Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,974   +0,070   (+1,43%) Dagrange 4,902 - 5,020 105.024   Gem. (3M) 201,2K

TomTom September 2024

755 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 38 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 4 september 2024 17:00
    quote:

    Jaap schreef op 4 september 2024 16:49:

    Ik denk eerder dat VW fabrieken gaat sluiten in China.
    Ik heb het gelezen en de berichtgeving was alsvolgt. Volkswagen vindt dat ze minder efficient is dan haar zusters, zoals Skoda en Seat. Het gaat hier dus om een interne benchmark, waarin de merken naast elkaar gelegd worden qua kosten e.d.

    Vervolgens is gezegd dat de baanbescherming die mensen hebben tot 2030 niet meer kan, dit is een gevecht dat VW heeft met de bonden. In dat gevecht heeft VW ook de kaart getrokken dat als er geen reorganisatie mag komen (met gedwongen ontslagen) dat ze dan ook tot sluiting van fabrieken kunnen overgaan.

    Ik zie dat vooral als pressiemiddel richting bonden om te laten weten dat het menens is.

    Voor TomTom zie ik geen impact. Als er al impact is, dan is het positief voor leveranciers, omdat ontslagen veelal betekent dat er meer geoutsourced moet worden om bepaalde producten/diensten te realiseren.
  2. forum rang 6 JustRevisited 4 september 2024 17:02
    Via-via heb ik een antwoord gelezen van Investor Relations in antwoord op de vraag wat bedoeld wordt met “lange termijn gunstige trends die nog steeds in tact zijn”.

    Hiermee wordt gedoeld op take rates. Momenteel heeft 40-50% van de auto’s maps en software aan boord en tomtom verwachtte een verdubbeling hiervan dit decennium. Dit is een 100% markt groei ook als het aantal verkochte auto’s niet herstelt .

    Deze take rate groei komt niet alleen door elektrisch rijden, maar ook door ISA wetgeving (TomTom noemt specifiek dat door deze wetgeving Hyundai voor 100% TomTom inbouw is gegaan) en door autonoom en semi-autonoom rijden. TT ziet deze trend als in tact.

    De automarkt zelf is volatiel door onzekere consumenten en ook een niet voorspelbare overheid. Zo trok Duitsland ineens een 4.500 euro subsidie in voor de aanschaf van EV’s. Dit heeft echter geen invloed op de lange trend. Daarnaast zit er nog marktaandeel groei in het orderboek, zoals Volkswagen die nog moet overstappen, model voor model.
  3. forum rang 7 Wereldbelegger 4 september 2024 17:48
    uit hetzelfde artikel in AD

    Robert Habeck, vicekanselier en tevens minister van Economische Zaken en Klimaat.

    Habeck trekt wel direct nieuwe subsidies ter hoogte van 600 miljoen euro uit voor het stimuleren van elektrisch rijden. In de Oost-Duitse stad Zwickau produceert het concern alleen nog maar elektrische modellen van Volkswagen, Audi, Bentley en Lamborghini. Maar Wolfsburg houdt vooral vast aan de succesvolle verbrandingsmotor.
    Ingestort

    De vooruitzichten voor de hele Duitse auto-industrie zijn niet rooskleurig. De overstap op elektrisch rijden hapert, de kosten van grondstoffen (vooral voor de batterij) zijn hoog, de verkopen in China zijn ingestort en de politieke situatie in de onmisbare afzetmarkt Amerika is onzeker. Sectoreconoom bij onderzoeksinstituut Ifo, Anita Wölfl, concludeert: ,,De Duitse auto-industrie zit in een neerwaartse spiraal. Nieuwe orders blijven uit. Dat zie je terug in de personeelsplanning.”

    www.ad.nl/buitenland/volkswagen-dompe...
  4. forum rang 7 Wereldbelegger 4 september 2024 17:59
    Het kan natuurlijk 'powerplay' zijn van VW maar de onrust is wel groot als zelfs Bondskanselier Scholz zich direct mee bemoeit met de dreigende sluiting.

    De Duitse bondskanselier Olaf Scholz heeft woensdag gesprekken gevoerd met de top van autobouwer Volkswagen over de onrust bij het bedrijf door de dreigende sluiting van fabrieken en mogelijk banenverlies. Scholz wees daarbij volgens zijn woordvoerder onder meer op het belang van Volkswagen voor de Duitse auto-industrie. Dat meldt ANP.

    De bondskanselier sprak met het hoogste management, leden van de raad van commissarissen en ook de voorzitter van de ondernemingsraad. Hij gaf in die gesprekken aan zich bewust te zijn van de uitdagingen waarmee het bedrijf en de gehele autosector kampen. Scholz zei wel dat het de taak is van Volkswagen om zijn eigen problemen op te lossen.
    Protesten

    Bij het personeel van Volkswagen is grote onrust ontstaan over mogelijke fabriekssluitingen in Duitsland. Honderden werknemers van het Duitse merk protesteren tegen een sluiting. Het bedrijf zei maandag dat er voor het eerst fabrieken in Duitsland gesloten kunnen worden om kosten te verlagen. Ook wil het concern afspraken rond het uitsluiten van gedwongen ontslagen schrappen. De ondernemingsraad en de vakbonden hebben al gezegd zich te zullen verzetten.

    Uiterste stap
    Het bedrijf heeft Duitse autofabrieken in Wolfsburg, Emden, Osnabrück, Hannover, Zwickau en Dresden. Ook zijn er fabrieken voor onderdelen in Kassel, Salzgitter, Braunschweig en Chemnitz. In totaal telt Volkswagen ongeveer 120 duizend werknemers in eigen land.

