Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,100   -0,085   (-1,64%) Dagrange 5,095 - 5,200 46.907   Gem. (3M) 178,9K

TomTom juli 2024

788 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 40 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 15 juli 2024 09:03
    quote:

    Charcuterie fanaat schreef op 15 juli 2024 08:58:

    [...]

    Dat begrijp ik, onzekerheid, daar houd niemand van.
    Die verlaging van de outlook is uiteindelijk gecommuniceerd als dat ze eerder naar de lage kant van de door Tom Tom vooraf aangegeven range zullen zitten. Dit is precies waarom bedrijven een range of bandbreedte opgeven, om dergelijke onvoorziene schokken of markt evoluties te kunnen incalculeren. Ondanks ze de outlook naar beneden hebben bijgesteld zit deze volgens hun woorden nog steeds BINNEN de range die ze eerder hadden als doel gezet.

    Het is allemaal maar hoe je de dingen leest :)

    De toekomst zal het uitwijzen.
    Als je goed leest zie je dat het over de intrekking van de 2025 outlook gaat.
  2. forum rang 6 JustRevisited 15 juli 2024 09:06
    quote:

    Charcuterie fanaat schreef op 15 juli 2024 08:58:

    [...]

    Dat begrijp ik, onzekerheid, daar houd niemand van.
    Die verlaging van de outlook is uiteindelijk gecommuniceerd als dat ze eerder naar de lage kant van de door Tom Tom vooraf aangegeven range zullen zitten. Dit is precies waarom bedrijven een range of bandbreedte opgeven, om dergelijke onvoorziene schokken of markt evoluties te kunnen incalculeren. Ondanks ze de outlook naar beneden hebben bijgesteld zit deze volgens hun woorden nog steeds BINNEN de range die ze eerder hadden als doel gezet.

    Het is allemaal maar hoe je de dingen leest :)

    De toekomst zal het uitwijzen.
    De omzetverwachting voor dit jaar is binnen de range gebleven en de FCF verwachting verlaagd. De outlook voor volgend jaar is echter geheel ingetrokken.
  3. forum rang 4 nr36 15 juli 2024 09:07
    [quote alias=JustRevisited id=15367253 date=202407150854]
    [...]

    Is heel mooi nieuws van Microsoft, maar dat valt natuurlijk helemaal weg bij het verlagen van de outlook en het intrekken van de langetermijn outlook. Die laatste - een langetermijn outlook - kan een vangnet zijn als de korte termijn resultaten tegenvallen. Dat vangnet is nu ook weggetrokken, de markt weet niet waar ze aan toe is en daar houdt de markt niet van.

    +++++

    Uitbreiding samenwerking Microsoft is een prima vangnet en mi voorbode van uiteindelijke overname door Microsoft.
  4. Koos99 15 juli 2024 09:15
    Aan het VW bericht had natuurlijk ook een apart persbericht gewijd kunnen worden, het is natuurlijk erg goed nieuws dat de eerste VW’s met Tomtom van de band rollen.
    Microsoft & VW zijn goed nieuws. Ook mooi dat Enterprise in Q2 alweer groeit, terwijl de verwachting was dat deze pas per Q3/Q4 zou groeien.
    Ik denk dat al het slechte nieuws nu wel bekend is.

    Het blijft natuurlijk een slechte zaak dat Tomtom keer op keer zijn lange termijn doelen niet haalt, hopelijk vinden we de weg omhoog weer
  5. forum rang 6 tatje 15 juli 2024 09:22
    quote:

    nr36 schreef op 15 juli 2024 09:07:

    [quote alias=JustRevisited id=15367253 date=202407150854]
    [...]

    Is heel mooi nieuws van Microsoft, maar dat valt natuurlijk helemaal weg bij het verlagen van de outlook en het intrekken van de langetermijn outlook. Die laatste - een langetermijn outlook - kan een vangnet zijn als de korte termijn resultaten tegenvallen. Dat vangnet is nu ook weggetrokken, de markt weet niet waar ze aan toe is en daar houdt de markt niet van.

    +++++

    Uitbreiding samenwerking Microsoft is een prima vangnet en mi voorbode van uiteindelijke overname door Microsoft.
    in ieder geval tm 2030

    TomTom’s maps and traffic will power Microsoft Azure Maps, Bing, Microsoft Power BI, and Microsoft 365 until the end of this decade.
  6. forum rang 6 tatje 15 juli 2024 09:30
    GROSS MARGIN
    The gross margin for the quarter was 80%, which is 3 percentage points lower than the gross margin reported for
    the same quarter last year (Q2 '23: 83%). This decrease was driven by the release of NRE costs at the start of
    production of some customers' programs, which more than offset the positive effect from a relatively larger
    proportion of high-margin Location Technology revenue in our revenue mix.

