Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Slim supermarktaankopen doen.

1.960 Posts
Pagina: «« 1 ... 73 74 75 76 77 ... 98 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Leefloon 28 augustus 2024 19:15
    quote:

    Leefloon schreef op 28 augustus 2024 18:21:

    daar staat toevallig ook het hoofdkantoor van Lidl Nederland.
    Gratis, en landelijker dan o.a. de Boni: www.openmonumentendag.nl

    Vaker benoemd, maar nabij Lidl Nederland beveel ik De Krachtcentrale aan. Formeel zeer waarschijnlijk geen officiële deelnemer, maar bij de horeca naar binnen, en vanaf daar o.a. omhoog, vrij door het pand lopen. Bij Lidls hoofdkantoor zit ook een Lidl. Maar ik verwacht dat dat een normale vestiging is, en geen interessante Nederlandse proefwinkel waar Lidl het nieuwste van het nieuwste test. Bij het vorige hoofdkantoor zat bijvoorbeeld ook geen testfiliaal.

    Niet alles zit in een stedelijke omgeving. Het Waterloopbos is bijvoorbeeld officieel een (groen) monument, met op zo'n dag een paar aangezette machines.
  2. forum rang 8 Leefloon 29 augustus 2024 23:01
    quote:

    Leefloon schreef op 17 augustus 2024 10:39:

    de paar stuks "midden in het IJsselmeer" nemen visuele effecten van een weids, soms oneindig lijkend landschap weg. Het zal goed bedoeld zijn, voor de lieve vrede buitendijks op grote afstand van de dijken, maar dichtbij genoeg om afstanden beter in te kunnen schatten. Een vaststelling; geen "politiek" standpunt. Als je ergens tussen Schokkerhaven en de Ketelbrug onder de Ketelbrug doorkeek, leek dat "het einde van de wereld".
    Quim. Ik had even de windstille hoop dat die 24 krengen al een tijdje in het IJsselmeer stonden, maar het is gloednieuw.

    Windplanblauw bij Swifterbant is donderdag officieel geopend. De eerste plannen voor het park dateren al uit 2009. In totaal zijn er 61 molens gebouwd, daarvan staan er 24 in het IJsselmeer. ... Windplanblauw is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Vattenfall en het lokale initiatief SwifterwinT. Dat is een project waarin zich 170 ondernemers, bewoners en turbine-eigenaren uit Swifterbant en omgeving zich hebben verzameld.

    Dat gebeurde met het uitgeven van obligaties. Daardoor is meer dan de helft van het windpark in lokaal eigendom.

    Niet iedereen was blij met de komst van het windmolenpark. De Raad van State kreeg acht beroepsschriften te verwerken. Ook werd een boer gedwongen om mee te werken aan de bouw van een windturbine op zijn land.


    www.omroepflevoland.nl/nieuws/394740/...

    Met een succesvol door de VVD wegbezuinigde justitie:

    De vergunningen voor de bouw zijn in 2018 door de gemeente Dronten verleend. Later bleek dat het project in strijd zou zijn met Europees recht omdat een milieubeoordeling ontbrak. Toch blijven de vergunningen voorlopig geldig, zo oordeelde de rechtbank Midden-Nederland.

    Hans Wichink van SwifterwinT verwacht dat de vergunningen voor altijd blijven gelden. Volgens hem staan de gemeente en de provincie daar achter.
  3. forum rang 7 Fender bass 31 augustus 2024 08:07
    quote:

    rene l schreef op 31 juli 2024 10:48:

    [...]

    Een heel verhaal Fender bass.
    Gisteren plaatste ik nog een luchtige opmerking over je vakantie.
    En nu lees ik wat de reden is en wat je allemaal meegemaakt hebt.

    Volgens mij was het een heel erg onzekere tijd voor je, en ook zeker voor je gezin.
    Je gaat niet bij de pakken neerzitten, je probeert het zoveel mogelijk van je af te zetten door veel te lopen, een goede afleiding volgens mij.
    Bewonderenswaardig dat je het hier plaatst, en ik kan ook zeggen, we hebben regelmatig discussies met elkaar, maar toch, je bent richting mij altijd als sympathiek overgekomen.

    Ook de reactie van freemoneyforever, tja, iederéén heeft zo wel dingen meegemaakt die niet prettig zijn en lichamelijk invloed op je leven hebben.

