Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,005   -0,395   (-7,31%) Dagrange 4,992 - 5,410 717.264   Gem. (3M) 196,8K

TomTom September 2024

755 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 38 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 27 september 2024 15:58
    Je hebt gelijk hoor, beperktedijkbewaking. De automarkt heeft het echt heel moeilijk nu en we hebben mogelijk het ergste nog niet gezien. Slechte autoverkopen zijn niet 1-op-1 naar TomTom te vertalen, omdat TT betaald krijgt per geproduceerde auto en niet per verkochte auto. Maar dat zijn natuurlijk communicerende vaten en waarschijnlijk is het bij productie van auto's nog slechter gesteld dan verkoop van auto's, met die uitstel van productiedata voor bepaalde modellen.

    Voor wat betreft het orderboek impact is lastig te zeggen wat dit betekent. Je hebt drie factoren.

    Positief:
    1) TomTom spreekt over goede deal activiteit
    2) Als productie wordt uitgesteld valt in dit jaar de omzet tegen, maar blijft er juist veel in de boeken

    Negatief:
    1) De omzet in orderboek is allemaal gebaseerd op aannames van de verkoopaantallen van toekomstige auto's. We hebben al regelmatig gezien dat de waarde van bepaalde contracten in het orderboek naar beneden werd bijgesteld door nieuwe aannames, terwijl er tegelijkertijd nieuwe aanwas an klanten was die dit compenseerde.

    Per saldo: Vorig jaar nam het totale orderboek met 100 miljoen euro toe, maar ik denk dat er een forsere toename was geweest als de autoverkopen volgens verwachting gelopen waren. Die +100 was een mix van nieuwe instroom minus neerwaartse bijstelling. Zoiets kan voor dit jaar dus weer gelden.

    Mijn punt was niet dat het wel meevalt bij Volkswagen, maar hun voornaamste pijnpunt is niet autoverkopen, maar kosten. Geen enkele andere fabrikant heeft 6.000 euro salaris per fabrieksarbeider én zoveel arbeiders in dienst én ontslagbescherming tot 2030.

    Volkswagen zegt eigenlijk dat het niet kan concurreren met Chinese EV makers tenzij er mensen ontslagen worden (ontslagbescherming moet dan sneuvelen) en bij meer efficiëntie. Daar heeft TomTom verder geen last van indien het commercieel gezien qua verkoop aantallen goed blijft gaan bij VW, het is meer een strategisch probleem als VW op termijn niet concurrerend is.

    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 26 september 2024 21:19:

    [...]
    Reken je niet rijk. Het concept voor zo'n halfjaarverslag wordt al in juni opgesteld, weerspiegelt de gang van zaken in het voorjaar, en is in voorjaarssfeer. Het echte inzicht dat de verkopen terug liepen (vermoedelijk voor lange tijd) en dat er bij Volkswagen drastisch ingegrepen moest worden kwam pas daarna, dus omstreeks en na 1 juli.
    Natuurlijk komt er ook industriepolitiek bij kijken, zowel naar de Duitse regering als naar de vakbonden, maar reken maar dat het Q3 bericht een andere toon zal hebben, de cijfers tegen zullen vallen en de outlook niet bevestigd zal worden.

    Op 14 sep schreef ik hier al over de auto-toeleverancier Forvia. Die kwamen met best aardige halfjaarcijfers (o.a. stevig toegenomen cash flow), maar waren eerlijker over de rest van het jaar:
    "... expect full-year 2024 sales and operating margin to be in the lower end of the range announced in February".

    Overal vallen de autoverkopen tegen, met name EV. Het lijkt me onmogelijk dat TT op 11 oktober met meevallende cijfers komt. Alles zal 'at the lower end of the range' zijn, zeker ook de verdere outlook voor 2024.
    Ik zal dit weekend mijn gok voor de koers op 11 okt. invullen in het koersspelletje van GMLF. Ook dat zal 'in the lower end of the range' zijn, haha.

