Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel bpost BRU:BPOST.BL, BE0974268972

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1,976   +0,050   (+2,60%) Dagrange 1,924 - 1,990 294.965   Gem. (3M) 227,8K

Forum bpost geopend

11.666 Posts
Pagina: «« 1 ... 553 554 555 556 557 ... 584 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. BVM 3 juli 2024 17:25
    Michael Freilich :

    Ik voorzie dat de Europese Commissie bpost wel eens een monsterboete zou kunnen opleggen na de winstwaarschuwing van deze ochtend.

    Als de overheidssteun straks volledig wegvalt zal het verlies zelfs €40 miljoen bedragen.

    Ook voor het beheer van de bankrekeningen (geen openbare aanbesteding, remember) vroeg bpost 6 keer te veel. Op 10 jaar tijd ook hier €300 miljoen te veel gefactureerd.

    En dan moeten de contracten voor het beheer van de nummerplaten, verkeersboetes en IT-projecten nog onder de loep worden genomen. We komen al snel in de richting van 750 miljoen euro??! Dat is waar jaren PS-beleid toe heeft geleid.
  2. MaxiJ 3 juli 2024 18:51
    quote:

    BVM schreef op 3 juli 2024 17:25:

    Michael Freilich :

    Ik voorzie dat de Europese Commissie bpost wel eens een monsterboete zou kunnen opleggen na de winstwaarschuwing van deze ochtend.

    Als de overheidssteun straks volledig wegvalt zal het verlies zelfs €40 miljoen bedragen.

    Ook voor het beheer van de bankrekeningen (geen openbare aanbesteding, remember) vroeg bpost 6 keer te veel. Op 10 jaar tijd ook hier €300 miljoen te veel gefactureerd.

    En dan moeten de contracten voor het beheer van de nummerplaten, verkeersboetes en IT-projecten nog onder de loep worden genomen. We komen al snel in de richting van 750 miljoen euro??! Dat is waar jaren PS-beleid toe heeft geleid.
    FYI, de EU commisie heeft die federale subsidies goedgekeurd in Mei jongstleden. Geen idee waar Demagoog zijn Cijfers vandaan tovert, maar ik hoop dat ze die nooit minister van financiën maken. LOL

    wat de rest betreft, gedane zaken zijn finito.

    Overigens die nummerplaten worden netjes afgehandeld via Bpost, wil je terug 3 weken wachten op een nieuwe nummerplaat of uren gaan aanschuiven misschien?
    Als het goed werkt, moet je het systeem niet kapot maken.
  3. MaxiJ 3 juli 2024 18:52
    quote:

    BVM schreef op 3 juli 2024 18:10:

    [...]

    Kan toch niet ander? Zwaar herstructureren zou je denken.
    En dan toch niet afslanken...

    Wellicht andere kosten eerst aanpakken dan. Veel te veel verspilling van middelen.
    Ik lees tussen de regels dat Chris Peeters in de top wil gaan snoeien. Teveel postjes zijn toebedeeld aan politieke mandatarissen. Grote kuis dringt zich op.
  4. MaxiJ 3 juli 2024 18:53
    quote:

    Huphup schreef op 3 juli 2024 17:16:

    Overname Staci is nu 3x zo veel als Bpost zelf. Het is belachelijk. Je gaat toch niet een bedrijf overnemen wat minder rendeert dan jezelf.
    Exactly, tijd om even terug naar de Core te gaan, stoppen met waanzinnige overnames en terug meerwaarde creëren voor aandeelhouders.
  5. The spirit of Charlie M 3 juli 2024 19:22
    quote:

    BVM schreef op 3 juli 2024 17:25:

    Michael Freilich :

    Ik voorzie dat de Europese Commissie bpost wel eens een monsterboete zou kunnen opleggen na de winstwaarschuwing van deze ochtend.

    Als de overheidssteun straks volledig wegvalt zal het verlies zelfs €40 miljoen bedragen.

