Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,304   +0,012   (+0,28%) Dagrange 4,250 - 4,316 1.100.999   Gem. (3M) 843,7K

BAM september 2024

715 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 36 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. zaza 4 september 2024 14:12
    Alle plannen van deze regering tot nu toe kunnen niet of pas na 2 jaar. Ik denk dat de boeren met dit plan veel slechter zullen uitkomen, dan met de vorige plannen. Toen was er nog een pot van 22 miljard, nu niets meer. Brussel staat ook niet te springen om mee te werken en de natuur en herstel wet zal toch moeten worden nageleefd. De natuurorganisaties de schuld geven dat ze naar de rechter stappen en naleving eisen, is ook niet constructief. Nee de schuld ligt echt bij deze regering en als de bouw van woningen etc. nog meer vertraging oploopt, hebben zij daar alleen schuld aan. De bouwbedrijven willen wel bouwen, renoveren en groot onderhoud plegen.
  2. forum rang 6 OnoMatopee 4 september 2024 14:14
    A10: Zeeburgerbruggen krijgen duurzaam asfalt

    (Nieuwsbericht Rijkswaterstaat:) Bij het onderhoud van de Zeeburgerbruggen vervangt Rijkswaterstaat het wegdek met asfalt dat voor 50% uit gerecycled asfalt bestaat. Ook wordt dit asfalt met minder energie geproduceerd en gelegd.

    Het project maakt deel uit van de Koploperaanpak Duurzame Wegverharding, waarbij Rijkswaterstaat de duurzaamheidslat extra hoog legt. Bouwonderneming BAM Infra Nederland is de uitvoerder van dit bijzondere project.

    Onderweg naar klimaatneutraal en circulair werken in 2030 introduceerde Rijkswaterstaat de Koploperaanpak Duurzame Wegverharding. Hiermee besteden we werk aan waarbij de duurzaamheidslat voor asfalt extra hoog ligt. Uitgangspunten van deze aanpak zijn: CO2-reductie en minder gebruik van primaire grondstoffen.

    ‘Ons wegenteam heeft hoge ambities op het gebied van duurzaamheid en mede daarom is het omvangrijke onderhoudsproject van de Zeeburgerbruggen geselecteerd voor die Koploperaanpak’, zegt omgevingsmanager Marjolein de Vlerk.
    Mooie wisselwerking

    Wegbeheerders en bouwbedrijven zijn volop bezig met de verduurzaming van de keten. ‘Het is belangrijk dat wegbeheerders de markt de kans geven om innovaties in de praktijk te brengen’, aldus De Vlerk.

    ‘De Koploperaanpak faciliteert opdrachtgever en opdrachtnemer om gezamenlijk stappen te zetten in de verduurzaming van wegverhardingsprojecten. Bij het groot onderhoud aan de A10 Zeeburgerbruggen is het echt een mooie wisselwerking geworden.’
    Flinke boost voor de transitie

    Bij de aanbesteding kwam bouwonderneming BAM als beste uitvoerder uit de bus. De Vlerk: ‘Door de manier van aanbesteden konden bedrijven die duurzaam asfalt maken goed inschrijven. De gunning verliep op basis van de Beste Prijs en Kwaliteit Verhouding.’

    ‘Het is stoer van Rijkswaterstaat om koplopers uit de markt een podium te bieden om te laten zien wat ze in huis hebben, zegt Rémy van den Beemt, hoofd technologie bij BAM Infra Nederland. ‘Want de bouwwereld mag dan wel druk zijn met innoveren, opdrachtgevers moeten er ook open voor staan om zo’n innovatie toe te passen. Nieuwe ontwikkelingen moeten zich immers eerst bewijzen. Zo kunnen we samen de transitie een flinke boost geven.’

    A10: Zeeburgerbruggen krijgen duurzaam asfalt

    Zeeburgerbruggen (A10) krijgen duurzaam asfalt.
    Recyclen van asfalt is niet nieuw

    Op zich is het recyclen van asfalt niet nieuw. Al sinds de jaren tachtig wordt er voor minder drukke wegen en voor onderlagen van rijks- en N-wegen gerecycled asfalt gebruikt. Asfalt leent zich dan ook uitstekend voor hergebruik. Zolang het niet ‘vervuild’ is met bijvoorbeeld toegevoegde rubbers of polymeren, kun je het oneindig recyclen.

