Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,565   +0,115   (+2,11%) Dagrange 5,475 - 5,585 137.580   Gem. (3M) 194,7K

TomTom September 2024

755 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 38 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 xof 16 september 2024 09:15
    In de ASCX wel, kleine fondsen, lage handelsvolumes, manipuleerbaar.

    TT komt echter uit de AEX en later AMX, enorm afgezakt naar de krochten vd beurshandel.

    Als kleine transacties een spread veroorzaken van 2%, is de handel dood en het aandeel in mijn ogen ook.

    Maar ja we staan op ongeveer AllTimeLow….. ondanks alle mooie bespiefelingen
  2. minofmeer 16 september 2024 09:19
    @ winsome Hij komt op mij over als een ijdeltuit die verder volslagen incompetent is. Met de PND's heeft hij een lucky shot gehad, maar verder hedft hiij als CEO alleen maar gefaald.

    Nou, niet geheel met je eens. Objectief gezien heeft HG een 'PND' bedrijf omgezet in een 'databedrijf'. Levert aan 4000 mensen werk en weet zijn hoofd boven water te houden, met 300 miljoen in kas.
    Maar dat er geen aandeelhouderswaarde is gecreëerd, erger nog, de meeste van ons geld hebben toegelegd in zijn bedrijf, zonder zicht op herstel van 'ons' vermogen, en vooral die ondoorzichtelijke constructies ( 2e lijn aandelen inkoop) contracten en non communicatie, dat kan ik hem wél kwalijk nemen.
    Als CEO is het hem niet gelukt om aandeelhouders waarde te creëeren.
    Maar mocht TT van de markt gehaald voor 4 miljard, dan wel?
    Tomtom heeft als bedrijf zeker waard
  3. forum rang 6 win some... 16 september 2024 09:46
    quote:

    minofmeer schreef op 16 september 2024 09:19:

    [...]

    Nou, niet geheel met je eens. Objectief gezien heeft HG een 'PND' bedrijf omgezet in een 'databedrijf'.
    [...]
    Dat wordt ook steeds door TT beweert, dat men een succesvolle transitie van PND-bedrijf naar data-bedrijf heeft doorgemaakt.

    Maar is het niet veel meer zo dat HG in 2008 voor bijna 3 miljard euro een databedrijf heeft gekocht?

    En dat na 16 jaar dat databedrijf, inflatiegecorrigeerd, nog steeds hetzelffde omzetniveau heeft als destijds?

    En dat als je als databedrijf in 16 jaar tijd geen omzetgroei weet te boeken, je toch echt iets verkeerd doet? Wat in de beurswaarde vsn 600 mio wordt gereflecteerd?

    En dat het gewoonweg niet uit te leggen is dat een RvC een CEO die geen vooruitgabng boekt zolang laat zitten?
  4. forum rang 6 tatje 16 september 2024 10:14
    Deze worst hield de RVB ons voor.
    Het was geen worst want de RVB geloofde erin.
    Het was een ambitie, die had gekund in 2025.

    LT 600
    C 80
    totaal 680
    marge 87%
    gross profit 592
    opex 500 4 maal 120 ( huidig 117 ) en 20 D en A
    ebit 92
    D en A 20
    ebitda 112

    Dat was de ambitie.

    Als reden dat de ambitie niet werd gehaald gaf de RVB:

    A
    Short-term downward revisions in car production volumes and delays in new model introductions have resulted in a less predictable market
    environment. However, our position in Automotive is strengthening, and the sales funnel is expanding.

    E
    , and we experienced longer-than-anticipated sales cycles in Enterprise. ( reden )
    The proof points are now there. Microsoft has adopted the new maps ( the proof points )
    and we see momentum in Enterprise more broadly picking up.

    Mijn vertrouwen in de RVB is groot.

    Ze gaven een reden waarom de ambitie van ebit 92 en ebitda 112 niet werd gehaald.

    Heb die ambitie ook liever vandaag, dan morgen.