    Ook voor het beheer van de bankrekeningen (geen openbare aanbesteding, remember) vroeg bpost 6 keer te veel. Op 10 jaar tijd ook hier €300 miljoen te veel gefactureerd.

    En dan moeten de contracten voor het beheer van de nummerplaten, verkeersboetes en IT-projecten nog onder de loep worden genomen. We komen al snel in de richting van 750 miljoen euro??! Dat is waar jaren PS-beleid toe heeft geleid.

    Citeer jij nu clown Freilich? Die man heeft duidelijk een hidden agenda, niet te vertrouwen tot het lachwekkende toe.
  6. forum rang 7 JdeFL 3 juli 2024 20:22
    quote:

    MaxiJ schreef op 3 juli 2024 18:51:

    [...]

    FYI, de EU commisie heeft die federale subsidies goedgekeurd in Mei jongstleden. ...
    Dat ging enkel over het 'nieuwe' krantecontract.

    Maar los daarvan zie ik niet waarom de Eur. Comm. een boete zou opleggen. De 'benadeelde' partij blijft nog altijd de NV België. Dat teveel gefactureerde geld moet dus zeker niet naar Europa.
    't Blijft een politiek spelletje. Eerst tegen de groen, die liggen al helemaal op de mat, en nu tegen de PS. En dat is ook niet vet meer.
  7. belegger1981 3 juli 2024 21:07
    Is er nog een toekomst voor Bpost?

    Bpost en zijn hoofdaandeelhouder, de overheid, kunnen fundamentele vragen over welke toekomst er nog is voor het bedrijf niet meer uit de weg gaan.
    Het is stilaan een gewoonte geworden dat Bpost
    BPOST
    -7,50%
    slecht nieuws brengt. Voor de beleggers, die de hoop behouden dat de kentering ten goede is ingezet, is het toch altijd opnieuw schrikken. Woensdag waarschuwde Bpost dat de winst dit jaar een pak lager zal uitvallen dan verwacht door het wegvallen van de subsidies voor de krantenbedeling. Op de Brusselse beurs incasseerde het aandeel een klap van 7,5 procent naar een nieuw dieptepunt.
    De traditionele inkomstenbronnen van Bpost staan onder druk. De brievenpost kalft jaar na jaar af, en de postzegel duurder maken biedt weliswaar tijdelijk soelaas, maar versnelt uiteindelijk die beweging nog. Het bedrijf verliest taken die het uitoefende voor de overheid en waarvoor het betaald werd, zoals het beheren van rekeningen waarop de btw en boetes worden gestort - BNP Paribas Fortis neemt die opdracht over. Het einde van de door de overheid gesubsidieerde concessie voor het bedelen van kranten en tijdschriften neemt alweer een flinke hap uit de inkomsten.
    De zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen verloopt moeilijk. Bpost zet sterk in op de pakjesmarkt, maar de concurrentie is er bikkelhard en de marges zijn flinterdun. De excursie op de e-commercemarkt in de Verenigde Staten is een dure zaak en levert niet de verwachte resultaten op. De inspanningen om zich als bank op de kaart te zetten zijn stopgezet: opboksen tegen de grote jongens is onbegonnen werk. De uitstap in de retailsector, als exploitant van krantenwinkels, was evenmin een succes. Ze zijn alweer verkocht.
    Bpost heeft de voorbije jaren al heel wat pistes geëxploreerd. Maar de goede weg heeft het nog niet gevonden. Chris Peeters, die eind vorig jaar aantrad als CEO, werkt aan een nieuw strategisch plan. Maar de fundamentele vraag die hij niet uit de weg kan gaan, en zijn hoofdaandeelhouder de overheid evenmin, is of er nog een toekomst is voor Bpost. Welke troeven heeft het bedrijf die het kan inzetten om een sterke positie te verwerven in een nieuw kernmetier?
    Het strategische belang van Bpost voor de Belgische economie is beperkt.
    Bijna overal botst Bpost als relatief kleine speler op concurrenten die vele maten groter zijn en die veel diepere zakken hebben. De kans om zelf groter te worden is enkele jaren geleden verkeken, toen het plan om de krachten te bundelen met het Nederlandse PostNL op de klippen liep, na politieke tegenkanting in Nederland en België. Vandaag zou dat ook niet veel soelaas bieden, want PostNL zit in even vieze papieren als Bpost.
    Er is de optie om Bpost te laten opgaan in een grote internationale logistieke speler. Een verkoop dus. Het kan de mogelijkheid bieden om een aantal activiteiten en jobs in België te behouden. Maar dan moet de overheid bereid zijn Bpost te lossen, of toch haar meerderheidsbelang erin. En waarom niet? Het strategische belang van het bedrijf voor de Belgische economie is beperkt. Het is een kwestie waarover de volgende federale regering zich moet buigen. Maar is er überhaupt wel iemand die interesse heeft voor Bpost? En hoeveel is die dan bereid daarvoor te betalen?
    De markt waarop de fundamenten van Bpost rustten, verpulvert. Verdwijnt. Een plek veroveren op nieuwe markten is bijzonder moeilijk. De vaststelling kan zijn dat Bpost een overbodig bedrijf zal worden. Tenzij Chris Peeters nog ergens een terrein vindt waar Bpost vaste grond onder de voeten kan krijgen.

