Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,245   -0,035   (-0,66%) Dagrange 5,200 - 5,340 124.392   Gem. (3M) 181,3K

TomTom juli 2024

788 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 40 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Op en Neer 19 juli 2024 07:53
    quote:

    pwijsneus schreef op 18 juli 2024 17:22:

    [...]

    Zoals velen hier denk ik inmiddels wel weten hang ik het exit scenario aan. Je ziet dat in 2019 de founders onderdeel Telematics verkocht hebben en daarbij ~EUR 330 miljoen euro aan zichzelf hebben uitgekeerd. Ook wil je de "appetite" uit het aandeel halen, zie koersverloop van de afgelopen 10 jaar. Inmiddels is elke serieuze investeerder wel afgehaakt, op een handje vol losers na inclusief mijzelf. Het aandeel is compleet murw geslagen, en dat komt goed uit voor een exit. Bovendien hebben de founders een informatievoorsprong, ze hebben namelijk 2 petten op. Ze zijn grootaandeelhouder met belang >50%, tevens leveren ze de CEO die op de hoogte is van eventuele inbound calls. Ook kunnen ze doordat ze 2 petten op hebben sturen door bijvoorbeeld via het missen van prognoses een sentiment rond een aandeel te creeren, en hebben ze invloed op het vertrouwen waarvan inmiddels weinig meer overig. Krijg echter wel de indruk dat dat nog niet helemaal is doorgedrongen in Amsterdam, en dat dat wellicht ook nooit meer gaat gebeuren.

    Onlangs is er via de 2de lijn een inkoopprogramma geweest voor schrap, hetgeen de free float reduceerd tot onder de 50%. Dit kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Met de verkregen cash van telematics sale inclusief aanwezige cashpile in TomTom moet het lukken de free float uit te kopen. Dat lukt al op dit koersniveau, maar hoe lager hoe beter natuurlijk.

    Alles volgens plan tot dus ver. Exit in slow motion. Disclaimer, het is maar een scenario, maar alles wijst erop. Proof me wrong.

    (plaatje)
    De founders denken goed aan zichzelf. Dat is toch wel duidelijk.
  2. forum rang 4 zeurpietje 19 juli 2024 08:02
    quote:

    nr36 schreef op 18 juli 2024 22:55:

    Analisten en beleggers hadden al rekening gehouden met een verminderde gang van zaken, want de koers was al flink gedaald de afgelopen maanden. De forse daling van dit moment verbaast ons dan ook zeer. Wij houden de aandelen vast.

    Geert
    Stel je had geen positie in dit aandeel, zou je het dan met de kennis van nu ook kopen?
  3. forum rang 5 limomilo 19 juli 2024 08:10
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 19 juli 2024 07:42:

    Founder - Harold Goddijn 15,540,868 11.7%
    Founder - Corinne Vigreux 15,001,371 11.3%
    Founder - Peter-Frans Pauwels 14,702,530 11.1%
    Founder - Pieter Geelen 14,140,030 10.7%
    Founders totaal 59,384,799 44.8%

    Shorters totaal 7,293,404 5.51%

    Fouders en Shorters samen: 50.31%
    De Shorters hebben geen aandelen, dus kan je ze niet meetellen in dit verhaal. Integendeel zij moeten nog 7.293.404 aandelen terugkopen!
  4. forum rang 6 ketchup 19 juli 2024 08:11
    quote:

    Stephan010 schreef op 18 juli 2024 22:55:

    En shortsell.nl staat TT al op Top5 met 5.5%.
    Denk dat richting de 10% stijgt.
    ik denk dat op deze laatste mega-afstraffing de short spelers zeker wat van hun winstposities zijn gaan dekken ( kopen) en dat sommige long houders hun positie hebben gereduceerd/verkocht - het aanbod was groots en kopen was heel makkelijk de voorbije dagen

    je moet niet vergeten door de constructie opgezet door TT kon het inkoopprogramma voorzien worden, niet de shorts .. die konden niet kopen uit het aanbod en HG heeft dat zo bedacht omdat ze wisten dat er iemand of meerdere met een aanmerkelijk belang wilde verkopen en dat aanbod was niet beschikbaar voor derden - het ging naar het inkoopprogramma en zo hielp hij de verkopers met hun verkooporders en voorzag ook het inkoopprogramma zonder concurrentie

