Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,970   -0,130   (-0,86%) Dagrange 14,790 - 15,140 146.869   Gem. (3M) 198,6K

AMG 2024

8.561 Posts
Pagina: «« 1 ... 377 378 379 380 381 ... 429 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 T. Edison 20 september 2024 23:18
    quote:

    Andre m schreef op 20 september 2024 21:18:

    [...]

    Dus importheffingen voor de Chinesen ivm oneerlijke concurrentie door staatssteun en vervolgens VW staatssteun geven. Tuurlijk. ;-)
    Was ook mijn eerste reactie, maar kwam daarna tot de conclusie dat het veel gecompliceerder is.
    Wat mij verbaasd is dat een Chinese autobouwer duizenden auto's kan produceren zonder dat er een koper is terwijl je bij andere autobouwers als Ford, VW, Toyota en vele anderen maanden moet wachten voordat je auto uit de fabriek rolt. Er klopt iets niet met die geldstromen.

    Feit blijft dat de Europese autobouwers te laat mee zijn gegaan en gingen voor de inhaalslag. Vooroplopers hebben hogere investeringen en risico's. Die inhaalslag doen tijdens een terugval in de goei van EV was niet ingecalculeerd.
    Is het verdedigbaar om een industrie te steunen die benadeeld wordt door overheidsbeslissingen. Als de transitie aan de markt was overgelaten zou deze er ook komen, maar later, doordat de vraag verschuift naar duurzamer.
    Overheidsregulering heeft vaak negatieve bij effecten. Voorbeeld hiervan is de regelgeving. Door vele regels wordt het nagenoeg onmogelijk om een nieuw bedrijf op te starten die juist zo nodig zijn in de ontwikkeling van de markten. Bijvoorbeeld de regelgeving bij banken, die maakt het onmogelijk om een nieuwe bank te beginnen. De overdreven regelgeving maakt het te duur zonder de schaalgrootte die d egrote banken wel hebben.
    Hetzelfde gaat gelden voor de tech industrie. De Brusselse regels tegen de "grote jongens" creëren drempels die startups het zeer moeilijk maken zonder de schaalgrootte van Apple /Google / Meta.
    Niet voor niets da nieuwe technologieën van de andere kant van de wereld komen en niet in Europa ontstaan.

    AMG is zich goed aan het positioneren. Ik ga er vanuit dat dit zijn vruchten af gaat werpen. De vraag naar accu-grondstoffen blijft groeien. Nagenoeg alles met een stekker gaat richting accu, alle luxe-gemak als de e-fiets en alle niet statische electrische apparaten (zoals gereedschap e.d.).
    De luchtvaart, ook een AMG klant, blijft booming. Volgens Boeing zal deze binnen enkele decennia verdubbelen.
    AMG is bij mij een "hold" al zal ik deels ook trachten te profiteren van het cyclische dat nu in het aandeel lijkt te zijn gekomen.
  2. Boel 21 september 2024 00:06
    quote:

    Andre m schreef op 20 september 2024 21:18:

    [...]

    Dus importheffingen voor de Chinesen ivm oneerlijke concurrentie door staatssteun en vervolgens VW staatssteun geven. Tuurlijk. ;-)
    Er is geen gelijk speelveld.
    Dit moet je dus ongelijk behandelen.

    Zoals China zich inkoopt in havens in de wereld terwijl ze dat in eigen land van buitenlsnders niet toelaat, is ook dit niet te tolereren.
  3. forum rang 7 Thorgall 21 september 2024 00:20
    quote:

    christo1 schreef op 20 september 2024 18:03:

    [...]

    De EU kan niet anders dan schulden aangaan, iets waar de Duitsers altijd tegen waren maar de waarheid zal hen snel inhalen, de Duitse economie en bijgevolg de hele Europese economie moet een omslag maken op de korte termijn en daar zijn heel veel centen voor nodig, het komt er op aan om al dat kapitaal nuttig te bestedingen en te beschermen door spijtig genoegd protectionisme zoals de VS doet zodat het kapitaal de Europese bedrijven ten goede komt en niet vooral buitenlandse bedrijven.