    Wel verschilt de kwaliteit van zo’n onderlaag met die van een deklaag van rijks- en N-wegen. Daaraan worden de strengste eisen gesteld. ‘Lange tijd gebruikten we voor de deklagen enkel primaire grondstoffen’, zegt Van den Beemt: ‘Een weg als de A10 staat onder zoveel invloed. Dagelijks gaan er duizenden auto’s over, en zwaar vrachtverkeer. In de zomer zet het uit door de hitte en in de winter krimpt het weer door de vorst. En onder invloed van zoveel geweld moet zo’n weg ook nog vijftien jaar meegaan.’
    Geoptimaliseerd procedé

    Om die deklaag toch ook deels circulair te maken, moest het procedé van de jaren tachtig worden geoptimaliseerd. Van den Beemt: ‘Vroeger voegden we het hergebruikte asfalt koud bij de productie van het nieuwe asfalt. Maar voor een goede kwaliteit moeten zowel de primaire als secundaire asfaltstromen worden verhit’. Dat verhitten vindt plaats in grote trommels bij asfaltcentrales in het land.

    Zij controleren ook de kwaliteit. Zitten er bijvoorbeeld schadelijke stoffen in, zoals teer? Dan wordt het gebruikte asfalt afgekeurd. Zodra alles voldoende verwarmd is worden beide stromen met elkaar gemengd. De bouwbranche werkt momenteel hard aan het behalen van de doelstelling van 50% minder primair grondstofgebruik vanaf 2030. Asfaltmengsels met hogere percentages hergebruik nemen dan ook steeds meer toe.
    Minder CO2-uitstoot met LEAB

    Omdat dit verwarmen van asfalt veel energie kost, willen de branchevereniging Bouwend Nederland en Rijkswaterstaat vanaf 2025 alle gangbare asfaltmengsels op lage temperatuur produceren en uitvragen. Het doel: het gasverbruik bij de productie van asfalt terugdringen en zo de CO2-uitstoot beperken.

    ‘Bij BAM doen we dit nu al met LEAB, Laag Energie Asfalt Beton’, zegt van den Beemt. LEAB wordt geproduceerd bij een temperatuur van 130 in plaats van 160 graden Celsius bij gewoon asfalt. Dit leidt tot CO2-afname van maar liefst 30%. Van den Beemt: ‘We produceren momenteel al met groen gas, maar op termijn willen we volledig over naar een andere energiebron, zoals elektriciteit. Om zo nog een extra impuls te geven aan de ontwikkeling van dit duurzame asfalt.’
    Vezels in plaats van polymeren

    Een andere innovatie waar het bouwbedrijf aan werkt is het vervangen van polymeren door vezels.

    Van den Beemt: ‘We gebruiken polymeren om het asfalt op plekken die zwaarder belast worden, robuuster te maken. Denk aan busbanen, ontsluitingswegen bij industrieterreinen en ga zo maar door. Voor het verwerken van die polymeren hebben we hoge tempraturen nodig, tot wel 175 graden Celsius. En dat sluit niet aan bij onze BAM-strategie Building a sustainable tomorrow waar duurzaamheid, digitalisering en industrialisatie centrale thema’s zijn.’

    ‘We werken daarom met vezels waarmee we nu die wegdekken wapenen. Hiermee maken we de asfaltmengsels net zo sterk, maar ze verouderen langzamer en we kunnen ze produceren bij 130 graden Celsius. Bovendien zijn deze mengsels in de toekomst eenvoudiger te recyclen. De resultaten zien er geweldig uit.’
  3. forum rang 6 OnoMatopee 4 september 2024 14:14
    Gansepoel: 56 huurappartementen klaar voor prettig wonen

    Op de plek waar ooit basisschool De Gansepoel stond- aan de lange Kruisweg in Veldhoven- is een nieuw wooncomplex verrezen met 56 appartementen. Woningcorporatie Woonbedrijf heeft deze nieuwe betaalbare en duurzame huurwoningen in de wijk d’Ekker ontwikkeld. Ze zijn speciaal ontworpen voor 1- of 2-persoonshuishoudens. De bouw, uitgevoerd door BAM Wonen, ging in mei 2023 van start en is in juni 2024 afgerond. Nu heeft deze plek weer een nieuwe bestemming gekregen.

    Alle 56 appartementen zijn inmiddels verhuurd en de nieuwe bewoners hebben hun intrek genomen. Om deze mijlpaal te vieren, hebben we samen met de bewoners en alle betrokkenen van het project een feestelijke bijeenkomst georganiseerd op 2 september. Roy Beijnsberger, algemeen directeur/bestuurder van Woonbedrijf, wethouder Caroline van Brakel en Jeffry Savelkoul, directeur van BAM Wonen, overhandigden een cadeau aan de bewoners: een fotowand die in de entreehal komt. Maar eerst gaan de bewoners die zelf samenstellen. Zo gaan bewoners elkaar ook meer ontmoeten en leren ze elkaar kennen. We hopen dat de bewoners nog jarenlang kunnen genieten van deze fotowand.
    Gansepoel: 56 huurappartementen klaar voor prettig wonen
    Bouwen voor 55-plussers uit de buurt

