Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,085   -0,030   (-0,59%) Dagrange 5,045 - 5,180 89.337   Gem. (3M) 187,7K

TomTom Augustus 2024

729 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 37 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 JustRevisited 8 augustus 2024 13:40
    quote:

    tatje schreef op 8 augustus 2024 13:16:

    JR kan het duidelijker brengen.

    Maar ik deel zijn mening volledig.

    Het kan hard gaan .
    UBS (koersdoel: BUY 9,60) sprak van een teleurstellend kwartaalbericht, maar zag voldoende redenen om het advies niet te wijzigen.

    Ten eerste omdat het verwacht dat de productie in de automotivesector in 2025 en daarna ondersteunend blijft met een groeiraming van 3 procent in 2025 en het jaar daarop.

    Ten tweede heeft TomTom een overheidscontract in Australië verworven, terwijl Microsoft de Orbis-kaarten voor bedrijven en consumenten breed toepast.

    Ten derde blijft de waardering voor TomTom laag met een verhouding tussen de bedrijfswaarden en de omzet van 0,7 tegen 1,5 als gemiddelde over de afgelopen tien jaar.
  2. forum rang 6 tatje 8 augustus 2024 14:05
    Harold tijdens de call Q2 2024 over Automotive

    Harold Goddijn - TomTom NV - Chief Executive Officer, Member of the Management Board
    So, we see two things, a short-term downward provision of production numbers and also some delays in new products, new vehicles, and their SOP dates. Now, a delay in SOP does not necessarily need to be a problem if you are the incumbent, butif you are winning market share, of course, then the transition from the old supplier to the new supplier will take more time. And that's hitting our top line in this case as well, with two of
    our customers introducing models later than that we had initially anticipated. So, it's a combination of those two effects.
    If I look at our position in the market and our credibility in the market, I think all the signs are on green. We're talking to more customers, a lot of customers that we have not been speaking to for some time. There are great opportunities opening up for contract wins. The engagements we have are healthy, at the right seniority level within the companies as well. So, I'm happy with the credibility we have gained, the interest in
    TomTom Orbis Maps, but also the interest in the Overture Maps Foundation and what it means for the long-term shape of the location industry

    Het bovenstaande zal ik in mijn eigen woorden vertalen.

    2 oorzaken waarom A iets minder presteert.

    1 rollen minder auto s van de band, dan verwacht
    2 uitstel van start of produktion ( SOP )

    Een SOP hoeft geen of bijna geen probleem te zijn, als het bij een bestaande klant is, maar bij een nieuwe klant gaat het allemaal iets trager, want je wint marktaandeel, 2 nieuwe klanten introduceren dus iets later die nieuwe modellen.
    Kijk je naar de markt en onze geloofwaardigheid in de markt, dan staan alle seinen op GROEN.
    We spreken met meer klanten en ook klanten, waar we lang niet mee hebben gesproken.
    Er zijn grote mogelijkheden om contracten te winnen.
    Gezonde mogelijkheden en gesprekken op senior niveau.
    Dus ik ben blij met de gewonnen geloofwaardigheid, de interesse in Orbis en overture en wat het in de toekomst betekent voor de toekomst van LT.

    Enterprise gaat iets trager omdat de tijd tussen het eerst contact en het in de omzet lopen iets langer duurt

    Maar, waarop we hoopten.

    The proofpoints zijn er en de funnel zit tjokvol :-)

    Harold heeft het dus over 2 nieuwe klanten voor A.

    Volkswagen en

    Antoine Saucier liet tijdens de laatste CMD zien dat we in A markt aandeel winnen zowel in europa als de VS

    Volkswagen en ( ik weet het niet )
  3. forum rang 6 JustRevisited 8 augustus 2024 14:20
    quote:

    tatje schreef op 8 augustus 2024 14:05:

    Harold tijdens de call Q2 2024 over Automotive

    So, I'm happy with the credibility we have gained, the interest in TomTom Orbis Maps, but also the interest in the Overture Maps Foundation and what it means for the long-term shape of the location industry

    Here's an analysis of TomTom's announcement of the long-term agreement with Microsoft:

    Strategic Significance
    - The agreement marks a significant expansion of the collaboration between TomTom and Microsoft, which has been in place since 2016. Extending the partnership until the end of the decade underscores the strategic importance of TomTom’s technology for Microsoft’s ecosystem. This long-term commitment likely provides TomTom with a stable revenue stream and a strong validation of its mapping and traffic data quality.