    Ik denk wel dat er nog veel handel zal gebeuren met alle continenten maar niet met China.

    Amg is een mooi voorbeeld hoe het moet in de toekomst, productie en jobs op eigen bodem en laat AMG het ki ook slim spelen en een deel van de enorme subsidies binnenrijven die er sowieso komen.

    Mvg
    die omslag hadden we 10 jaar geleden al moeten maken. Er geld tegenaan gooien en tegelijkertijd het tech en AI hier moeilijk maken, gaat hem niet worden.

    Extra geld is ook niet nodig. Er gaan honderden miljarden per jaar aan subsidies naar de landbouw, waarmee we het ook nog eens voor Afrika onmogelijk maken om met ons te kunnen concurreren.
  4. forum rang 4 Aandachtige lezer 21 september 2024 00:31
    quote:

    Mrs. Smith schreef op 19 september 2024 10:45:

    [...]

    Waarom zo zwartkijkerig ? Het zal echt niet snel weer naar de 50 lopen met deze prijzen maar ........
    Weet niet of dit zwartkijkerig is. Zwarte ridder stelt terecht dat als de lithiumprijzen zo laag blijven we het nu wel zo ongeveer gehad hebben, maar dat als de lithiumprijzen buiten China gaan stijgen we heel snel weer boven de € 30,- zitten, en ook jouw € 50,- wel eens haalbaar kan zijn. Maar zoals gezegd, afhankelijk van de lithiumprijzen. Als die op dit niveau blijven zullen de koersen maar mondjesmaat kunnen stijgen. Alleen op basis van een groter productie zal de winststijging beperkt zijn.
  5. forum rang 4 Aandachtige lezer 21 september 2024 00:34
    quote:

    Thorgall schreef op 20 september 2024 17:32:

    [...]Gelukkig is AMG niet compleet afhankelijk van besluitvorming in de EU. Ik maak me dan ook meer zorgen over de toekomst van de EU dan over AMG. Nog meer schulden aangaan is in ieder geval niet de oplossing. Dat heeft ons continent de afgelopen decennia al fors gedaan en heeft ons alleen maar verder achterop doen raken. Het verschil in BBP met de VS loopt ieder jaar verder op.
    VOC-uitgangspunt: de kosten gaan voor de baat uit.
  6. forum rang 4 Aandachtige lezer 21 september 2024 00:37
    quote:

    Maartenz schreef op 20 september 2024 14:14:

    [...]

    Antwoord: benzine en diesel krijgen de kans langer in de markt te blijven. EU gaat schuiven, let maar op. Dat deden ze al eerder door op het laatste moment Duitsland een opt-out te geven om ook met zgn. synthetische brandstoffen aan de gang te gaan.
    Als wij als klein landje afspraken willen bijstellen in Brussel krijgen wij een schop onder onze hol.
    Als Duitsland, Frankrijk of Italië dat willen kan het opeens wel. Iets met machtsverhoudingen, en wie het in de EU daadwerkelijk voor het zeggen heeft (en dat is dus niet Nl.)

    Dus nee, de EV gaat het in de EU niet worden. Overigens, moet je eens door de steden in Duitsland rijden op zoek naar een laadpaal. Die ga je daar nauwelijks vinden. In dat land staan ze nog zo ver van de EV af dat ze niets anders kunnen dan nog tientallen jaren fossiel rijden.

    Het EV feest is gewoon (voor de komende jaren) voorbij in de EU. Ik heb er zelf wel recent eentje gekocht ;)
    Ben benieuwd. Maar extra geld gooien naar auto's op fossiele brandstof zal geen winnende strategie zijn. Neemt niet weg dat ze die strategie wel zouden kunnen kiezen. We wachten rustig af.
  7. forum rang 6 Krentenmenten 21 september 2024 06:44
    quote:

    Aandachtige lezer schreef op 21 september 2024 00:37:

    [...]