    Het is een zeer bijzonder project want Woonbedrijf bouwt hier voor de buurt. In de omliggende wijken d'Ekker en Oranjewijk in Veldhoven wonen veel senioren in ruime eengezinswoningen, vaak gehuurd van Woonbedrijf. Om deze bewoners van 55 jaar en ouder de mogelijkheid te bieden om gelijkvloers te wonen in hun vertrouwde omgeving, kregen zij voorrang bij de verhuur van de nieuwe appartementen. Dit biedt mooie kansen voor jong en oud: senioren kunnen gelijkvloers wonen in hun vertrouwde buurt, terwijl jonge gezinnen kunnen verhuizen naar een ruimere woning. Dat was een succes want veel senioren hebben gebruik gemaakt van deze voorrangsregeling. En nu kunnen we dertig gezinnen aan een sociale huurwoning helpen. Door de voorrangsregeling kwamen ook nog zeven koopwoningen vrij in de buurt.

    Roy Beijnsberger: ‘Ik ben trots dat Woonbedrijf in d’Ekker in Veldhoven een bijdrage kan leveren aan de grote vraag naar woningen. De meeste appartementen hebben we verhuurd aan 55-plussers uit de wijken d’Ekker en Oranjewijk in Veldhoven. Zo kunnen deze bewoners in hun eigen vertrouwde buurt blijven wonen, vlak bij hun eigen netwerk. En het mes snijdt aan twee kanten; de grote gezinswoningen die vrijkomen, daarmee maken we weer gezinnen blij. Zo zorgen we dat er bijna 90 huishoudens geholpen zijn aan een woning waar ze fijn kunnen wonen.’

    Wethouder Caroline van Brakel: ‘Bouwen voor de buurt en bouwen met de buurt. Bij de ontwikkeling van het plan zijn Veldhovenaren nauw betrokken geweest. Zowel over de ligging van de gebouwen als de inrichting van het gebied, met dit als prachtig eindresultaat. Én we schrijven een Veldhovens record: binnen 2,5 jaar hebben we deze woningen gerealiseerd. Van het allereerste initiatief tot en met oplevering. Dat is echt heel snel.’
    Gansepoel: 56 huurappartementen klaar voor prettig wonen

    Van links: Jeffry Savelkoul (commercieel directeur BAM Wonen), Roy Beijnsberger (algemeen directeur Woonbedrijf), bewoonster Dina van Santvoort en bewoner Albert Snelders.
    Dit project is onderdeel van WoonST

    Voor Woonbedrijf is dit het eerste WoonST project dat is opgeleverd. Wat betekent dat WoonST? Dertien woningcorporaties en negen gemeenten uit het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) bundelden hun krachten en maakten samen een plan voor een gestandaardiseerde sociale huurwoning: WoonST. Het doel is om met lagere bouwkosten en een sneller bouwproces meer betaalbare, duurzame en sociale woningen in de regio te bouwen. Er is namelijk een enorme vraag naar woningen. Zo helpen we meer mensen, sneller aan een woning en neemt de krapte op de woningmarkt af.

    Jeffry Savelkoul, commercieel directeur zuid bij BAM Wonen: ‘Met het opleveren van het project Gansepoel onderstrepen we het succes van WoonST. De kracht van BAM Wonen is dat we conceptmatig en toch gevarieerd kunnen bouwen, waardoor het gebouw niet als standaard wordt ervaren. Gansepoel is hier wederom een mooi voorbeeld van waar we enorm trots op zijn.’

    Over de appartementen

    Het nieuwe gebouw, zeven verdiepingen hoog, staat centraal op een groene locatie, omringd door grote bomen en groen. De gevels worden binnenkort versierd met gevelplanten, die een mooie overgang vormen naar de groene openbare ruimte.

    De appartementen zijn ongeveer 65 m² groot en volledig gasloos. Ze worden verwarmd door een warmtepomp. De ruime woonkamer met open keuken strekt zich uit over de volle breedte van de woning. Daarnaast beschikt elk appartement over een balkon, twee slaapkamers, een badkamer, een apart toilet en een ruime technische ruimte.
  4. forum rang 6 OnoMatopee 4 september 2024 14:22
    BAM helpt een half miljoen Britse huishoudens van stroom te voorzien met groene energie uit Shetland

    BAM heeft samen met haar partners Hitachi Energy en NKT voor het eerst de levering van lokaal geproduceerde, schone energie uit Shetland aan honderdduizenden Britse huishoudens en bedrijven mogelijk gemaakt.