    Revenue and Market Reach
    - By powering services like Azure Maps, Bing, and Microsoft 365, TomTom’s technology will be embedded in products used by hundreds of millions globally. This expands TomTom's reach across a diverse array of industries, from enterprise solutions to consumer applications. The collaboration could potentially drive significant revenue growth for TomTom, particularly as these services grow and evolve with the integration of AI and other advanced technologies.

    AI and Innovation Potential
    - The partnership’s focus on infusing TomTom products with AI through collaboration with Microsoft is particularly noteworthy. Leveraging Microsoft’s AI capabilities could lead to the development of new, cutting-edge products in automotive, logistics, and mobility. This innovation potential not only enhances TomTom's product offerings but also strengthens its competitive position in a rapidly evolving market.

    Technological Advancements
    - The roll-out of TomTom’s new Orbis Maps and the integration of its traffic services across global markets represent a significant technological advancement. Orbis Maps, coupled with AI-powered enhancements, could provide more accurate and real-time mapping and traffic information, which is crucial for sectors like autonomous vehicles and smart city planning.

    Cloud Integration and Operational Efficiency
    - Reaffirming Microsoft Azure as TomTom's preferred cloud provider ensures seamless integration and scalability of TomTom’s services. This cloud-based infrastructure supports the global deployment of TomTom’s technology and facilitates easy updates and improvements, enhancing operational efficiency.

    Automotive and Mobility Opportunities
    - The focus on automotive solutions, including generative AI-powered applications and in-vehicle digital cockpits, is aligned with the growing importance of connectivity and automation in the automotive industry. TomTom's involvement in these innovations could position it as a key player in the future of connected and autonomous vehicles.

    Conclusion
    This extended collaboration with Microsoft solidifies TomTom's position as a leading provider of location technology while opening new avenues for growth and innovation. The agreement not only provides a stable and expansive platform for TomTom’s services but also leverages AI to drive product development in high-potential sectors like automotive and mobility. As the partnership progresses, TomTom is well-positioned to benefit from its deep integration with Microsoft’s vast ecosystem.
  4. forum rang 6 NewKidInTown 8 augustus 2024 14:49
    quote:

    Alrob2 schreef op 8 augustus 2024 14:43:

    Het lijkt allemaal zo positief wat hierboven gepubliceerd is.
    Maar waarom ziet de beurs, de markt, dat toch anders?
    De beleggers hebben blijkbaar een heel andere opvatting over de toekomst van TomTom gelet op de huidige koers.
    Verliefdheid is een gevaarlijke emotie op de beurs. Als je al jarenlang teleurstellingen te verwerken krijgt, zet je er toch een keertje een punt achter ?
    Toch ?
  5. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 8 augustus 2024 14:51
    quote:

    Alrob2 schreef op 8 augustus 2024 14:43:

    Het lijkt allemaal zo positief wat hierboven gepubliceerd is.
    Maar waarom ziet de beurs, de markt, dat toch anders?
    De beleggers hebben blijkbaar een heel andere opvatting over de toekomst van TomTom gelet op de huidige koers.
    Oorzaak shorters wel of niet in opdracht van HG himself!!
    Doel: mogelijke dirty anders zou ik het niet weten! TomTom is een gezond en goed bedrijf met een voorsprong in de markt ( AI) en grote klanten dus hoge potentie voor de toekomst.

    Dus zodra HG eindelijk de ware waarde laat zien ipv onverklaarbare outlook intrekking bij de laatste cijfers en eens positief gaat communiceren dan kan het hard omhoog gaan.

    Maar de enige die dit kan realiseren is bankier HG himself!!
  6. forum rang 6 Alrob2 8 augustus 2024 14:54
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 8 augustus 2024 14:51:

    [...]

    Oorzaak shorters wel of niet in opdracht van HG himself!!
    Doel: mogelijke dirty anders zou ik het niet weten! TomTom is een gezond en goed bedrijf met een voorsprong in de markt ( AI) en grote klanten dus hoge potentie voor de toekomst.

    Dus zodra HG eindelijk de ware waarde laat zien ipv onverklaarbare outlook intrekking bij de laatste cijfers en eens positief gaat communiceren dan kan het hard omhoog gaan.