    Ben benieuwd. Maar extra geld gooien naar auto's op fossiele brandstof zal geen winnende strategie zijn. Neemt niet weg dat ze die strategie wel zouden kunnen kiezen. We wachten rustig af.


    Er is genoeg fossiel om de komende 250 jaar rond te tuffen in een auto. Echter elektrisch / waterstof zal zeker doorgaan, maar onder andere condities (subsidies, fiscaliteit en vooral ook het tijdspad) dan hetgeen men nu als dictaat uit Brussel heeft opgelegd. Diederiek Samsom en zijn reeds naar Nederland vertrokken Paulus de Boskabouter waren en zijn (helaas) te demagogisch geweest om de elektrificatie zo bruut uit te rollen. Het gebeurt wel vaker: De ingrediënten van het gerecht heeft men wel, maar het recept is nog niet optimaal.....

    De techniek van elektrisch / (waterstof) is te kapitaal intensief om snel om te schakelen. Zowel in de grondstoffenindustrie, als de infra-industrie en uit eindelijk ook in de maakindustrie. Dit kost tijd en geld om het denken en het doen om te schakelen.

    Zie de ontwikkeling van de telefonie: Ruim 100 jaar hebben we met een draad gewerkt, en nu kunnen we niet meer buiten de mobiele versie. Uiteindelijk heeft dit laatste traject ook 30! jaar geduurd met vallen en opstaan voordat huidige economische vorm zijn commerciële beslag heeft gekregen.....

    We kunnen vaststellen dat de zowel bij de werkgevers als werknemers en jawel in de politiek nu wel is doorgedrongen dat het anders moet om de omschakeling van fossiel naar elektrisch 'soepel' te laten verlopen. Uiteindelijk zal het stadsvolk tussen nu en 15 jaar uitsluitend elektrisch rijden. Waterstof is te gevaarlijk in steden om reden van explosiegevaar op bruggen, tunnels en drukke binnensteden....

    Ik blijf long in AMG, maar ook in autobedrijven die nu nog fossiel produceren, maar goede kansen zien in elektrificatie.....
  8. forum rang 6 T. Edison 21 september 2024 07:39
    Goede visie Krentenmenten,
    Zoals altijd zullen extremen (zoals tussen de groene golf in Brussel en de antieke fossiele bedrijven) zou het midden gevonden kunnen worden.
    Natuurlijk blijft de vraag wat het klimaat daar van denkt en hoe men over het klimaat denkt
    Persoonlijk heb ik twijfels dat de mensheid het klimaat kan sturen in de richting die men wenst ( lukt bij natuur en milieu ook al niet) en dat het meest ingewikkelde totaal proces te sturen is door één enkele stof (CO2)
  9. forum rang 7 Branco P 21 september 2024 09:03
    quote:

    Thorgall schreef op 20 september 2024 17:32:

    [...]Het verschil in BBP met de VS loopt ieder jaar verder op.
    Als je het over een periode van 15 jaar hebt dan is de GDP groei in de US circa 35% om 22% voor Europa. Iets in die orde van grootte althans. Maar dan heb je nog geen correctie doorgevoerd voor de toename van de staatsschuld. Die is in de US naar ca 120% van het GDP gegroeid, maar in Europa zitten we bij 85%. Als Europa 35% extra schulden aangaat, dan denk ik dat we qua groei GDP aardig in lijn zouden liggen. GDP laten groeien door extra schulden aan te gaan is wat mij betreft risky. Gaat het mis, dan gaat het goed mis.
  10. forum rang 5 Betweter 21 september 2024 09:45
    quote:

    Branco P schreef op 21 september 2024 09:03:

    [...]