    En voor de jaren hierna? Daar ga ik pas wat over zeggen als de nieuwe backlog in februari bekend wordt. Ik vrees dat-ie niet hoger zal zijn dan begin dit jaar (2,5 miljard).
  2. DYEX 27 september 2024 16:33
    Denk je niet Justin, dat de malaise nu zo diep en omvangrijk is, dat juist ook de productie enorm wordt teruggeschroefd? Dat het veel te risicovol is om nu modellen te blijven produceren (met misschien nog zo hier en daar beperkte voorraden van specifieke onderdelen (batterijen) dat de hele productie dan maar wordt uitgesteld? Zoals de Audi Etron?
  3. forum rang 6 JustRevisited 27 september 2024 16:40
    quote:

    DYEX schreef op 27 september 2024 16:33:

    Denk je niet Justin, dat de malaise nu zo diep en omvangrijk is, dat juist ook de productie enorm wordt teruggeschroefd? Dat het veel te risicovol is om nu modellen te blijven produceren (met misschien nog zo hier en daar beperkte voorraden van specifieke onderdelen (batterijen) dat de hele productie dan maar wordt uitgesteld? Zoals de Audi Etron?
    Er worden vooral nieuwe modellen uitgesteld. Als Volkswagen volgend jaar met een elektrische Golf komt, dan gaat de huidige EV de ID4 minder verkopen en als die nu al moeilijk loopt dan hou je voorraden over die je niet kwijtraakt. Daarom gaat de elektrische Golf van 2015 naar 2016. Laat dat nou precies met eerste massamodel zijn dat met de TomTom-CARIAD samenwerking. Dat was, vermoed ik, een van de redenen waarom ze eerst nog wel uitgingen van het halen van de 2025 doelen. Het duurt nu langer voordat de nieuwe EV massa modellen van VW op de markt komen. Met alleen luxe Porsches en Audi Etron's enzo ga je het niet redden. Uitstel is echter geen afstel, die omzet gaat wel komen, maar later.
  4. forum rang 6 pwijsneus 27 september 2024 16:52
    quote:

    hvasd2 schreef op 27 september 2024 15:53:

    [...]
    Over de 5,33 moet het sluiten voor een nieuwe korte termijntop in een voorlopig nog dalende trend
    AB, fijn dat er hier nog mensen zelf nadenken, en het delen. Klopt, boven de 5,33 om dalende trend op korte termijn te onderbreken. Op week, maar zeker op maand basis zijn we er nog lang niet. Op dagbasis krult het wat op, maar vergeleken met het algemene beurssentiment, TomTom blijft een underperformer. Ook op dagbasis laat TomTom een tegenover gesteld trendverloop zien in relatie tot indexen, down of hooguit flat met beurzen die near of ATH's neerzetten.

    Voor de 84ste keer, de cijfers gaan richting moeten geven.

    (plaatje)
  5. forum rang 6 Op en Neer 27 september 2024 17:19
    quote:

    hvasd2 schreef op 27 september 2024 17:15:

    “Voor de 84ste keer, de cijfers gaan richting moeten geven.”

    Het potentieel zal toch een keer boven moeten komen drijven en zichtbaar worden.
    Een transitie kan niet eeuwig furen.
    TomTom gaat nu eindelijk weer de goede kant op. Het is nu wel genoeg gedaald.
  6. forum rang 6 hvasd2 27 september 2024 17:19
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 september 2024 16:52:

    [...]

    AB, fijn dat er hier nog mensen zelf nadenken, en het delen. Klopt, boven de 5,33 om dalende trend op korte termijn te onderbreken. Op week, maar zeker op maand basis zijn we er nog lang niet. Op dagbasis krult het wat op, maar vergeleken met het algemene beurssentiment, TomTom blijft een underperformer. Ook op dagbasis laat TomTom een tegenover gesteld trendverloop zien in relatie tot indexen, down of hooguit flat met beurzen die near of ATH's neerzetten.