    Namens SSEN Transmission heeft het projectteam twee grote schone energieprojecten op de eilanden afgerond: de inbedrijfstelling van de 260 km (160 mijl) lange onderzeese verbinding van SSEN Transmission voor het transport van elektriciteit tussen Shetland en het Britse vasteland, en de bouw van het Viking Windpark van SSE Renewables.

    Shetland is het winderigste gebied van het VK, volgens het Met Office, met een gemiddelde jaarlijkse windsnelheid van 14,6 knopen. De Shetland-projecten alleen al zullen genoeg schone energie produceren om het equivalent van ongeveer een half miljoen huizen van stroom te voorzien *. Als gevolg hiervan wordt verwacht dat Viking het meest productieve onshore windpark van het VK zal zijn in termen van jaarlijkse elektriciteitsproductie **.

    De 260 km lange onderzeese hoogspanningsgelijkstroomverbinding (HVDC) draagt ??bij aan de zekerheid van schone, koolstofarme energie op Shetland en maakt 600 MW aan hernieuwbare energieopwekking mogelijk om de doelstellingen voor netto nul en energiezekerheid in het Verenigd Koninkrijk en Schotland te ondersteunen.

    De HVDC-kabel loopt van een nieuw converterstation in Kergord op Shetland naar een nieuw schakelstation in Noss Head op het Schotse vasteland, vlak bij Wick in Caithness.

    Huw Jones, Executive Director, BAM Nuttall, zei: 'We praten vaak in de civiele techniek over hoe trots we zijn om te werken in een industrie waar we een erfenis kunnen achterlaten. Het werk van dit team in Shetland is daar een ongelooflijk voorbeeld van. We hebben niet alleen bijgedragen aan een project dat Shetland voor het eerst verbindt met het National Grid, we hebben ook een nieuwe stap gezet om een ??groenere, fossiele brandstofvrije toekomst voor het Verenigd Koninkrijk veilig te stellen. We bevinden ons nog in de beginfase van die reis, maar het hele team dat heeft bijgedragen aan het leveren van ons werk in Kergord kan ongelooflijk trots zijn op hun prestaties. Ze hebben iets bereikt dat ooit een verre ambitie leek en het werkelijkheid gemaakt - ik wil ze bedanken voor hun uitzonderlijke mate van toewijding om dat te laten gebeuren.'

    BAM helpt een half miljoen Britse huishoudens van stroom te voorzien met groene energie uit Shetland

    Rob McDonald, Managing Director van SSEN Transmission, zei: 'Het Shetland HVDC Link-project is een enorm belangrijke investering in de reis van Shetland, Schotland en het Verenigd Koninkrijk als geheel naar een schone energietoekomst - Shetland voor het eerst verbinden met het Britse elektriciteitsnet. We kunnen er allemaal enorm trots op zijn dat het eerder dan gepland, binnen budget en bovenal veilig is opgeleverd. Het is een echt toonaangevend project hier in het noorden van Schotland, als de allereerste multi-terminal HVDC-verbinding in Europa en pas de tweede op de planeet. Het opleveren van een project van deze omvang en schaal stelt een nieuwe norm voor wat we kunnen bereiken. Het vereiste innovatie, samenwerking en veerkracht - kwaliteiten die cruciaal zullen zijn nu we doorgaan met ons Pathway to 2030-investeringsprogramma. Dit was een grote teaminspanning en ik wil de Shetland-gemeenschap en onze leveringspartners: BAM Nuttall, Hitachi Energy en NKT speciaal bedanken.'

    Niklas Persson, Managing Director van Hitachi Energy's Business Unit Grid Integration, zei: 'We zijn trots op deze mijlpaal voor het Verenigd Koninkrijk en op de hernieuwde samenwerking met SSEN Transmission. Terwijl we samenwerken om een ??duurzame energietoekomst voor iedereen te bevorderen, blijven we de norm bepalen voor het op grote schaal implementeren van innovatieve oplossingen. Multi-terminaloplossingen zijn belangrijke bouwstenen voor het realiseren van het klimaatneutrale net. HVDC Light, onderdeel van het Grid-enSure™?-portfolio van volledig geïntegreerde vermogenselektronica-oplossingen, is de baanbrekende technologie achter de succesvolle energievoorziening van Caithness Moray-Shetland in Schotland, het eerste Europese multi-terminal HVDC-systeem dat windenergieopwekking van afgelegen eilanden integreert.'

    Executive Vice President Darren Fennell, hoofd van NKT's hoogspanningsbedrijf in Karlskrona, Zweden, zei: 'We zijn zeer tevreden met deze mijlpaal van onze voortdurende bijdrage aan de ontwikkeling van het elektriciteitsnet in Schotland en Groot-Brittannië. Met de Shetland HVDC Link zetten we de nauwe samenwerking met SSEN Transmission voort door onze uitgebreide ervaring binnen HVDC-technologie te benutten om koolstofarme energievoorziening mogelijk te maken.'