    (De tijd)
  8. vfleuven 3 juli 2024 21:33
    quote:

    belegger1981 schreef op 3 juli 2024 21:07:

    Is er nog een toekomst voor Bpost?

    Bpost en zijn hoofdaandeelhouder, de overheid, kunnen fundamentele vragen over welke toekomst er nog is voor het bedrijf niet meer uit de weg gaan.
    Het is stilaan een gewoonte geworden dat Bpost
    BPOST
    -7,50%
    slecht nieuws brengt. Voor de beleggers, die de hoop behouden dat de kentering ten goede is ingezet, is het toch altijd opnieuw schrikken. Woensdag waarschuwde Bpost dat de winst dit jaar een pak lager zal uitvallen dan verwacht door het wegvallen van de subsidies voor de krantenbedeling. Op de Brusselse beurs incasseerde het aandeel een klap van 7,5 procent naar een nieuw dieptepunt.
    De traditionele inkomstenbronnen van Bpost staan onder druk. De brievenpost kalft jaar na jaar af, en de postzegel duurder maken biedt weliswaar tijdelijk soelaas, maar versnelt uiteindelijk die beweging nog. Het bedrijf verliest taken die het uitoefende voor de overheid en waarvoor het betaald werd, zoals het beheren van rekeningen waarop de btw en boetes worden gestort - BNP Paribas Fortis neemt die opdracht over. Het einde van de door de overheid gesubsidieerde concessie voor het bedelen van kranten en tijdschriften neemt alweer een flinke hap uit de inkomsten.
    De zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen verloopt moeilijk. Bpost zet sterk in op de pakjesmarkt, maar de concurrentie is er bikkelhard en de marges zijn flinterdun. De excursie op de e-commercemarkt in de Verenigde Staten is een dure zaak en levert niet de verwachte resultaten op. De inspanningen om zich als bank op de kaart te zetten zijn stopgezet: opboksen tegen de grote jongens is onbegonnen werk. De uitstap in de retailsector, als exploitant van krantenwinkels, was evenmin een succes. Ze zijn alweer verkocht.
    Bpost heeft de voorbije jaren al heel wat pistes geëxploreerd. Maar de goede weg heeft het nog niet gevonden. Chris Peeters, die eind vorig jaar aantrad als CEO, werkt aan een nieuw strategisch plan. Maar de fundamentele vraag die hij niet uit de weg kan gaan, en zijn hoofdaandeelhouder de overheid evenmin, is of er nog een toekomst is voor Bpost. Welke troeven heeft het bedrijf die het kan inzetten om een sterke positie te verwerven in een nieuw kernmetier?
    Het strategische belang van Bpost voor de Belgische economie is beperkt.
    Bijna overal botst Bpost als relatief kleine speler op concurrenten die vele maten groter zijn en die veel diepere zakken hebben. De kans om zelf groter te worden is enkele jaren geleden verkeken, toen het plan om de krachten te bundelen met het Nederlandse PostNL op de klippen liep, na politieke tegenkanting in Nederland en België. Vandaag zou dat ook niet veel soelaas bieden, want PostNL zit in even vieze papieren als Bpost.
    Er is de optie om Bpost te laten opgaan in een grote internationale logistieke speler. Een verkoop dus. Het kan de mogelijkheid bieden om een aantal activiteiten en jobs in België te behouden. Maar dan moet de overheid bereid zijn Bpost te lossen, of toch haar meerderheidsbelang erin. En waarom niet? Het strategische belang van het bedrijf voor de Belgische economie is beperkt. Het is een kwestie waarover de volgende federale regering zich moet buigen. Maar is er überhaupt wel iemand die interesse heeft voor Bpost? En hoeveel is die dan bereid daarvoor te betalen?
    De markt waarop de fundamenten van Bpost rustten, verpulvert. Verdwijnt. Een plek veroveren op nieuwe markten is bijzonder moeilijk. De vaststelling kan zijn dat Bpost een overbodig bedrijf zal worden. Tenzij Chris Peeters nog ergens een terrein vindt waar Bpost vaste grond onder de voeten kan krijgen.

