Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,115   +0,100   (+1,99%) Dagrange 5,000 - 5,150 151.437   Gem. (3M) 187,7K

TomTom September 2024

755 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 38 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 30 september 2024 09:47
    Stellantis Updates 2024 Financial Guidance

    AMSTERDAM – Stellantis N.V. today revised its 2024 financial guidance, reflecting decisions to significantly enlarge remediation actions on North American performance issues, as well as deterioration in global industry dynamics.

    The Company has accelerated its planned normalization of inventory levels in the U.S., targeting no more than 330,000 units of dealer inventory by year-end 2024, from a prior timing objective of the first quarter of 2025. Actions include North American shipment declines of more than 200,000 vehicles in the second half of 2024 (up from 100,000 prior guidance), compared to the prior year period, increased incentives on 2024 and older model year vehicles, and productivity improvement initiatives that encompass both cost and capacity adjustments.

    Deterioration in the global industry backdrop reflects a lower 2024 market forecast than at the beginning of the period, while competitive dynamics have intensified due to both rising industry supply, as well as increased Chinese competition.

    The Company’s updated 2024 market outlook and financial guidance is as follows:


    • Adjusted operating income (“AOI”) margin – Expected to be between 5.5 - 7.0% for the FY 2024 period, down from prior “double digit”. Roughly two-thirds of the reduced AOI margin is driven by corrective actions in North America. Other contributors include lower than expected sales performance in the second half of the year across most regions.
    • Industrial free cash flow – Expected to range from -€5 billion to -€10 billion, from prior “Positive”. This primarily reflects the substantially lower AOI outlook as well as the impact of temporarily elevated working capital in the second half of 2024.


    The Company will continue to leverage and expand its competitive differentiators and believes that the recovery actions being put in place will ensure stronger operational and financial performance in 2025 and beyond.

    Heeft dit nog impact op TomTom? Of houden analisten inmiddels al rekening met lagere verwachtingen voor Automotive? Consensus staat nog niet online namelijk, en TT heeft nog geen herziene update afgegeven.
  2. forum rang 6 JustRevisited 30 september 2024 09:48
    Outlook verlaging Stellantis

    www.stellantis.com/en/news/press-rele...

    Wat er staat is dat Stellantis veel minder auto's naar de USA gaat verschepen, 200.000 minder, om te zorgen dat in 2025 schoon schip gemaakt is en er geen overschot voorraden bij dealers zijn. Dit gecombineerd met korting acties op alle modellen van 2024 en eerder.

    Dit met het doel om vanaf 2025 met een schone lij te beginnen qua voorraden, zodat nieuwe modellen geïntroduceerd kunnen worden en betere financiële resultaten voor 2025 en verder.
  3. forum rang 6 JustRevisited 30 september 2024 09:51
    Pwijsneus en ik posten gelijktijdig hetzelfde. Stellantis doet een kitchen sink.

    Op zijn vraag of dit TomTom pijn kan doen. In 2024 wel en in 2025 niet (kan juist positief zijn als verkopen worden aangejaagd met kortingen en daarna nieuwe modellen uitkomen). Tegelijkertijd waarschuwt ook Stellantis voor Chinese autobouwers.
  4. forum rang 6 pwijsneus 30 september 2024 09:58
    quote:

    hvasd2 schreef op 30 september 2024 09:52:

    In ieder geval geen goed nieuws voor TT, denk ik.
    Dat automotive het zwaar heeft is voor niemand een verrassing. Alleen heeft de CFO dit ook meegenomen in de herziene verwachting van afgelopen kwartaal, of moet de omzet of FCF verwachting van 1-5% straks bij Q3 wéér worden herzien?

    Ook in Q2 wisten ze bij TomTom al dat het een lastig jaar zou worden voor TomTom, hebben ze dit ook meegenomen in de verwachting. That's the question.
  5. forum rang 6 tatje 30 september 2024 10:00
    quote:

    JustRevisited schreef op 30 september 2024 09:48:

    Outlook verlaging Stellantis

    www.stellantis.com/en/news/press-rele...

