen 'dood geld' in meer profijtelijke investering?

    Data as of 30 September 2024

    Treasury Shares
    31-8-2024 2.123.314
    30-9-2024 2.118.352
    afname -4.962


    Free Float
    31-8-2024 63.491.887
    30-9-2024 63.496.849
    toename 4.962
  5. forum rang 4 marathon 11 5 oktober 2024 12:44
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 5 oktober 2024 09:47:

    Kleine 5.000 aandelen van Treasury Shares naar Free Float gegaan in de maand september. Verkocht door medewerker van TT bij deze koers? Géén geloof in een hogere koers? Of bewezen 'dood geld' in meer profijtelijke investering?

    Data as of 30 September 2024

    Treasury Shares
    31-8-2024 2.123.314
    30-9-2024 2.118.352
    afname -4.962


    Free Float
    31-8-2024 63.491.887
    30-9-2024 63.496.849
    toename 4.962
    Waar hebben we het over!!!!
    OP vakantie met gezin of een nieuwe keuken? Nieuwe auto zit er met de verkoop van 4962 stukjes niet in. Ook een tweede hansje is al moeilijk. Maar bedankt voor de jobstijding. Paniek onder de medewerkers is al voorzichtig gestart.
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 5 oktober 2024 13:30
    Ach ja,
    Voor de één zijn 5.000 aandelen slechts 5.000 aandeeltjes.
    Waar hebben we het over.

    Voor de ander zijn 5.000 aandelen in TT € 25.000 doodgeld in de portefeuille.

    Voor die ene(?) werknemer van TT zijn 5.000 aandelen een gekregen bonus die blijkbaar niet aanzet om ze als veelbelovende goudgerande aandelen te koesteren.

    Het is maar hoe je de toekomstige koersverwachting van TomTom ziet.
  7. forum rang 6 tatje 5 oktober 2024 14:06
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 5 oktober 2024 09:47:

    Kleine 5.000 aandelen van Treasury Shares naar Free Float gegaan in de maand september. Verkocht door medewerker van TT bij deze koers? Géén geloof in een hogere koers? Of bewezen 'dood geld' in meer profijtelijke investering?

    Data as of 30 September 2024

    Treasury Shares
    31-8-2024 2.123.314
    30-9-2024 2.118.352
    afname -4.962


    Free Float
    31-8-2024 63.491.887
    30-9-2024 63.496.849
    toename 4.962
    Ik zie het anders !

    RSU die vrijvallen worden ingeruild voor treasery shares, dat zijn gewone aandelen.

    Volgens mij worden de treasury shares behalve die van de founders, gewoon free float

    De kleine medewerker ruilt dus zijn RSU in voor treasury shares

    De kleine medewerker heeft nu dus aandelen.

    En die aandelen staan bij de free float

    de kleine medewerker met aandelen valt onder de free float

    Of de kleine medewerker heeft verkocht weet je niet :-)
  8. forum rang 7 Wereldbelegger 6 oktober 2024 08:15
    quote:

    pwijsneus schreef op 5 oktober 2024 14:32:

    Blijkbaar is een transactie van 5000 aandelen interessanter dan het gegeven dat de eerder gesteld lange termijndoelen met minimaal 3 jaar naar achter zijn verschoven. Als ze überhaupt gehaald gaan worden.

    Het begint in te dalen...
    Is het "naar achter zijn verschoven" of "naar voren zijn geschoven"?
    Of toch misschien "vooruit geschoven"?

    Hoe dan ook, de hardcore TT belegger en/of noodgedwongen believer in een gouden toekomst voor TT is al dusdanig gewend aan het verplaatsen c.q. vernieuwen van DE worst dat het niet eens meer interessant is.

    ((-;
  9. forum rang 7 Wereldbelegger 6 oktober 2024 10:08
    quote:

    tatje schreef op 5 oktober 2024 14:06:

    [...]

    Ik zie het anders !

    RSU die vrijvallen worden ingeruild voor treasery shares, dat zijn gewone aandelen.

    Volgens mij worden de treasury shares behalve die van de founders, gewoon free float

    De kleine medewerker ruilt dus zijn RSU in voor treasury shares

    De kleine medewerker heeft nu dus aandelen.

    En die aandelen staan bij de free float

    de kleine medewerker met aandelen valt onder de free float

    Of de kleine medewerker heeft verkocht weet je niet :-)
    Dat zo maar eens kunnen.
    Er staan dan ook niet voor niets vraagtekens in mijn eerdere post.
    ((-;

    Wereldbelegger schreef op 5 oktober 2024 09:47:
    Kleine 5.000 aandelen van Treasury Shares naar Free Float gegaan in de maand september. Verkocht door medewerker van TT bij deze koers? Géén geloof in een hogere koers? Of bewezen 'dood geld' in meer profijtelijke investering?
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 6 oktober 2024 12:47
    Nico Bakker heeft, nog steeds, geen positieve kijk op de koersontwikkeling.

