Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Aandeel OCI AEX:OCI.NL, NL0010558797

Laatste koers (eur) Verschil Volume
11,500   +0,060   (+0,52%) Dagrange 11,330 - 11,640 548.014   Gem. (3M) 1M

OCI 2024

2.803 Posts
Pagina: «« 1 ... 65 66 67 68 69 ... 141 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Bart Meerdink 29 augustus 2024 19:20
    quote:

    Kruimeldief schreef op 29 augustus 2024 18:31:

    Als mijn goede voorgevoel van gisteren nou ook voor de lottogetallen eens naar boven zou komen…
    Met mike65537 eens: morgen moet dat toch echt genieten worden met een mooi koersstijging?
    Op dit moment via Trade Republic (Lang&Schwarz platform) te kopen voor €29,95 (bied €29,73 - laat €29,95).
    Die koers betekent in totaal zo'n 9,6% stijging vandaag.
    Wellicht dat het morgen op Euronext ook voor zoiets te krijgen is.
  2. forum rang 6 Bart Meerdink 29 augustus 2024 19:25
    @Das Mooi: Ik weet niet wat de plannen van de familie Sawiris zijn.
    Als ze OCI blijven gebruiken om te investeren blijf ik, zeker met een deel, gewoon zitten. Ze hebben het goed gedaan.

    Hoewel de koers van OCI in 2022 boven de €40 heeft gestaan (daarna nog wel zo'n €8 dividend uitgedeeld).

    Al met al vermoed ik dat ze (na genoeg cash verzameld te hebben via de dividenden) OCI weer van de beurs gaan halen.
  3. forum rang 4 mvdp 29 augustus 2024 20:24
    quote:

    GJF1959 schreef op 29 augustus 2024 19:29:

    Ja, inderdaad raar dat de koers de laatste dagen zo sterk steeg.

    Nou, met wat er dus de 21e jl. gezegd blijkt over de voortgang van het verkoopproces met ook nog de verwachting voor eind augustus: een heel stuk minder vreemd.

    (Zie posts 11:32 e.v.)
  4. forum rang 4 Goldfinger 29 augustus 2024 21:19
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 29 augustus 2024 19:25:

    @Das Mooi: Ik weet niet wat de plannen van de familie Sawiris zijn.
    Als ze OCI blijven gebruiken om te investeren blijf ik, zeker met een deel, gewoon zitten. Ze hebben het goed gedaan.

    Hoewel de koers van OCI in 2022 boven de €40 heeft gestaan (daarna nog wel zo'n €8 dividend uitgedeeld).

    Al met al vermoed ik dat ze (na genoeg cash verzameld te hebben via de dividenden) OCI weer van de beurs gaan halen.
    OCI rondt verkoop IFCO af, de moeilijkste is verkocht, de rest voorzie ik geen problemen. Gaan we morgen de 32 euro al aantikken?
  5. forum rang 6 Bart Meerdink 29 augustus 2024 21:35
    quote:

    Goldfinger schreef op 29 augustus 2024 21:19:

    [...]
    OCI rondt verkoop IFCO af, de moeilijkste is verkocht, de rest voorzie ik geen problemen. Gaan we morgen de 32 euro al aantikken?
    Daarvoor heb je een zo nauwkeurig mogelijke schatting van de NAV (op basis van die 3 verkopen) nodig.
    Ze hebben schulden, Beaumont moet afgebouwd worden maar er blijven ook nog activiteiten over. Met name op die laatste zal nog een flinke discount overblijven.

    Weet iemand een goede eerdere inventarisatie hiervan?

    Die €32, ik schat in van niet, al zal de koers nog behoorlijk schommelen morgen.
  6. forum rang 6 Lamsrust 29 augustus 2024 22:21
    quote:

    Bart Meerdink schreef op 29 augustus 2024 21:35:

    [...]
    Daarvoor heb je een zo nauwkeurig mogelijke schatting van de NAV (op basis van die 3 verkopen) nodig.
    Ze hebben schulden, Beaumont moet afgebouwd worden maar er blijven ook nog activiteiten over. Met name op die laatste zal nog een flinke discount overblijven.

    Weet iemand een goede eerdere inventarisatie hiervan?

    Die €32, ik schat in van niet, al zal de koers nog behoorlijk schommelen morgen.
    Mijn post van 5 augustus jl. hieronder afgedrukt. Zelfs op E 30 zit er nog 20% potentieel in de koers. Ik houd mijn stukken lekker vast. Spijt dat ik er nav mijn eigen analyse niet heb bijgekocht, maar had er al 25k.

    De drie deals tezamen leiden tot een netto kas instroom van USD 8.5 mrd. De schuld bedraagt nu USD 2.2 mrd en daar komt bij nog USD 300 mln capex tot eind 2024, zodat de netto schuld eind 2024 USD 2.5 mrd bedraagt assumerende dat de FCF over H2, 2024 van de voortgezette activiteiten nihil is. De netto kaspositie na deze 3 deals is dan EUR 26 per aandeel. Resteren de methanol business en de Europese nitrogen business. Op basis van de meest recente transactie - verkoop 15% in methanol business voor USD 375 mln - wordt deze op plm. EUR 9 per aandeel gewaardeerd. Dan resteert de Europese nitrogen business met een mid cycle EBITDA van USD 100 a 125 mln, conservatief USD 500 mln, i.e. EUR 2,50 per aandeel. Totaal EUR 37.50 per aandeel. Dus nog 50% upside in de koers.
  7. forum rang 6 BultiesBrothers 29 augustus 2024 23:02
    quote:

    Lamsrust schreef op 29 augustus 2024 22:21:

    [...]