    Voor de 84ste keer, de cijfers gaan richting moeten geven.

    (plaatje)
    Vandaag had de dag kunnen zijn met grote stijgers onder de achterblijvers.
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 september 2024 17:20
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 26 september 2024 21:19:

    [...]
    ...
    Op 14 sep schreef ik hier al over de auto-toeleverancier Forvia. Die kwamen met best aardige halfjaarcijfers (o.a. stevig toegenomen cash flow), maar waren eerlijker over de rest van het jaar:
    "... expect full-year 2024 sales and operating margin to be in the lower end of the range announced in February".
    ...
    En ja hoor, vandaag een winstwaarschuwing van Forvia:
    www.iex.nl/Nieuws/804875/Winstwaarsch...

    In juli gaven ze dus al een hint in die richting. Ondanks de winstwaarschuwing stijgt de koers van Forvia vandaag flink (op dit moment ruim 10%). Mogelijk hadden beleggers erger verwacht?
    Óf ze handhaven hun positieve outlook voor 2025? Ik zal dit weekend de berichten van Forvia zelf wat preciezer doornemen om uit te vinden welk licht ze aan de horizon zien.
  8. forum rang 6 JustRevisited 27 september 2024 17:24
    De Q3 cijfers gaan ook niet mooi worden hoor Pwijsneus, dus als je zegt: Q3 moet het gaan laten zien dan kun je nu alvast voorbereiden op een teleurstelling. Enige positieve verschil kan zitten in cashflow. In vorige kwartalen waren er nog reorganisatie kosten en nu niet meer. En misschien wat betalingen in Enterprise, er is altijd een sterk Q3 óf Q4 op dat gebied ivm jaarlijkse betalingen. Voor de rest zal het helaas veel gaan over de ingestorte automarkt.
  9. forum rang 6 pwijsneus 27 september 2024 17:34
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 september 2024 17:24:

    De Q3 cijfers gaan ook niet mooi worden hoor Pwijsneus, dus als je zegt: Q3 moet het gaan laten zien dan kun je nu alvast voorbereiden op een teleurstelling. Enige positieve verschil kan zitten in cashflow. In vorige kwartalen waren er nog reorganisatie kosten en nu niet meer. En misschien wat betalingen in Enterprise, er is altijd een sterk Q3 óf Q4 op dat gebied ivm jaarlijkse betalingen. Voor de rest zal het helaas veel gaan over de ingestorte automarkt.
    Verwacht je nog een ontslagronde, of een nieuwe aandelen inkoop programma. Of laten ze de investeerders gewoon aan hun lot over tot komend half jaar. Als TomTom haar beursnotering serieus zou nemen - en niet 3 kwartalen op rij haar verwachtingen zou missen - zou je toch op zijn minst een gebaar verwachten. Een gebaard wat leid tot het creeren van aandeelhouderswaarde. Iets waar TomTom de afgelopen 20 jaar niet mee bezig is geweest, dus this time is different? Ze hebben we degelijk opties, maar hebben de founders hetzelfde idee bij het onsluiten van waarde als ik heb? Dat kan via de beurs voor investeerders, voor de founders zou het ook buiten de beurs om kunnen. Dan is er sprake van belangen die van elkaar verschillen. Het kan evenwel mogelijk zijn...

    Volgend jaar wordt vermoedelijk een transitiejaar. Dus kijk nu al uit naar de verwachting voor 2026>
  10. forum rang 6 JustRevisited 27 september 2024 17:56
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 september 2024 17:34:

    [...]

    Verwacht je nog een ontslagronde, of een nieuwe aandelen inkoop programma.

    Nee

    Of laten ze de investeerders gewoon aan hun lot over tot komend half jaar. Als TomTom haar beursnotering serieus zou nemen - en niet 3 kwartalen op rij haar verwachtingen zou missen - zou je toch op zijn minst een gebaar verwachten.