    Maar ja, het leven gaat door, vandaag lees ik dat het dagelijkse leven wederom een fors stuk duurder geworden is.
    Bijzonder, heel bijzonder, ik had het nog niet opgemerkt en het komt bij mij als een donderslag bij heldere hemel binnen.
    Zoiets had ik helemaal niet verwacht, nee, echt niet.

    Ik vind het wel bijzonder dat de prijzen in de Duitse supermarkten niet echt gestegen zijn.

    Bedankt overheid, voor al jullie fratsen, jullie maken de mensen het leven steeds meer zuur!
    Rene1, ik heb een maand niets gepost maar voor ik daar weer mee start, wil ik nog wel even hier op reageren.
    Ik vond dit een erg fijne reactie, heel goed gescheiden van andere discussie-onderwerpen.

    Wij clashen regelmatig, maar dat gebeurt wmb door jouw stellige beweringen en anekdotes waar ik ook weer stellig (en fanatiek) tegen in ga.
    Daarnaast vind ik het aardig om te zien hoe verschillende mensen zo enorm anders tegen maatschappelijke ontwikkelingen en gebeurtenissen aankijken.

    Ook Succes en Freemoneyforever bedankt voor de reactie en tips.

    Overigens, toen ik dit schreef liepen we in het Mullerthal en deden we de boodschappen in Duitsland. Supermarkt en uiteraard drogisterij, dat doen we al jaren maar de prijsverschillen worden alleen maar groter.
  4. forum rang 8 Leefloon 31 augustus 2024 09:18
    quote:

    Fender bass schreef op 31 augustus 2024 08:07:

    boodschappen in Duitsland.

    de prijsverschillen worden alleen maar groter.
    gierigegerda.nl/prijzen-van-boodschap...

    Bij gierende inflatie zegt alleen dat niet zoveel. Als iets in Nederland (zonder 2 halen, 1 betalen) € 3,00 kost en in Duitsland € 1,41, en dat wordt respectievelijk € 6,00 en € 2,82, dan is "een " prijsverschil groter geworden. In het overzicht staan Nederlandse bodemprijzen, wat beter (minder slecht) vergelijkingsmateriaal is. Waarschijnlijk vooral bij drogisterijartikelen, waar Nederlandse supermarkten je moeten verleiden om er ineens veel van te kopen, en er buiten actieperiodes meer verdienen aan "domme" klanten.

    Overigens ben ik geen fan van dat Nederlandse beleid, want iets is regelmatig ergens anders in de aanbieding. Dan betaal je alsnog € 1,20 in plaats van een Duitse € 1,41, als je maar bereid bent om af te reizen naar een Vomar of Boni en niet overhaast, lui en/of gemakzuchtig € 3,00 betaalt.

    En weer een praktijkvoorbeeld van marktfaling, want in theorie zou je in de EU een randstedelijke winkel met Duitse prijzen kunnen beginnen. In de praktijk kan dat toch tegenvallen, met de tijdelijke lokale prijzenoorlog (rond Lisse of zo), en het zo uit de markt drukken van de "Duitser". Online heb je dat ook. Eerst zeer agressief veel online marktaandeel veroveren (Binck, DeGiro, hotels, Amazon, ...), en dan de hele markt verzieken.
  5. forum rang 4 Hammer 31 augustus 2024 12:45
    Vanochtend ben ik voor een snelle boodschap even naar de Bonne Nuit geweest en werd daar aangenaam verrast door de aldaar geldende aanbiedingen:

    250 gram schermutselingen voor een eurootje
    Een gezinsverpakking trekfruit 2 euro 50
    Een halve kilo gebezemde koolraap eveneens 2 euro 50
    en omdat ik snel even wat wilde eten een vooroorlogse sandwich met piepjonge kaas voor maar 2 euro.

    Ik regende gepast af en eenmaal buiten joeg ik een dagverse sigaar in de fik. Soms is het leven hooi. :-)
  6. forum rang 7 Fender bass 31 augustus 2024 15:53
    quote:

    Leefloon schreef op 31 augustus 2024 09:18:

    [...]
    gierigegerda.nl/prijzen-van-boodschap...