    Dus met de gekapitaliseerde kosten hebben ze dit kwartaal de marge van 83 naar 80% kunnen brengen.

    We hebben dit kwartaal de jokker ingezet :-)
  7. DWVS 15 juli 2024 09:31
    quote:

    slei schreef op 15 juli 2024 09:25:

    Idd @koos99, " ... een slechte zaak dat Tomtom keer op keer zijn lange termijn doelen niet haalt..."

    Tegelijk bijzonder hoe TT al jaren kwakkelt en niet los (omhoog) wil komen.
    Dat heeft mijn inziens te maken met de mensen die TomTom runnen. Wat ze missen is een goede marketingstrateeg die de boel kan verkopen. Neem bijvoorbeeld de uitspraak: Bijna elke s@x...... Is het dan bijna elke dag wel of bijna elke dag niet? Een goede marketingstrateeg kan voor TT koers wonderen verrichten.
  8. forum rang 5 xof 15 juli 2024 09:37
    Wat mij betreft, volgens verwachting. HG weer met mooie woorden, maar nog niet zichtbaar. Het exitplan loop nog steeds, vriendjes kopen nu weer uit de freefloat en bij een nieuw inkoopprogramma, via een buitenbeurs inkoop, naar de TT balans.

    De 258mln krimpende kas is nog steeds genoeg om eerdaags een hervatting inkoop aan te kondigen, maar eerst nog goedkoop veiligstellen.

    De cijfers verbazen me niet en Marc Hesseling van ING had natuurlijk allang een keertje met IR gebeld, de uitdagende markt legt druk op automotive volumes.

    Ik ben verast dat men nu VW noemt, ik kan me geen echt duidelijk persbericht herinneren, maar dat heb ik wss gemist want mocht dit de eerste VW indicatie zijn, dan zijn ze enorm in gebreken gebleven en is dit een zoethoudertje, idem als de MSFT vermelding. Zonder indicatie van financiele impact, is dit heel gevaarlijk.

    Nee, voor mij tegenvallend. Ze krijgen de tent niet in de plus, dat zou eerste prio moeten zijn. Om in de structuur te snijden is niet zo ingewikkeld, maar is kennelijk niet zo belangrijk………we vreten de kas op.

    Hoevaak is dit al niet eerder gebeurd ?……..worst verhangen….” all the way”.

    De inner circle heeft de voorkennis vd VW en MSFT contracten, zij kunnen precies inschatten wanneer dit impact gaat hebben, de particulier moet de sphinx HG achter zijn “ eh, eh, eh” geloven die nooit het achterste van zn tong laat zien.

    He blok vd innercircle, met de echte info, kan de exit in slowmotion gewoon doorzetten, maar ooit gaan ze met de billen bloot.

    Ik hoop dat de AFM meer transparantie gaat afdwingen, maar de Wakkie ideeen zijn al in het DNA van dit bestuur en RvC ingedaald.

    Smerig illuster clubje, in ieder geval geen urgentie om de tent voor alle aandeelhouders te optimaliseren, wanprestatie en niet beurswaardig.

    Financieel geen verbetering en laag houden van verwachtingen, zelfs aanpassen 25 verwachting.
  9. Analyse 15 juli 2024 09:49
    quote:

    tatje schreef op 15 juli 2024 09:30:

    GROSS MARGIN
    The gross margin for the quarter was 80%, which is 3 percentage points lower than the gross margin reported for
    the same quarter last year (Q2 '23: 83%). This decrease was driven by the release of NRE costs at the start of
    production of some customers' programs, which more than offset the positive effect from a relatively larger
    proportion of high-margin Location Technology revenue in our revenue mix.

    Dus met de gekapitaliseerde kosten hebben ze dit kwartaal de marge van 83 naar 80% kunnen brengen.