    Deze ontwikkeling in de automarkt kan tomtom ook niet veel aan doen, of wel?

    Een gebaard wat leid tot het creeren van aandeelhouderswaarde. Iets waar TomTom de afgelopen 20 jaar niet mee bezig is geweest, dus this time is different? Ze hebben we degelijk opties, maar hebben de founders hetzelfde idee bij het onsluiten van waarde als ik heb? Dat kan via de beurs voor investeerders, voor de founders zou het ook buiten de beurs om kunnen. Dan is er sprake van belangen die van elkaar verschillen. Het kan evenwel mogelijk zijn...

    Volgend jaar wordt vermoedelijk een transitiejaar. Dus kijk nu al uit naar de verwachting voor 2026>

    Transitie betekent in mijn ogen iets anders. De hele technologische transitie naar nieuwe maps enzo is afgerond, de reorganisatie ook. Ik voorzie dus geen ‘transitiejaar’ maar wel dat automotive omzet langzamer op gang komt ondanks nieuwe contracten. Fundamenteel gezien is er niks mis maar het zit wel tegen


  11. forum rang 6 pwijsneus 27 september 2024 18:12
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 september 2024 17:56:

    [...]

    Of laten ze de investeerders gewoon aan hun lot over tot komend half jaar. Als TomTom haar beursnotering serieus zou nemen - en niet 3 kwartalen op rij haar verwachtingen zou missen - zou je toch op zijn minst een gebaar verwachten.

    Deze ontwikkeling in de automarkt kan tomtom ook niet veel aan doen, of wel?

    Natuurlijk zijn er opties. Bijvoorbeeld het aankondigen van een nieuwe aandeleninkoop, van een ontslagronde, en uiteraard het laten zien van groei. Ze gingen toch groeien met Orbis en die take rates binnen automotive gingen toch keihard omhoog? Laat maar zien dan.

    Ook is het afstoten/afzinken van consumer een goed plan. Welk belang hebben aandeelhouders nu nog bij het aanhouden van deze hobby van de founders? Als je aandeelhouderswaarde wil creeren moet je focus aanbrengen. Dus zou het in het belang zijn als enkel LBS in het aandeel zou zitten? Denk het wel.

    Als ze de notering serieus zouden nemen in ieder geval. zouden ze zichzelf een plezier om dit keer wel de verwachtingen te overtreffen. Of op zijn minst proberen de markt te overtuigen dat er nog iets in het vat zit. Een poging om aandeelhouderswaarde te creeren.

    Vind het een beetje slap om telkens de markt de schuld te geven, daar kom je niet een 17e jaar mee weg. De markt zal dat genadeloos afstraffen. Dus hopelijk staat de CEO niet "op afstand" en zadelen ze investeerders nog langer met deze value trap op.
  12. forum rang 6 JustRevisited 27 september 2024 18:46
    quote:

    pwijsneus schreef op 27 september 2024 18:12:

    [...]

    Natuurlijk zijn er opties. Bijvoorbeeld het aankondigen van een nieuwe aandeleninkoop, van een ontslagronde,

    Het eerste zou iets zijn dat het *aandeel* tomtom steunt als het in de markt tegenzit. Maar als er zwaar weer op komst is hou je liever die strategische reserve aan dan het uitgeven aan dividend.

    Het tweede… in principe vind ik dat je niet mensen moet ontslaan alleen om mooiere cijfers te laten zien. Ik ga ervan uit dat mensen die ergens werken waarde toevoegen, anders zouden ze er niet meer werken. Uiteraard ga je niet mensen aanhouden op plekken die niet meer nodig zijn. Zoals de 500 mensen die er uit gingen omdat kaarten meer geautomatiseerd onderhouden worden.


    en uiteraard het laten zien van groei. Ze gingen toch groeien met Orbis en die take rates binnen automotive gingen toch keihard omhoog? Laat maar zien dan.