    Bij gierende inflatie zegt alleen dat niet zoveel. Als iets in Nederland (zonder 2 halen, 1 betalen) € 3,00 kost en in Duitsland € 1,41, en dat wordt respectievelijk € 6,00 en € 2,82, dan is "een " prijsverschil groter geworden. In het overzicht staan Nederlandse bodemprijzen, wat beter (minder slecht) vergelijkingsmateriaal is. Waarschijnlijk vooral bij drogisterijartikelen, waar Nederlandse supermarkten je moeten verleiden om er ineens veel van te kopen, en er buiten actieperiodes meer verdienen aan "domme" klanten.

    Overigens ben ik geen fan van dat Nederlandse beleid, want iets is regelmatig ergens anders in de aanbieding. Dan betaal je alsnog € 1,20 in plaats van een Duitse € 1,41, als je maar bereid bent om af te reizen naar een Vomar of Boni en niet overhaast, lui en/of gemakzuchtig € 3,00 betaalt.

    En weer een praktijkvoorbeeld van marktfaling, want in theorie zou je in de EU een randstedelijke winkel met Duitse prijzen kunnen beginnen. In de praktijk kan dat toch tegenvallen, met de tijdelijke lokale prijzenoorlog (rond Lisse of zo), en het zo uit de markt drukken van de "Duitser". Online heb je dat ook. Eerst zeer agressief veel online marktaandeel veroveren (Binck, DeGiro, hotels, Amazon, ...), en dan de hele markt verzieken.
    Afgelopen week liep ik rondom Nijmegen, in het grensplaatsje Wyler een onbemand tankstation met 6 pompen met elk een file Nederlandse auto's. Logisch met 20 cent per liter prijsverschil.

    En ga eens kijken bij een Rossmann of Dm... en vergelijk dat met bijvoorbeeld Kruidvat. Die laatste heeft alleen een goedkope uitstraling en dito personeel.
  7. forum rang 8 Leefloon 31 augustus 2024 17:02
    quote:

    Fender bass schreef op 31 augustus 2024 15:53:

    Afgelopen week liep ik rondom Nijmegen, in het grensplaatsje Wyler een onbemand tankstation met 6 pompen met elk een file Nederlandse auto's. Logisch met 20 cent per liter prijsverschil.

    En ga eens kijken bij een Rossmann of Dm... en vergelijk dat met bijvoorbeeld Kruidvat. Die laatste heeft alleen een goedkope uitstraling en dito personeel.
    Gelieve bij producten met accijnzen de kale prijs in plaats van belastingen te vergelijken. Hoeft niet, maar dan ben je on-topic selectief aan het winkelen in belastingnadelen.

    Terecht, want in die verziekte Nederlandse markt betaal je ook bij die Nederlandse formule een Sonderpreis of avondwinkelprijs, behalve wanneer je iets in de scherpe (nep-) aanbieding koopt. Zoals al benoemd, ik vrees dat een winkel met Duitse import niet gaat werken, ondanks dat er soms tientallen preocenten marge lijken te zijn. Kan wel, maar dat zul je dan zeer grootschalig moeten doen. Zoals ooit Aldi en Lidl.

    In Duitsland kom ik gewoonlijk niet veel verder dan Combi, maar steeds minder omdat voorkeursproducten tegenwoordig ook vaak genoeg in een Nederlandse supermarkt van Duitse origine liggen.

    Combi is toeval, geen idee hoe die supermarkt in Duitsland zit qua "veel oor weinig". Duitsers zijn daar wel goed in geworden, door de impact voor hun van WO II.
  8. forum rang 7 Fender bass 31 augustus 2024 18:19
    quote:

    Leefloon schreef op 31 augustus 2024 17:02:

    [...]
    Gelieve bij producten met accijnzen de kale prijs in plaats van belastingen te vergelijken. Hoeft niet, maar dan ben je on-topic selectief aan het winkelen in belastingnadelen.

    Terecht, want in die verziekte Nederlandse markt betaal je ook bij die Nederlandse formule een Sonderpreis of avondwinkelprijs, behalve wanneer je iets in de scherpe (nep-) aanbieding koopt. Zoals al benoemd, ik vrees dat een winkel met Duitse import niet gaat werken, ondanks dat er soms tientallen preocenten marge lijken te zijn. Kan wel, maar dat zul je dan zeer grootschalig moeten doen. Zoals ooit Aldi en Lidl.

    In Duitsland kom ik gewoonlijk niet veel verder dan Combi, maar steeds minder omdat voorkeursproducten tegenwoordig ook vaak genoeg in een Nederlandse supermarkt van Duitse origine liggen.