    (De tijd)
    Hoezo is het strategisch belang beperkt? Wie zou alle brieven dan verdelen? En wat als die nieuwe overnemer dat niet wilt doen, of enkel voor een veel hogere prijs?
  9. Tim VN 4 juli 2024 00:31
    quote:

    belegger1981 schreef op 3 juli 2024 21:07:

    Is er nog een toekomst voor Bpost?

    Bpost en zijn hoofdaandeelhouder, de overheid, kunnen fundamentele vragen over welke toekomst er nog is voor het bedrijf niet meer uit de weg gaan.
    Het is stilaan een gewoonte geworden dat Bpost
    BPOST
    -7,50%
    slecht nieuws brengt. Voor de beleggers, die de hoop behouden dat de kentering ten goede is ingezet, is het toch altijd opnieuw schrikken. Woensdag waarschuwde Bpost dat de winst dit jaar een pak lager zal uitvallen dan verwacht door het wegvallen van de subsidies voor de krantenbedeling. Op de Brusselse beurs incasseerde het aandeel een klap van 7,5 procent naar een nieuw dieptepunt.
    De traditionele inkomstenbronnen van Bpost staan onder druk. De brievenpost kalft jaar na jaar af, en de postzegel duurder maken biedt weliswaar tijdelijk soelaas, maar versnelt uiteindelijk die beweging nog. Het bedrijf verliest taken die het uitoefende voor de overheid en waarvoor het betaald werd, zoals het beheren van rekeningen waarop de btw en boetes worden gestort - BNP Paribas Fortis neemt die opdracht over. Het einde van de door de overheid gesubsidieerde concessie voor het bedelen van kranten en tijdschriften neemt alweer een flinke hap uit de inkomsten.
    De zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen verloopt moeilijk. Bpost zet sterk in op de pakjesmarkt, maar de concurrentie is er bikkelhard en de marges zijn flinterdun. De excursie op de e-commercemarkt in de Verenigde Staten is een dure zaak en levert niet de verwachte resultaten op. De inspanningen om zich als bank op de kaart te zetten zijn stopgezet: opboksen tegen de grote jongens is onbegonnen werk. De uitstap in de retailsector, als exploitant van krantenwinkels, was evenmin een succes. Ze zijn alweer verkocht.
    Bpost heeft de voorbije jaren al heel wat pistes geëxploreerd. Maar de goede weg heeft het nog niet gevonden. Chris Peeters, die eind vorig jaar aantrad als CEO, werkt aan een nieuw strategisch plan. Maar de fundamentele vraag die hij niet uit de weg kan gaan, en zijn hoofdaandeelhouder de overheid evenmin, is of er nog een toekomst is voor Bpost. Welke troeven heeft het bedrijf die het kan inzetten om een sterke positie te verwerven in een nieuw kernmetier?
    Het strategische belang van Bpost voor de Belgische economie is beperkt.
    Bijna overal botst Bpost als relatief kleine speler op concurrenten die vele maten groter zijn en die veel diepere zakken hebben. De kans om zelf groter te worden is enkele jaren geleden verkeken, toen het plan om de krachten te bundelen met het Nederlandse PostNL op de klippen liep, na politieke tegenkanting in Nederland en België. Vandaag zou dat ook niet veel soelaas bieden, want PostNL zit in even vieze papieren als Bpost.
    Er is de optie om Bpost te laten opgaan in een grote internationale logistieke speler. Een verkoop dus. Het kan de mogelijkheid bieden om een aantal activiteiten en jobs in België te behouden. Maar dan moet de overheid bereid zijn Bpost te lossen, of toch haar meerderheidsbelang erin. En waarom niet? Het strategische belang van het bedrijf voor de Belgische economie is beperkt. Het is een kwestie waarover de volgende federale regering zich moet buigen. Maar is er überhaupt wel iemand die interesse heeft voor Bpost? En hoeveel is die dan bereid daarvoor te betalen?
    De markt waarop de fundamenten van Bpost rustten, verpulvert. Verdwijnt. Een plek veroveren op nieuwe markten is bijzonder moeilijk. De vaststelling kan zijn dat Bpost een overbodig bedrijf zal worden. Tenzij Chris Peeters nog ergens een terrein vindt waar Bpost vaste grond onder de voeten kan krijgen.