    Wat er staat is dat Stellantis veel minder auto's naar de USA gaat verschepen, 200.000 minder, om te zorgen dat in 2025 schoon schip gemaakt is en er geen overschot voorraden bij dealers zijn. Dit gecombineerd met korting acties op alle modellen van 2024 en eerder.

    Dit met het doel om vanaf 2025 met een schone lij te beginnen qua voorraden, zodat nieuwe modellen geïntroduceerd kunnen worden en betere financiële resultaten voor 2025 en verder.
    Mij lijkt het gewoon een actie om nieuwe modellen eerder of volgens planning te kunnen lanceren.

    Geen voorraad meer, dan shinen de nieuwe modellen des te meer.

    Dus eens met JR.

    Dus geen uitstel lancering nieuwe modellen zoals bij Volkswagen.
  6. forum rang 6 hvasd2 30 september 2024 10:23
    quote:

    pwijsneus schreef op 30 september 2024 09:58:

    [...]

    Dat automotive het zwaar heeft is voor niemand een verrassing. Alleen heeft de CFO dit ook meegenomen in de herziene verwachting van afgelopen kwartaal, of moet de omzet of FCF verwachting van 1-5% straks bij Q3 wéér worden herzien?

    Ook in Q2 wisten ze bij TomTom al dat het een lastig jaar zou worden voor TomTom, hebben ze dit ook meegenomen in de verwachting. That's the question.
    De CFO weet al vele kwartalen achter elkaar de cijfers in het rood te houden. Statistisch gezien zou het nu een keer zwart moeten worden.
    Rood of zwart dat is also the question..
  7. forum rang 6 pwijsneus 30 september 2024 10:31
    quote:

    hvasd2 schreef op 30 september 2024 10:23:

    [...]
    De CFO weet al vele kwartalen achter elkaar de cijfers in het rood te houden. Statistisch gezien zou het nu een keer zwart moeten worden.
    Rood of zwart dat is also the question..
    Dan hopen we maar dan consumer een goed kwartaal achter de rug heeft, want dat is de enige winstgevende divisie.
  8. forum rang 6 hvasd2 30 september 2024 11:09
    quote:

    pwijsneus schreef op 30 september 2024 10:31:

    [...]

    Dan hopen we maar dan consumer een goed kwartaal achter de rug heeft, want dat is de enige winstgevende divisie.
    Dan is de cirkel rond het begon met zuignappen en nu zijn zuignappen opnieuw de kurk waarop TT drijft ;-)

    Kijken nu of die 5,11 wederom ondergrens is vandaag..
  9. forum rang 6 tatje 30 september 2024 11:15
    Volgens de outlook wordt LT 490
    Volgens Taco bij Q2 wordt de marge 85 a 86%, we nemen 85%.

    2024
    LT 490
    C 85
    Totaal 575
    marge 85%
    gross profit 490
    Opex 2 maal HJ 1 is 503
    ebit - 13
    D en A 36
    ebitda + 23

    Trek je van 2024 de cijfers HJ 1 af, heb HJ 2.

    HJ 2 2024

    gross profit 248,6
    Opex als HJ 1 251,5
    ebit - 2,9
    D en A 18
    ebitda + 15,1

    Ik zeg nu !

    Gaan de outlook LT 2024 dus bijstellen of opex wordt veel groter

    Vrienden van mij zijn in saint Tropez voor zeil evenement.
    Aan de achterkant van Saint Tropez aan het zandstrand in een baai liggen veel ( zeilboten )
    Mijn vrienden hebben een klein zeilbootje in de maasplassen, maar zijn echte spotters.
    Ook de lionhaert met buiten de bemanning tig mensen, ligt er :-)
    Als ze weer thuis zijn zal ik wel foto s krijgen :-)
  10. forum rang 6 marique 30 september 2024 11:25
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 30 september 2024 08:59:

    [...]

    We verschillen van mening of voor de (bestaande) klantcontracten en/of het klantenbestand een 'stevige goodwill' betaald zou worden.

    Ik denk het niet.
    De klantcontracten kunnen uitgezeten worden en het klantenbestand heeft weinig mogelijkheden om naar een collega/concurrent van TT over te stappen omdat er zeer weinig aanbieders zijn met vergelijkbare producten.
    (...)