    Combi is toeval, geen idee hoe die supermarkt in Duitsland zit qua "veel oor weinig". Duitsers zijn daar wel goed in geworden, door de impact voor hun van WO II.
    Ik snap best dat je brandstofprijzen niet zomaar kunt vergelijken, maar daar hebben concurerende bedrijven in de grensstreek weinig aan.

    In Duitsland kwamen we bij de prijsstamper Norma.

    Ken je trouwens de keten 'Die Grenze' in bijvoorbeeld Arnhem of Venlo of Maastricht en zelfs Helmond, Uden en Waalwijk?
  9. forum rang 8 Leefloon 1 september 2024 08:12
    quote:

    Fender bass schreef op 31 augustus 2024 18:19:

    Ik snap best dat je brandstofprijzen niet zomaar kunt vergelijken

    maar daar hebben concurerende bedrijven in de grensstreek weinig aan.

    Ken je trouwens de keten 'Die Grenze' in bijvoorbeeld Arnhem of Venlo of Maastricht en zelfs Helmond, Uden en Waalwijk?
    Afgerond zou de Nederlandse Staat de auto in 2024 € 10,5 miljard opleveren, maar helaas blijkt uit pagina 69 van www.rijksfinancien.nl/sites/default/f... inderdaad ook dat de overheid meerdere doelen heeft. Een politieke keuze dus, zodat schrapping van o.a. het "kwartje" een politieke meerderheid met financiële dekking vergt, en andere maatregelen om te voorkomen dat (bijvoorbeeld) mensen met een beperking het zich kunnen veroorloven om ook in files te gaan staan. Meer wegen nodig, meer geld nodig, minder ruimte om te wonen, meer vervuiling, meer stikstofruimte nodig, ...

    Voor ondernemers, met ondernemingsrisico's, in de grensstreek vergelijk ik hier geen prijzen. Ga dan desnoods iets anders ondernemen, zoals het importeren en fiksen van Duitse schadeauto's of zo. Hypothetisch zou je aan een brede bufferzone kunnen denken, dat daar een kwartje een dubbeltje wordt,maar dan krijg je ook een veel groter gebied waar het lonend wordt om ongewenst goedkope brandstof te tanken. Het wonen en ondernemen nabij een grens heeft nou eenmaal voor- en nadelen.

    Nee, en dat wijst meteen op 2 problemen. Het succes is (vooralsnog) beperkt. Via jouw bijdrage zie ik dat ik recent nabij een vestiging op bovengemiddelde fietsafstand ben geweest, maar binnen een grote regio was jouw bericht noodzakelijk om ervan gehoord te hebben. Advertenties en dergelijke bereikten mij niet. Maar een opvallender probleem vind ik waar ze zitten. Vaak nabij de grens. Bij klanten die makkelijk zelf even naar het buitenland kunnen gaan, en daar meteen even goedkoop de tank vol kunnen gooien. Die klanten kunnen het concept van Duitse prijzen kennen en begrijpen, terwijl EDLP nabij de randstad opvallender kan zijn.

    Dure auto's en dure brandstof zouden mogelijk ook slechter bij Duitsland passen, net zoals het ene land meer een biercultuur kan hebben dan het andere land. Meer lokale brouwsels bijvoorbeeld, terwijl in Nederland lokale brouwers last hebben van accijnzen (https://www.gld.nl/nieuws/8191012/spannende-tijden-voor-brouwers-bier-wordt-duurder en tevens beleid om alcoholisme en dergelijke te bestrijden):

    De uitdagingen voor nieuwkomers en de brouwers die al een tijdje aan de weg timmeren zijn groot, meent brouwer Oostendorp. "Accijnzen zijn vooral voor de kleinere brouwers gestegen, wat erop neerkomt dat zwaardere bieren zwaarder worden belast."

    Het staat er misschien een beetje raar, maar in dat geval maken kleinere brouwers iets dat niet meer bij de Nederlandse zeitgeist past. Bieren met een ouderwets (gemaakt), maatschappelijk onwenselijk hoger alcoholpercentage.

    Maar ook dan geldt in de randstad dat marktleider Albert Heijn zich niet zomaar de drogisterijkaas van het brood zal laten eten. Van een Die Grenze-winkeltje in 't Harde, of winkels in Duitsland, zal Albert Heijn niet direct wakker liggen, maar anders kan Albert Heijn de prijzen lokaal of desnoods landelijk normaliseren om de nieuwkomer om te laten vallen.