    Volkswagen heeft niet gezegd welke fabrieken eventueel dicht kunnen gaan. Het is volgens het concern een uiterste stap als andere maatregelen niet snel tot kostenbesparingen leiden. Ook is nog niets gezegd over hoe groot het eventuele banenverlies kan zijn.

    www.automotive-online.nl/management/2...
  5. forum rang 6 tatje 5 september 2024 10:05
    De shorters (and) hebben in ieder geval de macht tot 11 okt ( de cijfers Q3 )

    Dus zeker nog een volle maand.

    Misschien wel langer !

    Ligt eraan of ze de outlook 2024 nog ergens gaan aanpassen.

    Ik ga er vanuit, dat de shorters wel hun bronnen hebben ( het gaat tenslotte om veel geld )

    Bronnen kunnen heel divers zijn ( tenslotte regeert geld de wereld ) intern extern
  6. forum rang 6 Alrob2 5 september 2024 11:15
    quote:

    tatje schreef op 5 september 2024 10:05:

    De shorters (and) hebben in ieder geval de macht tot 11 okt ( de cijfers Q3
    Als Piet Particulier niet meer verkoopt, gelijk de institionele belegger dat al langer niet doet, hebben de shorters geen macht. Als ze toch hun shortpositie vergroten snijden ze zich enkel verder in hun eigen vingers. Hun enige hoop is tegenvallende Q3 cijfers. En laat nou net mijn hoop zijn: meevallende Q3 cijfers. Net als in het casino: black or white, 50% kans.
  7. forum rang 6 JustRevisited 5 september 2024 11:24
    quote:

    Henk86 schreef op 4 september 2024 20:15:

    Weet iemand wat het effect is van de eur/dollar koers op TomTom, in welke mate dit doorwerkt? Zou toch verwachten dat dit mogelijk ook wordt afgedekt, maar eerder las ik dat een sterke dollar negatief was. Nu lijkt de euro weer goed opweg in waarde te stijgen.
    Ik heb het jaarverslag gecheckt en een sterker wordende euro tov de dollar is voordelig voor tomtom, maar het effect is echt nihil. Enerzijds heb je wat minder omzet uit de US (in dollars) en anderzijds lagere inkoop en salariskosten vanuit niet-eurolanden.
  8. forum rang 6 hvasd2 5 september 2024 11:31
    quote:

    JustRevisited schreef op 5 september 2024 11:24:

    [...]

    Ik heb het jaarverslag gecheckt en een sterker wordende euro tov de dollar is voordelig voor tomtom, maar het effect is echt nihil. Enerzijds heb je wat minder omzet uit de US (in dollars) en anderzijds lagere inkoop en salariskosten vanuit niet-eurolanden.
    Vroeger speelde het marktaandeel Garmin versus TT een rol qua dollar inkomen maar dat is volledig in rook opgegaan. Met Garmin als grote winnaar helaas..
  9. DYEX 5 september 2024 13:54
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 5 september 2024 13:05:

    Met een volume van nog geen 29.000 stuks
    van € 5,00 naar € 5,11
    Misschien wel een begin van een short squeeze
    ((-;
    Herkenbaar dedain, maar het is tegen de stroom in gezien de grotere blokken in de laat en tegen het algeheel sentiment in en dat meende ik vanmorgen al te zien. De marketmakers van TT (moeten we het over meervoud hebben?) kunnen de laat vandaag niet voldoende vullen om de vraag te temperen. En een short squeeze is waarschijnlijk bij TT nooit aan de orde.
  10. forum rang 6 hvasd2 5 september 2024 14:20
    quote:

    bikkelharde winst schreef op 5 september 2024 13:55:

    De short squeeze bij TT gaat nooit komen. Dat gebeurt alleen bij aandelen die niet door een beperkt groepje gelijkgestemden gecontroleerd worden.
    De beurs is net als een casino en deze spelers laten zich zoals pokerspelers niet in de kaarten kijken.
  11. forum rang 6 JustRevisited 5 september 2024 14:50
    quote:

    hvasd2 schreef op 5 september 2024 14:20:

    [...]
    De beurs is net als een casino en deze spelers laten zich zoals pokerspelers niet in de kaarten kijken.
    Hij komt alleen als niemand hem verwacht.

    Voor wat betreft de free float bedacht ik me ook nog dit….

    Mijn vriendin heeft een hele zwik aandelen van een groot AEX bedrijf, omdat zij vanaf een bepaalde schaal ook aandelen beloning kreeg.
    Deze aandelen waren eerst 3 jaar gelocked. Dus zij kijkt werkelijk nooit wat ze waard zijn (ook al zijn ze nu vrij), wanneer er cijfers zijn, etc. Ze weet niet eens precies hoe ze ze moet verkopen.

    Dit zal met tomtom personeelsaandelen ook zo zijn. TomTom heeft nu een inkoop programma afgerond, 7% van alle aandelen. 6% is vernietigd/gecancelled wat het aantal uitstaande aandelen terugbrengt en 1% is voor personeelsbeloning. Die personeelsaandelen kun je ook niet tot free float rekenen, eerst worden aandelen gelocked en daarna laten de meesten het gewoon ergens staan.

    Inmiddels zitten er dus ook aandelen bij tomtom’ers die niet de founders zijn. Zoals ook de CFO en Alain de Taeye en die nieuwe mensen die vanuit Microsoft en Amazon gerecruteerd zijn.
755 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 38 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.