    short spelers zijn professionals die dekken in door verschillende accounts te gebruiken van 3rd partijen , het is pas als de posities tegen elkaar weggezet worden dat je de afbouw ziet .. maar ze zijn niet achterlijk op all time low voor beurswaarde en met grote papieren winsten , verzilveren ze zeker deels van de positie

    het blijft daarbij ook handel, dus er zullen ook best wat nieuwe posities aan de shortzijde opgebouwd zijn .. maar net voor net is er afbouw geweest op deze all time low voor beurswaarde
  5. forum rang 6 pwijsneus 19 juli 2024 08:29
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 19 juli 2024 07:42:

    Founder - Harold Goddijn 15,540,868 11.7%
    Founder - Corinne Vigreux 15,001,371 11.3%
    Founder - Peter-Frans Pauwels 14,702,530 11.1%
    Founder - Pieter Geelen 14,140,030 10.7%
    Founders totaal 59,384,799 44.8%

    Shorters totaal 7,293,404 5.51%

    Fouders en Shorters samen: 50.31%
    Je vergeet de treasury shares die ook vastzitten bij TT.

    Dat zijn er 9,606,913, of 7,3%
    Founders bezitten dus 52,1%
    Free Float inclusief Teslin, JdM etc is 47,9%
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 19 juli 2024 08:39
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 19 juli 2024 07:42:
    Founder - Harold Goddijn 15,540,868 11.7%
    Founder - Corinne Vigreux 15,001,371 11.3%
    Founder - Peter-Frans Pauwels 14,702,530 11.1%
    Founder - Pieter Geelen 14,140,030 10.7%
    Founders totaal 59,384,799 44.8%

    Shorters totaal 7,293,404 5.51%

    Fouders en Shorters samen: 50.31%

    quote:

    limomilo schreef op 19 juli 2024 08:10:

    [...]
    De Shorters hebben geen aandelen, dus kan je ze niet meetellen in dit verhaal. Integendeel zij moeten nog 7.293.404 aandelen terugkopen!
    Je kan zeggen dat je (theoretisch) gelijk hebt, maar Shorters dekken doorgaans hun posities af dus kan je (ook theoretisch) wel zeggen dat op dit moment 50,31% van de aandelen in handen is van bovenstaande partijen.

    Tel daarbij op de aandelen bij de innercircle; Teslin en JvM beide 5,18% en de Treasury Shares 7.3%
    Ideaal uitgangspunt voor een (dirty) exit.
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 19 juli 2024 12:21
    New car registrations: +4.3% in June 2024; battery electric 14.4% market share

    In June 2024, EU car registrations increased by 4.3%, driven by gains in three out of the region’s four major markets: Italy (+15.1%), Germany (+6.1%), and Spain (+2.2%). In contrast, France saw a decline of 4.8% last month.

    In the first half of 2024, new car registrations increased by 4.5%, reaching nearly 5.7 million units. However, registration volumes remain relatively low (-18%) compared to pre-pandemic levels. The bloc’s largest markets all showed positive but modest performance, with Spain (+5.9%), Germany (+5.4%), Italy (+5.4%), and France (+2.8%) all recording growth.

    www.acea.auto/pc-registrations/new-ca...
  8. Regenboog33 19 juli 2024 12:47
    quote:

    hvasd2 schreef op 19 juli 2024 10:31:

    Wanneer het zo leest valt het allemaal wel mee…
    Bron Simplywall
    Denk ook dat het wel meevalt maar bestuur zorgt ervoor dat, door de bodem onder de outlook 2025 te halen, dat er volop naar beneden gedrukt kan worden. Hier hebben ze zelf ook baat bij als ze de zaak willen overnemen.