    Helemaal legaal of niet, en al dan niet op vraag van machtige supermarktketens, maar ook de fabrikanten kunnen moeilijk doen om hun merk (en dus prijs) te beschermen. Dat kan gaan over simpele detail,s zoals gebruiksaanwijzingen zonder Nederlandse vertaling, of bijvoorbeeld www.demorgen.be/nieuws/jupiler-stopt-... (als Jupiler in Nederland, inclusief accijnzen, goedkoper zou zijn dan in een maximaal uitgemolken België):

    Jupiler verdwijnt naar aanleiding van WK voetbal in Rusland vanaf 20 februari voor vijf maanden tijdelijk uit de rekken en wordt omgedoopt tot 'Belgium'. Dat heeft brouwer AB InBev aangekondigd.

    Klinkt misschien gezellig, alsof Heineken mááándenlang "Hup, Holland, hup" gaat heten, maar tevens een manier op de exporteerbaarheid naar andere landen te belemmeren.

    Overigens bezuinig ik bijna maximaal op drogisterijartikelen, dus ik zoek daar zelfs in Duitsland niet naar. In Nederland 1x iets gekocht dat in de aanbieding was. Die verziekte Nederlandse markt. Dat je eerst naar aanbiedingen moet zoeken voor de normale/Duitse prijzen, en er dan meteen veel van moet kopen, als beoogde klantenbinder. Het zal ongetwijfeld Nijenrodiaans werken, omdat het goed gaat in Nederland en luie, gemakzuchtige mensen in een supermarkt dan makkelijker avondwinkelprijzen of gemakswinkelprijzen ophoesten.

    De tank en/of kofferbak volgooien zijn tenslotte voor mij niet van toepassing, maar vanzelfsprekend kan ik mij verplaatsen in dat herkenbare beeld. Net zoals ik mij kan herkennen in de Nederlandse bodemprijzen via Gierige Gerda, want die neigen vaker naar gewone Duitse prijzen met misschien een beetje korting.

    Volledigheidshalve ben (ook) ik tégen verziekte markten, waar een aanbieding eigenlijk de normale prijs is. Dat had je mogelijk ook bij de zorgverzekering, waarvoor je zonder 5% korting mogelijk teveel betaalde, en waarbij je weinig hoefde te doen om in aanmerking te komen voor een collectiviteitskorting. Als we producten met accijnzen buiten beschouwing laten, inclusief het voertuig zelf, dan ben ik vóór Duitse prijzen. Zonder 100% winstmarge voor Nederlandse supermarkten, behalve tijdens een zeer tijdelijke "2 halen, 1 betalen".
  10. forum rang 8 Leefloon 1 september 2024 10:26
    quote:

    Fender bass schreef op 31 augustus 2024 18:19:

    dat je brandstofprijzen niet zomaar kunt vergelijken
    Geen idee of dat nog steeds zo is, maar in Nederland werden (en worden?) de benzineprijzen aangestuurd via een politiek merkwaardig, commercieel dagblad. Bijvoorbeeld Shell had geen eigen communicatiekanaal om prijswijzigingen door te geven aan hun benzinepompen, maar deed dat via De Telegraaf. Wat iedereen dan braaf volgt, zonder overleg met Shell. Met mogelijkheden voor manipulatie, doordat niet de markt maar zo'n krant wordt gevolgd. Denk aan het mogelijk met vertraging doorgeven van een prijsdaling, of het naar boven afronden van een minimale stijging. Centenwerk, maar wellicht typisch voor Nederland.
  11. forum rang 8 Leefloon 1 september 2024 12:54
    Als je gasverbruik in de buurt van 500 kuub komt, bijvoorbeeld door een verschuiving van belastingen van elektriciteit naar gas, dan loont het om moeite te doen om op 499 of lager uit te komen. De kubieke meter
    nummer 500 is namelijk een relatief dure, door het capaciteitstarief van netwerkbeheerders. Bijvoorbeeld
    Liander rekent voor 499 kuub of minder € 175,2839 per jaar, en voor 500+ € 247,1601 per jaar:

    www.liander.nl/-/media/files/tarieven...
  12. forum rang 8 Leefloon 4 september 2024 14:58
    Ik had eerst over veldonderzoek rond blikjes willen beginnen, maar er is nóg een vuile oorlog uitgebroken op ons continent: www.welingelichtekringen.nl/economie/...