    Maar de enige die dit kan resliseren is bankier HG himself!!
    Thanks voor je antwoord.
    De slechte koers zou dus enkel te wijten zijn aan HG en niet aan TomTom. Apart dat de beleggers niet door hebben. Wat een sukkels toch!
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 8 augustus 2024 14:56
    quote:

    JustRevisited schreef op 8 augustus 2024 13:40:

    [...]

    UBS (koersdoel: BUY 9,60) sprak van een teleurstellend kwartaalbericht, maar zag voldoende redenen om het advies niet te wijzigen.

    Ten eerste omdat het verwacht dat de productie in de automotivesector in 2025 en daarna ondersteunend blijft met een groeiraming van 3 procent in 2025 en het jaar daarop.

    Ten tweede heeft TomTom een overheidscontract in Australië verworven, terwijl Microsoft de Orbis-kaarten voor bedrijven en consumenten breed toepast.

    Ten derde blijft de waardering voor TomTom laag met een verhouding tussen de bedrijfswaarden en de omzet van 0,7 tegen 1,5 als gemiddelde over de afgelopen tien jaar.

    Daar is tegenin te brengen dat ING aan het begin van de ‘transitiejaren’ op 11-jan-18 nog een koersdoel van € 15.50 optekende door Marc Zwartsenburg.

    Dat koersdoel werd fors aangepast door Marc Hesselink op 2-nov-18 naar € 9,50. Inmiddels is het koersdoel door de veelvuldig -aan de weg timmerende- Marc Hesselink verlaagt naar € 5,00 op 16-jul-24

    Wat je hierboven schrijft is Marc Hesselink als trouwe - en vragende analist uiteraard ook bekend. Maar deze Marc ziet het toekomstperspectief voor TomTom duidelijk anders dan Francois-Xavier Bouvignies die op 11-jan-18 met een koersdoel van € 11,00 niet veel hoger dan de huidige € 9,60 optekende.

    Wat enigszins vreemd is gezien bovenstaande positieve duiding voor de nabije toekomst. Ik verwacht dan eerder een hoger koersdoel.
  8. forum rang 6 NewKidInTown 8 augustus 2024 15:18
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 7 augustus 2024 15:22:

    Zo mooi zijn als een club als Reddit massaal op het aandeel TomTom duikt en de shorters over elkaar heen vallen en we door diversen short squeezes in korte tijd over de €25,- vliegen!!
    Dat zou heel mooi zijn, dan ga ik stoppen met werken. En de hele dag een beetje de beurs volgen, op zoek naar goede betrouwbare bedrijven en aandelen, die GROEIEN en waarvan de aandelen redelijk "te lezen" zijn.

    En gewoon simpel de k/w bepalen en dat afzetten tegen het groeipercentage:
    Price-earnings to growth ratio (PEG)

    De PEG-ratio zet de K/W-verhouding af tegen de procentuele toename van de jaarlijkse winst per aandeel. Als een bedrijf een behoorlijke winst laat zien en een lage PEG-ratio heeft, kan dat erop wijzen dat het aandeel ondergewaardeerd is.

    PEG is echter voor bedrijven als TT niet mogelijk en wel hierom:
    1 - TT maakt geen winst, dus een K/W valt niet te bepalen.
    2 - TT maakt geen groei door.

    Dus zonder een gezonde lage PEG-ratio loop je een dikke kans om hoog te scoren met een PECH-Ratio !
  9. forum rang 6 JustRevisited 8 augustus 2024 15:27
    quote:

    NewKidInTown schreef op 8 augustus 2024 15:18:

    [...]
    Dat zou heel mooi zijn, dan ga ik stoppen met werken. En de hele dag een beetje de beurs volgen, op zoek naar goede betrouwbare bedrijven en aandelen, die GROEIEN en waarvan de aandelen redelijk "te lezen" zijn.

    En gewoon simpel de k/w bepalen en dat afzetten tegen het groeipercentage:
    Price-earnings to growth ratio (PEG)

    De PEG-ratio zet de K/W-verhouding af tegen de procentuele toename van de jaarlijkse winst per aandeel. Als een bedrijf een behoorlijke winst laat zien en een lage PEG-ratio heeft, kan dat erop wijzen dat het aandeel ondergewaardeerd is.

    PEG is echter voor bedrijven als TT niet mogelijk en wel hierom:
    1 - TT maakt geen winst, dus een K/W valt niet te bepalen.
    2 - TT maakt geen groei door.