    Dashboard Dag; Down – blauw - Verkoop/Short houden status binnen downtrend.
    Dashboard Week; Rebound - Rebound gaande, herstel binnen de downtrend.
    Dashboard Maand; Down – blauw - Verkoop/Short houden status binnen downtrend.
  11. forum rang 6 marique 6 oktober 2024 14:19
    quote:

    tatje schreef op 5 oktober 2024 14:06:

    (...)
    Volgens mij worden de treasury shares behalve die van de founders, gewoon free float
    (...)
    Wat is de free float?
    Met de free float bedoelt men het aantal uitstaande aandelen van een bedrijf dat vrij op de beurs verhandelbaar is. Vrij verhandelbaar is het vrije aanbod voor beleggers.

    Wanneer je er als belegger achter wilt komen wat de free float van een bedrijf is, kan dat berekend worden door alle uitstaande aandelen te verminderen met het aantal beperkte aandelen.

    axento.nl/beleggen/waarin/aandelen/wa...

    Tot beperkte aandelen behoren o.a. de aandelen in handen van directie en van AB aandeelhouders (>5%).

    De free float kan ook toenemen wanneer insiders of werknemers van een bedrijf hun aandelenopties uitoefenen na het bereiken van bepaalde tijd- of prestatiemijlpalen. Een bedrijf kan zijn free float ook verminderen door een beleid voor de inkoop van eigen aandelen te implementeren.
    www.avatrade.nl/education/market-term...

    Treasury aandelen vallen pas onder de free float zodra die vrij beschikbaar zijn voor medewerkers. Dan zijn het al geen free float aandelen meer.
  12. forum rang 6 tatje 7 oktober 2024 09:58
    Zag dit weekend een soort gijzeling op dit forum.

    Via een vriend die er verstand van heeft, al een hele klapper.

    Komt ooit van pas :-)

    Natuurlijk is er op diverse fronten sprake van acting in concert

    Zo is onze Rod Stewart terug van het zeilweekje in saint Tropez.

    Het grove Q3 werk is gedaan, dus wel bij de meetings hoe ze het gaan presenteren in het rapport.

    Als de cijfers matig zijn, dan gebruiken ze de 5% marge om het nog slechter te presenteren.

    Dus van goed, maken ze heel goed.

    Laat de worsten enkele weken drogen, of net zo lang tot ze de gewenste textuur en smaak hebben.

    Het woordje OF zegt alles.
  13. forum rang 6 pwijsneus 7 oktober 2024 10:25
    quote:

    tatje schreef op 7 oktober 2024 09:58:

    Natuurlijk is er op diverse fronten sprake van acting in concert. Zo is onze Rod Stewart terug van het zeilweekje in saint Tropez. Het grove Q3 werk is gedaan, dus wel bij de meetings hoe ze het gaan presenteren in het rapport. Als de cijfers matig zijn, dan gebruiken ze de 5% marge om het nog slechter te presenteren.

    Dus van goed, maken ze heel goed. Laat de worsten enkele weken drogen, of net zo lang tot ze de gewenste textuur en smaak hebben. Het woordje OF zegt alles.
    Weer wat afgebouwd. Je kunt niet het hele jaar door de miljonair uithangen op een zeilboot, geef aub even door aan je vrienden dat er vrijdag gewerkt dient te worden. Kom op, het is maar 4x per jaar.
  14. forum rang 6 tatje 7 oktober 2024 10:43
    quote:

    pwijsneus schreef op 7 oktober 2024 10:25:

    [...]

    Weer wat afgebouwd. Je kunt niet het hele jaar door de miljonair uithangen op een zeilboot, geef aub even door aan je vrienden dat er vrijdag gewerkt dient te worden. Kom op, het is maar 4x per jaar.
    Volgens mij schreef ik, dat Rod al weer thuis is.

    Dus nog 4 hele werkdagen tot vrijdag, tijd zat.

    Trouwens zouden ze op de boot geen verbinding hebben met het hoofdkantoor !

    Je weet toch dat je neus langer wordt, als je liegt.

    De leek trapt er nog in, maar gelukkig zijn er uitzonderingen :-)

    Aktie reactie zal wel komen, weet alleen niet uit welke hoek.
  15. forum rang 6 pwijsneus 7 oktober 2024 10:52
    quote:

    tatje schreef op 7 oktober 2024 10:43:

    [...]

    Volgens mij schreef ik, dat Rod al weer thuis is. Dus nog 4 hele werkdagen tot vrijdag, tijd zat. Trouwens zouden ze op de boot geen verbinding hebben met het hoofdkantoor ! Je weet toch dat je neus langer wordt, als je liegt. De leek trapt er nog in, maar gelukkig zijn er uitzonderingen :-)

    Aktie reactie zal wel komen, weet alleen niet uit welke hoek.
    Goed te horen dat Rod Stewart weer thuis is. Weet niet wat we met deze informatie moeten verder. Mooi systeem van Garmin aan boord neem ik aan?
603 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 31 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.