    Na de cijfers in april waarna het alleen down is gegaan is dat nu ook met de cijfers van Q2 gebeurd van afgelopen maandag, nog steeds geen herstel, al 5 dagen op rij negatief. Net als het weer een klein beetje groen wordt zoals vandaag, wordt het direct de kop ingedrukt. Het is om hopeloos van te worden, je hoopt dat er iemand aan het roer staat die er alles aan zal doen om de koers omhoog te krijgen maar helaas, je krijgt HG.
  9. Charcuterie fanaat 19 juli 2024 13:30
    De dag is nog niet om, eergisteren ook op day high gesloten. Ik merk 2 zaken op die ik graag zie gebeuren:
    1/ Het volume dat op dagbasis verhandeld wordt is terug afgenomen, grote volatiliteit is hiermee ook achter de rug
    2/ De koers lijkt rond de EUR 4.9 te stabiliseren, wat een (nieuwe) bodem lijkt te vormen. Van hier kan potentieel terug omhoog gegaan worden...
  10. forum rang 4 vreemdvermogen 19 juli 2024 17:13
    Staat TT er nu zo belabberd voor dat je voor een habbekrats deze 'wereldspeler' kan overnemen. Zeg €8 p/a = +/-1Miljard minus 250M cash blijft over een waarde van 750M . Overname TA 2,8 Miljard + ( geschat)2 Miljard R&D zou eigenlijk een koerswaarde moeten hebben van een dikke €35. Tja dat steekt een beetje schril af bij €4,90 nu. Dat is wel een flinke bonus waard om dat voor elkaar te krijgen.
  11. forum rang 4 marathon 11 19 juli 2024 17:24
    quote:

    vreemdvermogen schreef op 19 juli 2024 17:13:

    Staat TT er nu zo belabberd voor dat je voor een habbekrats deze 'wereldspeler' kan overnemen. Zeg €8 p/a = +/-1Miljard minus 250M cash blijft over een waarde van 750M . Overname TA 2,8 Miljard + ( geschat)2 Miljard R&D zou eigenlijk een koerswaarde moeten hebben van een dikke €35. Tja dat steekt een beetje schril af bij €4,90 nu. Dat is wel een flinke bonus waard om dat voor elkaar te krijgen.
    Verwacht niet dat €8 veel interesse gaat opleveren maar we gaan het zien.
  12. forum rang 6 pwijsneus 19 juli 2024 17:50
    Deze week zet het aandeel TomTom zo’n beetje een all time low neer. Dat terwijl de wereldwijde indexen vanaf November 2023 all time high (ATH) na ATH neerzet, record na record. Het kan zomaar dat het sentiment in de 2e helft van dit jaar wat gaat afkoelen.

    Ook zien we veel nieuwe shortpartijen, en inmiddels is de shortpositie in TomTom wel bijna op een ATH. Je moet het ze nageven: het geven van kansen om op all time lows te kunnen bijkomen worden in optima forma benut. Door mij in ieder geval wel. Echter het intrekken van de outlook voor ’25 is een perfecte methode om alle appitite uit het aandeel te beuken.

    Jaren worden hier door Justrevisted, tatje en nog wat medeposters hele lappen tekst gekopierd uit de CMD2022 en transcrips van kwartaalverslagen en geciteerd als ultieme waarheid. Dat vaak aangevuld met vergezichten en bespiegelingen van het verleden dat het TomTom ook allemaal niet mee is gevalen. Het zal wel wezen. Jarenlang roep je 600mln LBS en 10% FCF, en om 5 voor 12 heb je opeens geen idee meer hoe volgend kwartaal eruit ziet. Het kan verkeren. Het valt ook niet mee, zo’n beursgenoteerde onderneming runnen. Dat gezever elk kwartaal met cijfers, en analisten te woord staan. Pfff. Kunt er maar beter vanaf wezen, toch?

    Afgelopen jaren hebben we meermaals gezien dat TomTom moeite heeft om ook maar één kwartaal vooruit te kijken. Dat veroorzaakt bijstellingen in de verwachtingen, vervolgens uitgelegd door een dynamisch duo(Harold en Taco) in de conference call omgeven door een overload aan uuuhs en aaaaahs. Je hoort aan de analisten die inbellen overduidelijk dat de enige reden dat ze er zitten, is dat ze ook maar zijn gestuurd….geen enkele moeite om ook maar enige fantasie in dit hok te krijgen ;)

    Dit zijn dan ook professionals. Wel professionals die zo nu en dan een target missen. En het soms ook gewoon even niet weten.