    Dus zonder een gezonde lage PEG-ratio loop je een dikke kans om hoog te scoren met een PECH-Ratio !
    Er zijn wel meer variabelen. TomTom heeft 600 miljoen marktwaarde en 250 miljoen cash op de bank. De koers staat dus ruim onder de 1x jaaromzet.

    Daarnaast was in de eerste twee kwartalen van dit jaar de cashflow -5%. Op jaarbasis komt deze echter op max +5% uit. Dus een (flink) positieve cashflow de komende twee kwartalen. Daar staat de koers dan ook mee in schril contrast.
  10. forum rang 6 pwijsneus 8 augustus 2024 15:36
    quote:

    JustRevisited schreef op 8 augustus 2024 15:27:

    [...]

    Er zijn wel meer variabelen. TomTom heeft 600 miljoen marktwaarde en 250 miljoen cash op de bank. De koers staat dus ruim onder de 1x jaaromzet.

    Daarnaast was in de eerste twee kwartalen van dit jaar de cashflow -5%. Op jaarbasis komt deze echter op max +5% uit. Dus een (flink) positieve cashflow de komende twee kwartalen. Daar staat de koers dan ook mee in schril contrast.
    TomTom mist nog wel eens haar verwachtingen. Nu is de outlook zelfs ingetrokken tot 2025, weten we helemaal niet waar we aan toe zijn. Je gaat er dus vanuit dat TomTom haar verwachtingen haalt in Q3, maar waar baseer je dat op?

    Wellicht is er recessievrees, is de start of production van de verschillende modellen wederom iets vertraagd, zitten ze toch nog wat langer in limbo....

    Dat zou die dip kunnen worden waar je op zat te wachten.
  11. forum rang 6 pwijsneus 8 augustus 2024 15:41
    quote:

    Alrob2 schreef op 8 augustus 2024 12:35:

    Laat een private equity ons redden.
    Sommigen zullen op hun kans loeren.
    Pietje particulier verkoopt niet meer, omdat hij/zij niets meer heeft of het vertikt te verkopen op een koers beneden de 4.70.
    Dus degene die verkoopt, is een professional, en die heeft er een doel mee, of op lager nivo terugkopen in de hoop andere professionals tot verkoop te verleiden, of simpelweg de weg voorbereiden voor een bod van een private equity.
    De private equity richt zich dit jaar vooral op ondernemingen met een kapitaal als TomTom.
    De markt is slecht en daar kan de private equity handig van gebruik maken. Toeslaan in slechte tijden, reorganiseren, en verkopen in goede tijden.
    Ik snap je gedachtegang, echter fungeren de founders hier zelf als private equity. Er is namelijk geen enkele partij die langs de founders kan, daar ze zelf al 49,2% in bezit hebben. Dat maakt dat het onmogelijk voor een externe partij om een move te maken zonder de zegen van de founders, die 49,2% belang in handen van de founders zit namelijk vast.

    Maar het is geen acting in concert. Zit toch geraffineerd in elkaar nietwaar! Echt slim gespeeld van die gasten.

    Nu nog Q3 cijfers missen en ze krijgen er bijna geld bij uit wanneer ze het oprapen.
  12. forum rang 6 NewKidInTown 8 augustus 2024 15:43
    quote:

    JustRevisited schreef op 8 augustus 2024 15:27:

    Er zijn wel meer variabelen. TomTom heeft 600 miljoen marktwaarde en 250 miljoen cash op de bank. De koers staat dus ruim onder de 1x jaaromzet.

    Daarnaast was in de eerste twee kwartalen van dit jaar de cashflow -5%. Op jaarbasis komt deze echter op max +5% uit. Dus een (flink) positieve cashflow de komende twee kwartalen. Daar staat de koers dan ook mee in schril contrast.
    Klopt, dat is ook een veel gehanteerde benadering. MAAR is slechts gebaseerd op uitlatingen van HG en management. Die teksten van hun worden niet altijd waar gemaakt. Helaas, ik zou het ook graag anders zien.
  13. forum rang 6 Alrob2 8 augustus 2024 16:31
    quote:

    pwijsneus schreef op 8 augustus 2024 15:41:

    [...]

    Ik snap je gedachtegang, echter fungeren de founders hier zelf als private equity. Er is namelijk geen enkele partij die langs de founders kan, daar ze zelf al 49,2% in bezit hebben. Dat maakt dat het onmogelijk voor een externe partij om een move te maken zonder de zegen van de founders, die 49,2% belang in handen van de founders zit namelijk vast.