    We hebben dit kwartaal de jokker ingezet :-)
    Heb al langer het vermoeden dat ze CAPEX posten als OPEX verwerken in de boeken. In ieder geval de grensgevallen waarin ze de accountant mee krijgen. Ook typisch dat ze iedere keer een klein verlies hebben i.p.v. een kleine winst. Creatief een paar posten verschuiven en je hebt de kleine winst. Krijg je een ander persbericht. Tom2 buigt verlies om naar zwarte cijfers ….
  10. forum rang 6 JustRevisited 15 juli 2024 09:59
    quote:

    Analyse schreef op 15 juli 2024 09:49:

    [...]
    Heb al langer het vermoeden dat ze CAPEX posten als OPEX verwerken in de boeken. In ieder geval de grensgevallen waarin ze de accountant mee krijgen. Ook typisch dat ze iedere keer een klein verlies hebben i.p.v. een kleine winst. Creatief een paar posten verschuiven en je hebt de kleine winst. Krijg je een ander persbericht. Tom2 buigt verlies om naar zwarte cijfers ….
    Elk jaar is er wel een kwartaal dat een bepaalde serie auto's live gaat en dat de kosten die gemaakt werden rondom dat specifieke project zorgen voor een eenmalige kosten release (van capex naar opex) wat je een paar procent marge kost in dat specifieke kwartaal. Op jaarbasis is die impact nihil en TT heeft goede en groeiende brutomarges. In een kwartaal als deze zie je dat niet. Het betekent ook dat juist nu automotive weer wat in de lift zou moeten gaan, doordat nieuwe (VW) modellen live gaan. Alleen niet voldoende om de outlook in de lucht te houden. Dat komt dan weer door slechte marktomstandigheden en ook doordat VW het niet zo goed doet in de EV markt en de EV-markt sowieso even in het slop zit. (dat gaat wel weer over, maar duurt even)
  11. forum rang 6 tatje 15 juli 2024 10:00
    Vorige week zei ik het al.

    Ik geloof heel sterk in TT maar de worst kon wel eens op een latere plaats hangen.

    Het volgende zei Taco in de call Q1 2024

    Taco Titulaer - TomTom NV - Chief Financial Officer, Member of the Management Board
    Yeah, Maarten, I fully understand your question, but I can't comment on it, apart from what I already answered to Wim, being that we expect a
    sequential increase in our Enterprise revenue as of Q3, and a year-on-year increase in our Enterprise revenue as of Q4. More details, I can't provide.
    Also client confidentiality.

    Dus Q3 wordt beter dan Q2 en Q4 wordt beter dan Q4 2023
    We hadden toen niet Q2 nu wel
    Taco wist niet van de stijging E in Q2 of wilde hij het niet zeggen :-)

    Q4 2023 37,7
    Q1 2024 35,3
    Q2 2024 41,4

    Nu kunnen we dus E berekenen voor 2024

    Q1 35,3
    Q2 41,4
    Q3 41,5
    Q4 37,5 maar zal denk ik 41,5 zijn.

    Dus E wordt in 2024 159,7 worden.

    Q1 35,3 Q2 41,4 stijging 6,1 miljoen.

    Is het dan een klant van 24,4 miljoen per jaar.

    Volgens mij is de hele strategie gericht op bepaalde cijfers en vooruitzichten die op dat moment en de verdere toekomst overlegd kunnen worden.

    Dan slaat Microsoft of friend pas toe op de prijs die de founders willen.
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 15 juli 2024 10:01
    quote:

    Analyse schreef op 15 juli 2024 09:49:

    [...]
    Heb al langer het vermoeden dat ze CAPEX posten als OPEX verwerken in de boeken. In ieder geval de grensgevallen waarin ze de accountant mee krijgen. Ook typisch dat ze iedere keer een klein verlies hebben i.p.v. een kleine winst. Creatief een paar posten verschuiven en je hebt de kleine winst. Krijg je een ander persbericht. Tom2 buigt verlies om naar zwarte cijfers ….
    Iedereen weet toch dat TomTom nooit netto winst gaat maken, omdat de OPEX altijd hoog zal blijven.
  13. gvanmaarsum 15 juli 2024 10:22
    Beursblik: zwakkere omzet bij TomTom
    (ABM FN-Dow Jones) De tweedekwartaalcijfers van TomTom vallen niet mee, door lagere inkomsten bij Automotive en lagere omzetverwachtingen, maar de nieuwe contracten met Australië en Microsoft lijken veelbelovend. Dat stelde UBS maandag in een rapport.

    TomTom stelde zijn verwachting bij naar de onderkant van de eerdere vooruitzichten, wat zou neerkomen op een omzetdaling van circa 3 procent dit jaar, in plaats van een plus van 1 procent als middelpunt van de eerdere verwachting. De analisten van UBS denken dat de consensusverwachting voor 2024 met 3 tot 5 procent omlaag zal worden bijgesteld.