    De leveringspartners van SSEN Transmission voor het Shetland HVDC Link-project zijn:

    BAM Nuttall, de belangrijkste aannemer voor de civiele techniek, heeft de gebouwen voor de converter en het schakelstation, de toegangswegen en de grote grondwerkzaamheden gebouwd.
    Hitachi Energy leverde de innovatieve HVDC-elektrische technologie en de hoofdcircuitapparatuur en -systemen die in het project werden gebruikt.
    NKT leverde het HVDC-kabelsysteem dat werd gebruikt in het 260 km lange kabelsysteem dat werd gelegd tussen Kergord op Shetland en Noss Head in Caithness, inclusief het gebruik van hun gespecialiseerde kabellegschip NKT Victoria om de kabel op de zeebodem te installeren

    * 475.099 huishoudens worden per jaar van stroom voorzien, gebaseerd op het gemiddelde jaarlijkse Britse huishoudelijke verbruik van 3,781 MWh, gepubliceerd door het Department of Business, Energy and Industrial Strategy (BEIS) in november 2018, en de verwachte totale opwekkingsopbrengst van Viking Wind Farm van 1.796,35 GWh per jaar.

    ** Claim voor het meest productieve Britse onshore windpark, gebaseerd op de verwachte totale gemiddelde opwekkingsopbrengst van Viking Wind Farm van ~1,8 TWh per jaar en een vergelijking met de belangrijkste operationele en in aanbouw zijnde windparken in het Verenigd Koninkrijk.
  5. forum rang 6 OnoMatopee 4 september 2024 14:23
    HS2 viert eerste voltooide viaduct

    (Persbericht HS2:) Het nA-viaduct in Northamptonshire is officieel het eerste voltooide viaduct van het HS2-project. Ingenieurs die aan het hogesnelheidstreinproject werken, hebben het laatste stuk borstwering langs de zijkanten geïnstalleerd.

    Het 163 meter lange Highfurlong Brook Viaduct, vlak bij het dorp Aston le Walls, is een van de ruim 50 viaducten die worden gebouwd als onderdeel van het nieuwe spoorwegproject. Dit project is bedoeld om de reis tussen Londen en het noorden te verbeteren en tegelijkertijd ruimte vrij te maken op het drukste deel van de bestaande West Coast Mainline voor meer vracht- en lokale diensten.

    Het viaduct bestaat uit zeven overspanningen en kruist de uiterwaarden van Highfurlong Brook op een hoogte van ongeveer 9 m. Elke overspanning bestaat uit vier balken die tot 56 ton wegen en vorig jaar op hun plaats zijn gehesen om de ruggengraat van de constructie te vormen.

    Elk van de balken – die tot 25 meter lang zijn – werd buiten de locatie geproduceerd en 's nachts geleverd om de overlast voor lokale weggebruikers te beperken. Het dek – dat de rails en elektrische systemen zal ondersteunen – werd eerder dit jaar ter plaatse gegoten, waarbij de borstweringen langs elke kant buiten de locatie werden geproduceerd en de afgelopen vier maanden werden geïnstalleerd.

    Het viaduct is een van de ongeveer 500 overbruggingsconstructies van het HS2-project. Deze variëren van kleine verkeersbruggen en afwateringsduikers tot enorme viaducten zoals het recordbrekende Colne Valley Viaduct, dat het langste viaduct van het Verenigd Koninkrijk zal zijn wanneer het dek voltooid is.

    Bill Price, HS2 Ltd's Project Client zei: 'De voltooiing van ons eerste viaduct is een belangrijk moment voor het HS2-project en ik wil iedereen in ons geïntegreerde projectteam en de partners in de toeleveringsketen bedanken die zo hard hebben gewerkt om ons te brengen waar we nu zijn. Het is geweldig om Highfurlong Brook af te zien en ik kijk ernaar uit om de komende jaren nog veel meer van onze viaducten, bruggen, stations en tunnels te zien samenkomen.'

    Highfurlong Brook werd in twee jaar tijd opgeleverd door HS2's hoofdaannemer EKFB – een groep bestaande uit Eiffage, Kier, Ferrovial Construction en BAM Nuttall . Het ontwerp werd gedaan door EKFB's ontwerppartner ASC in samenwerking met architect Moxon.

    Nu het viaduct structureel voltooid is, zal de volgende bouwfase bestaan ??uit het leveren van de grondwerken die de spoorlijn aan beide uiteinden ondersteunen. Daarna komt een aparte groep aannemers om de spoorwegsystemen te installeren, inclusief spoor, seingeving, stroom- en communicatiesystemen.

