Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,050   +0,060   (+1,20%) Dagrange 5,000 - 5,095 189.074   Gem. (3M) 199,3K

TomTom September 2024

755 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 38 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. DYEX 13 september 2024 10:00
    Nee, we moeten het niet van chatgpt hebben, misschien wel van personeel dat ziet dat optieregelingen niet zo florissant zijn bij deze koersen? Of van shorters die elders betere kansen zien? Of van bewegingen rondom Teslin? Of van een situatie dat anders optieregelingen waardeloos aflopen, als het aandeel niet boven een bepaalde koers noteert? Of dat HG iets wil delen rondom de samenwerking met MS?
  2. forum rang 5 xof 13 september 2024 10:02
    quote:

    marique schreef op 13 september 2024 09:32:

    [...

    Maar misschien bedoelt JR dit ook als grap?
    Ik mag het hopen.

    TA op gemanipuleerde koersnivos. Volumes door het putje. TT is een grapje.

    Het echte persbericht gaat niet over een nieuwe deal, maar de aankondiging van een exit met 5 als springplank.

    Misschien kan ChatGPT het persbericht vast voorbereiden;

    Zoiets als TOMTOM ANNOUNCES DELISTING WITH HELP OF KKR AND CHATGTP

    Goddijn; uh, uh, uh;

    “TomTom will need to act more agile and will need long term focus, the stocklisting does not reflect the value over long horizon and therefor we decided to offer all remaining shareholders an immediate premium of 40% or 7,- euro per share”. “KKR will step in with fresh capital to secure long term continuity for customers and employees. KKR is also committed to provide additional capital to acquire AI technology to become best in class map technology”

    I will step down as CEO with immediate effect, my successor will be selected by ChatGTP and our partner Microsoft and will be introduced by the end of yesterday.
  3. DYEX 13 september 2024 10:21
    Het gaat hier vaak (en terecht) over een delisting, omdat we daar als kleine aandeelhouders belang bij zouden hebben. Een delisting met een premie op de koers van de laatste maanden zodat de meesten er met een redelijk resultaat of beperkter verlies uit kunnen stappen.

    Maar, wat zouden de voordelen voor HG en andere grootaandeelhouders dan zijn?

    Geen beursnotering geeft voordelen, maar zijn er nog meer voordelen?
    Bij een aanstaande overname door MS, dan zeker, maar dan moet het snel gaan.
    Verder nog?
  4. forum rang 5 xof 13 september 2024 10:24
    quote:

    DYEX schreef op 13 september 2024 10:21:

    Het gaat hier vaak (en terecht) over een delisting, omdat we daar als kleine aandeelhouders belang bij zouden hebben. Een delisting met een premie op de koers van de laatste maanden zodat de meesten er met een redelijk resultaat of beperkter verlies uit kunnen stappen.

    Maar, wat zouden de voordelen voor HG en andere grootaandeelhouders dan zijn?

    Geen beursnotering geeft voordelen, maar zijn er nog meer voordelen?
    Bij een aanstaande overname door MS, dan zeker, maar dan moet het snel gaan.
    Verder nog?
    Daarna doorverkopen aan MSFT voor 15,-
  5. forum rang 6 tatje 13 september 2024 10:24
    Iedereen zijn of haar standpunt.

    Harold bij de call Q2 2024

    Short-term downward revisions in car production volumes and delays in new model introductions have resulted in a less predictable market
    environment. However, our position in Automotive is strengthening, and the sales funnel is expanding. With that, I'd like to hand over to Taco.

    Korte termijn verlagingen van de auto productie en vertragingen in de introductie van nieuwe modellen maken de markt minder voorspelbaar.
    Echter onze marktpositie in automotive wordt sterker en de sales funnel neemt toe.

    Maak het al 8 jaar mee, zonder nieuws zegenvieren de complottheorieën.
  6. forum rang 6 pwijsneus 13 september 2024 10:34
    quote:

    tatje schreef op 13 september 2024 10:24:

    ...

    Maak het al 8 jaar mee, zonder nieuws zegenvieren de complottheorieën.
    Soms zegt een foto meer dan 1000 woorden. Hier zie je het koersverloop van afgelopen 8 jaar.

    Overigens, zojuist de GAK weer iets verlaagd. Of dat verstandig is zal de toekomst moeten uitwijzen, met indexen near ATH's, terwijl TomTom al jaren afkoerst naar een ATL.

    "If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained," Goddijn said in an interview this week in San Francisco.

    Hier het resultaat:

    (plaatje)
  7. DYEX 13 september 2024 10:53
    quote:

    pwijsneus schreef op 13 september 2024 10:34:

    [...]

    Soms zegt een foto meer dan 1000 woorden. Hier zie je het koersverloop van afgelopen 8 jaar.