    De brutomarge was zwakker dan voorzien en de negatieve kasstroom van 4,7 miljoen euro was conform de verwachtingen.

    De lagere omzet bij Automotive weerspiegelt een sterke omzet in het tweede kwartaal van voorgaande jaar met eenmalige royalty's, tekent UBS daarbij aan. De groei van 11 procent bij Enterprise was juist 9 procentpunt sterker dan verwacht, dankzij een nieuw contract met de overheid van Australië, die betekenisvol bijdroeg aan de kwartaalomzet.

    Samenwerking met Microsoft

    Interessant noemde UBS de lange termijn deal met Microsoft om kaarten en verkeersinformatie te leveren aan Azure Maps, Bing, Power BU en Microsoft 365. Er werden geen financiële details gegeven, maar het contract lijkt een cruciaal bewijs dat het product van TomTom concurrerend is op de wereldmarkt.

    UBS heeft een koopadvies op TomTom met een koersdoel van 10,40 euro.
  14. Stephan010 15 juli 2024 10:51
    quote:

    gvanmaarsum schreef op 15 juli 2024 08:52:

    The Volkswagen Group launched the first car models with our navigation software on board

    Ik dacht dat VW was vertrokken, maar dit is dus weer een opsteker.

    Op termijn zal Microsoft Tom2 wel inlijven, de vraag blijft wanneer...lastig te timen....
    Dacht ook dat VW voor een ander had gekozen.
    Zeer zwak bestuur bij TT wordt tijd dat de founders met pensioen gaan.
  15. forum rang 6 tatje 15 juli 2024 10:58
    quote:

    gvanmaarsum schreef op 15 juli 2024 10:22:

    Beursblik: zwakkere omzet bij TomTom
    (ABM FN-Dow Jones) De tweedekwartaalcijfers van TomTom vallen niet mee, door lagere inkomsten bij Automotive en lagere omzetverwachtingen, maar de nieuwe contracten met Australië en Microsoft lijken veelbelovend. Dat stelde UBS maandag in een rapport.

    TomTom stelde zijn verwachting bij naar de onderkant van de eerdere vooruitzichten, wat zou neerkomen op een omzetdaling van circa 3 procent dit jaar, in plaats van een plus van 1 procent als middelpunt van de eerdere verwachting. De analisten van UBS denken dat de consensusverwachting voor 2024 met 3 tot 5 procent omlaag zal worden bijgesteld.

    De brutomarge was zwakker dan voorzien en de negatieve kasstroom van 4,7 miljoen euro was conform de verwachtingen.

    De lagere omzet bij Automotive weerspiegelt een sterke omzet in het tweede kwartaal van voorgaande jaar met eenmalige royalty's, tekent UBS daarbij aan. De groei van 11 procent bij Enterprise was juist 9 procentpunt sterker dan verwacht, dankzij een nieuw contract met de overheid van Australië, die betekenisvol bijdroeg aan de kwartaalomzet.

    Samenwerking met Microsoft

    Interessant noemde UBS de lange termijn deal met Microsoft om kaarten en verkeersinformatie te leveren aan Azure Maps, Bing, Power BU en Microsoft 365. Er werden geen financiële details gegeven, maar het contract lijkt een cruciaal bewijs dat het product van TomTom concurrerend is op de wereldmarkt.

    UBS heeft een koopadvies op TomTom met een koersdoel van 10,40 euro.

    Klasse gvanmaarsum.

    Maar die 11% stijging in E zwakt Taco in het rapport af.

    Enterprise revenue increased by 11% year on year, to €41 million (Q2 '23: €37 million). This increase reflects,
    among others, revenues related to the recently-signed contract to supply global map data to the Australian
    Government, which contributed meaningfully to revenues in the second quarter. Due to the specific nature of
    contracts in the governmental sector, a comparatively larger portion of revenues is recognized up front.

    Door de specifieke vorm van het contract, een groot gedeelte van het contract wordt direct genomen, dus in Q2

    Is dit eigen interpretatie van TT of moet het zo.

    Dus niets 6,1 tov Q1 maal 4 is 24,4
    Maar Q2 grootste gedeelte 6,1 en de volgende kwartalen bv 2 of 3 !

    Kan niet anders dan concluderen, dat TT ook boekhoudkundig de cijfers aanpast aan de strategie.

    Moeten we met de strategie schuiven dan schuiven de cijfers en dus ook de koers mee.:-)
788 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 40 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.