    Voor lopende contracten hoeft geen goodwill betaald te worden. Die worden gewaardeerd op wat ze waard zijn. Volgens velen hier 95-98% netto winst.
    Daarin verschillen wij niet van mening, behalve misschien die 95-98% nettowinst, want daar denk ik anders over.

    ... weinig aanbieders zijn met vergelijkbare producten
    Steeds weer wordt het unieke van de TT producten/diensten benadrukt. De automarkt is onvoorstelbaar groot. Desondanks slaagt TT er tot dusver niet in er een rendabel bedrijfsmodel op los te laten. Zo gezien is het dus ook geen goodwill waard.

    Maar ... als de technische knowhow écht geweldig is en een overnemende partij wél mogelijkheden ziet voor een rendabel bedrijfsmodel, ja dan heeft die overnemer wel wat over voor goodwill. Daarbij is behoud en liever nog veel verdere uitbouw van het klantenbestand dan echt wel noodzakelijk.
  11. forum rang 6 pwijsneus 30 september 2024 11:40
    quote:

    marique schreef op 30 september 2024 11:25:

    [...]
    Voor lopende contracten hoeft geen goodwill betaald te worden. Die worden gewaardeerd op wat ze waard zijn. Volgens velen hier 95-98% netto winst.
    Daarin verschillen wij niet van mening, behalve misschien die 95-98% nettowinst, want daar denk ik anders over.

    ... weinig aanbieders zijn met vergelijkbare producten
    Steeds weer wordt het unieke van de TT producten/diensten benadrukt. De automarkt is onvoorstelbaar groot. Desondanks slaagt TT er tot dusver niet in er een rendabel bedrijfsmodel op los te laten. Zo gezien is het dus ook geen goodwill waard.

    Maar ... als de technische knowhow écht geweldig is en een overnemende partij wél mogelijkheden ziet voor een rendabel bedrijfsmodel, ja dan heeft die overnemer wel wat over voor goodwill. Daarbij is behoud en liever nog veel verdere uitbouw van het klantenbestand dan echt wel noodzakelijk.
    Er is geen sprake van overnemende partij. De founders (uiteraard niet acting in concert) hebben een belang van ~50%, en zij zijn de enige die op de hoogte zijn of er inbound calls zijn geweest. In die zin hebben de founders (CEO/CMO en tegelijkertijd grootaandeelhouder) een informatievoorsprong op jou en mij.

    Een exit door de founders zelf in welke vorm dan ook is het op 1 na meest realistische scenario. Het meest realistische scenario is dat TomTom voorlopig nog even verder aanmodderd. Exit kan altijd nog (liefst wanneer het aandeel volledig in elkaar gebeukt is).

    Na 17 jaar is het nog steeds niet gelukt een winstgevend businessmodel op te tuigen rondom location based technology. Gelukkigs hebben ze consumer nog, maar dat is ook eindig. Aangezien de CEO "op afstand" staat, wellicht een goed idee om McKinsey weer eens te benaderen hoe het nu verder moet.
  12. forum rang 6 tatje 30 september 2024 12:31
    We weten dat E iets trager loopt

    Marc Hesselink - ING FM - Analyst
    Okay. Thanks. Second question is on Automotive. Clearly, the market is a bit slower. I mean, that’s no surprise, I think. But can you may be talk a bit what’s happening underlying? Like, what you’re seeing on new RFQs, the dynamics there, the competitive dynamics?