    Wat in het vat zit, verzuurt niet :-)

    Niet vergeten dat een betrekkelijk nieuwe markt, met horten en stoten gaat :-)

    Gewoon iets later.

    Kijk naar de performance shares die in 2026 vallen, dan denk ik dat die ambitie in 2026 haalbaar is :-)
  5. minofmeer 16 september 2024 12:33
    @ winsome
    Betreffende die 16 jaar moet ik je gelijk geven. Maar trek daar die coronatijd vanaf, en vooral dat Google z'n Maps gratis aanbood. Een onverwachte misrekening van HG. Dan blijft er na een hoop geploeter een bedrijf over, dat geen schulden heeft, op de rand van winstgevendheid staat, mag meespelen met een paar grote jongens.
    Doet Here het zoveel beter? ( Garmin wel, de andere concurrenten?)
    Ik baal ook al 5 jaar van die achterlijke koers, waar ook geen enkel touw aan vast te knopen is. Mijn geld wordt ook al 10 jaar gegijzeld en wie weet wat voor een bankconstructies ( shorters) daar weer verantwoordelijk voor zijn.
    Die val van 7.5 naar 4.5 en geen herstel. Daar had een uitleg over moeten komen. Dat we niets horen en zien van die man, daar moet de RvC achteraan zitten. Uitleg, inzicht.
    Dat wij als aandeelhouder zo 'snel als mogelijk' rijk willen worden ligt voor de hand, maar dat is de gok met investeren. Investeren in een bedrijf met een 'eenkoppig management' is naar zijn pijpen dansen. Nooit meer doen.

    Al met al denk ik dat HG het beste voor heeft voor werknemers en het bedrijf, pech heeft gehad, te lang doordramt op zijn leest, niet op tijd verjoning naast zich heeft getolereerd en wel moe zal zijn. Samengaan met MS voor 10E / aandeel. Daar zal RvC ook wel op wachten.
  6. forum rang 6 JustRevisited 16 september 2024 12:59
    quote:

    minofmeer schreef op 16 september 2024 12:33:

    Al met al denk ik dat HG het beste voor heeft voor werknemers en het bedrijf, pech heeft gehad, te lang doordramt op zijn leest, niet op tijd verjoning naast zich heeft getolereerd en wel moe zal zijn. Samengaan met MS voor 10E / aandeel. Daar zal RvC ook wel op wachten.
    Goddijn staat inmiddels op afstand is mijn idee. Ik zag een post van Pwijsneus over een oldtimer race van Parijs naar Beijing van 5 weken.

    Als je je bedrijf van dichtbij bestuurt dan kan dat niet. TomTom heeft echter een paar jaar geleden een nieuw management team geformeerd en er is ook een talenten programma voor opkomende mensen. De dagelijkse leiding is dus in andere handen (en dat is prima) met afstand tot het bestuur.

    Goddijn is dus nu vooral het gezicht naar buiten, die grote klanten bezoekt en gaat over de strategie op hoofdlijnen.

    Ik denk dat Goddijn zo’n oldtimer event (groten)deels voor de lol doet en aanvullend voor netwerken. Een van de deelnemers is voorzitter van wereldwijde automobiel branchevereniging met veel contacten. Je weet maar nooit of dat meespeelt.

    Dat boegbeeld naar buiten moet je niet alleen voor klanten zijn maar ook in de media en dat gebeurt heel onregelmatig en lijkt geen strategie achter te zitten.

    Soms verschijnt hij ineens in de krant, maar dat lijkt vooral een gedachte achteraf: als er veel vraag naar is om een bepaalde aanleiding.

    Nu is Goddijn met zijn vrouw natuurlijk slechts 2 van de 4 founders. Er zijn er nog twee, maar die hebben voor de luwte gekozen.

    Ik heb begrepen viavia dat er in de beginjaren van TomTom ook angst was, kidnapping en dat soort zaken. Anders was mogelijk niet Goddijn maar een van de andere twee bestuurder geworden.