    Mijn post van 5 augustus jl. hieronder afgedrukt. Zelfs op E 30 zit er nog 20% potentieel in de koers. Ik houd mijn stukken lekker vast. Spijt dat ik er nav mijn eigen analyse niet heb bijgekocht, maar had er al 25k.

    De drie deals tezamen leiden tot een netto kas instroom van USD 8.5 mrd. De schuld bedraagt nu USD 2.2 mrd en daar komt bij nog USD 300 mln capex tot eind 2024, zodat de netto schuld eind 2024 USD 2.5 mrd bedraagt assumerende dat de FCF over H2, 2024 van de voortgezette activiteiten nihil is. De netto kaspositie na deze 3 deals is dan EUR 26 per aandeel. Resteren de methanol business en de Europese nitrogen business. Op basis van de meest recente transactie - verkoop 15% in methanol business voor USD 375 mln - wordt deze op plm. EUR 9 per aandeel gewaardeerd. Dan resteert de Europese nitrogen business met een mid cycle EBITDA van USD 100 a 125 mln, conservatief USD 500 mln, i.e. EUR 2,50 per aandeel. Totaal EUR 37.50 per aandeel. Dus nog 50% upside in de koers.
    Naar mijn mening is de winstgevendheid (FCF) van de methanol Group en EU nitrogen niet dusdanig dat Sawiris het als melkkoe kan inzetten. Daarvoor is de remainco te minimaal. Sawiris doet zich er goed aan om deze ook tegen een flinke premie te verpatsen aan een olie major die volop wil inzetten op methanol als nieuwe brandstof voor scheepvaart. En wat betreft OCI Nitrogen, geen idee wat ze daar mee moeten. Nederland/Europa en chemische industrie is nou niet 4 handen op één buik....
  8. forum rang 6 BultiesBrothers 29 augustus 2024 23:07
    Trouwens, wat betreft die uitkering van kapitaal voor zowel Fertiglobe (4.5) en IFCo (verwacht 10). Wordt daar dividend belasting op ingehouden? Want uitkering van kapitaal is normaliter vrij van dividend belasting, maar ik weet niet of het alsnog vooraf ingehouden wordt en dat ik het via de inkomstenbelasting dan weer moet terugvragen.
    Iemand enig idee?
  9. forum rang 6 Kruimeldief 29 augustus 2024 23:24
    quote:

    Ab Inkoop schreef op 29 augustus 2024 23:14:

    Je kunt als aandeelhouder kiezen of je het als dividend uitkering of kapitaal uitkering wilt ontvangen. Bij kapitaal geen belasting. Bij dividend wel. Kiezen voor kapitaal dus.
    Klopt en als je geen keuze aan OCI bekendmaakt (via je broker), dan keren ze uit als kapitaalteruggave.
  10. forum rang 6 effegenoeg 29 augustus 2024 23:27
    quote:

    Ab Inkoop schreef op 29 augustus 2024 23:14:

    Je kunt als aandeelhouder kiezen of je het als dividend uitkering of kapitaal uitkering wilt ontvangen. Bij kapitaal geen belasting. Bij dividend wel. Kiezen voor kapitaal dus.
    Ik heb bij al de uitkeringen in het recente verleden nooit een keuze kunnen maken.
    Voor mij maakt het niet zo veel uit.
    Anders wordt het als je niet kunt verrekenen.
  11. teppo 29 augustus 2024 23:52
    Niet direct over OCI, maar wel van belang voor wat er nog van OCI overblijft.

    Global trade and climate protection - Fueling the future of maritime transport | DW Documentary
    www.youtube.com/watch?v=BZbGwnZ6UME

    Eighty per cent of all goods come to us by sea. But this form of transportation’s carbon footprint is woefully bad. Ships are responsible for almost three per cent of global CO2 emissions. Shipping companies know their boats need a serious green boost.

    Without ships, there’s no global trade. New legal requirements and environmentally aware clients are putting increasing pressure on shipping companies to provide CO2-neutral transport. If these companies want to continue to play a key role, they must act. In response to this situation, a few pioneers are taking the first difficult steps. They want to switch their ships to climate-neutral fuels. It’s a bold step.

    Whereas an energy transition has long been underway in other transport sectors, up to now little attention has been paid to climate protection in international shipping. But now, the industry is under pressure. Legal requirements have either been passed or are about to be passed on both national and international levels.

    The film accompanies shipowners, engineers and researchers as they navigate an energy revolution on the water. The sector needs to be reorganized in such a way that the climate and the environment are protected - while ensuring that international maritime transport remains profitable. Can this change succeed in time?
  12. forum rang 6 MOEdig Voorwaarts 30 augustus 2024 09:05
    Koers loopt behoorlijk op, je zou bijna denken dat er iets broeit.

    Ik ben in ieder geval benieuwd wanneer wij als outside-aandeelhouders meer horen.

    Ik had zelf na de recente aankondigingen minimaal drie tientjes in mijn gedachten, de koers komt daar inmiddels al aardig dichtbij.
2.803 Posts
Pagina: «« 1 ... 65 66 67 68 69 ... 141 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.