    Of deze actie een voorbode is van een supermarktoorlog valt te bezien. Volgens Van de Velde woedt er momenteel vooral een felle strijd tussen supermarkten en producenten, die met stijgende kosten worstelen. "Daar ligt nu de echte uitdaging”, besluit de marketingexpert.

    De gele proleet en kleine lettertjes; je verwacht het niet...
  13. forum rang 4 Hammer 4 september 2024 15:24
    Dat de gele olifant al tijden vecht voor betere prijzen was mij al opgevallen gezien de lege schappen. Om de haverklap zijn er zaken tijdelijk uit het assortiment. Blijkbaar begrijpen ze in Veghel niet dat mensen doorgaans naar de supermarkt gaan om producten aan te schaffen en niet om keer op keer mis te grijpen als gevolg van een ruzie tussen de gele inkoper en de kwaadaardige, op geld beluste fabrikant.

    Ik doe meer en meer boodschappen bij verschillende kleuren supers. Een vorm van risico spreiding zeg maar... ;)
  14. forum rang 8 Leefloon 4 september 2024 18:14
    Nieuwzuur, NPO 2, 21:30 uur. Of ze nou hoofdzakelijk in (openbare) prullenbakken verdwijnen of niet, ik schat dat je buiten gemiddeld richting de 1 miljoen kilometer moet afleggen om er op straten en in bermen 63.000 te vinden. Dan moet je in een groot gebied de enige blikzoeker zijn, zonder concurrentie van regionale daklozen:

    Statiegeld blikjes en flesjes

    Drie jaar geleden werd statiegeld op blikjes en plastic flesjes ingevoerd. De bedoeling van die maatregel was dat 90 procent van de blikjes gerecycled zou worden, maar dat doel is ver uit zicht. Veel blikjes en flesjes belanden alsnog in de prullenbak, waardoor mensen afvalbakken en -zakken openen om de verpakkingen eruit te halen. Dat zorgt voor meer troep.

    We spreken met de directeur van Verpact, de organisatie die namens de industrie verantwoordelijk is voor de inzameling.
  15. forum rang 8 Leefloon 5 september 2024 18:45
    quote:

    Hammer schreef op 5 september 2024 17:21:

    1 Miljoen kilometer lijkt mij lichtelijk overdreven Leefloon.
    Inderdaad; het zou misschien meer moeten zijn.

    Ik heb gerekend met gemiddeld wekelijks één nieuw blikje per 15 kilometer, als je geen moeite doet om de gemeentereiniging of kinderen voor te zijn, en niet langs een paar mogelijke hotspots gaat. Tijdens circa 90 kilometer 6 blikjes gespot, en tijdens 75 kilometer 5 blikjes gespot. Bij die 6 zit de toevalstreffer van een snackplek van pubers (3 gespotte blikjes op een parkeerplaats bij een Albert Heijn), en bij de 5 zaten 2 die we waarschijnlijk al langer dan een week lagen (door recent afgeronde wegwerkzaamheden). Ik ga ervan uit dat alles inleverbaar is, en tel een enkel Pools blikje in een blikvanger niet mee.

    Met zeer gericht zoeken zou je onder de 1 miljoen uit kunnen komen, maar dan krijg je een erg merkwaardige route langs supermarkten met hangplekken. Maar in de winter liggen er minder.

    Met gewone routes, zonder teveel hotspots, kom ik uit op ongeveer 1 vers blikje per 15 kilometer. Als je er 63.000 wilt vinden, kom je rond dat miljoen uit. Leg ik dezelfde route door stad en land deze week nogmaals af, dan heb ik een ongekend geluk nodig om er nogmaals 6 te vinden. Ik zag onderweg mogelijk meer waarde aan blik/metaal in de bermen liggen dan in statiegeldblikjesvorm.

    Initieel kun je ergens véél meer blikjes vinden, misschien eentje per 2 kilometer, maar er is niemand die daar de voorraad lege blikjes snel genoeg aan komt vullen. Dan zwem je 1x in het gevonden geluk, maar leg je de volgende keer tevergeefs al die kilometers af en vind je niets.

    In een provinciestad zag ik er vandaag toevallig 3, waarvan eentje riskant opraapbaar zou zijn (kans op een nat pak), en die 2 zou ik een "rijke" oogst willen noemen. vergeet ook concurrerende rapers niet. Je moet Piet telkens voor zijn.