    De verwachting is dat HS2 tussen Londen en de West Midlands tussen 2029 en 2033 in gebruik wordt genomen.

    Scott Corsar, projectmanager van EKFB, zei: 'We hebben veel 'primeurs' bereikt met Highfurlong Viaduct, van het eerste viaduct waarvan het volledige dek is geïnstalleerd tot het eerste structureel complete viaduct op het HS2-programma na de recente installatie van 136 borstweringen. Dit zou niet mogelijk zijn geweest zonder het harde werk, de consistentie en de samenwerking van iedereen die bij de structuur betrokken was, van onze ontwerpers tot onze medewerkers op de bouwplaats.'
  6. forum rang 6 innicksname 4 september 2024 18:58
    quote:

    zaza schreef op 4 september 2024 14:12:

    Alle plannen van deze regering tot nu toe kunnen niet of pas na 2 jaar. Ik denk dat de boeren met dit plan veel slechter zullen uitkomen, dan met de vorige plannen. Toen was er nog een pot van 22 miljard, nu niets meer. Brussel staat ook niet te springen om mee te werken en de natuur en herstel wet zal toch moeten worden nageleefd. De natuurorganisaties de schuld geven dat ze naar de rechter stappen en naleving eisen, is ook niet constructief. Nee de schuld ligt echt bij deze regering en als de bouw van woningen etc. nog meer vertraging oploopt, hebben zij daar alleen schuld aan. De bouwbedrijven willen wel bouwen, renoveren en groot onderhoud plegen.
    Amen.
    Met de kleine toevoeging dat de vertraging niet alleen aan deze maar ook aan de vorige regeringen te wijten is. Pas de laatste paar jaar leek er sprake van enige urgentie. Dat was al te laat om de huidige uitdagingen te voorkomen.
  7. forum rang 5 gpjf 4 september 2024 19:18
    Wat een somberheid voor de nabije toekomst. Ik verwacht juist dat dit kabinet stappen gaat zetten die de bouwers zullen ondersteunen. Je ziet al dat de stikstof normen worden opgerekt en nu er een minister van Wonen is met een Mona Keijzer die zich heel graag wil profileren , denk ik toch dat we in komende maanden een opleving van de koers gaan zien. Misschien dat in de kabinetsplannen al wat ideeën zijn te zien, dus nog even geduld en als je al die projecten ziet die hier voorbij komen, dan vind ik dat er weinig reden is voor somberheid.
  8. forum rang 6 innicksname 5 september 2024 09:15
    quote:

    gpjf schreef op 4 september 2024 19:18:

    Wat een somberheid voor de nabije toekomst. Ik verwacht juist dat dit kabinet stappen gaat zetten die de bouwers zullen ondersteunen. Je ziet al dat de stikstof normen worden opgerekt en nu er een minister van Wonen is met een Mona Keijzer die zich heel graag wil profileren , denk ik toch dat we in komende maanden een opleving van de koers gaan zien. Misschien dat in de kabinetsplannen al wat ideeën zijn te zien, dus nog even geduld en als je al die projecten ziet die hier voorbij komen, dan vind ik dat er weinig reden is voor somberheid.
    We gaan het zien :-)
    Als overheid kun je wel iets willen en roepen, maar uiteindelijk komt het er toch op neer dat je daarvoor breed gedragen de handen op elkaar moet krijgen. Dat lijkt me nog niet het geval en de tijd dringt voor het aandragen van concrete én uitgewerkte plannen. Liefst zonder dat je daarmee je doel voorbij schiet. Op een heel ander vlak lijkt dat niet te lukken: www.ad.nl/economie/btw-verhoging-hote...
  9. forum rang 6 OnoMatopee 5 september 2024 09:30
    AM en gemeente Amsterdam geven startsein realisatie Geins met KoopStart in Amsterdam Zuidoost

    De bouw van 134 woningen in Geins in Amsterdam Zuidoost is officieel gestart. Het woningaanbod is gericht op het toegankelijk maken van koopwoningen voor een brede doelgroep. Zo zijn 89 appartementen aangeboden met KoopStart. Met deze regeling maken gebiedsontwikkelaar AM en de gemeente Amsterdam woningen toegankelijk voor starters op de woningmarkt.
    KoopStart

    Met KoopStart worden de woningen voor een lagere prijs dan de marktwaarde verkocht. Hierdoor kunnen appartementen van 70 m2 verkocht worden voor maximaal € 355.000,- v.o.n. inclusief eeuwigdurend afgekocht erfpacht. In dit geval verleent AM een zogenaamde 'koperskorting' op de getaxeerde marktwaarde. Wanneer de woning wordt verkocht, betaalt de koper deze koperskorting terug aan AM. Ook deelt AM mee in de eventuele waardeontwikkeling. Dit is de eerste keer dat er in de gemeente Amsterdam KoopStart is toegepast.