    Maar het is geen acting in concert. Zit toch geraffineerd in elkaar nietwaar! Echt slim gespeeld van die gasten.

    Nu nog Q3 cijfers missen en ze krijgen er bijna geld bij uit wanneer ze het oprapen.
    Maar juist dat aandelenbezit van de founders geeft een private equity de kans om met een beperkt aantal, eensgezinde, grootaandeelhouders zaken te doen. En de rest van de aandeelhouders heeft het nakijken.
  14. forum rang 7 Wereldbelegger 8 augustus 2024 16:32
    quote:

    pwijsneus schreef op 8 augustus 2024 15:36:

    [...]

    TomTom mist nog wel eens haar verwachtingen. Nu is de outlook zelfs ingetrokken tot 2025, weten we helemaal niet waar we aan toe zijn. Je gaat er dus vanuit dat TomTom haar verwachtingen haalt in Q3, maar waar baseer je dat op?

    Wellicht is er recessievrees, is de start of production van de verschillende modellen wederom iets vertraagd, zitten ze toch nog wat langer in limbo....

    Dat zou die dip kunnen worden waar je op zat te wachten.
    Inderdaad.
    Er van uitgaan dat TomTom haar verwachtingen (toch) haalt in Q3 terwijl de outlook voor de langere termijn is ingetrokken lijkt mij onverstandig.

    Ik laat me graag op 11 oktober verrassen maar tot op heden lees ik nog geen positief gestemd nieuws over toenemende productiviteit bij de autobouwers.
  15. forum rang 6 pwijsneus 8 augustus 2024 16:44
    quote:

    Alrob2 schreef op 8 augustus 2024 16:31:

    [...]
    Maar juist dat aandelenbezit van de founders geeft een private equity de kans om met een beperkt aantal, eensgezinde, grootaandeelhouders zaken te doen. En de rest van de aandeelhouders heeft het nakijken.
    Nogmaals, kan je gedachtegang volgen, en het zou zeker 1 van de mogelijkheden kunnen behoren. Dat dus de founder samen met PE een blok vormen. Zou kunnen.

    Weet echter dat de founders zelf kapitaal genoeg hebben momenteel om zelf de free float uit te kopen. Ook zijn de founders zelf een PE;

    Rinkelberg Capital Ltd. is the investment office of the founders of TomTom. The families' tech roots and entrepreneurial spirit have helped set a course for a variety of Rinkelberg's investment activities.
    www.rinkelberg.com/about

    Ze zouden dus niet per sé een extra partner nodig hebben.

    Ter info, maar er leiden meerdere wegen naar Rome natuurlijk.
  16. forum rang 6 Alrob2 8 augustus 2024 16:56
    quote:

    pwijsneus schreef op 8 augustus 2024 16:44:

    [...]

    Nogmaals, kan je gedachtegang volgen, en het zou zeker 1 van de mogelijkheden kunnen behoren. Dat dus de founder samen met PE een blok vormen. Zou kunnen.

    Weet echter dat de founders zelf kapitaal genoeg hebben momenteel om zelf de free float uit te kopen. Ook zijn de founders zelf een PE;

    Rinkelberg Capital Ltd. is the investment office of the founders of TomTom. The families' tech roots and entrepreneurial spirit have helped set a course for a variety of Rinkelberg's investment activities.
    www.rinkelberg.com/about

    Ze zouden dus niet per sé een extra partner nodig hebben.

    Ter info, maar er leiden meerdere wegen naar Rome natuurlijk.
    Interessante informatie. Bedankt.
  17. forum rang 6 JustRevisited 8 augustus 2024 17:02
    quote:

    pwijsneus schreef op 8 augustus 2024 16:44:

    [...]

    Weet echter dat de founders zelf kapitaal genoeg hebben momenteel om zelf de free float uit te kopen. Ook zijn de founders zelf een PE;

    Rinkelberg Capital Ltd. is the investment office of the founders of TomTom. The families' tech roots and entrepreneurial spirit have helped set a course for a variety of Rinkelberg's investment activities.
    www.rinkelberg.com/about

    Dit kapitaal is al belegd:
    www.rinkelberg.com/portfolio

    Dan zouden ze die 23 belangen moeten verkopen en het belang in van Oort en in Spotify is in elk geval groot. Daar stap je niet zomaar uit.
729 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 37 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.