    Wat je Goddijn moet meegeven is dat het gelukt is om het bedrijf door zware wateren te loodsen; met nu een bedrijf met een flink lagere omzet dan vroeger, maar wel met hoge marges (vroeger 50+, nu 80+), eind dit jaar een 300 miljoen netto kaspositie zonder schulden en een licht positieve cashflow. Wat je hem wel mag aanrekenen is beperkte zichtbaarheid om zijn bedrijf in positieve zin te positioneren.
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 september 2024 13:35
    quote:

    DYEX schreef op 15 september 2024 18:59:

    [...]
    Als ze voor TT kozen omdat Google Amerikaans is, dan staan heel veel andere landen te trappelen om klant van TT te worden.
    Ja, maar het ging om een defensiecontract. 'Toevallig' had het Australische leger nu behoefte aan andere en betere kaarten (van de hele regio). Of dat in andere landen net zo het geval is betwijfel ik. De meeste Europese landen hebben al heel goede kaarten van eigen land, met name de topografische kaarten die voor de landmacht zo van belang zijn.
    Bovendien zijn vele Europese landen samen met Amerika NATO-lid, Australië niet.
  8. forum rang 6 ketchup 16 september 2024 13:47
    als al degene die hier zo super positief zijn over TT eens wat minder zouden lullen en wat meer kopen, dan staat het aandeel bij deze ongelofelijke dunnen volumes dichter bij de 6 dan onder de 5

    ik krijg zo langzamerhand de indruk dat zij die het meest het bedrijf TT promoten, de minste exposure op het aandeel lopen
  9. forum rang 6 pwijsneus 16 september 2024 14:04
    quote:

    JustRevisited schreef op 16 september 2024 12:59:

    [...]

    Goddijn staat inmiddels op afstand is mijn idee. Ik zag een post van Pwijsneus over een oldtimer race van Parijs naar Beijing van 5 weken.

    Als je je bedrijf van dichtbij bestuurt dan kan dat niet. TomTom heeft echter een paar jaar geleden een nieuw management team geformeerd en er is ook een talenten programma voor opkomende mensen. De dagelijkse leiding is dus in andere handen (en dat is prima) met afstand tot het bestuur.

    Goddijn is dus nu vooral het gezicht naar buiten, die grote klanten bezoekt en gaat over de strategie op hoofdlijnen.

    Ik denk dat Goddijn zo’n oldtimer event (groten)deels voor de lol doet en aanvullend voor netwerken. Een van de deelnemers is voorzitter van wereldwijde automobiel branchevereniging met veel contacten. Je weet maar nooit of dat meespeelt.

    Dat boegbeeld naar buiten moet je niet alleen voor klanten zijn maar ook in de media en dat gebeurt heel onregelmatig en lijkt geen strategie achter te zitten.

    Soms verschijnt hij ineens in de krant, maar dat lijkt vooral een gedachte achteraf: als er veel vraag naar is om een bepaalde aanleiding.

    Nu is Goddijn met zijn vrouw natuurlijk slechts 2 van de 4 founders. Er zijn er nog twee, maar die hebben voor de luwte gekozen.

    Ik heb begrepen viavia dat er in de beginjaren van TomTom ook angst was, kidnapping en dat soort zaken. Anders was mogelijk niet Goddijn maar een van de andere twee bestuurder geworden.

    Wat je Goddijn moet meegeven is dat het gelukt is om het bedrijf door zware wateren te loodsen; met nu een bedrijf met een flink lagere omzet dan vroeger, maar wel met hoge marges (vroeger 50+, nu 80+), eind dit jaar een 300 miljoen netto kaspositie zonder schulden en een licht positieve cashflow. Wat je hem wel mag aanrekenen is beperkte zichtbaarheid om zijn bedrijf in positieve zin te positioneren.
    TomTom heeft dus een CEO die 'op afstand' staat van de onderneming. Maar hij is wél het gezicht naar buiten. Al dat netwerken met old-timerrallies en zeiltochtjes hebben nog geen succes opgeleverd in de transformatie van kastjesbouwer naar databedrijf. Dat stuk mist in het succesverhaal nog, een goede afloop.