    Enterprise kan en moet groeien en dat gaat denk ik ook wel gebeuren maar niet met een big bang. Tegelijkertijd is automotive moeilijk. Take rates zijn hoger ja, maar verkopen down. Ik verwacht wel een piek in Q4, dan gaat eea live, maar niet in Q3

    Ook is het afstoten/afzinken van consumer een goed plan. Welk belang hebben aandeelhouders nu nog bij het aanhouden van deze hobby van de founders? Als je aandeelhouderswaarde wil creeren moet je focus aanbrengen. Dus zou het in het belang zijn als enkel LBS in het aandeel zou zitten? Denk het wel.

    Dat gebeurt ook en is een kwestie van tijd. PND verkoop is al gestopt in de US. Enige vraag is wanneer Europa ook of hou je bijvoorbeeld slechts 1 model in de lucht. Consumer blijft dan nog wel bestaan qua apps en misschien zakelijke hardware. Zo lang er geld uit komt en weinig energie kost kun je Consumer langzaam laten verdwijnen

    Als ze de notering serieus zouden nemen in ieder geval. zouden ze zichzelf een plezier om dit keer wel de verwachtingen te overtreffen. Of op zijn minst proberen de markt te overtuigen dat er nog iets in het vat zit. Een poging om aandeelhouderswaarde te creeren.

    Verwachtingen overtreffen qua cijfers wordt lastig. Een mooie deal met Meta, Amazon of Booking. Dat zou wel iets moois kunnen zijn.

    Vind het een beetje slap om telkens de markt de schuld te geven, daar kom je niet een 17e jaar mee weg. De markt zal dat genadeloos afstraffen. Dus hopelijk staat de CEO niet "op afstand" en zadelen ze investeerders nog langer met deze value trap op.

    Ik vind het ook slap om TT er wél de schuld van te geven. Net zoals veel automerken zelf er ook mee geconfronteerd zijn. Als je belegger bent in Volkswagen oid ben je ook niet happy. Tesla lijkt me een ultieme short. Die wordt kunstmatig hoog gehouden en er is geen rechtvaardiging voor deze marketcap
  13. forum rang 4 vreemdvermogen 27 september 2024 18:51
    quote:

    Alrob2 schreef op 27 september 2024 18:04:

    Zo, doel bereikt. Besloten om de positie van TomTom, afgebouwd van 65% tot12% van mijn portefeuille, vandaag bereikt, te handhaven voor de langere termijn. Er zit genoeg potentie in dit aandeel. Je moet enkel voldoende lef en geduld hebben.
    Nou gefeliciteerd met je beslissing, maar de toelichting begrijp ik niet.. Hoop dat je er wat aan overgehouden hebt. Lef en geduld zijn bij TT natuurlijk een eindeloos dilemma. Ik heb ook deels verkocht maar wel op 5,30. Sta dus nu op een 2 sprong. Q3 vallen tegen en de reactie is natuurlijk buitengewoon down ; dan koop ik weer bij. Q3 valt goed, koers veert op en ik laat het lekker meegaan tot m'n koersdoel is bereikt. Zo heeft ieder z'n overwegingen. Wat meer kan je doen?
  14. forum rang 6 win some... 27 september 2024 19:19
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 26 september 2024 03:01:

    [...]
    Heb je ook een verklaring voor het feit dat de omzetten dalen maar de defrev nagenoeg constant blijft?
    Ik kan wel wat bedenken, maar dat is vooral giswerk:

    Dalende pnd-verkopen, stijgende app-verkopen.

    Door extra services wirdt een groter gedeelte van de pnd-verkoopprijs gedeferred.

    Automotive hardware heeft voor een deel van de omzerdaling gezorgd. Dit voegt mogelijk minder defrev toe dan verkopen aan de consument.
755 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 38 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.