    Stadsdeelbestuurder Ruimtelijke Ordening en Wonen, Simion Blom: ‘Het is voor mij, voor stadsdeel Zuidoost, van essentieel belang dat we streven naar betaalbare woningen voor alle inwoners van Amsterdam Zuidoost. Dat betekent voor mij óók woningen voor lagere en middeninkomensgroepen. Ik stimuleer dan ook creatieve manieren met betaalbare koopwoningen. KoopStart is zo’n voorbeeld, waarbij we vernieuwend zijn en het mogelijk maken dat er betaalbare huizen in Zuidoost op de markt komen. Dit helpt mensen die – vaak voor het eerst - een betaalbare woning willen kopen in Zuidoost. Ik ben dan ook heel blij dat 47% van de woningen verkocht is aan bewoners uit ons stadsdeel.’
    Ondererfpacht om KoopStart toe te passen

    Geins is het eerste project ooit waar KoopStart toegepast kan worden op gemeentelijke erfpachtgrond. In het project Geins geeft de gemeente Amsterdam de grond aan AM uit in erfpacht. Om KoopStart mogelijk te maken, is in overleg met de gemeente voor dit nieuwbouwproject een oplossing uitgewerkt waarbij AM de appartementen in ondererfpacht uitgeeft aan de kopers. Voor de koper heeft deze combinatie van erfpacht en ondererfpacht verder geen gevolgen. De koper betaalt geen canon en het appartement is regulier financierbaar met de Nationale Hypotheek Garantie.
    Geins; diversiteit aan woningen

    Geins ligt aan het Vreeswijkpad in Gaasperdam. Deze stadswijk is toe aan vernieuwing. Er is veel behoefte aan kleine en grote woningen en woningen die levensloopbestendig zijn. Naast de 89 appartementen met KoopStart omvat het plan van AM vijftien grondgebonden rijwoningen (met de mogelijkheid om er een meergeneratiewoning van te maken), vijftien tweelaagse stadswoningen en een mix van vijftien vrije sector appartementen met oppervlaktes variërend van 83 m2 tot 99 m2. AM is als ontwikkelaar geselecteerd met behulp van een jury bestaande uit buurtbewoners. De bouw is in handen van BAM Wonen.
    Duurzaam en natuurinclusief

    Geins is een zeer duurzaam project en heeft een uitmuntende BENG-2 score (Bijna Energieneutrale Gebouwen). De gebouwen worden natuurinclusief ontworpen met waterretentie, nestkasten en groen. Een intelligent energiesysteem zorgt ervoor dat energie lokaal wordt gebruikt en uitgewisseld. Ook is er veel aandacht voor duurzame mobiliteit. Zo komt er een mobiliteitshub met deelauto’s en -fietsen.

    Het ontwerp is van de hand van architectenbureau INBO, de grote gemeenschappelijke binnentuinen zijn een ontwerp van landschapsarchitect Felixx.

    Nadere informatie: AM, afdeling communicatie, (030) 609 72 22 of communicatie@am.nl.

    Illustraties in hoge resolutie zijn te downloaden bij het persbericht op www.am.nl.
  10. forum rang 6 OnoMatopee 5 september 2024 09:31
    FRAME (Brussel) bereikt een nieuwe mijlpaal

    De bouw van het gebouw FRAME, een gewaagd architecturaal project in opdracht van MSI (Maatschappij voor stedelijke inrichting), ontworpen door het samenwerkingsverband van architectenbureaus Baukunst (Brussel) - Bruther (Parijs) en gerealiseerd door het bouwbedrijf BAM Interbuild - Groven+, heeft zojuist een cruciale fase bereikt. Namelijk de voltooiing van de ruwbouw, gekenmerkt door de verwijdering van alle schoren.

    Ondersteund door een stalen exoskelet en betonnen buitenkolommen, onderscheidt FRAME zich door de afwezigheid van draagmuren in het gebouw, en biedt zo een uitzonderlijke flexibiliteit naar de toekomst toe. Betonnen kernstructuren aan de rand van het gebouw, waarin de voorzieningen en technieken zijn ondergebracht, dragen bij aan de stabiliteit van het gebouw.

    FRAME zal, met zijn 8.000 m² verdeeld over zeven verdiepingen, het uithangbord worden van het nieuwe mediapark. De regionale radio en televisie BX1, evenals aan bedrijven in de media- en communicatiesector zullen hun intrek nemen in dit nieuwe gebouw.