    In het plaatje zie je de weekgrafiek van TomTom. De groene dikke kabel op 7,15 is het 200-week gemiddelde. De rode dunne draad is het 55-weeks gemiddelde, op 6.39. En de blauwe dunne lijn is het 21-daags gemiddelde, op 5,88.

    Afgelopen dagen lijkt het wel wat te bodemen, zo rond 4,85. Echter tot de Q3 cijferpresentatie zal het dobberen blijven op het sentiment, en gezien de beurzen vanaf november ’23 vrijwel onverminderd zijn gestegen, kan het best even afkoelen. Wat dit betekend voor TomTom? Je ziet in de grafiek dat het aandeel TomTom zich helemaal niets aantrekt van algemeen beurssentiment. Het daalt onverminderd, om op een ATL uit te komen.

    Kunst is om de gemiddelde aankoop bereikbaar te houden, aangezien iedereen hier die niet deze week heeft aangekocht onder water staat met zijn/haar investering in TomTom.

    Komende 3 maanden gebruik ik dus om de GAK op de juiste manier voor te sorteren. Komende maand kijk ik aan, aankopen enkel op nieuwe ATL’s, gestaffeld.

    Er was wel een pluspuntje. Op 21 december 2021 werd medegedeeld dat Cariad (The Volkswagen Group met 9,3 voertuigen per jaar) samen met onder andere TomTom VW’s “Next-Gen-Navigation”zou ontwikkelen. De eerste voertuigen zouden eind ’23 van de band rollen. Dat is uiteindelijk een half jaar later geworden, maar van uitstel is dit keer geen afstel gekomen:

    In Automotive, we saw the Volkswagen Group launch the first car models with our navigation software on board. Starting with premium EVs, the software is tightly integrated into Volkswagen Group's vehicle platforms, providing seamless operation across infotainment and the most advanced driver assistance systems.

    Het is een understatement dat de Volkswagen Group een belangrijke klant is binnen automotive. Is het teveel gevraagd om de markt en TomTom’s aandeelhouders hier middels een fatsoenlijk persbericht in te lichten hoe “Next-Gen-Navigation” die ze hebben ontwikkeld afgelopen jaar er precies uit is komen te zien???

    (plaatje)
  13. forum rang 6 Alrob2 19 juli 2024 18:30
    Mooi geschreven wijsneus, maar ja ik heb enkel een vaag beeld van deze onderneming, interesseert me verder ook niet. Dus al die feiten over het wel en wee van deze onderneming gaan aan mij voorbij, zal wel.
    Ik kijk simpelweg naar de huidige koers en de ta. Zie een atlow, een overdreven afstraffing van de cijfers, founders die aandelen bezitten en vasthouden. Een hoop kritiek op het bestuur
    Dus gewoon de gok genomen om in dit aandeel te beleggen. Gebaseerd op de regel, als het bloed door de straten vloeit, instappen en bijkopen.
    Fijn beursloos weekend allen die net als ik long zitten. Sterkte!
  14. forum rang 6 pwijsneus 19 juli 2024 18:33
    quote:

    Alrob2 schreef op 19 juli 2024 18:30:

    Mooi geschreven wijsneus, maar ja ik heb enkel een vaag beeld van deze onderneming, interesseert me verder ook niet. Dus al die feiten over het wel en wee van deze onderneming gaan aan mij voorbij, zal wel.
    Ik kijk simpelweg naar de huidige koers en de ta. Zie een atlow, een overdreven afstraffing van de cijfers, founders die aandelen bezitten en vasthouden. Een hoop kritiek op het bestuur
    Dus gewoon de gok genomen om in dit aandeel te beleggen. Gebaseerd op de regel, als het bloed door de straten vloeit, instappen en bijkopen.
    Fijn beursloos weekend allen die net als ik long zitten. Sterkte!
    Doe je goed, ik zit er al een tijdje in. Deel vast, deel traden. Het is met hangen en wurgen gelukt om de GAK binnen de perken te houden, maar TomTom stelt in tegenvallen nooit teleur. Je hebt gelezen welk scenario mijn voorkeur heeft, en daar anticipeert ik op. Kunnen allemaal de boom in, ik zal rendement maken op dit hok ;)

    Fijn weekend allemaal, proost. Te mooi weer om binnen te blijven hangen.

    GLMF's
788 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 40 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.