    Het klopt dat in 2007 Tele Atlas is gekocht voor 2,9 miljard, daarna nog voor enkele miljaren er aan verspijkerd is, echter vandaag heeft TomTom vandaag nog steeds geen winstgevend businessmodel kunnen optuigen. Wellicht moet iemand verantwoordelijkheid nemen. Een CEO die 'op afstand' staat van het bedrijf waar je leiding aan zou moeten geven. Da's niet best.

    De koers is een perfecte afspiegeling van het succes van de founders. De founders, die overigens in 2019 wel degelijk een succes behaalde, door onderdeel Telematics te verkopen aan BridgeStone liepen de founders weg met 330 miljoen euro.

    De CEO van dit bedrijf lijkt meer het leven te leiden van een pensionado, alleen is vergeten dat hij nog niet met pensioen is. Kan iemand het nieuws brengen?

    Hoeveel wake up calls heeft die man nodig ;)
  10. forum rang 5 xof 16 september 2024 14:17
    quote:

    JustRevisited schreef op 16 september 2024 12:59:

    [...]

    Als je je bedrijf van dichtbij bestuurt dan kan dat niet. TomTom heeft echter een paar jaar geleden een nieuw management team geformeerd en er is ook een talenten programma voor opkomende mensen. De dagelijkse leiding is dus in andere handen (en dat is prima) met afstand tot het bestuur. ...

    De tent lujkt stuurloos . .....
    Werd de tent maar bestuurd. Dat nieuwe mngt is ook niet zichtbaar, geen daadkracht om van die 80% marge iets over te houden. Echte winst bijvoorbeeld. Terugsluizen naar de eigenaren, die hebben geinvesteerd.

    De RvB en Family&Friends vreten zichzelf vol. Geen expansie "besturen op afstand" is het motto van fat cats.

    Speelde men maar kort op de bal, scherp op kosten. Men heeft toch prachtige nieuwe technologie, betere datamngt. Ik zie niets van die efficientie waar 100den miljioenen in zijn geinvesteerd.

    Stuur 1000 man naar huis, WE Transfer stuurt 75% naar huis.

    4000 medewerkers

  11. forum rang 6 tatje 16 september 2024 14:38
    Ik denk wel dat TT, het niet halen van de ambitie 2025 veel eerder zag aankomen.

    Ik denk dat, omdat de normale RSU zonder target ( alleen in dienst zijn ) uit 2023 , in 2024 werd opgevolgd door Performance shares met target over 2024 2025 2026.

    Stemming op de AVA !

    Review process
    The review of the Management Board remuneration package was conducted through an examination of stakeholder
    perspectives, societal trends, evolving market practices, internal relativities and pay ratios between the Management Board
    and that of TomTom’s senior management, and a careful analysis of an external reference group. We also took into
    consideration Dutch corporate governance developments, along with input from the Management Board members
    regarding the proposed remuneration structure.

    Omdat het totaal niet duidelijk was, kwam er nog een update.

    70%
    The rTSR is based on TomTom’s total
    shareholder return relative to the MSCI
    Europe Small Cap index return over a
    three-year period.

    10% medewerkers score
    10% vrouwen in dienst in de top
    10% co 2

    Hoe de staffel er met MSCI uit gaat zien, dasssss geheim zei miss Marilli van de RVC :-)

    Zij weten het, wij niet :-)
  12. visje 16 september 2024 15:09
    quote:

    ketchup schreef op 16 september 2024 13:47:

    als al degene die hier zo super positief zijn over TT eens wat minder zouden lullen en wat meer kopen, dan staat het aandeel bij deze ongelofelijke dunnen volumes dichter bij de 6 dan onder de 5

    ik krijg zo langzamerhand de indruk dat zij die het meest het bedrijf TT promoten, de minste exposure op het aandeel lopen
    Mooie post :-)
755 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 38 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.