    Je kunt dus beter bij de supermarkt of hangplek gaan staan met een om blikjes bedelend kartonnen bord, of tot aan de oksels in openbare prullenbakken duiken. Anders kom je in stad en platteland ongeveer uit op 1 blikje per 15 kilometer, en dan heb je geen pech. 63.000 keer bukken, om de 15 kilometer, dan ben je 945.000 verder. Met zomerse statistieken.

    Bron: een herhaalbezoek aan een viswinkel op een Urker industrieterrein, na een week. Een groot rondje Ketelmeer. De gelukstreffer op een parkeerplek niet meegerekend, lagen de 3 verse blikjes langs de Hanzeweg Dronten (uit auto gegooid), langs de Rivierduinweg in Swifterbant (alcoholhoudend, mogelijk iemand die onderweg het verdriet wilde wegdrinken dat de deur van de Congreshal van de Jehova's Getuigen dicht was), en eentje in de straat van de Urker vioswinkel (mogelijk daar gekocht blikje). Zonder de 3 toevaltreffers op een parkeerplaats bij een Albert Heijn eentje per 30 kilometer, met een eigen blikjesgebruik dat dat overstijgt. Het kan zijn dat ik er eentje over het hoofd heb gezien, maar het is weinig moeite om beter op blikjes dan op het verkeer te letten. Knappe jongen of lelijke jongen die nu bij een soort rondje Ketelmeer over de blikjes struikelt, tenzij je veel geluk hebt. Maar je zou er ook geen kunnen vinden, zeker in de winter.

    Ik geef toe dat ik uitga van een (grote maar) vaste zoekomgeving, zodat er vaak genoeg nieuwe blikjes neer moeten worden gelegd. Ik heb mij deze vrijheid veroorloofd, want Piet zoekt in en bij Wateringen. En bukt waarschijnlijk voor alles wat hem irriteert, waaronder zeer soms een blikje.

    Na hoogwater kunnen er zeer veel flesjes aanspoelen, achter de rietkraag onderaan een dijk blijven hangen bijvoorbeeld, maar die plastic soep is niet inleverbare conditie. Dat is "daak", om de woordenschat wellicht weer eens te verrijken. Verdrietig veel flesjes, maar teleurstellend weinig streepjescodes meer.

    Ik blijf bij de 1 miljoen, en dat is een voorzichtige schatting. 63.000 blikjes, gemiddeld ongeveer één verse per 15 kilometer in stad en land, maar dat is een zomerse telling bij warm weer. Veilig opraapbare, en mogelijk inleverbare. Op inleverbaarheid heb ik niet gelet, want dat doet Piet ook niet.

    Het kan tenslotte zijn dat lezers dezens in een asocialere omgeving woont en een blikje per meter vindt, maar ik heb bijvoorbeeld uit Wateringen nog geen terechtwijzingen vernomen. Dat je daar wel degelijk ovder de blikjes struikelt. Op een nieuwsfoto van Piet zag ik er overigens geen enkele op de achtergrond liggen, en op de foto stonden er maar 3. Dus ook daar struikel je niet over de verse blikjes.
  16. forum rang 4 Hammer 7 september 2024 12:36
    quote:

    Vriendelijke schreef op 1 september 2024 13:18:

    Was al bijna een jaar niet bij de lidl geweest, maar wat is deze winkel duur geworden niet normaal meer.
    Vroeger ging ik daar regelmatig even langs gezien daar alles goedkoper was, maar dit was gelijk de laatste keer voor mij gezien er geen voordeel meer te halen is.
    Onzin, de Lidl kost niet duur.
  17. forum rang 8 Leefloon 10 september 2024 19:17
    Power to the pieper:"https://flevopost.nl/dronten/Power-to-the-pieper-29182747.html (gratis piepers en patat op meerdere plekken, zonder door mij vermeden Emmeloords festival van aanstaande zaterdag)

    Strikt gesproken niet helemaal gratis (maar wel de patat?), want de helft van je aardappeloogst moet kennelijk worden afgestaan aan een "goed doel". Ik weet niet of je bij deze gelegenheid machinaal mag komen oogsten, met een eigen machine, maar wat let je om dat te proberen...
1.960 Posts
Pagina: «« 1 ... 73 74 75 76 77 ... 98 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.