    Dankzij de volledige glazen gevel krijgen we zicht op het gehele gebouw dat de structuur van het gebouw onthult, wat zorgt voor maximale transparantie en openheid naar de stad en naar MediaPark. Het toekomstige mediapark van 9,5 hectare dat ook de nieuwe infrastructuren van de VRT en de RTBF zal huisvesten.

    De gekozen naam voor het gebouw, FRAME - Brussels media community, verwijst naar het ‘kader’ dat het gebouw zal bieden voor de ontwikkeling van dit op mediagerichte ecosysteem.

    Gilles Delforge, directeur van de MSI: ‘Als architecturale figuur van een creatieve wijk in wording en als symbool van een sector die voortdurend evolueert, biedt FRAME een grote flexibiliteit en garandeert zo het gebruik ervan op lange termijn, met name door de introductie van open en modulaire vloeren. Het ontwerp en de uitvoering van dit project tonen zowel de wil van de UAA om zich te positioneren als een belangrijke speler op het gebied van stedenbouwkundige en architecturale innovatie in Brussel, als haar vermogen om complexe projecten tot een goed einde te brengen.’

    Wim Straetmans, managing director van BAM Interbuild: ‘Het Frame-project bestaat uit een zeer complexe structuur van staal en beton die pas autostabiel wordt nadat alle verdiepingen gerealiseerd zijn. Daardoor moest het gebouw tijdens de opbouw permanent ondersteund worden. Nu de schoren eindelijk weg zijn, kunnen de eerste vervormingen optreden waarna dan aan de gevels en de afwerking kan begonnen worden. De combinatie van deze bijzondere en leesbare structuur met de strakke architectuur maakt het project paradoxaal zowel eenvoudig als uiterst moeilijk. We zijn blij aan de volgende fase te kunnen beginnen en kijken uit naar de oplevering volgend jaar.’

    Adrien Verschuere, directeur van het architectenbureau Baukunst: ‘In lijn met een infrastructureel ontwerp dat in de tijd kan evolueren, biedt het project dankzij zijn unieke structurele opzet zowel een grote aanpasbaarheid in gebruik als een sterke identiteit, waarmee het het toekomstige Mediapark inluidt."

    Marc de Haan, Managing Director van BX1: "De intrek van BX1 in FRAME is een essentieel onderdeel van onze ontwikkeling. Naast een ideale ligging in het nieuwe mediadistrict, zorgt de aangenamere werkomgeving voor het ontwerp en de productie van de media van morgen. We kijken uit naar onze verhuis, die in 2025 zal plaatsvinden. Dit zal precies 40 jaar zijn na de oprichting van de kleine non-profitorganisatie die de essentiële regionale media in Brussel moest worden, op het net, op radio en televisie.’
  11. forum rang 6 innicksname 5 september 2024 10:58
    Interessante podcast, 'Woningbouw in stroomversnelling': www.gelderland.nl/nieuws/luister-de-3...

    Stukje tekst uitgelicht:
    De bouwsector vraagt veel elektriciteit, want, stelt Kalff, “een graafmachine die gewoon een gat graaft heeft dezelfde energievraag als 6, 7 Tesla's die elke dag leeg gaan.”
  12. forum rang 6 bartbas 5 september 2024 11:41
    quote:

    innicksname schreef op 5 september 2024 10:55:

    Bericht over de Britse bouwsector: nl.marketscreener.com/beursnieuws/laa...
    Interessant artikel. BAM zal aan de opleving weinig hebben. Het bedrijf is vooral actief in de infra- en utiliteitssector.
    Wellicht voor beleidsmakers van het concern om toch wat meer naar de woningbouw te kijken. Afgaande op de vele posting over nieuw werk overzee, zie ik voor de korte termijn nog geen problemen. Besparen op infra leidt bijna altijd tot een latere inhaalslag.
  13. forum rang 6 bartbas 5 september 2024 11:59
    quote:

    gpjf schreef op 4 september 2024 19:18:

    Wat een somberheid voor de nabije toekomst. Ik verwacht juist dat dit kabinet stappen gaat zetten die de bouwers zullen ondersteunen. Je ziet al dat de stikstof normen worden opgerekt en nu er een minister van Wonen is met een Mona Keijzer die zich heel graag wil profileren , denk ik toch dat we in komende maanden een opleving van de koers gaan zien. Misschien dat in de kabinetsplannen al wat ideeën zijn te zien, dus nog even geduld en als je al die projecten ziet die hier voorbij komen, dan vind ik dat er weinig reden is voor somberheid.
    Mona kan van alles doen, maar we missen de handjes om meer huizen te bouwen. Ik ie ook steeds vaker projecten met duurdere koopwoningen waar alle vergunningen afgegeven zijn . De startdatum wordt echter steeds opgeschoven omdat er te weinig interesse is van kandidaten voor die woningen.
715 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 36 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.