    Overigens, zojuist de GAK weer iets verlaagd. Of dat verstandig is zal de toekomst moeten uitwijzen, met indexen near ATH's, terwijl TomTom al jaren afkoerst naar een ATL.

    "If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained," Goddijn said in an interview this week in San Francisco.

    Hier het resultaat:

    (plaatje)
    Wat gebeurde er ook weer rond deze tijd in 2021? Zelfde daling daaraan voorafgaand en een plotselinge spike van bijna € 4,-?
  8. forum rang 6 Alrob2 13 september 2024 16:43
    quote:

    pwijsneus schreef op 13 september 2024 10:34:

    [...]

    Soms zegt een foto meer dan 1000 woorden. Hier zie je het koersverloop van afgelopen 8 jaar.

    Overigens, zojuist de GAK weer iets verlaagd. Of dat verstandig is zal de toekomst moeten uitwijzen, met indexen near ATH's, terwijl TomTom al jaren afkoerst naar een ATL.

    "If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained," Goddijn said in an interview this week in San Francisco.

    Hier het resultaat:

    (plaatje)
    Tja dat plaatje, je zou de hele rit maar meegemaakt hebben.
  9. forum rang 6 pwijsneus 13 september 2024 18:55
    quote:

    hvasd2 schreef op 13 september 2024 18:09:

    [...]
    Zou het kunnen zijn dat het zuur nu wel geweest is en dat het zoet voor het aandeel TT nu gaat komen?
    Dat weet je bij TomTom nooit. Op 11 oktober worden de Q3 cijfers gepresenteerd, en valt te bezien of inderdaad FCF flink positief is.

    Dat is ook hard nodig, want de outlook is ingetrokken, en de verwachting voor dit jaar mbt de vrije kasstroom is naar beneden bijgesteld van >5% naar tussen de >1% en <5%.

    Grote vraag is dan ook of TomTom in staat is de consensus weet te overtreffen. De reden dat TomTom de outlook heeft ingetrokken is dat automotive niet presteerd zoals verwacht, met name VW heeft het zwaar, starts of production worden uitgesteld, Kia/Hyundai en Stellantis gaat het ook niet vandaan komen, en de uitfasering van TomTom naar Google bij Renault gaat gewoon door.

    Ook is Orbis - het nieuwe mappingplatform - heeft ook nog niet opgeleverd wat we ervan verwacht hadden. Je zie Azure jarenlang groeien, maar Enterprise omzet groeit niet mee. Ook hanteerd TomTom dezelfde pricing met Overture ten opzichte van legacy product. Dus er is geen dusdanige kwaliteitsverbetering dat TT meer kan vragen voor haar diensten. Het overstappen van mapping provider is een grote stap geeft TomTom aan, en dat zorgt ervoor dat alles trager verloopt zoals verwacht. Traag, geen pricing power, overture heeft ook vertraging zorgt ervoor dat Enterprise niet de groei laat zien, hoewel het public contract met ik geloof Australie wel een opsteker was.

    We wachten nog op de geupdate consensus, maar om op 1% FCF uit te komen moeten de komende 2 kwartalen ~20 miljoen FCF opleveren;

    Q1 2023 FCF 10,5
    Q2 2023 FCF 3,1
    Q3 2023 FCF 12,9
    Q4 2023 FCF 5,5
    FCF 32FY 5%

    Q1 2024 FCF -9,4
    Q2 2024 FCF -4,7
    Q3 2024 FCF ??
    Q4 2024 FCF ??

    Om aan >1% FCF te geraken dient in Q3 & Q4 nog 20 miljoen FCF opgehaald worden. Dat betekend dat TT vorig jaar moet outperformen. Gezien bovenstaande strubbelingen, is het de vraag of dat gehaald gaat worden. Indien dat niet het geval is, hebben we de bodem nog niet gezien, en wordt het aandeel uitgespuugd. Indien de consensus wordt overtroffen en met name de FCF flink boven de >12,9m zit, dan begint het op te lijken.

    Kijk, hier had chatGPT je niet mee kunnen helpen. Ook een luie spindokter had er niet op kunnen komen. Blijft mensenwerk, zou me als analist nog niet zoveel zorgen maken.

    Technisch beeld: Bodem bereikt? Antwoord, cijfers zullen richting moeten geven....

    (plaatje)
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 14 september 2024 03:01
    quote:

    pwijsneus schreef op 13 september 2024 18:55:

    [...]
    ...
    Grote vraag is dan ook of TomTom in staat is de consensus weet te overtreffen. De reden dat TomTom de outlook heeft ingetrokken is dat automotive niet presteerd zoals verwacht, met name VW heeft het zwaar, starts of production worden uitgesteld, Kia/Hyundai en Stellantis gaat het ook niet vandaan komen, en de uitfasering van TomTom naar Google bij Renault gaat gewoon door.