    Harold Goddijn - TomTom NV - Chief Executive Officer, Member of the Management Board
    So, we see two things, a short-term downward provision of production numbers and also some delays in new products, new vehicles, and their SOP dates. Now, a delay in SOP does not necessarily need to be a problem if you are the incumbent, butif you are winning market share, of course, then the transition from the old supplier to the new supplier will take more time. And that's hitting our top line in this case as well, with two of
    our customers introducing models later than that we had initially anticipated. So, it's a combination of those two effects. If I look at our position in the market and our credibility in the market, I think all the signs are on green. We're talking to more customers, a lot of
    customers that we have not been speaking to for some time. There are great opportunities opening up for contract wins. The engagements we
    have are healthy, at the right seniority level within the companies as well. So, I'm happy with the credibility we have gained, the interest in
    TomTom Orbis Maps, but also the interest in the Overture Maps Foundation and what it means for the long-term shape of the location industry.
    So, compared to a couple of years ago, we're playing at a higher level. More strategic, more opportunities opening up. I think what we're also
    witnessing is a renewed interest in everything that has to do with self-driving. And then not Level 5, perhaps, but there is now a greater
    degree of consensus and technological maturity in the lower levels of self-driving, L2, L2+, L3. We noticed a significant interest for our next
    generation of ADAS and self-driving products. So, there as well, I think the trends are looking favorable.
    It's a little bit frustrating, of course, that this year isslower than we had hoped for in terms ofsales, especially in the automotive industry. But I think
    fundamentally, what we've seen, the feeling we have in the product teams and the sales teams, is that our relative position is strengthening going
    forward.

    - auto produktie is lager
    - we winnen marktaandeel
    - de 2 nieuwe klanten zijn groter dan de degenen die elders gaan.
    - uitstellen start off produktion is niet erg, als het al bestaande klanten zijn. maar bij nieuwe klanten wel.

    Ik denk dus dat Renault met nieuwe modellen sneller is dan bv Volkswagen, maar wel kleiner, dus wint TT marktaandeel.

    Oude modellen Renault blijven bij TT en oude modellen Volkswagen bij Here.

    Dus het aantal bij de nieuwe modellen Renault zijn kleiner dan de nieuwe modellen van de 2 nieuwe TT klanten, alleen zijn die uitgesteld.

    Als ik het al snap, dan snappen de moeilijke woorden het zeker !
  13. forum rang 6 tatje 30 september 2024 12:53
    Neem nu Enterprise.
    Daarvan zegt de RVB , we lopen achter

    maar met de nieuwe map gaat onze addressable markt van 2022 55% van 2 miljard, naar 85% van 2,5 miljard in 2025.

    Op de stelling 2,5 miljard in 2025 is niet zo groot zei Harold eind 2023 bij VEB, nee, die markt is veel groter. op termijn wel 10 tot 15 miljard.

    Nu zegt Harold bij Q2 2024

    I would also like to highlight our recent contract with the Australian Government. Governments need to have access to location technology to
    navigate crisis situations, perform security functions, for planning purposes and much more. Now, the public sector is relatively new to TomTom,
    but we can play here thanks to our new maps and strategy, significantly expanding our addressed market.

    vrij vertaald !

    Onze addressable markt wordt significant groter.
    Dus nog groter dan die 85% in 2025 :-)

    Het is er nog niet , maar A en E komen eraan :-)

    Ik zag ergens dat het marktaandeel van de chinese auto verkopen in augustus in Nederland tussen de 1 en 3% was.
  14. forum rang 7 Wereldbelegger 30 september 2024 13:21
    Positief ingestelde beleggers zien in de winstwaarschuwing van Stellantis een positief signaal voor het jaar 2025; voorraad opschonen - nieuwe modellen laten shinen in 2025

    Wat minder positief ingestelde beleggers zien in de winstwaarschuwing van Stellantis een signaal om hun aandelen van de hand te doen.

    Day's Range 12.37-13.66
    52 wk Range 12.42-27.35

    Volume 9,480,402
    Average Vol. (3m) 2,778,287
  15. forum rang 4 marathon 11 30 september 2024 14:45
    quote:

    pwijsneus schreef op 30 september 2024 10:31:

    [...]

    Dan hopen we maar dan consumer een goed kwartaal achter de rug heeft, want dat is de enige winstgevende divisie.
    Heb wel het idee dat ze de database met gebruikers uit het verleden waarvan de abonnementen zijn afgelopen flink aan het uitmelken zijn. Nieuwe HW en SW voor €300 per stuk. Heb zelf de nodige mailtjes hierover ontvangen en er ook 2 aangekocht. Wie weet wat C gaat opleveren in Q3.
755 Posts
Pagina: «« 1 ... 33 34 35 36 37 38 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.