    (De tijd)
    Mooi verhaaltje, maar slecht onderzoek gedaan. Een eenvoudige vraagje aan Google levert de volgende grafiek op: www.bipt.be/operatoren/marktaandeel-o...

    Misschien naïef van mij, maar ik blijf er wel geloof in hebben. Jammer dat ik niet meer beschikbaar kapitaal heb, want ik zou zelf nog bijkopen. Er zijn minder overeenkomsten tussen beheren van rekeningen en post of pakjesdiensten. Als ik dan opnieuw lees welke zever er hier staat. Zegt er weer iemand dat Staci 3 keer groter is. Foutje, vrees ik. Omzet Bpost 2023 meer dan 4 miljard euro (volgens De Tijd heeft dat dus weinig betekenis), omzet Staci 2023 Net geen 800 miljoen. Oeps. Ik geef het op wat betreft foute redeneringen rechttrekken. Ik moet jullie werk niet doen. Een bedrijf wordt in grootte niet vergeleken in beurswaarde. De Tijd kleurt meer en meer hun eigen verhaal. Zonde voor zo een krant. Een dure krant vol sprookjes. Bij Exmar was ook alles fout gekleurd in die krant. Incompetentie is van alle tijden. Alleen lijkt het aandeel wel een pak groter. Opnieuw sorry voor het afschrijven van mijn frustratie.

    De volgende krant heeft wel onderzoek gedaan:
    www.standaard.be/cnt/dmf20240405_9705...

    Met vriendelijke groeten
    Tim VN
  10. forum rang 7 JdeFL 4 juli 2024 07:18
    Ach Tim, zeker als je het zo bekijkt is het een enorm duren overname. Want dan betaalt bpost 1.3Mrd voor 800M omzet (*1.6), terwijl er een aandeel noteert aan een kleine 600M voor 4Mrd omzet (*0.15). En zouden ze dus beter hun eigen aandelen opkopen... 10* goedkoper...
    Vind zelf omzet geen goed criterium. Ebit of Ebitda eerder, de winst die gemaakt wordt. Zou dus 160-185 ebit zijn, tegen (8à9 per maand) 1000 voor Staci. Blijft toch een hele brok.
11.666 Posts
Pagina: «« 1 ... 553 554 555 556 557 ... 584 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.