    Als je het over een periode van 15 jaar hebt dan is de GDP groei in de US circa 35% om 22% voor Europa. Iets in die orde van grootte althans. Maar dan heb je nog geen correctie doorgevoerd voor de toename van de staatsschuld. Die is in de US naar ca 120% van het GDP gegroeid, maar in Europa zitten we bij 85%. Als Europa 35% extra schulden aangaat, dan denk ik dat we qua groei GDP aardig in lijn zouden liggen. GDP laten groeien door extra schulden aan te gaan is wat mij betreft risky. Gaat het mis, dan gaat het goed mis.
    Schulden kun je weg inflateren.
    Daarom roept de FED wel dat 2% de lijn is maar ga er maar vanuit dat 3% de norm wordt.
    en weer wat tijd gewonnen.
    De megaschulden wereldwijd zal uiteindelijk alleen maar leiden tot ellende.
    Of iedereen moet bereid zijn er een streep doorheen te halen.
  11. forum rang 9 nine_inch_nerd 21 september 2024 10:32
    Beeldvorming EV's (in Nederland in dit geval).

    Het aandeel batterij-elektrisch in alle geregistreerde nieuwe auto's in NL is in augustus gestegen tot 34%. Vorig jaar augustus was dit 33%. RVO_Nederland
    Het aandeel BEVs in totale NL wagenpark is nu 5,6%. Een jaar geleden was dit 4,5%.

    Bron: X, Martien Visser (interessant om dagelijks te volgen als het om het totale energieplaatje gaat)
  12. forum rang 4 Aandachtige lezer 21 september 2024 12:10
    quote:

    Betweter schreef op 21 september 2024 09:45:

    [...]

    Schulden kun je weg inflateren.
    Daarom roept de FED wel dat 2% de lijn is maar ga er maar vanuit dat 3% de norm wordt.
    en weer wat tijd gewonnen.
    De megaschulden wereldwijd zal uiteindelijk alleen maar leiden tot ellende.
    Of iedereen moet bereid zijn er een streep doorheen te halen.
    Na elke grote crisis, zoals grote oorlogen, is dat gebeurd, dat door een sterke inflatie schulden en bezittingen in geld opeens veel minder zwaar gingen wegen. Wie het persoonlijk vermogen gestoken heeft in grond en grondstoffen en de juiste productiemiddelen waren dan de winnaars van dat proces.
  13. forum rang 4 Aandachtige lezer 21 september 2024 12:12
    Onze huidige minister van financiën heeft misschien geen slimme begroting ingediend op prinsjesdag (bezuinigen op innovatie en een economisch dus ook politiek evenwichtige samenleving) en doet alsof hij er vooral is voor de vermogende burgers, maar tussendoor zegt hij voldoende waar wij moed uit kunnen putten: fd.nl/politiek/1531290/eelco-heinen-m...
    Mogelijk zijn de relatief kleine vermogenden met een belegd vermogen van een paar ton tot een miljoen, zoals die ook hier op dit forum oververtegenwoordigd zijn, wel de grootste profiteurs van het beleid waar hij op aanstuurt, zeg maar traditionele VVD-stemmers.
  14. forum rang 6 T. Edison 21 september 2024 12:17
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 21 september 2024 10:32:

    Beeldvorming EV's (in Nederland in dit geval).

    Het aandeel batterij-elektrisch in alle geregistreerde nieuwe auto's in NL is in augustus gestegen tot 34%. Vorig jaar augustus was dit 33%. RVO_Nederland
    Het aandeel BEVs in totale NL wagenpark is nu 5,6%. Een jaar geleden was dit 4,5%.

    Bron: X, Martien Visser (interessant om dagelijks te volgen als het om het totale energieplaatje gaat)
    in de afbeelding wordt geschreven " instroom". Die 34% is dus de instroom in het wagenpark i.p.v. het aandeel van het wagenpark.
    Of zie ik dat verkeerd?
  15. teppo 21 september 2024 15:50
    quote:

    T. Edison schreef op 21 september 2024 12:17:

    [...] in de afbeelding wordt geschreven " instroom". Die 34% is dus de instroom in het wagenpark i.p.v. het aandeel van het wagenpark.
    Of zie ik dat verkeerd?
    Staat gewoon in de tekst die je aanhaalt. Aandeel BEV is nu 5,6%. De 34% is aandeel van BEV in verkopen in augustus. Dat is de instroom.
  16. forum rang 4 geldmaker 22 september 2024 00:04
    quote:

    Fox WIld schreef op 20 september 2024 10:45:

    [...]