    Ook is Orbis - het nieuwe mappingplatform - heeft ook nog niet opgeleverd wat we ervan verwacht hadden. Je zie Azure jarenlang groeien, maar Enterprise omzet groeit niet mee. Ook hanteerd TomTom dezelfde pricing met Overture ten opzichte van legacy product. Dus er is geen dusdanige kwaliteitsverbetering dat TT meer kan vragen voor haar diensten. Het overstappen van mapping provider is een grote stap geeft TomTom aan, en dat zorgt ervoor dat alles trager verloopt zoals verwacht. Traag, geen pricing power, overture heeft ook vertraging zorgt ervoor dat Enterprise niet de groei laat zien, hoewel het public contract met ik geloof Australie wel een opsteker was.

    We wachten nog op de geupdate consensus, maar om op 1% FCF uit te komen moeten de komende 2 kwartalen ~20 miljoen FCF opleveren;

    Q1 2023 FCF 10,5
    Q2 2023 FCF 3,1
    Q3 2023 FCF 12,9
    Q4 2023 FCF 5,5
    FCF 32FY 5%

    Q1 2024 FCF -9,4
    Q2 2024 FCF -4,7
    Q3 2024 FCF ??
    Q4 2024 FCF ??

    Om aan >1% FCF te geraken dient in Q3 & Q4 nog 20 miljoen FCF opgehaald worden. Dat betekend dat TT vorig jaar moet outperformen. Gezien bovenstaande strubbelingen, is het de vraag of dat gehaald gaat worden. Indien dat niet het geval is, hebben we de bodem nog niet gezien, en wordt het aandeel uitgespuugd. Indien de consensus wordt overtroffen en met name de FCF flink boven de >12,9m zit, dan begint het op te lijken.
    ...
    Goede analyse, geen speld tussen te krijgen. Het lijkt er idd op dat er een klein wonder moet gebeuren om de aangepaste outlook te halen.
    Dat de vooruitzichten voor heel 2024 verslechterd zijn zie je natuurlijk ook bij de autofabrikanten (de Duitse in het bijzonder), en bij hun toeleveranciers: Continental, Schaeffler, Valeo, Forvia, om er maar een paar te noemen.

    In Forvia, de samensmelting (2022) van het Duitse Hella en het Franse Faurecia, heb ik me wat extra verdiept. Ze worstelen met hun schuldenpositie (ze stoten daarom steeds onderdelen af, hun bedrijfswaarde daalt zienderogen) en waren daarom blij in juli een yoy toename van 16,9% in hun NCF over 2024H1 te kunnen rapporteren:
    www.forvia.com/sites/default/files/20...

    NCF staat voor Net Cash Flow, zo'n beetje hetzelfde als FCF (correct me if I'm wrong). Maar wat verwachten ze over heel 2024? Nogal besmuikt laten ze weten:
    "CONFIRMED FY 2024 GUIDANCE WITH SALES AND OPERATING MARGIN NOW EXPECTED IN THE LOWER END OF THE RANGE
    Net cash flow = 2023 in value."

    www.forvia.com/en/press/forvia-h1-202...

    Let op het regeltje in kleine letters. Niks geen NCF-stijging van 16,9% meer, ze zijn blij als de NCF van 2023 halen. Dan moet de NCF over H2 dus zwaar tegenvallen t.o.v. 2023H2.
    En dat terwijl H1 qua netto winst ook al niet al te best was (5 mln tegenover 28 min in 2023H1).
    Hun volledige outlook is alsvolgt:

    "FORVIA now expects for the full-year 2024:
    • Sales to be in the lower end of its initial guidance, released last February, of between €27.5 billion and €28.5 billion,
    • Operating margin to be in the lower end of its initial guidance, released last February, of between 5.6% and 6.4% of sales, and reiterates the following expectations:
    • NCF = 2023 in value (reminder: €649m),
    • Net debt/Adjusted EBITDA ratio = 1.9x at Dec. 31, 2024."

    Geen wonder dat de koers van Forvia sinds het begin van dit jaar meer dan gehalveerd is, en de k/w verhouding ook, tot ongeveer 6 (bij de thans verwachte nettowinst). Nou ja, ze maken nog winst, en voor 2025 is men niet echt pessimistisch.
    nl.marketscreener.com/koers/aandeel/F...

    Natuurlijk is TT een geheel andere toeleverancier dan de bovengenoemde, maar wie denkt dat TT ons bij de Q3-cijfers in oktober blij zal verrassen moet zich nog maar eens goed achter de oren krabben.
755 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 38 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.