    Nuttige post weer. Ongeveer de 100e keer dat je dit post.

    Blijkbaar ben je de enige in Nederland want het staat (en komt) niet op de politieke agenda.
    Klopt en blijf het ook benoemen dat wij jaloers moeten zijn op België die alerter is dan onze regering.

    Zo is de bankrente ook van ING België ook hoger dan hier . Ook de regering is daar debet aan. Men ergerde zich toen erg dat de hypotheek rente in die periode steeg en maar de rente op de spaarrekeningen bleven laag.
    Als reactie gaf de regering staatsobligaties uit in enkele dagen werden voor meen 30 miljard van deze obligaties verkocht . Banken reageerde direct binnen enkele dagen gaven ze gelijk meer rente.
    Zo ook met het innen van een kleine taks op aan en verkoop aandelen.
    Hier niet daarom zit de zuidas in Amsterdam vol met vooral buitenlandse hedgefunds. Inmiddels hebben vele landen net als België deze FTT taks o.a. Spanje Italië Frankrijk .
    Vooral in de wat kleinere midcap fondsen zoals AMG zijn veelal de prooi van deze partijen.
    Heeft denk ik in het verleden zo'n kleine 88 miljoen gekost toen AMG de strijd met ze aangingen helaas vruchteloos. Daarom denk ik dat er meer rust ook in et aandeel zal komen als men hier de zaak ook minimaal gaat belasten.
    Mijn enige insteek is een eerlijker speelveld met als gewenst resultaat een eerlijkere koers.
    Voor de staat ook niet verkeerd een extra bron van inkomsten.
  17. forum rang 4 Mrs. Smith 22 september 2024 09:26
    quote:

    geldmaker schreef op 22 september 2024 00:04:

    [...]

    Klopt en blijf het ook benoemen dat wij jaloers moeten zijn op België die alerter is dan onze regering.

    Zo is de bankrente ook van ING België ook hoger dan hier . Ook de regering is daar debet aan. Men ergerde zich toen erg dat de hypotheek rente in die periode steeg en maar de rente op de spaarrekeningen bleven laag.
    Als reactie gaf de regering staatsobligaties uit in enkele dagen werden voor meen 30 miljard van deze obligaties verkocht . Banken reageerde direct binnen enkele dagen gaven ze gelijk meer rente.
    Zo ook met het innen van een kleine taks op aan en verkoop aandelen.
    Hier niet daarom zit de zuidas in Amsterdam vol met vooral buitenlandse hedgefunds. Inmiddels hebben vele landen net als België deze FTT taks o.a. Spanje Italië Frankrijk .
    Vooral in de wat kleinere midcap fondsen zoals AMG zijn veelal de prooi van deze partijen.
    Heeft denk ik in het verleden zo'n kleine 88 miljoen gekost toen AMG de strijd met ze aangingen helaas vruchteloos. Daarom denk ik dat er meer rust ook in et aandeel zal komen als men hier de zaak ook minimaal gaat belasten.
    Mijn enige insteek is een eerlijker speelveld met als gewenst resultaat een eerlijkere koers.
    Voor de staat ook niet verkeerd een extra bron van inkomsten.
    Ik kan een heel stuk met je meegaan #geldmaker het frusteert mij ook maar het is nu éénmaal toegestaan dus we zullen het ermee moeten doen ..... Aan het management van AMG dit tegen te gaan door te presteren / beter te communiceren / sterke partijen te zoeken / ...... om dit allemaal tegen te gaan en de shorters te laten bloeden en met hangende pootjes af te laten druipen. Dat zal een hele klus worden maar niet onmogelijk.
8.561 Posts
Pagina: «« 1 ... 377 378 379 380 381 ... 429 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.